Shoot Out (1971)

Alternatieve titel: Shootout

Western

geregisseerd door Henry Hathaway
met Gregory Peck, Robert F. Lyons en Susan Tyrrell

Clay Lomax, een bankrover, komt na 8 jaar uit de gevangenis. Hij gaat op zoek naar Sam Foley, de man die hem bedrogen heeft. Als reactie huurt Foley drie mannen in die Clay moeten volgen. Dan ontdekt Lomax dat zijn ex-vrouw is overleden en krijgt te maken met een meisje dat zijn dochter zou moeten zijn.

avatar van Dogie_Hogan
Uitzending: ARD op 24 mei 2009, 00.40-03.05u.

avatar van Brix
Zojuist nog maar eens bekeken op de Duitse TV, met zeer veel genoegen moet ik erbij zeggen.
Deze western speelde namelijk een cruciale rol in mijn beleving van de western in het algemeen.
Na te zijn over gestapt van de Amerikaanse westerns, waarvan ik al sinds mijn vroegste jeugdjaren liefhebber was, naar de spaghetti westerns met helden als Django, Sartana, en Sabata en de Leone westerns, bewerkstelligde 'Shootout' destijds, toen hij hier in de bioscopen kwam,mijn terugkeer naar de oorspronkelijk Amerikaanse western.
De toch meestal erg overdreven personages in de Italiaanse westerns hadden een gevoel van over-verzadiging bij mij opgeroepen denk ik.
Al blijven de besten natuurlijk positief in gedachten, en hun waarde behouden. 'Shootout' had zowat alles dat ik in een western graag wilde zien.
Een harde held (maar met een goed hart) prachtige, en échte Amerikaanse natuur, schurken die je liefst zelf een kogel door hun kop zou willen schieten, en een goed verhaal.
Een verademing.
Gregory Peck was de juiste man op de juiste plek.
Alle overige rollen in de film waren goed bezet.
Een heel klein minpuntje slechts, en eigenlijk té klein om te noemen...de close up van Peck op een nep-paard.
Totaal onnodig ook nog.
Maar verder alleen goeds voor deze film, die mij viereneenhalve ster waard is, omdat hij niet alleen degelijk gemaakt , maar ook zo belangrijk voor mij persoonlijk is.

Vannacht op TV te zien > ZDF > 0:20 uur

avatar van trebremmit
Nu op dvd te krijgen bij Koch.

Shoot Out

Ik vond deze western te veel oubollige humor bezitten.

Humor?

avatar van madmax1
Speciaal deze film net eens afgekeken ,vanwege humor en dat geval met dat nep paard.
Nou de humor valt nog al mee; dat met een nep paard heb ik twee keer terug gedraaid .
Want dat moet met het vangen van dat kleinste paard zijn geweest ik zie het niet?
Mooi breedbeeld cinema ,goed geacteerd van Peck verhaal te lang gerekt .maar nog altijd beter dan een spaghetti daar ben ik helemaal geen liefhebber van.

avatar van Brix
Ik ga 'm zelf binnenkort weer opnieuw bekijken mm.
Daarna kom ik er op terug.

Brix schreef:
Humor?
Ja humor

Leuk Henk

Ik ga 'm 's even checken.

Brix schreef:
Leuk Henk

Ik ga 'm 's even checken.
Westerns moeten voor mijn bloed en bloed serieus zijn uitzonderingen daar gelaten.

avatar van Brix
Gisteren heb ik de film nog eens bekeken, daartoe aangezet door commentaar van stinissen
Met tegenzin was het niet, want ik blijf het een mooie western vinden.

Waardering kan wel ietsje omlaag, met een halve ster.
Gedreven door sentimentele gevoelens t.o.v. deze film (zie mijn eerdere commentaar) een beetje te hoog "beloond".

De humor die Henk Stinissen bedoelde zou moeten duiden op de scènes tussen Peck en het kleine meisje neem ik aan(?)
Die vond ik eigenlijk wel erg goed passen, en door de vertederende aard deed het mij wel iets.

De grove flauwekul van de drie bad guys vond ik daarentegen geen humor, door de grimmigheid die die scènes toch telkens weer meekregen.

