The Big Trail (1930)

Western

geregisseerd door Raoul Walsh
met John Wayne, Marguerite Churchill en El Brendel

Breck Coleman leidt honderden pioniers in een trein van de Mississippi rivier tot aan het Wilde Westen. Onderweg krijgt Coleman te maken met Indianen, de droogte van de woestijn en wordt hij verliefd op een van de passagiers.

Is dit de 1e grote western niet van john wayne?

neo (crew)
Dit is inderdaad de 1e grote western rol van toenderijd nog ''broekkie'' Wayne

Een vermakkelijke western van John Wanye. Erg leuk om eens tezien hoe hij er uitzag in zijn jongere film jaren, en moet zeggen dat hij het gewoon uitstekend doet. Hij was toen al een grote cowboyster.

avatar van niethie
Groots western epos dat er ruim tachtig jaar naar dato nog steeds ontzettend indrukwekkend uitziet en veel meer aandacht verdiend.
Je zag hier al dat broekie wayne (haast onherkenbaar) later zo'n grote ster zal worden hij had in ieder geval al een hoop charisma.
Verder ziet de film zoals ik al zei er voor zijn tijd en nog steeds schitterend uit prachtige massale scenes met al die huifkarren en natuurlijk de gevechten met de indianen zijn op een prachtige manier geschoten.
Kortom voor alle mensen die van western houden gaat deze film zien hij heeft naturrlijk net als al dir films uit die tijd een flinterdun verhaaltje maar aan actie, avontuur en spanning en geen gebrek ook is het allemaal ontzettend mooi geschoten. 3,5 sterren

rick@themovies
Prachtig epos over de ontginning van het Westen van Amerika door de eerste settlers die in karavanen vanaf de rivier de Mississippi westwaarts trokken. De hoofdrol in deze film is voor de dan 23 jarige John Wayne, die zich in zijn eerste grote rol prima staande weet te houden.

Het verhaal is op zich vrij standaard, romance, good guys/bad guys etc., maar het is vooral de trektocht zelf die fascinerend is. Walsh laat op schitterende wijze zien welke ontberingen de migranten moesten doorstaan om na een tocht van meer dan een jaar eindelijk op de plaats van bestemming aan te komen.
Schitterende massascenes met honderden huifkarren die door het fraaie Amerikaanse landschap trekken, worden prachtig in beeld gebracht. Zo is er een opzienbarende scene waarin de huifkarren door de pioniers met een zelfgebouwde hefboomconstructie van boomstammen van tientallen meters hoge kliffen naar lager gelegen valleien worden getakeld. Ook de oversteek van wild kolkende rivieren komt angstig realistisch over. Je ziet huifkarren, vee, paarden en mensen letterlijk worden meegesleurd door het wild stromende water. Echt spectaculair.

Walsh laat zien hoe ook de vrouwen als volwaardige en hardwerkende deelnemers aan deze trektocht deelnamen. Samen met de mannen sleuren ze de huifkarren door de modder, kappen bomen, voeren reparaties uit, en roken een stevige pijp .

Ook opvallend dat in deze film redelijk genuanceerd met de Indianen wordt omgegaan. Het karakter van John Wayne geeft aan alles geleerd te hebben van de Indianen en probeert de houding van de godvrezende blanken ten opzichte van de Indianen ('savages') regelmatig bij te sturen. Er vindt wel degelijk een confrontatie plaats met een vijandige Indianenstam, maar ook die wordt op zeer realistische wijze, en alweer ronduit spectaculair weergegeven.

Voor een vroege geluidsfilm wordt er al behoorlijk naturel geacteerd en zijn de belangrijkste uitwassen van de nog maar net uitgestorven Silent Movies zo goed als verdwenen. Toch wel opvallend hoe Hollywood die overstap zo snel en gemakkelijk maakte.

Verder is deze film nog zeer bijzonder omdat het een van de eerste widescreen films was. Tegelijkertijd was dat ook de oorzaak van het matig presteren op financieel vlak omdat in de depressiejaren de filmtheaters geen trek hadden in grote investeringen om dit soort films te kunnen draaien.

Het is jammer en onterecht dat de film mede daardoor een beetje in de vergetelheid is geraakt.

Ik maak mij er makkelijk van af en verwijs alleen maar naar het stuk van rick@atthemovies hierboven. Helemaal mee eens en niets aan toe te voegen.
Wat zullen de mensen destijds in de theaters hebben opgekeken bij de indrukwekkende beelden van deze film.

avatar van Poisonthewell
Een geweldige technische prestatie op het gebied van geluidsopname (anno 1930 was het al moeilijk genoeg een kleine interior set fatsoenlijk op band te krijgen) - en een bijzonder vermakelijk spektakelstuk, ook zonder de psychologische diepgang (de personages zijn hooguit half-dimensionaal), die de western pas rond halverwege de jaren 40 begon te krijgen. 3,5*

avatar van Sisko
Ondanks zwart-wit film behoorlijk onder de indruk van deze western. Prachtige plaatjes van de "trek naar het westen". Verhaal is wat simpel maar erg leuk om een piepjonge John Wayne te zien. Echt een aanrader voor alle western fans.

