• 15.747 nieuwsartikelen
  • 178.079 films
  • 12.212 series
  • 33.983 seizoenen
  • 647.077 acteurs
  • 199.013 gebruikers
  • 9.372.303 stemmen
Avatar
 
banner banner

Buchanan Rides Alone (1958)

Western / Drama | 78 minuten
3,19 53 stemmen

Genre: Western / Drama

Speelduur: 78 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Budd Boetticher

Met onder meer: Randolph Scott, Craig Stevens en Barry Kelley

IMDb beoordeling: 6,8 (3.589)

Gesproken taal: Engels

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Buchanan Rides Alone

"DOUBLE HANGING -- DOUBLE THRILLS!"

Op weg naar zijn huis in West-Texas komt de solitaire Tom Buchanan door het grensstadje Agryville in Californië. Tom wordt daar geconfronteerd met een vete tussen verschillende leden van de familie Agry. Wanneer Tom de Mexicaan Juan de la Vega wil helpen bij zijn wraak op één van de Agry’s, keert de hele familie zich tegen hem.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Alle Media

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van The Last

The Last

  • 7169 berichten
  • 0 stemmen

Aardige western, niks bijzonders, maar erg vermakelijk en een aantal leuke dialogen. Aanrader voor de liefhebber. 3*


avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

  • 18942 berichten
  • 16349 stemmen

Weer zo'n typisch Butt Boetticher product. Een Western met een vrij standaard verhaal, maar ook een merkwaardig soort humor, beetje tongue-in-cheek en met wat kritiek op 'het' systeem en eveneens kritiek (een knipoog?) naar de Westerns van de grote studios met hun voorspelbare helden en -verhalen. Nog het beste te vergeljken met de mountain Westerns van Anthony Mann met James Stewart. Randolph Scott is natuurlijk een rots in de Western-branding. Genietbaar, maar niet opzienbarend.


avatar van Brix

Brix

  • 19677 berichten
  • 5113 stemmen

Goede western(eindelijk op dvd gevonden!)

Daar staat Randolph Scott natuurlijk garant voor(én Boetticher!)

Nooit een slechte western met Randolph Scott gezien trouwens.

Hij is echt dé western acteur bij uitstek.

Véél humoristische dialogen, vooral van de kant van Scott.

Echt een western voor de liefhebbers van het genre(waar ik dus bij hoor)


avatar van Barfly

Barfly

  • 1873 berichten
  • 1749 stemmen

Weer een prima sfeer in deze western, waarbij ik het eerste deel wat sterker vind dan het tweede. Het tweede deel is iets teveel van hetzelfde trucje met het over en weer bevrijden van deze en gene.

Wel grappig dat het paard dat Scott op het laatst krijgt, gedurende de film les heeft gekregen van Anky van Grunsven en een totaal eigenzinnige rol neemt in de film met zijn/haar eigenaardige loopje.

3,5*


avatar van Brix

Brix

  • 19677 berichten
  • 5113 stemmen

Ik heb het boek van Jonas Ward , 'The name's Buchanan' waarna de film gemaakt is (eindelijk) te pakken kunnen krijgen.

Begint anders dan de film, benieuwd hoe het verder loopt.

De schrijver heeft nog een aantal andere 'Buchanan' westerns geschreven, allemaal toppers in het genre.

Voor mij is hij een van de beste western auteurs die ik ooit gelezen heb.

Jammer, en onbegrijpelijk dat er niet méér van zijn boeken verfilmd zijn.

De verhalen zouden een uitstekende basis zijn geweest voor goede films.


avatar van Brix

Brix

  • 19677 berichten
  • 5113 stemmen

Vanmiddag, met veel genoegen, en nog meer aandacht dan de vorige keer, opnieuw bekeken.

Aanleiding hiervoor was het oorspronkelijke boek, van Jonas Ward, 'The name's Buchanan' (ook in het Nederlands vertaald, met als titel'De naam is Buchanan')dat ik juist gelezen had.

Vanzelfsprekend wilde ik graag zien in hoeverre de film het boek volgde.

De eerste 45 minuten gaat de film, met een aantal wijzigingen weliswaar, bijna gelijk op met het verhaal van Jonas Ward.

