The Hangman (1959)

Western

geregisseerd door Michael Curtiz
met Robert Taylor, Tina Louise en Fess Parker

Een marshal heeft de bijnaam 'The Hangman' omdat hij de reputatie heeft gezochte criminelen op te sporen en gevangen te nemen. Hij traceert een dief naar een klein stadje. Echter de dief is bekend en geliefd bij de inwoners ervan. Zij doen er alles aan om te voorkomen dat de dief gepakt wordt.

Vrij onbekende western van succes regisseur Michael Curtiz.
De film is in zwart-wit geschoten en kijkt lekker weg.
De goed uitziende acteur Robert Taylor en vakman is helaas veel te vroeg gestorven aan longkanker , de verhalen doen de ronde dat Taylor 150 tot 200 sigaretten rookte.

avatar van Dogie_Hogan
Inmiddels op Blu-ray verschenen.

avatar van Dogie_Hogan
Nog meer over de matige Blu-ray transfer: The Hangman Blu-ray

Alle aandacht gaat uit naar Robert Taylor en de wijze waarop hij zijn rol van cynische wetsdienaar invult. Hij vertrouwt niets en niemand en dat levert een mooi contrast met zijn omgeving op. Hij staat alleen in zijn negatieve houding en snapt niets van de houding van anderen. Met mensen heeft hij niks, gezien zijn onbeleefde houding. Taylor is geknipt voor zo'n rol met zijn sprekende kop. Een goed verhaal, snedige dialogen en een cast die Taylor goed kan bijhouden. Er zit niet veel actie in omdat het verhaal zich toelegt op interactie.
Prima western.

avatar van mr rumson
The Hangman is een fijne western.
Robert Taylor zit naar mijn idee prima in zijn rol .
Het is dan ook mooi om te zien hoe hij op zijn manier de zaak in het stadje aanpakt.
En dit eigenlijk bijna zonder zijn vuisten of revolvers ervoor te gebruiken .
The Hangman is dan ook zeker geen actie western, maar boeiend is deze western zeker.
Tina Louise verraste mij in positieve zin het is niet alleen een mooie verschijning .
Maar ze brengt het er nog goed vanaf ook zonder dat theatrale gedoe wat we wel meer zagen in die oude westerns.
Jammer dat ze maar in enkele westerns te zien is had haar graag in meer westerns willen zien .
Het dorpje is gezellig druk en weet de western nog wat extra sfeer mee te geven .
Maar voor mij kwamen er ook dingen in het stadje voor die ik nog niet tegen kwam in zo'n oude western film.
Zoals een groepje dames dat ergens in een steegje achteraf druk bezig was met de was.
Of een vrachtbedrijf waar het een gaan en komen is van vol beladen karren.
Wel jammer dat de climax tegenvalt .
Al heeft de film zo wel een happy end.