Sisko schreef:
Ondanks zwart-wit film...
'Ondanks' of 'dankzij'...

The big Trail was met Vidor's Billy The Kid 1e experiment in jaren 30 met wide-screen (70 mm.), maar publiek was er toen nog niet klaar voor.

avatar van Dogie_Hogan
Frankrijk komt met een Blu-ray release: link.

avatar van trebremmit
Nu ook een Blu-ray van Fox beschikbaar.

avatar van Dogie_Hogan
Wow.. geweldige transfer, en dat voor film uit 1930!!
En toch weer verschillen tussen Blu-ray onderling.

PS
Nog meer screenshots

avatar van madmax1
Bij het opzoeken van wat oudere westerns , kwam ik deze ook tegen ik wist niet dat deze nog had, gelijk maar eens herzien .
Viel mij nu ook in dat dit een stapel (TC) TELECINE is van in de begin periode van Supernova 2000-
2004,daarna de nu gelegaliseerde Mininova.
Toch nog genoten van dit oudje in schitterend helder beeld ,je moet natuurlijk even doorprikken bij de aanval van de indianen ,daar zie ik wel zeker 5 herhalingen van vallende indianen en paarden die ook nog eens in versnelde opnames voorbij zomen in allerhande camera standen.

John Wayne nog heel jong is gelijk aan zijn stem te herkennen ,en in deze film komt hij ook nog redelijk uit de verf.
Daarna heeft het geduurd tot Red-River want de rest heb ik hem verwenst in de wekelijkse matinee’s
Grootse western waar in die tijd nog niet op een paar figuranten werd gekeken
En achteraf is John Wayne een groot verlies voor het western gilde.

avatar van Brix
madmax1 schreef:

En achteraf is John Wayne een groot verlies voor het western gilde.

Dat is maar hoe je 't bekijkt madmax.

Hij heeft meer dan genoeg westerns achtergelaten voor de liefhebbers, en speelde tot zijn laatste ademtocht.
En zijn laatste western, The Shootist, was absoluut niet een van zijn mindere.
Meer kon niemand van hem verwachten.

He went out in style zeggen ze dan.

avatar van madmax1
Inderdaad heeft deze man een groot impact op de western, en zijn oudere
films is ook weinig op aan te merken .
Ik bedoel ook met het gemis dat er toch een stop kwam in de western ,hij was toch de man die een stimulerende effect had voor andere regisseurs .
Zelfs de spaghetti begon aan een terug val.

avatar van Brix
Ah, o.k., ik begrijp nu wat je bedoelde madmax.
Dank voor de toelichting.

avatar van LuukRamaker
Geweldig epos uit 1930, met John Wayne's eerste (grote) rol. Wayne maakte niet alleen naam met deze sterke hoofdrol, maar kreeg hierbij ook zijn inmiddels alom bekende naam. Regisseur Raoul Walsh gaf hem zijn achternaam, waarop al gauw zijn korte en lekker bekkende voornaam volgde. Walsh was ook degene die deze film regisseerde en Wayne voor deze film castte, waarmee hij uiteindelijk natuurlijk veel meer voor hem heeft betekend.

The Big Trail is namelijk een heel mooie film die behoorlijk weet te overtuigen met zowel de grootst opgezette en zeer vooruitstrevende widescreen geschoten beelden als de verhalende en inhoudelijke kant. De personages worden zo nu en dan wel wat overdreven neergezet, maar zorgen hier en daar wel voor een komische noot en/of een vleugje romantiek.

Hoe minder echter op deze personages wordt ingezoomd, hoe realistischer het geheel er uitziet. Om de diervriendelijkheid zal deze film bijvoorbeeld nooit geroemd worden, maar dat op dat gebied bij momenten een realistisch beeld wordt gecreëerd zal toch niet gauw worden ontkent. Ook de noemenswaardige grote gebeurtenissen, zoals de grote indianenaanval en de afdaling van de berghelling, worden erg mooi in beeld gebracht.

