Two Flags West (1950)

Western

geregisseerd door Robert Wise
met Joseph Cotten, Linda Darnell en Jeff Chandler

Op 8 december 1863 legt president Lincoln een verklaring af waarbij krijgsgevangenen van de Confederatie hun vrijheid terug kunnen krijgen, op voorwaarde dat zij toetreden tot de Unie en de grens in het westen helpen te verdedigen tegen de indianen. Col. Tucker is één van de gevangenen die akkoord gaat. Zijn commandant van de Unie, Kenniston, haat alles wat Zuidelijk is en houdt hen verantwoordelijk voor de dood van zijn broer. Kenniston heeft meer problemen; hij is verliefd geworden op zijn schoonzus Elena, maar weigert hieraan toe te geven uit liefde voor zijn broer.

Een zeer goed voorbeeld van hoe indringend en mooi zwartwit film kan zijn.
Prachtige shots en de actiescènes zijn erg goed gedaan, al is het wel even wachten op flinke actie. Maar dan is het ook echt goed raak. De aanval van de indianen op het fort is gerust indrukwekkend te noemen.
Zeer goede rol van Jeff Chandler als de hardvochtige commandant van het fort. Beklemmend de scène waarin hij zijn dood tegemoet wandelt. Geweldig in beeld gebracht.
Een keur aan acteurs die garant staan voor kwaliteit, mits het verhaal meewerkt.... en dat doet het.
Cavaleriewesterns zijn niet mijn favorieten, maar deze komt in het lijstje "herbekijken meer dan waard".

avatar van trebremmit
Komt 26 juli uit op blu-ray.

Two Flags West

Een routinematige, bedachtzame western; het verhaal, rond de aanval van indianen op een fort van een calvarie, speelde zich af aan het einde van de Amerikaanse burgeroorlog. Het subplot, een soapachtige romance, leidde af van het hoofdthema, maar de film was mooi gemaakt en de beide hoofdpersonen kregen diepgang. Jeff Chandler speelde houterig.

avatar van mr rumson
Een degelijke cavalerie western en naar mijn mening een van de betere die ik tot zover gezien heb.
De film ziet er prachtig uit in zwart wit maar dit word nog eens versterkt door het uitstekende camerawerk .
Het verhaal is interessant om te volgen waardoor de film blijft boeien .
OP de actie is het lang wachten maar als het eenmaal begint vliegen de pijlen en kogels je om de oren.
De aanval op het fort ziet er erg realistisch uit ook zijn de actiescènes volgens mij vrij hard voor die tijd.
Het is dan ook een vrij lange slachtpartij die we te zien krijgen waarin de Cavalerie steeds meer als ratten in de val komen te zitten .
Jeff Chandler doet het meer dan verdienstelijk als leider van het fort .
Maar zijn haat tegen de rebellen en indianen niet onder stoelen of banken steekt.
Ook Cotten en Wilde doen het prima en zetten hun rollen overtuigend neer.
Kortom een western met een sterke acteurs en een goed verhaal.
Dit allemaal mooi in beeld gebracht met op de achtergrond stoffige landschappen die je in een western zoals deze mag verwachten.