Buchanan Rides Alone (1958)

Western

geregisseerd door Budd Boetticher
met Randolph Scott, Craig Stevens en Barry Kelley

Op weg naar zijn huis in West-Texas komt de solitaire Tom Buchanan door het grensstadje Agryville in Californië. Tom wordt daar geconfronteerd met een vete tussen verschillende leden van de familie Agry. Wanneer Tom de Mexicaan Juan de la Vega wil helpen bij zijn wraak op één van de Agry’s, keert de hele familie zich tegen hem.

The Last
Aardige western, niks bijzonders, maar erg vermakelijk en een aantal leuke dialogen. Aanrader voor de liefhebber. 3*

avatar van Mochizuki Rokuro
Weer zo'n typisch Butt Boetticher product. Een Western met een vrij standaard verhaal, maar ook een merkwaardig soort humor, beetje tongue-in-cheek en met wat kritiek op 'het' systeem en eveneens kritiek (een knipoog?) naar de Westerns van de grote studios met hun voorspelbare helden en -verhalen. Nog het beste te vergeljken met de mountain Westerns van Anthony Mann met James Stewart. Randolph Scott is natuurlijk een rots in de Western-branding. Genietbaar, maar niet opzienbarend.

avatar van Brix
Goede western(eindelijk op dvd gevonden!)

Daar staat Randolph Scott natuurlijk garant voor(én Boetticher!)
Nooit een slechte western met Randolph Scott gezien trouwens.

Hij is echt dé western acteur bij uitstek.

Véél humoristische dialogen, vooral van de kant van Scott.

Echt een western voor de liefhebbers van het genre(waar ik dus bij hoor)

Weer een prima sfeer in deze western, waarbij ik het eerste deel wat sterker vind dan het tweede. Het tweede deel is iets teveel van hetzelfde trucje met het over en weer bevrijden van deze en gene.
Wel grappig dat het paard dat Scott op het laatst krijgt, gedurende de film les heeft gekregen van Anky van Grunsven en een totaal eigenzinnige rol neemt in de film met zijn/haar eigenaardige loopje.

avatar van Brix
Ik heb het boek van Jonas Ward , 'The name's Buchanan' waarna de film gemaakt is (eindelijk) te pakken kunnen krijgen.
Begint anders dan de film, benieuwd hoe het verder loopt.

De schrijver heeft nog een aantal andere 'Buchanan' westerns geschreven, allemaal toppers in het genre.
Voor mij is hij een van de beste western auteurs die ik ooit gelezen heb.
Jammer, en onbegrijpelijk dat er niet méér van zijn boeken verfilmd zijn.
De verhalen zouden een uitstekende basis zijn geweest voor goede films.

avatar van Brix
Vanmiddag, met veel genoegen, en nog meer aandacht dan de vorige keer, opnieuw bekeken.
Aanleiding hiervoor was het oorspronkelijke boek, van Jonas Ward, 'The name's Buchanan' (ook in het Nederlands vertaald, met als titel'De naam is Buchanan')dat ik juist gelezen had.

Vanzelfsprekend wilde ik graag zien in hoeverre de film het boek volgde.
De eerste 45 minuten gaat de film, met een aantal wijzigingen weliswaar, bijna gelijk op met het verhaal van Jonas Ward.
Veel dialogen zijn letterlijk overgenomen.
Maar daarna verschillen boek en film sterk van elkaar, in het nadeel van de film.
Waarschijnlijk uit budgetaire overwegingen hebben de filmmakers er voor gekozen om een aantal zeer spectaculaire scènes weg te laten.
Die zijn dermate groots van opzet (het hele stadje Agrytown brandt tot de grond toe af in het oorspronkelijke verhaal, bijvoorbeeld)dat ze denkelijk niet binnen de mogelijkheden van het budget zou hebben gepast.
Alle in Mexico spelende gedeeltes van het verhaal zijn weggelaten.
Ook vallen er meer doden in het boek dan in de film.
Een beetje teleurstellend is het wel dat de spectaculaire elementen niet uit het boek zijn overgenomen.
Ware dat wel zo geweest, dan zou de film m.i. een geheide klassieker in het western genre zijn geworden (hoewel hij ook in deze vorm niet te versmaden is)
Het meest opmerkelijke verschil tussen boek en film is het feit dat de hoofdpersoon, Tom Buchanan, dertig jaar oud is, en Randolph Scott was er al zestig!
Maar het moet gezegd...hij speelde de rol pittig genoeg.
De Buchanan uit het boek is wel een stuk rauwer, maar de scènes waarin dat naar voren komt ontbreken in de film dus.