Veel dialogen zijn letterlijk overgenomen.

Maar daarna verschillen boek en film sterk van elkaar, in het nadeel van de film.

Waarschijnlijk uit budgetaire overwegingen hebben de filmmakers er voor gekozen om een aantal zeer spectaculaire scènes weg te laten.

Die zijn dermate groots van opzet (het hele stadje Agrytown brandt tot de grond toe af in het oorspronkelijke verhaal, bijvoorbeeld)dat ze denkelijk niet binnen de mogelijkheden van het budget zou hebben gepast.

Alle in Mexico spelende gedeeltes van het verhaal zijn weggelaten.

Ook vallen er meer doden in het boek dan in de film.

Een beetje teleurstellend is het wel dat de spectaculaire elementen niet uit het boek zijn overgenomen.

Ware dat wel zo geweest, dan zou de film m.i. een geheide klassieker in het western genre zijn geworden (hoewel hij ook in deze vorm niet te versmaden is)

Het meest opmerkelijke verschil tussen boek en film is het feit dat de hoofdpersoon, Tom Buchanan, dertig jaar oud is, en Randolph Scott was er al zestig!

Maar het moet gezegd...hij speelde de rol pittig genoeg.

De Buchanan uit het boek is wel een stuk rauwer, maar de scènes waarin dat naar voren komt ontbreken in de film dus.


avatar van trebremmit

trebremmit

  • 3014 berichten
  • 1465 stemmen

Mij vallen de films van Boetticher met Scott erg tegen, grote schuldige hieraan is Randolph Scott met zijn vreselijke smile, wat een slecht acteur is dat.

Het verhaal zit vol ongeloofwaardigheden en plotwendingen die ontzettend knullig overkomen, het doet allemaal zo amateuristisch aan.

Toch zitten er wel een aantal aardige scenes in zoals de laatste bij de brug.


avatar van Brix

Brix

  • 19677 berichten
  • 5113 stemmen

trebremmit schreef:

Mij vallen de films van Boetticher met Scott erg tegen, grote schuldige hieraan is Randolph Scott met zijn vreselijke smile, wat een slecht acteur is dat.

Nooit hardop zeggen als er Amerikaanse westernfans in de buurt zijn, want dan krijg je een "pek-en-veren special" behandeling

Ben het er ook 101 % mee oneens, maar " I'm a peacable man" (net als Buchanan zou zeggen )

En meningsuiting is gelukkig vrij


avatar van Barfly

Barfly

  • 1873 berichten
  • 1749 stemmen

Brix schreef:

Nooit hardop zeggen als er Amerikaanse westernfans in de buurt zijn, want dan krijg je een "pek-en-veren special" behandeling

Nee hoor, Scott is natuurlijk een vreselijk slecht acteur. Dat is uiteraard subjectief, maar in Scotts geval niet echt controversieel, wat mij betreft.

Grandioos genre, met in een 60-tal westerns de verkeerde hoofdrolspeler. Zelfs Wayne geniet bij mij de voorkeur, die had tenminste uitstraling.

Scott is een houten klaas met een brave kop, zonder een greintje acteertalent.

Sorry Brix.


avatar van Brix

Brix

  • 19677 berichten
  • 5113 stemmen

Nog effe en ik rijd ook alone hier, net als Buchanan (ook wel toepasselijk natuurlijk, en blijf lekker 102 % oneens )

Maar ik heb wel zo ongeveer hetzelfde met Wayne, ook talloze films met de verkeerde hoofdrolspeler in zijn oeuvre (niet allemaal, soms is hij wel verteerbaar, zoals in The Searchers, en nog 'n paar)


avatar van trebremmit

trebremmit

  • 3014 berichten
  • 1465 stemmen

Ik vind het maar een houterig acteur die zijn rol niks extra's geeft, behalve in 7 men from now.

Hij past ook helemaal niet in een western nu ik er wat langer over nadenk, die blik en grimas het is allemaal zo verkeerd.

Alleen denk ik dat het net als met John Wayne is, je moet er van houden en John Wayne vind ik dan weer wel goed.

Maar wat vind jij er dan zo goed aan, Brix?


avatar van Brix

Brix

  • 19677 berichten
  • 5113 stemmen

Ik kan zo gauw niets bedenken dat er niet goed aan hem is.

