Young Billy Young (1969)

Western

geregisseerd door Burt Kennedy
met Robert Mitchum, Angie Dickinson en David Carradine

Ben Kane, een vredelievende man, accepteert een baan als deputy marshall in een stadje genaamd Lords. Kane is geen wetsman, maar hij accepteert de ster omdat hij nog wraak moet nemen op Frank Boone. Als hij eenmaal begonnen is met zijn baan, krijgt hij nog eens te maken met een slimme scherpschutter genaamd Billy Young en saloondanseres Lily.

komt uit op dvd 9-4-2009

avatar van Brix
Gisteren de eerste keer en vandaag de tweede keer gezien.
Zo goed?
Neuh..eigenlijk een prettige doorsnee western, met als grootste troef Robert Mitchum, die geknipt is voor de rol die hij hier moet spelen.
Het is een genoegen om hem in zijn eigen flegmatieke stijl aan 't werk te zien.

In de film heet hij Ben Kane, maar in het oorspronkelijke boek waarna de film gemaakt is, is het niemand minder dan Wyatt Earp!
De Earp connectie blijft ook in de film overeind, want een van zijn tegenstanders heet John Behan (gespeeld door Jack Kelley)
Dat is de naam van de corrupte sheriff die Wyatt voor de voeten liep tijdens de gebeurtenissen in Tombstone, die leidden tot het roemruchte revolvergevecht in de O.K. Corall.
Maar dat is een ander verhaal.

Ook een van de typische Earp gewoontes, het neerslaan van tegenstanders met de loop van zijn revolver, krijgen we hier diverse malen te zien.al gebruikt hij die methode hier om Billy uit te schakelen

Dat is bij elkaar nog maar de halve reden om de film zo kort na de eerste nog een volgende kijkbeurt gunnen.
De andere helft is te danken aan de werkelijk schitterende beeldkwaliteit van de DVD.(uit de Hollywood Classics serie van MGM)
Ik zie niet in wat een Blu-ray daaraan nog veel zou kunnen verbeteren.

Het karakteristieke woestijnlandschap, met reuzencactussen, van de Old Tuscon-Arizona komt prima in beeld, en krijgt ook voldoende tijd toebedeeld..

Een prettige meevaller is ook Robert Walker, in de rol van Billy Young.
Het klikt goed tussen hem en Mitchum.
David Carradine daarentegen maakt een erg futloze indruk.

Angie Dickinson is weer eens de saloon girl, maar ze lijkt daarvoor geschapen.
Altijd een tikkeltje ordinair, maar net niet té.

Paul Fix, als koetsier Charlie had ik helemaal niet herkend, leek ongelooflijk veel op Walter Brennan, en imiteerde die ook goed moet ik zeggen.

De rol van Boone(John Anderson) waarmee Kane nog een rekening te vereffenen heeft, is te klein, en dat is jammer.
Een ander minpunt is de vreemde muziek, die de sfeer van de film voor mij toch wel wat bedierf.
De titelsong, gezongen door Mitchum zelf, had ook niet echt gehoeven.

Zoals gezegd, geen echt sterke western, maar wel een must voor Robert Mitchum fans.

avatar van mr rumson
De film opent mooi met een trein die door de schilderachtig landschappen rijdt.
Wat een goede western sfeer geeft .
Maar valt voor de rest tegen er zit geen spanning in zeker het einde van de film
de schiet partij stelt me teleur.
Ook de muziek is af en toe raar rond de 33 minuten van de film als ze met de postkoets onderweg zijn, lijkt het net of ze met potten en pannen aan het drummen zijjn .
Angie dickinson ziet er aantrekkelijk uit als revue danseres.
Robert mitchum maakt het kijken nog wat waard.
middelmatige western

avatar van the hustler
Middelmatige, maar vrij leuke western. Robert Mitchum steelt de show maar Robert Walker, die de titelrol speelt, valt wat te licht uit. Dickinson en Carradine zijn ok in hun vrij kleine rolletjes.

Ik kon de muziek, gedrum met potten en pannen, wel waarderen. Op mijn DVD (hollywood classics) zaten er helemaal aan het begin enkele zeer zware en storende compressiefouten. Maar beeld was verder wel goed voor een film van 1969.

Er is 1 scene die er echt niet mee door kan: als de koets achtervolgd wordt door de posse. Totaal ongeloofwaardig en slecht gefilmd. Verder onderhoudend en vlug voorbij. Zeker geen tegenvaller, want een imdb score van 5,7 deed veel erger vermoeden.

Staat voor €4 bij mediamarkt, samen met nog enkele westerns uit de hollywood classic reeks.
Dat zijn meestal mooie uitgaves van helaas matige tot zwakke films.