Ride Clear of Diablo (1954)

Alternatieve titel: The Breckenridge Story

Western

geregisseerd door Jesse Hibbs
met Audie Murphy, Susan Cabot en Dan Duryea

Clay O'Mara is een landmeter van de spoorwegen. Zijn vader en broer worden vermoord door veedieven en Clay probeert hen op te sporen. Onderweg ontmoet O'Mara Whitey Kincade en raakt met hem bevriend. Kincade wordt echter betaald door duistere figuren om O'Mara te doden. De corrupte advocaat Jed Ringert doet met zijn handlangers verscheidene pogingen om zowel O'Mara en Kincade te doden. Bij één van de schietpartijen raakt Kincade gewond. Uiteindelijk lijkt het onvermijdelijk dat het tot een bloedige confrontatie zal komen tussen O"Mara, de gewonde Kincade en de advocaat.

Uitstekende kleurrijke western de held is zoals vaker Audie Murphy als Clay O'Mara voor het vrouwelijke schoon hebben we Susan Cabot (niet echt mijn type) die een korte carriere had in de film wereld. en Bar meisje Abbe Lane ook al geen hoogvlieger maar wel stukken mooier als Susan Cabot. Ook een kleine rol van western held Jack Elam die naar mate hij ouder werd steeds meer symphatieke rollen ging spelen.
Maar de echte ster in deze film was Dan Duryea een echte western acteur als Whitey Kincade een geniale rol van Dan Duryea .

avatar van trebremmit
Viel mij een beetje tegen, een snel afgeraffeld en rommelig verhaal met (buiten de actiescenes om) weinig boeiende en mooie scenes.

Wat trebremmit zegt.
De insteek van het verhaal leent zich prima voor een leuk kat en muis-spel. Helaas drentelt Murphy maar wat doelloos rond en moet uiteindelijk worden geholpen door Duryea die aangeeft wie de moordenaars zijn. Duryea presteert ook ondermaats en kakelt zijn bekende lachje tot vervelens toe.

avatar van madmax1
Traditioneel standaard met geen al te best scrip ,wel mooie beelden met een goede Murphy .

avatar van W.V.
Leuke western, dat komt door het verhaal wat mogelijkheden bied voor de nodige spanning, dat komt niet helemaal uit de verf en dat ligt naar mijn mening aan de matige bijrollen van de sheriff en de louche advocaat, zij overtuigen niet als schurken die de wet aan hun kant hebben. Murphy heeft in deze film veel fysiek werk en is dan op zijn best, het romantische gedeelte gaat hem wat minder af, maar ach het is een western en zo lang de held goed met een paard overweg kan, zijn vuisten en zijn schietijzers weet te gebruiken is het al snel goed. De show wordt echter door Duryea gestolen, van hem ben je gewend dat hij vaak werd gecast in lichtelijk gestoorde bad guy rollen, maar hij voegt in deze rol ook nog een zilveren randje toe, niet alleen is hij een beetje gestoorde gun slinger, maar hij heeft ook nog een blanke pit. Dat het verhaal niet helemaal uit de verf komt is jammer en maakt dat ik de waardering op 3 zet anders was het meer geweest, al was het alleen maar vanwege de bijrollen van een piepjonge Jack Elam en Denver Pyle, die daarna een geweldige cariere hadden van, meestal, bijrollen in westerns.

avatar van mr rumson
Met Ride Clear of Diablo heb ik mij goed vermaakt.
Zo ziet deze kleuren western er prima uit en de stoffige stadjes zorgen voor een fijne western sfeer.
Het verhaal brengt niks nieuws want ook hier gaat het net als vele andere westerns om wraak .
Ook zie je bij veel westerns al ver van te voren aankomen hoe het gaat eindigen.
Je zou je dan haast ook gaan afvragen of die westerns niet gaan vervelen .
Ondanks dat zijn er een heleboel westerns die bij mij niet echt kunnen boeien .
Maar er zijn er ook meer dan genoeg westerns waar ik wel van kan genieten .
En daardoor niet gaan vervelen ondanks dat het wraak thema er veelvuldig in voor komt .
Zo verveelt deze western mij ook niet wat vooral te danken is aan Dan Duryea.
Als een man die de gevaren graag op zoekt iets wat we al gelijk zien als we hem voor het eerst zien in de bar scene .
Wel had die lach wat minder gemogen op den duur heb je het wel een beetje gehad met die lach .
Murphy is niet slecht maar jammer genoeg staat hij in de schaduw van Duryea.
Ook in deze western mag wat romantiek niet ontbreken .
Maar gelukkig word daar niet al te veel tijd aan verspild .
Want voor mij zijn dat meestal van die verplichte scenes die erin worden gestopt .
Om de westerns ook wat aantrekkelijker te maken zodat de dames toen ook naar de bioscoop worden gelokt .
Met de actie scenes is niks mis mee en de actie scene op het eind is mooi om te zien .
Al met al een prima western die ik nog wel wat meer ga bekijken .