avatar van trebremmit
Mij vallen de films van Boetticher met Scott erg tegen, grote schuldige hieraan is Randolph Scott met zijn vreselijke smile, wat een slecht acteur is dat.
Het verhaal zit vol ongeloofwaardigheden en plotwendingen die ontzettend knullig overkomen, het doet allemaal zo amateuristisch aan.
Toch zitten er wel een aantal aardige scenes in zoals de laatste bij de brug.

trebremmit schreef:

Nooit hardop zeggen als er Amerikaanse westernfans in de buurt zijn, want dan krijg je een "pek-en-veren special" behandeling
Ben het er ook 101 % mee oneens, maar " I'm a peacable man" (net als Buchanan zou zeggen )
En meningsuiting is gelukkig vrij

Brix schreef:

Nee hoor, Scott is natuurlijk een vreselijk slecht acteur. Dat is uiteraard subjectief, maar in Scotts geval niet echt controversieel, wat mij betreft.
Grandioos genre, met in een 60-tal westerns de verkeerde hoofdrolspeler. Zelfs Wayne geniet bij mij de voorkeur, die had tenminste uitstraling.
Scott is een houten klaas met een brave kop, zonder een greintje acteertalent.

Sorry Brix.

avatar van Brix
Nog effe en ik rijd ook alone hier, net als Buchanan (ook wel toepasselijk natuurlijk, en blijf lekker 102 % oneens )
Maar ik heb wel zo ongeveer hetzelfde met Wayne, ook talloze films met de verkeerde hoofdrolspeler in zijn oeuvre (niet allemaal, soms is hij wel verteerbaar, zoals in The Searchers, en nog 'n paar)

avatar van trebremmit
Ik vind het maar een houterig acteur die zijn rol niks extra's geeft, behalve in 7 men from now.
Hij past ook helemaal niet in een western nu ik er wat langer over nadenk, die blik en grimas het is allemaal zo verkeerd.
Alleen denk ik dat het net als met John Wayne is, je moet er van houden en John Wayne vind ik dan weer wel goed.

Maar wat vind jij er dan zo goed aan, Brix?

avatar van Brix
Ik kan zo gauw niets bedenken dat er niet goed aan hem is.
Hij kan stoïcijns overkomen (wat ik heel graag zie in eenzame western personages) en heel joviaal en humoristisch van de andere kant, en dat vind ik al heel wat voor een westernacteur.
Meer hoeft het voor mij niet te zijn.
Als ik ergens niet van houd in westerns dan zijn het "uitbundige' acteurs.

Prima uiterlijk ook, lange slanke gestalte, met doorgroefde "gelooide' kop, zoals je zou mogen verwachten van iemand die de de meeste tijd doorbrengt in het zadel, in weer en wind.
(edit)
Mooier dan in de Wikipedia beschrijving(die ik pas zojuist ontdekte, en toegevoegd heb) kan ik het zelf niet weergeven : Randolph Scott - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org

Om Wayne maar weer eens aan te halen(al wil ik er eigenlijk niet een Wayne versus Scott wesdstrijd van maken) ter vergelijking, die zag er tijdens de 2e helft van zijn carrière echt niet uit met die dikke pens (vond ik ook erg jammer bij Robert Mitchum)

Bij Wayne irriteren zijn "grappige buien "mij al gauw, omdat ze er veel te dik op liggen.

