Devil's Doorway (1950)

Western

geregisseerd door Anthony Mann
met Robert Taylor, Louis Calhern en Paula Raymond

De indiaan Lance Poole keert, nadat hij in de Amerikaanse Burgeroorlog gevochten heeft, met veel onderscheidingen terug naar de ranch van zijn vader in Wyoming. Hij wordt door de blanke bevolking daar hartelijk welkom geheten. Maar met de toestroom van nieuwe kolonisten ontstaan er echter al gauw spanningen.

avatar van Dogie_Hogan
Bij Warner Archive verkrijgbaar op DVD-R.

avatar van madmax1
Afwijkende western , denkelijk de voorlooper van Hombre,helder zwart/ wit kleinbeeld
R.Taylor als Shoshoshe indiaan , mooie rol maar soms niet niet al te over tuigend,
Probleem verhaal over de indianen, in een beetje depri verhaal maar heel goed uit gewerkt,
Die dame in de film speelt een goede rol , als advokate , de rest van de cast ook .
Moet dit aan rekenen als eenzeer goede film, waar ik vanmorgen met echtgenote, met volle aandacht heb zitten kijken, achter af had ik deze voor vele jaren terug gezien. en naar gisteren een opruim beurt nog zelf in bezit, voor de western fan , moet je hebben.

avatar van trebremmit
Matige film, wat ik vooral belachelijk vond was dat Robert Tayler een Indiaan speelde, totaal ongeloofwaardig en erg storend.

avatar van LuukRamaker
Mooi hoe deze western op sommige punten gewoon stijl tegen de clichés ingaat. Waar het voor de leek bijvoorbeeld toch al gauw cowboys tegen indianen is in het Wilde Westen, richt deze western zich op indianencowboys. Zo kan het dus ook, al is er hier wel 'gewoon' het probleem dat de blanken niets van de indianen moeten hebben. Dat voelt extra vreemd aan wanneer een van de indianen een blanke is. Dat de film in zwart-wit is geschoten komt daarom goed uit, want zo kon het nog een beetje wennen dat Robert Taylor een van de vooraanstaande roodhuiden was. Hij zet zijn rol verder prima neer, zoals ook onder anderen Paula Raymond en Louis Calhern dat doen. Anthony Mann leek me (nog) een beetje op de experimentele tour. Zo brengt hij de natuur bijvoorbeeld al een aantal keren mooi in beeld en zitten er een aantal (korte) momenten van totale stilte in de film.

avatar van mr rumson
Paar dagen terug had ik het er nog over met Brix dat Robert Taylor mij goed beviel.
Hij raadde mij aan om maar eens meer westerns te gaan kijken met Taylor.
Zo doende heb ik deze western met Taylor maar eens bekeken.
Het is even wennen om Robert Taylor onder geschminkt te zien om als indiaan door te gaan .
De film zelf vond ik boeiend vanaf het begin tot het eind wat ook vooral te danken was aan het sterke verhaal .
Het verhaal is wat ongewoon want indianen die verdreven worden van hun land dat zien we meer dan genoeg .
Maar hier zien we indianen die leven als cowboys wat voor mij nieuw is en misschien maakt dat het verhaal alleen maar interessanter .
Er werd in deze western meer dan prima in geacteerd vooral Taylor zelf bracht het er niet slecht vanaf .Maar ook Paula Raymond als advocate was sterk in haar rol.
Voor mij een western die ik zeker nog meer ga zien .

avatar van joolstein
Een beetje een rare film. Niet zozeer in beeld en verhaal maar qua uitvoering. De film gaat namelijk over indianen en het geen rechten bezitten. Ook al ben je al jaren je bevriend, vochten ze in een oorlog aan jou kant en kleden zich zelfs als cowboy. Je bent en blijf een indiaan. Met andere woorden het onrecht van indianen wordt aangekaart. Nu is het rare dat diezelfde indiaan dan niet de hoofdrol mag spelen. Nee, daar is een blanke voor gekozen die ze dan schminken. Enfin Robert Taylor is dus deze hoofdrolspeler en doet het verder prima, al bleef het enigszins ongeloofwaardig. Louis Calhern en vooral Paula Raymond als beauty waren zeer goed. Doordat de film de meest voor de hand liggende clichés ietwat uit de weg gaat, blijft de film toch aardig en fijn.