Hij kan stoïcijns overkomen (wat ik heel graag zie in eenzame western personages) en heel joviaal en humoristisch van de andere kant, en dat vind ik al heel wat voor een westernacteur.

Meer hoeft het voor mij niet te zijn.

Als ik ergens niet van houd in westerns dan zijn het "uitbundige' acteurs.

Prima uiterlijk ook, lange slanke gestalte, met doorgroefde "gelooide' kop, zoals je zou mogen verwachten van iemand die de de meeste tijd doorbrengt in het zadel, in weer en wind.

(edit)

Mooier dan in de Wikipedia beschrijving(die ik pas zojuist ontdekte, en toegevoegd heb) kan ik het zelf niet weergeven : Randolph Scott - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org

Om Wayne maar weer eens aan te halen(al wil ik er eigenlijk niet een Wayne versus Scott wesdstrijd van maken) ter vergelijking, die zag er tijdens de 2e helft van zijn carrière echt niet uit met die dikke pens (vond ik ook erg jammer bij Robert Mitchum)

Bij Wayne irriteren zijn "grappige buien "mij al gauw, omdat ze er veel te dik op liggen.

Ik realiseer mij nu wel dat ik ook in aanmerking kom voor een "pek-en-veren behandeling", want Wayne is natuurlijk ook een Amerikaans icoon, haha.

Maar ik zou het wel aardig vinden om eens te horen welke jullie favoriete western acteurs dan zijn (Wayne even uitgesloten)

Benieuwd wat die dan aan expressie mogelijkheden in hun mars hebben.


avatar van Barfly

Barfly

  • 1873 berichten
  • 1749 stemmen

Daar ga ik vannacht (heb ws. een rustige nachtdienst) op antwoorden, maar dan in het western-topic.

Om on-topic te blijven voor deze film.... mag ik dan ook een slechtste western-acteur rij toevoegen?


avatar van Brix

Brix

  • 19677 berichten
  • 5113 stemmen

Alles kan (ik ga al eens nadenken over de "slechten", haha)

Tot ziens in het western topic.


avatar van wendyvortex

wendyvortex

  • 5196 berichten
  • 7268 stemmen

Western met zekere cult-reputatie.
Begint een beetje magertjes met de vreemdeling die binnenkomt in een vijandig stadje en betrokken raakt bij een moord.
Verloopt allemaal aardig, maar enigszins vergelijkbaar met de typische jaren vijftig western.
Hoogtepunt is de geweldige shoot-out aan het eind.


avatar van Dogie Hogan

Dogie Hogan

  • 13381 berichten
  • 788 stemmen

Dit 'grensstadje' zien we terug in Rio Bravo (1959).

De film zit in de Budd Boetticher 5DVD boxset.


avatar van LuukRamaker

LuukRamaker

  • 2020 berichten
  • 925 stemmen

Sterke samenwerking tussen Boetticher en Scott, die zich dit keer richt op een wat ongelukkige aankomst in een stadje aan de zuidelijke grensstreek. Het stadje kwam me bekend voor uit Rio Bravo, maar de aankleding van het geheel zag er hier en daar wel even net iets anders uit. Scott heeft een prima rol en de beelden zijn mooi en sfeervol geschoten. Verder zijn het onder anderen L.Q. Jones, Peter Whitney, Barry Kelley en Craig Stevens die eveneens een prima rol neerzetten en bevat de film een aantal interessante actiescènes, waarmee deze luchtige western een zeer vermakelijke is.


avatar van Brix

Brix

  • 19677 berichten
  • 5113 stemmen

De onvolprezen L.Q. Jones !

Een vaste western-waarde decennia lang !


avatar van LuukRamaker

LuukRamaker

  • 2020 berichten
  • 925 stemmen

En toch ben ik hem nog niet zo vaak tegengekomen. Maar dat betekend waarschijnlijk alleen maar dat ik nog een heleboel goede westerns te gaan heb!


avatar van mr rumson

mr rumson

  • 2170 berichten
  • 2995 stemmen

Na wat moderne westerns gezien te hebben was ik wel weer toe aan een oudje .