Saillant detail is natuurlijk ook dat de ware gebeurtenissen in het Wilde Westen in 1930 minder lang geleden waren dan dat 1930 dat vandaag de dag voor ons is. Dat helpt ook zeker bij de echtheid die deze film uitstraalt en maakt ook dat een hedendaagse remake mijns inziens nooit zo zal overtuigen als dit ouderwets aandoende en ongepolijste pareltje, dat eigenlijk precies de juiste sfeer heeft. Het vakmanschap van Raoul Walsh en de als reisleider dienstdoende John Wayne maken deze film daarbij compleet.

avatar van trebremmit
Mijn dvd duurde 104 minuten, zag dat dit een UK versie is, en niet in widescreen helaas.
Voor die tijd een bijzonder sterke film met spectaculaire scenes, helaas kan ik nooit helemaal wennen aan het overdreven acteren uit die tijd.
Las trouwens op de wikipedia dat Cooper eerst de rol van Wayne zou krijgen, maar die wou niet en op aanraden van John Ford is Wayne het geworden.

avatar van missl
Mijn eerste ervaring met Wayne en is niet geheel goed bevallen. Lang verhaal over een trektocht van een groep mensen. Door weer en wind gaan zij op zoek naar een mooie locatie. Wayne is soms verliefd, dan is er een andere man in beeld en dan is hij weer verliefd. Ik vond het te lang duren en het verhaal is te dun om 2u mee te vullen.

avatar van mr rumson
Volop genoten van deze groot opgezette western.
Die trektocht is heel mooi gedaan en door die zwart wit beelden lijkt het ook nog eens of het echt in het wilde westen is gefilmd .
Het levert dan ook veel mooie plaatjes op van huifkarren van rotsen laten zakken tot sneeuwstormen toe.
Het liefdesverhaaltje vond ik wat minder maar dat komt ook op de manier hoe ze toen acteerde .
Vooral die bruut met zijn paar tanden in zijn mond kwam schreeuwerig over .
Wat ik mij wel afvroeg hoe zou zo'n film eruit zien als ze hem nu zouden maken .
Want hier zou je een prachtige remake van kunnen maken .

avatar van Metalfist
Frontier justice

Een paar dagen geleden gaven ze The Searchers op Cinema Canvas en daar hoorde een kort intermezzo bij tussen Michaël Pas (als presentator) en zijn twee gasten: Johan Heldenberg en Wouter Hessels. Altijd interessant om zo iets te volgen, zeker omdat The Searchers één van mijn favoriete John Wayne films is, en op een bepaald moment werd er opeens vermelding gemaakt van Raoul Wals en The Big Trail. Het was een titel die me iets zei, ik wist dat ik hem in bezit had, maar die ik nog niet had gezien. Hoog tijd dus om daar eens iets aan te doen.

De reden dat ik dit nog altijd links had laten liggen was de speelduur. Zo'n film van meer dan 2 uur, ik zet het toch niet altijd even gemakkelijk op. Groot was dan ook de verbazing toen bleek dat mijn versie ten einde was na zo'n dikke 100 minuten. Dat is nogal een verschil en blijkbaar is dat te wijten aan het formaat waarin geschoten werd. De 75mm versie duurt inderdaad 125 minuten, de 35mm versie zou 108 minuten duren. Toch is het hier geen kwestie van een verschil in fps zoals wel eens meer bij oudere films tegen voorkomt, want de films werden effectief door verschillende camera's en soms zelfs vanuit verschillende standpunten gefilmd. Hierdoor kreeg je dan ook scènes die opnieuw gespeeld moesten worden, dus vreemd genoeg krijg je twee verschillende en tegelijkertijd toch dezelfde film. Bijzonder gegeven in ieder geval en het is jammer dat de film dat zelf niet is. De grote trektocht wordt interessant gebracht met een aantal geweldige scènes (hoe de huifkarren de klif afdalen!) maar verder een ietwat gemakkelijk plot dat nooit echt verrast.

The Big Trail is een geluidsfilm, maar wel één met nog de nodige silent invloeden. Zo denkt Raoul Walsh dat het nodig is om met pancartes de kijker regelmatig op de hoogte te stellen wat er nu eigenlijk gebeurt is en dat is op zich niet nodig. Een reden waarom de film altijd bekeken zal worden is ongetwijfeld de rol van John Wayne. Het is één van zijn eerste rolletjes, zelfs zijn eerste echte hoofdrol, en Wayne overtuigt over de gehele lijn. Vreemd om te zien dat hij hier romantisch gezien nog één van zijn beste rollen speelt, later wordt dat toch allemaal wat houteriger. Wel een heerlijke slechterik trouwens in de vorm van Tyrone Power Sr. Zo'n acteur die vooral furore heeft gemaakt in het silent genre, wat wil je ook met zo'n uiterlijk, maar ook duidelijk zijn mannetje stond in de geluidsfilm.

Absoluut geen slechte film en vooral de moeite waard voor de John Wayne completisten (dit was alweer nummer 60 voor mij), maar Raoul Walsh heeft betere (en slechtere) films gemaakt. Vooral een film die nog wat vastzit in de periode tussen silent en sound, maar het mag toch ook gezegd worden dat Walsh best wel indrukwekkende scènes heeft geschoten.