Ik realiseer mij nu wel dat ik ook in aanmerking kom voor een "pek-en-veren behandeling", want Wayne is natuurlijk ook een Amerikaans icoon, haha.

Maar ik zou het wel aardig vinden om eens te horen welke jullie favoriete western acteurs dan zijn (Wayne even uitgesloten)
Benieuwd wat die dan aan expressie mogelijkheden in hun mars hebben.

Daar ga ik vannacht (heb ws. een rustige nachtdienst) op antwoorden, maar dan in het western-topic.
Om on-topic te blijven voor deze film.... mag ik dan ook een slechtste western-acteur rij toevoegen?

avatar van Brix
Alles kan (ik ga al eens nadenken over de "slechten", haha)
Tot ziens in het western topic.

avatar van wendyvortex
Western met zekere cult-reputatie.
Begint een beetje magertjes met de vreemdeling die binnenkomt in een vijandig stadje en betrokken raakt bij een moord.
Verloopt allemaal aardig, maar enigszins vergelijkbaar met de typische jaren vijftig western.
Hoogtepunt is de geweldige shoot-out aan het eind.

avatar van Dogie_Hogan
Dit 'grensstadje' zien we terug in Rio Bravo (1959).

De film zit in de Budd Boetticher 5DVD boxset.

avatar van LuukRamaker
Sterke samenwerking tussen Boetticher en Scott, die zich dit keer richt op een wat ongelukkige aankomst in een stadje aan de zuidelijke grensstreek. Het stadje kwam me bekend voor uit Rio Bravo, maar de aankleding van het geheel zag er hier en daar wel even net iets anders uit. Scott heeft een prima rol en de beelden zijn mooi en sfeervol geschoten. Verder zijn het onder anderen L.Q. Jones, Peter Whitney, Barry Kelley en Craig Stevens die eveneens een prima rol neerzetten en bevat de film een aantal interessante actiescènes, waarmee deze luchtige western een zeer vermakelijke is.

avatar van Brix
De onvolprezen L.Q. Jones !
Een vaste western-waarde decennia lang !

avatar van LuukRamaker
En toch ben ik hem nog niet zo vaak tegengekomen. Maar dat betekend waarschijnlijk alleen maar dat ik nog een heleboel goede westerns te gaan heb!

avatar van mr rumson
Na wat moderne westerns gezien te hebben was ik wel weer toe aan een oudje .
Al was het alleen maar voor de western sfeer want dat mis ik toch wel bij de nieuwere westerns.
Deze western is mij goed bevallen het begint al goed met wat leuke dialogen tussen de Sheriff en Randolph Scott .
Het middenstuk vond ik wat minder zo ontsnappen ze weer dan worden ze weer opgepakt.
Maar het eind gevecht ziet er weer prima uit.
Wat er ook prima uitzag was dat paard waar die jonge Mexicaan opreed wat had die een pracht van een paard tot zijn beschikking.
Deze western ga ik zeker nog eens meer zien al is het alleen maar omdat ik wat afgeleid werd door dat stadje waar ook Rio Bravo is opgenomen .
Ik zat bij deze film regelmatig te zoeken waar die sheriffs office stond waar John Wayne van gebruik maakte .

avatar van trebremmit
Ben de hele box van Boetticher aan het herzien, en deze was vandaag aan de beurt.
Wat me nu wat meer opviel dan de eerste keer zijn de dialogen, heerlijk scherp en af en toe komisch, maar niet flauw komisch zoals wel eens bij een Ford/Wayne het geval is.
Vind hem wel beter dan ik in mijn vorige bericht zei, vooral de eerste helft is goed, alleen de tweede helft vind ik een stuk minder.
Drie sterren blijven daarom staan.