ad

Genre: Western

Alternatieve titel: 6 Black Horses

Geregisseerd door: Harry Keller

Met onder meer: Audie Murphy, Dan Duryea en Joan O'Brien

IMDb beoordeling: 6,6 (732)

Over Six Black Horses

"Adventure that explodes with violence and fury!"

Nadat de zwervende cowboy Ben Lane (Murphy) door revolverman en (tijdelijk)mustangjager Frank Jesse (Duryea) van de strop gered is, trekken beiden samen verder op. In het stadje Perdido worden zij door een dame, genaamd Kelly tegen een vorstelijke betaling ingehuurd om haar door gevaarlijk Indianengebied naar haar man te begeleiden, die in een andere stad verblijft. Maar de dame voert iets in haar schild.

image

Brix

Deze week op DVD verschenen in Nederland en België met Ned. subs.

Als Murphy (én Duryea) fan heb ik de film natuurlijk meteen gekocht.

Het was alweer een hele tijd geleden dat ik hem nog op TV gezien had.

Laat ik beginnen met de constatering dat de combinatie Murphy-Duryea ook hier weer uitstekend werkt.

Murphy speelt de ietwat zorgelijke, voorzichtigere zwervende cowboy Ben Lane, en Duryea is Frank Jesse, de luchthartige revolverman, die te huur is voor wie zijn prijs maar wil betalen.

Ook voor opdrachten met een 'reukje'.

Zoals meestal is Duryea ook hier weer de half goede- half slechte figuur, die bij de kijker sympathie oproept.

In het begin van de film zien we Lane te voet door de woestijn dwalen, nadat hij zijn paard heeft verloren.

Wanneer hij een wilde mustang vangt wordt hij, op beschuldiging van paardendiefstal, gevangen genomen door een groep mustangjagers, waarbij ook Jesse zich tijdelijk heeft aangesloten.

Jesse redt Lane van de strop, en ze trekken samen verder op.

In het dichstbijzijnde stadje, Perdido, wordt er een aanslag op hen gepleegd door sluipschutters.

Kort daarop huurt een vrouw, genaamd Kelly, hen beiden in om haar door gevaarlijk Apachen gebied naar haar man te begeleiden, die in een andere stad verblijft.

Dat tegen betaling van 1000 dollar per man.

Voor zo'n bedrag zou een cowboy zeker vier jaar hard moeten werken, dus beiden nemen het voorstel, ondanks de gevaren, aan.

Maar de dame in kwestie voert iets in haar schild dat ik hier verder niet ga verklappen.

Murphy en Duryea zijn goed op dreef, maar het is niet hun sterkste film samen.

Soms is het wat gezapig, gemoedelijk.

Ik kreeg de indruk dat beiden het geweldig goed met elkaar konden vinden(ook buiten hun rol om) en het best naar hun zin hadden.

Toch ontbreekt er wat vuur.

Er zit ook wat teveel dialoog in de film naar mij smaak.

Dat wil niet zeggen dat ik het geen goede western zou vinden.

Integendeel, ik heb mij er uitstekend mee vermaakt.

Aan indrukwekkende natuur opnamen en actie is er ook geen gebrek.

Ook de spanning is aanwezig, zeker wanneer het Apachen gebied doorkruist wordt.

Joan O'Brien speelt haar rol ook goed.

Er speelt ook nog een leuke straathond mee, die door Lane geredt werd van een hondengevecht, en hem overal volgt.

Voor wat de kwaliteit van de dvd weergave betreft, die is behoorlijk goed.

Ik telde alleen een stuk of drie kleine sprongetjes in het geluid.

Maar die zijn miniem.

De kleuren van deze breedbeeld film zijn ook o.k.

Ik hoop van harte dat er nu eindelijk eens wat meer Audie Murphy westerns op dvd zullen verschijnen hier.

Murphy heeft vele fans onder de oudere generatie van western liefhebbers.

Maar die hebben niet het eeuwige leven.

Dus nú uitbrengen die films, want straks hoeft het niet meer...

avatar van Barfly

Barfly

Om een lang verhaal kort te maken... wat Brix zegt.

Overigens komt in de beginscène Murphy in de woestijn 6 paarden tegen... of toch niet, want het zijn er 7.

