Rawhide (1951)

Alternatieve titel: Desperate Siege

Western

geregisseerd door Henry Hathaway
met Tyrone Power, Susan Hayward en Hugh Marlowe

Tom Owens werkt als assistent van de oude Sam Todd op zijn postkoets-tussenstation ’Rawhide’, gelegen tussen San Francisco en St. Louis. Wanneer een postkoets arriveert met onder andere de kittige Vinnie Holt, die de baby van haar nicht bij zich heeft, raadt Tom haar aan niet door te reizen, maar een dag te wachten. Tom heeft vernomen dat een bende ontsnapte outlaws zich in de buurt bevindt. Niet lang daarna arriveert de gewelddadige outlawbende onder leiding van Zimmerman. Sam wordt door Zimmermans psychopathische handlanger Tevis gedood. De ‘geciviliseerde’ Zimmerman laat Tom, Vinnie en de baby in leven, omdat hij denkt, dat ze een echtpaar zijn. Ze worden echter wel gegijzeld. Tom bedenkt een plan om te ontsnappen. Zimmerman wacht ondertussen met zijn drie handlangers op een goudtransport.

Binnenkort op DVD, link.

avatar van Ramon K
Leuke film! Een soort gijzelingsthriller in een westernsetting. Jack Elam maakt vooral veel indruk als psychopaat. Tyrone Power vind ik ook altijd wel goed. Eens wat meer van die man gaan zien.

avatar van Barfly
Een western vol spanning, mede door de rol van Elam als gestoorde en onbetrouwbare bandiet. Van Tyrone Power heb ik tot dusver niet veel gezien, maar dit smaakt wel naar meer. Al geloof ik niet dat hij veel westerns op zijn naam heeft staan.
De gehele cast in deze film speelt trouwens prima.

avatar van Brix
Tussen de duizenden A, B,..en C westerns die ik in mijn leven gezien heb zag ik deze, hoe bekend ook, tot vandaag nooit.
Blij dat een vriend mij eraan hielp, dus eindelijk het gemis goed kunnen maken.

Een film die mij beslist niet tegenviel.
Elam in zijn waarschijnlijk grootste rol.
Ik ken tenminste geen andere film waarin hij zo op de voorgrond komt, en met zoveel dialoog voor hem.
Ook sterk spel van Power en Hayward, een van de pittigste Amerikaanse actrices ooit.
Ook de overige acteurs zijn niet ondermaats.

De zwart-wit fotografie is abembenemend mooi, al helemaal tijdens de nachtopnames.
Het landschap was al vaak te zien in westerns, maar blijf altijd even imponerend.

avatar van madmax1
Als je denk aan Rawhide , dat zal wel iets met een veefokkers en drijvers hebben te maken, daar dit immers de naam is van de geweldige serie met Eastwood, deze is totaal anders,namelijk een station tussen San Fransisco en Sant Louis,en daar de weg onveilig is , moet de dame met haar kind volgens de regels van de postkoets,overblijven op de station,.de gehele ffilm speelt zich daar af , en wordt intersant als er gang opduikt met mijn oude bekende J.Elan.
Intersante western met voor die tijd top filmsterren, een moest have de western fan.

avatar van Dogie_Hogan
Deze RAWHIDE staat momenteel verdeeld over 6 chapters in uitstekende beeldkwaliteit op Youtube!

avatar van Brix
En in uitstekende beeldkwaliteit zie ik.

Weer eens even wat fragmentjes opnieuw bekeken.
Het blijft toch een prima western.
En die pittige Susan Hayward, O la la!
Haar rol is zelfs sterker dan die van Power (ondanks diens achternaam )
En die Lone Pine filmlocaties zijn steeds weer indrukwekkend.

avatar van Dogie_Hogan
Deze film zojuist afgeken op Youtube.
De rol van en de vertolking door Susan Hayward lijkt veel op die in de Western 'Garden of Evil', 3 jaar later. Ze is weer aardig 'bitchy'.
Tyrone Power is goed, zoals in zijn meeste films eigenlijk.
Hugh Marlowe zou ik moeten kennen uit 'Night and the City' (1950), maar herkende hem niet, ondanks zijn charismatische stem.
Maar RAWHIDE is Jack Elams film. Zoveel screentime heeft hij, zover ik weet, niet eerder gehad, of het moet in die tv-Westernserie "Temple Houston" geweest zijn. Elam zet de pschopaat prima neer.
De filmposterafbeelding suggereert (zoals zo vaak), wat anders, dan wat in de film gebeurt.
Verder prima, geloofwaardig verhaal. En, zoals de meeste gijzelingsfilms speelt zich het meeste gro- tendeels op dezelfde lokatie af.