@madmax1:
De bewuste scènes met "nep-paard" zijn te zien tijdens de achtervolging tegen het eind van de film.
Het viel mij nu op dat niet alleen Peck even te zien is op iets dat voor een paard moet doorgaan, dat niet beweegt onder hem, maar ook de leider van de bandieten, met het kleine meisje voor zich in het zadel.
Dat was mij de vorige keren blijkbaar ontgaan.
Het zich maar korte flitsen, en daarom zeg ik nog eens: overbodig.

Ik ben ook erg blij met de prima DVD van de onvolprezen firma Koch Media.

Een niet speciale, routinematige wraakwestern, met een zware jongen (een revolverheld en bankrover na acht jaar gevangenschap) die de zorg op zich nam van een jong meisje. Een film waarin teveel gepraat werd en te weinig actie te zien was. Gregory Peck kon als acteur weinig fout doen (ook al zag hij er te vriendelijk uit om door te gaan voor moordenaar), wel leek hij op de automatische piloot te spelen. Mooi camerawerk.

avatar van Arapaho85
Je mag gerust zeggen dat het westerngenre begin Jaren 70 op z’n retour was. De Spaghetti western had de inhoud van het genre grondig beïnvloed en met de films Once upon a time in the West en the Wild Bunch werd het einde stilletjes aangekondigd.
Begin jaren 70 had je dan nog 3 soorten westerns. Je had de films die beïnvloed waren door the Wild Bunch en enorm gewelddadig waren (voor die tijd dan toch), de komische spaghettiwestern met Bud Spencer en Terence hill kwam op en anderzijds had je films die trouw bleven aan de nostalgische thema’s van de klassieke (jaren ’50) western.
Deze film (shootout) kan je tot die laatste categorie rekenen.

De ploeg achter True Gritt heeft deze film tot stand gebracht maar waar je de film true Gritt bij wijze van spreken nog kan vergelijken met een heerlijke kop koffie in een gezellige bar is deze film eerder koffie uit een stations-automaat.

Al wat ik goed vind in een western komt aan bod d.w.z. mooie muziek, prachtige Amerikaanse landschappen het hoofdpersonage dat hard is wel maar een goed hart heeft. Maar je hebt het gevoeld dat je het elders al eens beter en met wat meer ‘vuur’ of ‘passie’ gezien hebt.
Deze film deed het dan ook niet zo goed toen hij uitkwam, één van de critici vroeg zich o.a. af wat Peck eigenlijk in zo’n film deed.
Gregory Peck is mijn favoriete westernacteur en hij draagt deze film perfect, de andere acteerprestaties zijn redelijk (de 3 boeven zijn echte klojo’ s van de bovenste plank) de hoer, dat was overacting.
Op het einde wanneer Peck Jones dwingt om voorwerpen op zijn hoofd te plaatsen moest ik wel even glimlachen, Peck acteert echt zo met een air van: dit is jou verdiende loon smeerlap! (Jones had diezelfde truck uitgehaald met het meisje Decky eerder in de film)… hoewel dat laatste met die kogel dat wil ik nog wel eens zien.
Om tot besluit te komen, ik vind deze western redelijk, wat ik graag terugzie is aanwezig, hetzij in mindere mate. Maar mijn favoriete acteur Gregory Peck red deze film zonder meer zodat ik een ruime 7 op 10 kan geven.

avatar van Arapaho85
Arapaho85 schreef:
Gregory Peck red deze film zonder meer zodat ik een ruime 7 op 10 kan geven.

Excuseer, Peck redt deze film

avatar van mr rumson
Voor mij had deze western een stukje hoger kunnen eindigen dan nu het geval is .
Dit komt omdat het drietal voor mij vervelend overkwam bovendien vond ik ze nu ook weer niet zo goed acteren.
Het kleine meisje had voor mij ook wel wat meer op de achtergrond gemogen .
Maar ik vrees dat kids in een western mij niet zo liggen.
Toch was deze western zeker niet slecht dit komt vooral door Peck .
Deze weet alle aandacht naar zich toe te trekken en draagt deze western zowat in zijn eentje.
Peck maakte tussen 68 en 74 vier westerns voor mij is deze zeker niet de sterkste daarvan.
Maar het is zeker geen straf om naar deze western te kijken al was het alleen maar door de prachtige buitenopnames en de prima beeld kwaliteit.

avatar van Brix
Dit is een van die films die ik met tussenpozen van een paar jaren telkens weer opnieuw bekijk, zonder dat hij gaat vervelen.