The Virginian (1946)

Western

geregisseerd door Stuart Gilmore
met Joel McCrea, Brian Donlevy en Sonny Tufts

De aantrekkelijke onderwijzeres Molly Woods uit het oosten arriveert in Medicine Bow. Ze leert daar de twee vrienden Steve Andrews en de cowboy 'The Virginian' kennen. Steve gaat het verkeerde pad op. Hij trekt steeds meer op met Trampas en zijn bende outlaws. The Virginian moet kiezen tussen solidariteit met zijn vriend en zijn plichtsbesef.

avatar van BASWAS
Cowboyfilms hebben vaak toch wel iets aantrekkelijks om naar te kijken. Zag de DVD van The Virginian voor 5 euro liggen en sneller dan mijn eigen schaduw had ik hem in mijn bezit.
Grappig om zo bij verrassing in een zoetsappig ouderwets verhaaltje over goed en kwaad terecht te komen wat in de programmering van de EO niet zou misstaan. In de sprookjes van de gebroeders Grimm uit lang vervlogen tijden worden scènes verteld die een stuk rauwer en ook angstaanjagender zijn dan deze film.
Toch was het aangenaam kijken. Een lieve voorloper uit 1946 van o.a. High Noon (’52) van Fred Zinneman en Blue Velvet (’86) van David Lynch waarin het contrast tussen brave burgers en gemene engerds een stuk harder en met meer spanning is aangezet.
Shane (’53) van George Stevens heeft door de prachtige enscenering en de humor mijn voorkeur in het genre van de niet echt wilde western.

avatar van Mug
Mug
Het verhaal van 'The Virginian' was het eerste western-plot dat niet ging over wilde-westen-legendes.

Reeds in 1914 was de eerste verfilming van het klassieke verhaal. Deze verfilming (1946) was reeds de vierde verfilming. Er volgde er nog eentje meer, en zelfs een tv-serie. Alsof het nog niet genoeg was...

Wat maakt 'The Virginian' nu eigenlijk zo bijzonder? Het is de moeder van alle heersende western-clichés.
Een 'verplichte' shoot-out, ruzietjes om de hand van een schone dame, twijfels bij de schone dame voor wie ze moet kiezen, vriendschappen die onder druk komen te staan, corruptie, loyaliteit, trots, en natuurlijk (de poster verraadt het al) de good guy in lichte kleren en de bad guy in zwarte kleren (en i.c. ook nog eens een gemeen snorretje).

3 sterren. Onderhoudend, maar niet briljant.

Ik zou zeggen kijk de serie die was werkelijk briljant met afleveringen van 90 min.

avatar van Brix
Ondanks Joel McCrea, die een van mijn favoriete acteurs is, zeker in westerns, is deze film helemaal niet mijn ding.
Vervelend ronduit gezegd, veel te veel gebabbel.
De TV serie van dezelfde naam vond ik overigens ook niet zo geweldig, met die vervelende Doug McClure, maar toch nog beter dan deze film.
Het boek, van Owen Wister, is een western-klassieker, maar ook dat boeide mij maar matig.
En dat terwijl de western een van mijn lievelings genres is.

avatar van Dogie_Hogan
De filmposter.

edit (27/6)
Correcties (poster en plot) zijn inmiddels geaccepteerd.

Ik zou zeggen corrigeer

ja het is mooi weer de toevoegingen gaan ook niet zo hard.

Vandaag herzien en er gaat toch een halfje van af. Wat vooral opvalt zijn de vele minuten die Barbara Britton in beeld maakt als zijnde een lerares uit het oosten die moet wennen aan de waarden en normen van het westen.
Ten tweede zijn er veel buitenopnames, maar zodra er close-ups aan te pas komen, zijn het studio-opnames tegen een erg afstekend scherm waarop de buitenopnames worden vertoond. De omgeving op de achtergrond wordt dan ook zeer flets van kleur.
Dit zijn twee grote minpunten van de film. Een aardig verhaal, dat door de verwikkelingen met Britton, geen echte vaart krijgt en mij een beetje in een halve slaap liet sukkelen.

avatar van mr rumson
Deze western brengt niks nieuws onder de zon .
Er zijn dan ook al veel westerns gemaakt zoals deze .
Alleen in het verhaal zit hier en daar wat verschil .
Zo zien we McCrea die aan de goede kant van de wet staat.
Donlevy is helemaal in het zwart gekleed er bestaat dan ook geen twijfel dat hij de slechterik is.
De film maakt dat ook gelijk in het begin al duidelijk wie de goede en de slechte is.
Wat daarna volgt is een voorspelbare western met een duel wat niet uit kan blijven .
Ook is er nog de verplichte romance .
Maar ondanks dat het allemaal bekend en voorspelbaar overkomt heb ik mij hier toch goed mee vermaakt.
Zo ziet de film er fraai uit met mooie kleuren en een goed beeld .
Ook zitten er een paar mooie scenes in die mij wel aanspreken .
Deze western verdient van mij dan ook drie sterren .

avatar van Brix
@mr rumson

Misschien interessant om te weten dat het originele boek "The Virginian", geschreven door Owen Wister in 1902, de allereerste echte western ooit was.
Het was a.h.w. het voorbeeld dat vele anderen volgden, waaronder western schrijvers als Zane Grey en Louis L'Amour.

Je zou dus gerust kunnen stellen dat het hier om een mijlpaal in de geschiedenis van de western gaat.
En dan bedoel ik met name het verhaal dus.
Dat is diverse malen verfilmd, ook nog vrij recent, maar dat zal bekend zijn.

Deze The Virginian (2000) versie vind ik een stuk beter , en dat ondanks het feit dat Joel McCrea een van mijn favoriete westernsterren is.