Buffalo Bill and the Indians, or Sitting Bull's History Lesson (1976)

Western

geregisseerd door Robert Altman
met Paul Newman, Joel Grey en Harvey Keitel

De Indianenoorlogen zijn voorbij en William F. Cody voert deze historische scenes opnieuw op als massa-entertainment in zijn Wild West show, ter ondersteuning van zijn eigen heldenrol als de legendarische Buffalo Bill. Hij is Oostindisch doof voor het bijtende commentaar van schrijver Ned Buntline, die weet dat Cody een nep-held is, slechts een fantasieheld gebaseerd op een klein stukje waarheid.

avatar van Freud
Nogal bijtend ironische film van Altman die jammer genoeg te ouderwets overkwam. Ik bedoel, het verhaal, de personages en alles wat erbij hoorde is echt goed, het doet deugd om het Wilde Westen eens van die kant te zien in een film, maar het kon mij niet echt overtuigen. Ik snap volledig wat Altman wil zeggen, en ben het compleet met hem eens, maar de film die hij errond heeft gemaakt is eigenlijk nogal dom. Eigenlijk wordt dit thema in de stripverhalen van Lucky Luke stukken beter benaderd dan in deze film (die overigens de Gouden Beer heeft gewonnen in 1976)
Het is niet dat dit een mislukte film is, hij is erg amusant (met de typische Altman-humor die je pas een minuut later doorhebt) en het personage van Buffalo Bill is leuk en goed uitgewerkt. Misschien is de film gewoon te oud, ik weet het niet.

avatar van Mister_Movie
Dit is dus helemaal geen Western zoals je ze zou verwachten. Rare film.

lezertje
Robert Altmans satirische afscheid van het wilde westen, zoals wij dat kennen van de vele misleidende films die Hollywood ons heeft voorgeschoteld. Paul Newman speelt Buffalo Bill als een betweterige ijdeltuit, die grote moeite heeft met het accepteren van Sitting Bull als onderdeel van zijn show en de waarheid die de indiaan met zich meebrengt. Pas als het grote opperhoofd dood is, kan Cody zijn visie van het verhaal laten zien.
Saillant detail (Zit niet in de film): Toen Buffalo Bill’s Wild West Circus op tournee was in Europa, sprak Sitting Bull (Ik meen in Engeland) het publiek toe in het Lakota. De Engelsen bedankte hem met een spontane staande ovatie, niet wetende dat het eminente opperhoofd hen zojuist in zijn moedertaal de huid vol had gescholden.