Al was het alleen maar voor de western sfeer want dat mis ik toch wel bij de nieuwere westerns.

Deze western is mij goed bevallen het begint al goed met wat leuke dialogen tussen de Sheriff en Randolph Scott .

Het middenstuk vond ik wat minder zo ontsnappen ze weer dan worden ze weer opgepakt.

Maar het eind gevecht ziet er weer prima uit.

Wat er ook prima uitzag was dat paard waar die jonge Mexicaan opreed wat had die een pracht van een paard tot zijn beschikking.

Deze western ga ik zeker nog eens meer zien al is het alleen maar omdat ik wat afgeleid werd door dat stadje waar ook Rio Bravo is opgenomen .

Ik zat bij deze film regelmatig te zoeken waar die sheriffs office stond waar John Wayne van gebruik maakte .


avatar van trebremmit

trebremmit

  • 3014 berichten
  • 1465 stemmen

Ben de hele box van Boetticher aan het herzien, en deze was vandaag aan de beurt.

Wat me nu wat meer opviel dan de eerste keer zijn de dialogen, heerlijk scherp en af en toe komisch, maar niet flauw komisch zoals wel eens bij een Ford/Wayne het geval is.

Vind hem wel beter dan ik in mijn vorige bericht zei, vooral de eerste helft is goed, alleen de tweede helft vind ik een stuk minder.

Drie sterren blijven daarom staan.


avatar van scorsese

scorsese

  • 13165 berichten
  • 11076 stemmen

Aardige film waarin een man op zijn paard terecht komt in een stadje dat zo'n beetje in de handen is van één familie. De ontwikkelingen volgen elkaar in een vlot tempo op waardoor deze western wel gemakkelijk wegkijkt (de film duurt ook zeker niet te lang). Echter weet het nergens echt indruk te maken en is het allemaal vrij standaard.


avatar van clubsport

clubsport

  • 3817 berichten
  • 6943 stemmen

western met een lekker sfeertje en een sfeervolle bad guy , jammer dat het verhaal nogal te wensen overlaat met domme beslissingen waardoor the good guys zichzelf onnodig extra in de nesten werken .
eerst nemen ze bv 3 slechterikken gevangen , binden ze vast en rijden weg zonder hun paarden te verjagen of zelfs hun wapens mee te nemen ,
en zo gebeuren er nog wat kleine dingetjes die niet echt best geschreven zijn jammer .


avatar van Onceuponanytime

Onceuponanytime

  • 809 berichten
  • 1052 stemmen

Western met heel wat wendingen en sterke dialogen, dankzij Randolph Scott.


avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

  • 22407 berichten
  • 5071 stemmen

Tegelijk wat lichter van toon door een wat merkwaardige humor in sommige stukken als ook net wat meer personages in deze Boetticher-Scott western. Scott is weer zijn personage: Een man met een langer verleden dan een toekomst en met wellicht (al is dat hier minder duidelijk) wat krassen op zijn ziel. Heel vermakelijk, maar niet zo trefzeker dan sommige andere Boetticher-Scott westerns. Maar wel zo vermakelijk dat er weer makkelijk een 3.5 uit komt rollen. Vond de eerste helft nog wel wat meer beloven.

Ik heb nog twee Boetticher westerns op de stapel. Ride Lonesome en het naar het schijnt rare nakomertje A Time for Dying.,


avatar van trebremmit

trebremmit

  • 3014 berichten
  • 1465 stemmen

starbright boy schreef:

Ik heb nog twee Boetticher westerns op de stapel. Ride Lonesome en het naar het schijnt rare nakomertje A Time for Dying.,

Heb je deze ook al gezien? Vind ik de beste van hem. 7 Men from Now (Film, 1956)


avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

  • 22407 berichten
  • 5071 stemmen

trebremmit schreef:

(quote)

Heb je deze ook al gezien? Vind ik de beste van hem. 7 Men from Now (Film, 1956)

'

Die en ook Westbound moet ik nog in bezit krijgen. Dat gaat zeker eens gebeuren,


avatar van Brix

Brix

  • 19677 berichten
  • 5113 stemmen

[quote]trebremmit schreef:

(quote)

Ook mijn favoriete "Randy" western (7 Men From Now" )