PS
Aangezien de R-1 DVD tov de R-2UK release een betere transfer heeft, subs en extra's, heb ik die inmiddels besteld. RAWHIDE lijkt mij namelijk een mooie aanvulling van m'n Western-collectie.

avatar van trebremmit
Remake van deze film Show Them No Mercy een gangsterfilm uit 1936, die ik overigens niet ken.
Spannende western met een heerlijke Elam als gestoorde psychopaat, ook Power doet het erg goed.
Af en toe wel een wat voorspelbaar verhaal, sommige dingen zie je al van ver aankomen, maar echt storend vond ik het niet.
Een western met een noir achtig randje, erg fijne film!

avatar van Dogie_Hogan
De film gisteren herzien. Jack Elam in zijn waarschijnlijk grootste rol: hij zit ditmaal de film bijna helemaal uit!
En eerder niet opgevallen: Susan Hayword in jaren 50 outfit.
Zowel Elam als Hayward zijn hier getype-cast: resp. als thugh en bitchy vrouw.
Susans geadopteerde dochter (hier 2 jaar) is in 2007 op 58-jarige leeftijd overleden. frappant, Ty Power overleed ook op vrij jonge leeftijd. Volgens mij leeft nu niemand meer uit deze Western, maar dat ter zijde.

Klein minpunt is de unlimited-ammo tijdens de shootout. Volgens mij lag de Colt ook nog in 't water onder de trog, maar toch meteen schietklaar. Er was ook een patronengordel bij, dat wel, maar heb die Ty niet zien gebruiken. En Elam de zijne ook niet trouwens. In vooral latere Westerns is veel meer aandacht voor dit soort details. Bij elk schot tel je onwillekeurig toch tot 6 of 15 (Winchester).
Ook mooi moment is hoe Susan eerder in de film de Colt van Ty pakt en vanzelfsprekend de kamers con-troleert op patronen.
Verder heb ik in 2011 al een review gegeven.

De DVD (R-1) transfer is geweldig: zeer scherp en contrastrijk zwart/wit. wat veel kleur aan deze vrij on-bekende gijzeling-Western geeft.
De opening is ook prachtig met schitterende landschap opnames ( Lone Pine).
Score 1 punt erbij: IMDb *7/10.

Dogie_Hogan schreef:

Klein minpunt is de unlimited-ammo tijdens de shootout. Bij elk schot tel je onwillekeurig toch tot 6 of 12 (Winchester).

Winchester> 15 patronen

Brix schreef:
Winchester> 15 patronen
Ja, inderdaad; tikfout nog kunnen aanpassen.

Had een levensgevaarlijke telfout kunnen zijn in het oude Westen

Brix schreef:
Had een levensgevaarlijke telfout kunnen zijn in het oude Westen
Ik bedoel maar!
Suzan had trouwens welgeteld maar 2 shots nodig tegen Elam! Zwaarste klus was 't geweer onder die 80+ kilo outlaw weg te krijgen...

Een goed gemaakte, sfeervolle, doch ook voorspelbare melodramatische western, met thrillerelementen, in prachtig zwart-wit, over de nasleep van een postkoetsoverval. De cast speelde solide, mat als uitblinkers Hugh Marlowe en Jack Elam; de laatste was het meest kleurrijk.

avatar van mr rumson
Solide western die zich afspeelt in en rond een stagecoach station.
De film begint fraai met een Stagecoach die door verschillende landschappen en weersomstandigheden rijd.
Maar ook het vervolg is prima en het verhaal is boeiend om te volgen.
Want zo ben je toch wel benieuwd of het ze lukt om op tijd te ontsnappen voor de bewuste Stagecoach arriveert .
Ook het verloren briefje bracht nog wat extra spanning mee.
De acteurs doen het naar behoren al springt Elam er wel bovenuit door zijn extreme gedrag.
Op het einde komt de verwachte gunfight die door de aanwezigheid van een peuter het weer net even iets anders maakt .

Kortom deze mooie zwart wit western is zeker de moeite waard om te kijken.
Maar ja dat kun je ook gerust aan Henry Hathaway overlaten deze heeft al meer dan prima westerns gemaakt.

avatar van trebremmit
Blu-ray review.
Ziet er goed uit, alleen geen ondertitels.