Three Violent People (1957)

Western

geregisseerd door Rudolph Maté
met Charlton Heston, Anne Baxter en Gilbert Roland

Colt Saunders is een ex-officier van de Zuidelijken, die na het beëindigen van de Amerikaanse Burgeroorlog terugkeert naar zijn 'Bar S Ranch'. Colt krijgt echter met nieuwe uitdagingen te maken. Beauregard 'Cinch' Saunders, Colts éénarmige jongere broer en verstoten zwarte schaap van de familie, is ook teruggekeerd naar de ranch. Zijn verse bruid, de voormalige animeerdame Lorna Hunter uit St. Louis, doet wanhopig haar best om geheimen uit haar verleden voor hem te verbergen. Verder krijgt Colt te maken met een meedogenloos en corrupte lokaal bestuur, dat geleid wordt door commissaris Harrison van de Noordelijken. Harrison stelt alles in het werk om de uitgestrekte 'Bar S Ranch' voor hemzelf op te eisen.

avatar van Dogie_Hogan
Bij Rodisc.nl nu in de aanbieding. Ook behoorlijk lage IMDB score. Wie heeft deze Western al gezien?

avatar van Jan met de pet
Redelijk.........niet meer en niet minder........zijn heel wat betere Westerns : 2,5

Deze western behandelt wel een interessant thema, weliswaar niet de hoofdlijn van het verhaal.... maar toch.
Na de Burgeroorlog kwam er een invasie van Noordelijken richting het zuiden. Zij meenden recht te hebben op de landerijen en bezittingen aldaar, ze hadden tenslotte de oorlog gewonnen.

Om ranchers te dwingen hun land op te geven werd geprobeerd ze legaal van het land te verdrijven door bijvoorbeeld belastingen te gaan heffen. Die belastingen hadden rechtsgeldigheid en zogenaamde "carpetbaggers" zagen toe op het innen ervan.
Zo moesten boeren en ranchers belachelijk hoge betalingen voldoen, op straffe van onteigening. Dat was goedschiks.
Als voorgaande niet lukte werd men gewoonlijk van zijn land afgeschoten, of anderszins bedreigd. De Zuidelijken hadden geen wetgeving om op terug te vallen, want de wetten van de Noordelijken golden nu, en belangrijke posities (advocaten, rechters) waren veelal Noordelijken.

Charlton Heston is zo'n zuidelijke rancher en krijgt, bij terugkeer na vijf jaar in militaire dienst te hebben gezeten, te maken met die "carpetbaggers".
Het is niet de hoofdlijn van deze film, maar wel redelijk aanwezig en goed uitgewerkt.

De ranch van Heston ligt in een prachtige vallei en dat levert mooie plaatjes op.
Het verhaal heeft meerdere lijnen en die komen mooi samen. Prima spel van de acteurs (van Heston ben ik geen fan, maar hij is hier gewoon goed) en de film zelf bevat erg mooie, diepe kleuren.
Ook de andere karakters worden prima weergegeven en goed neergezet.
De film begint echter wel wat knullig, vind ik. Heston komt een vrouw tegen, kent haar nog niet en beiden vinden het genoeg dat ze elkaars naam kennen en besluiten te trouwen.
Misschien ging dat vroeger wat sneller en werd er niet zo moeilijk gedaan, maar op deze manier lijkt me stug.

Ik vond de film zeer de moeite waard, prima spanningsopbouw, sfeer, en mooie beelden van de omgeving, er valt genoeg te beleven in deze film. Een kleine bijrol voor Jamie Farr (M*A*S*H) trouwens.

De score hier en op IMDb is niet al te hoog, maar soms is dat niet terecht.
Het is ook geen topfilm, maar zeker wel de moeite waard.

avatar van Dogie_Hogan
Barfy, bedankt voor de uitgebreide review. De DVD is nu ook nog € 3,99 inkl. porto bij 'Play', dus schaf ik 'm zeker aan!

avatar van Dogie_Hogan
DVD review met screenshots: link.

Deze western lag je dus niet zo erg, Dogie?
Ik kan me voorstellen dat je het begin wanstaltig vond, of lag het daar niet aan?

avatar van mr rumson
Three Violent People is een standaard western .
Maar voor wie geïnteresseerd is in de geschiedenis van het wilde westen daar is deze western misschien net wat interessanter voor.
Hiermee bedoel ik dat de western net afspeelt na de burgeroorlog en de gevolgen daarvan toont.
Maar de film heeft meer verhaallijnen zo is er Anne Baxter een vrouw met een verleden en wel wat ziet in Charlton Heston .
En dan is er nog Tom Tryon de broer van Heston en het zwarte schaap van de familie.
De acteurs weten deze western iets extra´s mee te geven vooral Gilbert Roland heeft een fantastische rol als Charlton Heston's Mexican "grand vaquero".
Ann Baxter die zo te zien een klerenkast vol jurken tot haar beschikking had deed het ook meer dan prima.
Verder zien we ook nog een jonge Robert Blake voor mij beter bekend als Baretta.
Al met al vond ik het een mooie onderhoudende karakter western.
Die gefilmd is in prachtige VistaVision en technicolor.

avatar van Brix
Zeker geen tegenvaller deze western.
Prettig kijkwerk.
In plaats van "papegaaien" sluit ik mij deze keer gewoon volledig aan bij de meningen van de heren Barfly en rumson betreffende de film.