Verder een fijne western, mooie buitenopnames en niet al te veel actie.

Een kleine 3,5*

avatar van Barfly

Barfly

Ik ben net Ride Lonesome uit 1959 met Randolph Scott aan het bekijken en er zitten in deze western zeer identieke scènes. Zo gelijkend zelfs dat Harry Keller welhaast een fan van Budd Boetticher moet zijn geweest.

Het is in ieder geval geen toeval, daar durf ik mijn hoed onder te verwedden.

Edit:

Ik zie net op IMDb dat aan de twee films dezelfde schrijver (Burt Kennedy) heeft meegewerkt, dat zal de verklaring zijn.

avatar van trebremmit

trebremmit

Hoewel ik een Murphy liefhebber ben vond ik deze film met hem niet echt wat.

Erg gezapig, weinig spanning en geen boeiend verloop van het verhaal.

Toch nog drie sterren omdat de natuur en het duo Murphy en Duryea wel de moeite waard zijn.

Ik las ergens dat deze western toen hij uitkwam een enorm succes was in Duitsland, een kaskraker, en de enige western die Murphy maakte in 1962.

Brix

@ trebremmit: (Ik las ergens dat deze western toen hij uitkwam een enorm succes was in Duitsland, een kaskraker)

Het mag gerust gezegd worden dat Audie Murphy is Duitsland altijd, en ook nu nog, tot de meest geliefde western acteurs behoorde, ja zelfs bijna 'heilig' verklaard werd.

Wel een beetje merkwaardig als je bedenkt dat hij in zijn eentje tijdens de oorlog meer dan 200 Duitsers doodde.

Maar let bygones be bygones zullen we maar denken.

Bijna alle Murphy westerns zijn in Duitsland op TV te zien geweest, in een speciale Audie Murphy film reeks.

En van tijd tot tijd duiken er weer films met hem op.

Overigens is Duitsland ook een van de landen waar de western heel populair is gebleven.

Deze film deed het in Nederland ook niet zo slecht herinner ik mij.

Er verscheen zelfs een stripverhaal van, in de Film Classics serie (heb ik nog in mijn verzameling)

avatar van trebremmit

trebremmit

In hetzelfde jaar dat deze film uitkwam was Murphy ook bezig met een westernserie, alleen hij stopte ermee na een aantal afleveringen omdat hij het te hard vond.

Heb je die serie ook gezien Brix? De naam ervan is Whispering Smith.

@ trebremmit:

Ja, de Whispering Smith serie heb ik niet lang geleden op DVD gekocht.

Die is hier nooit te zien geweest.

Ik heb wel een andere versie gehoord over het stopzetten ervan.

De ene tegenslag volgde op de andere tijdens de opnames.

Zo stierf ook een van de belangrijke acteurs tijdens die opname periode.

De producenten, en Murphy raakten er door ontmoedigd, en besloten er mee te kappen.

Ik heb alleen nog niet de tijd gehad om de serie te bekijken, afgezien van enkele delen.

(Er zijn er in totaal 25)

avatar van mr rumson

mr rumson

"Six Black Horses" is een vrij gewone western die een goed verhaal als basis heeft .

Een weduwe huurt twee man Ben Lane ( Audie Murphy ) en Frank Jesse (Dan Duryea ) in om haar te begeleiden over Indian Territory met het plan de man te vermoorden die haar man vermoord heeft .

De eerste helft van de film wist mij wel te boeien en ook was ik nieuwsgierig wat nou de bedoelingen waren van Kelly (Joan O'Brien ) .

Maar toen eenmaal bekend was wat kelly van plan was vond ik de film inzakken .

Zeker gezien het basis idee van de film dat had beter uitgewerkt kunnen worden .

Het einde van de film kwam voor mij afgeraffelde over .

De actiescènes die erin voorbij komen zien er goed uit zo ook het landschap .

Het dorpje dat wat Mexicaanse sfeer uitstraalde had ook wel iets .

Maar dat zie ik ook graag in westerns een grens stadje dat zowel de Amerikaanse als Mexicaanse invloeden heeft .

Waar dit op neerkomt is dat The "Six Black Horses" een routine matige western is .

Die niks nieuws brengt .