Monte Walsh (1970)

Western

geregisseerd door William A. Fraker
met Lee Marvin, Jack Palance en Jeanne Moreau

Monte Walsh is een al wat oudere cowboy voor wie het einde van het Wilde Westen in zicht is. Hij kan samen met vrienden voor de spoorwegen gaan werken, maar wat hij werkelijk wil is op de open prarie blijven. Uiteindelijk moeten ze allemaal kiezen voor een geheel nieuw leven, wat niet zo makkelijk is als het lijkt.

avatar van Brix
Sterke sfeervolle, en weemoedig stemmende film over de teloorgang van het cowboy-leven.
Langzaam van opbouw, en daardoor wellicht niet voor iedereen weggelegd.
Maar de echte liefhebbers van het 'Wilde Westen' zullen deze film, ongetwijfeld met een brok in hun keel, wel kunnen waarderen.

Ik hoop de remake, met Tom Selleck in de hoofdrol, ook te kunnen zien.

avatar van trebremmit
Sinds een paar maanden op dvd verkrijgbaar!

Palance en Marvin en het verhaal maken dit tot een waar westernfeest met, zoals Brix al aanhaalde, een brok in de keel vanwege de nostalgie en melancholie, waar de film hoogzwanger van is.
Ik heb de remake niet helder meer voor de geest, maar dit origineel doet er zeker niet voor onder.
Er zijn meer westerns over het einde van dit tijdperk, vaak zeer de moeite waard. Deze film mag aan de bovenste regionen van dat lijstje toegevoegd worden.
Een mooi, zeer meeslepend verhaal, niet in de laatste plaats door het fantastische spel van Marvin.
Standbeeld/staande ovatie/award-waardig.

avatar van mr rumson
deze film nog hele tijd op video gehad .
ben nu op zoek naar de dvd met ned ondertiteling
nog liever heb ik hem op blu ray ,hopelijk komt deze film daar ooit op uit .
dit blijft toch een van mijn favoriete westerns .
ik kan dan ook niet anders zeggen dan dat ik het volkomen eens ben met barfly en brix .

avatar van LuukRamaker
Mooie film over een man die in een interessante situatie is beland. Hij moet immers in een tijd waarin het westen zijn wildheid verliest zijn leven veranderen. Dat is althans hoe de meeste mensen in zijn omgeving er naar kijken. Hijzelf denkt er anders over en moet er niet aan denken om een ander leven te leiden.

Het is vooral aan Lee Marvin en Jack Palance te danken dat dit zo'n goede film is geworden. Ze zetten beiden een prachtige rol neer en doen dat allebei op fantastische wijze. Marvin zorgde er voor dat ik van begin tot eind met Walsh meeleefde.

Voortdurend zien we de twijfel bij Monte Walsh. Moet hij nu ook ander werk gaan zoeken en een ander leven beginnen of is er een mogelijkheid bij het oude te blijven. Zijn voorkeur gaat uit naar dat laatste. Hierbij is het perfecte westernsfeertje gecreëerd dat er voor zorgt dat het moraal van het verhaal goed duidelijk wordt. De muziek zorgt voor een ouderwetse sfeer dat verwijst naar het oude en wilde westen en de nostalgie druipt er vanaf.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Mooie wat trage western over de teloorgang van het Wilde Westen. Cowboys raken werkeloos, stadjes lopen leeg, prostituees worden barmeisjes en de trein en de accountants rukken op. Het cowboy-bestaan wordt aardig uitgebeeld met van die typische male bonding scenes: wat vechtpartijtjes, practical jokes, kaarten en drinken, totdat de crisis opnieuw toeslaat, met dramatische gevolgen.

Aan drama geen gebrek in deze a-typische western- de hoofdpersoon krijgt in korte tijd wel erg veel te verwerken,en een aantal scenes zijn zonder meer spectaculair - het temmen van het grijze paard door de grijze Lee Marvin - kan het nog symbolischer? Dat is uiteindelijk mn enige kritiekpunt, er wordt volop gekozen voor contrasten, het verhaal staat te veel in teken van de boodschap waardoor het aan geloofwaardigheid verliest, om het drama zo veel mogelijk aan te dikken. Monte´s beste vriend wordt vermoord door zn op één-na beste vriend, terwijl net zn liefje op sterven ligt, en hij ook werkeloos wordt. De enige baan die hij kan krijgen is als circus-act, om het einde van het cowboybestaan nog maar eens te onderstrepen. Het had wel iets subtieler gemogen.

Wel mooi ironisch het positieve liedje van Mama Cass op het eind: The Good Times are Coming.

avatar van de grunt
Explosive Media vs. Kino Lorber

De us versie komt natuurlijker en minder 'gedigitaliseerd' over. Geen moeilijke keuze dus.

avatar van mr rumson
Deze western weer eens bekeken voor de zoveelste keer .
Het thema het einde van een tijdperk dat is al meer gedaan in westerns .
Maar voor mij is er geen een western waarin ik met dit thema zo in mee leef als in deze.
Monte Walsh krijgt in een korte tijd wel heel veel te verduren .
Maar door het uitstekende spel van Marvin komt dit toch geloofwaardig over.
Ook de rest van de acteurs doen het goed .
De sfeer in deze western is er een met een lach en een traan .
Dit word nog eens extra aangedikt door het mooie lied The Good Times are Coming.
Deze western krijgt er voor mij een halfje erbij .

avatar van trebremmit
Mooi, maar wel erg melancholisch, daar moet je wel tegen kunnen. Voor de rest een sfeervol en rustig vertelde western met een uitstekende Palance en Marvin.
Wel apart dat dit niet meer stemmen heeft hier, lijkt me wel een film die veel mensen zouden kunnen waarderen.

Ik heb de blu-ray van Explosive Media, die net uit is, en die heeft een uitstekende beeldkwaliteit, alleen het geluid vond ik wat tegenvallen, maar misschien is dat de film eigen?