• 8.294.864 stemmen

Genre: Western

Geregisseerd door: John Sturges

Met onder meer: Richard Widmark, Donna Reed en William Campbell

Plot Backlash

"Was The SIXTH MAN The Secret To The Five Empty Graves?...the Answer waited in a woman's lips and watched from the shadows of a frightened town!"

De vader van de voormalige gunslinger Jim Slater, die behoorde tot een groep van vijf mannen, zou gedood zijn tijdens een hinderlaag in de Gila vallei door de Apachen. Jim is op zoek naar de enige overlevende van deze hinderlaag. Deze overlevende zou meer weten over een verdwenen partij goud ter waarde van $60.000. Door hem te vinden, hoopt Jim de reputatie van zijn vader als zou hij een gouddief zijn geweest, te ontzenuwen. Jim krijgt bij zijn zoektocht hulp van de onweerstaanbare weduwe Karyl Orton, wier man ook tijdens deze hinderlaag gedood zou zijn. De zoektocht van Jim en Karyl door Arizona blijkt niet zonder gevaren te zijn.

image

Mike Benton

Maj. Carson

Sheriff J.C. Marson

Dogie Hogan

27 april 2009 op DVD (R-2).

Widmark en Donna Reed!

Méér...méér van dit soort films op dvd please!

Maar ik ben al heel blij met deze...

Dogie Hogan

Geweldige Western, ver boven verwachting!

Het verhaal is spannend, veel actie van begin tot eind. En met een prima cast, die er ook zin in heeft. Donna Reed (35) spat van het scherm! Even wennen is Richard Wid- mark in een romantische rol, maar ook dit gaat hem goed af, maar wat wil je ook met Donna Reed als co-star.

De kleine Harry Morgan in een serieuze rol (evenals in YELLOW SKY), is eveneens nog ff wennen.

John McIntire en de support-act van Barton McLane zijn ook top.

Kleine minpuntjes zijn de over-acting van William Campbell en waar haalt Donna Reed in die afgelegen, stoffige oorden haar garderobe van de mooiste dust-free outfits van- daan (dezelfde vraag die we ook kunnen stellen aan Linda Cristal in 'The High Chap- parral')? En op de postkoets staat eerst 'Arizona and New Mexico Stage Lines', even later 'Wells Fargo and Co.'.

Alle Western items komen voorbij: indianen, het leger, gunslinger, outlaws, stoere vrouwen, postkoetsen, veel paarden, conflicten tussen grootgrondbezitters, goud- koortst, en de geweldige Western-stadjes. Alle opnames zijn op lokatie opgenomen, geen studio-acoustiek, wow! Daarvoor een extra punt.

Prachtige buiten-opnames, waaronder landschappen, in breedbeeld Technicolor. De locaties lijken veel op die in 'Winchester 73'.

In tegenstelling tot te lage IMDB-score; om vaker te zien, minstens een IMDB *8/10. Weer zo'n Western-pareltje. Aanrader!

PS

De DVD is een R-2UK, gerestaureerd, geen subs, maar die hebben we geen enkel moment gemist: zouden ook die prachtige (landschaps-) beelden verpesten. De trailer op de DVD is niet gerestaureerd.

Brix

Dogie_Hogan heeft mij aardig de wind uit de zeilen genomen met zijn, uitstekende, commentaar op 'Backlash'.

Ik heb erover zitten piekeren wat ik nog over de film zou kunnen zeggen, maar hij heeft alles op grondig omschreven.

En ik ben het er roerend mee eens.

Wát een goede western is dit!

Ik moest wel gniffelen bij het zien van Harry Morgan als stoer 'onderdeurtje', maar het had ook wel iets.

Widmark is een menselijke held, en Reed kordaat en sexy tegelijk.

Wie Donna Reed alleen kent als de zoetige echtgenote van James Stewart, in 'It's a wonderfull life', of als de tuttige Miss Ellie Ewing, uit de TV serie 'Dallas' zal wel even moeten slikken bij bekijken van 'Backlash'.

Reed was een veelzijdig actrice, dat mag duidelijk zijn.

Zij heeft overigens aardig wat westerns op haar naam staan.

De dvd van Backlash heeft ook een prachtige beeld en geluidskwaliteit, een genot om te bekijken.

Maar ik zie dat ik toch bezig ben om min of meer te herhalen wat Dogie al schreef, dus laat ik het hier maar bij.

avatar van Barfly

Barfly

Zo langzamerhand mag ik toch wel zeggen dat John Sturges mijn favoriete regisseur is van westerns.

Deze is wederom degelijk, de vaart zit er flink in, het verhaal loopt ( geen opsmuk, geen verrassingen), en de acteurs doen hun werk zoals het hoort. Zo'n William Campbell kan ik dan zelfs nog wel waarderen als uitzondering. Bij dit soort figuren moet ik dan altijd denken aan een western (ben even de naam kwijt) met een type er in die Johnny Sombrero heette. Die maakte het helemaal bont qua overacteren en belachelijke kleding.

Harry Morgan, klein in gestalte, maar een trouw en gedegen invuller van bijrollen in menig western... doet mij altijd plezier hem te zien.

Vannacht op TV, ZDF 0:15 uur

Brix schreef:

Vannacht op TV, ZDF 0:15 uur

Een must voor Western liefhebbers!

avatar van louisvf

louisvf

Ik zal hem wel bestellen als ik hem kan vinden .

louisvf schreef:

Ik zal hem wel bestellen als ik hem kan vinden .

Zoals HIER of HIER.

avatar van louisvf

louisvf

Een film waar Rob en Robert het met elkaar eens zijn moet ik wel bestellen .

Bedankt Dogie, ik verwacht hem volgende week!

avatar van Jan met de pet

Jan met de pet

Goede western, goed verhaal en een mooie Donna Reed:3,5

louisvf schreef:

Een film waar Rob en Robert het met elkaar eens zijn moet ik wel bestellen . Bedankt Dogie, ik verwacht hem volgende week!

We zien (met smart) jouw review tegemoet...

Brix

Ook daarover zijn wij het eens

avatar van trebremmit

trebremmit

Deze western moet het vooral hebben van de mooie beelden, want het verhaal zelf vond ik nogal vergezocht, onlogisch en niet boeiend uitgewerkt.

avatar van madmax1

madmax1

Please, niet op zdf ,want dan kijk je naar een Duitse oper.

Goeie gefilmde indianen over val op de paarden station, laaste gedeelte komt prima tot zijn recht in de pueblo,tja die sturgens kan een western maaken als ik er nog in meespeelde.

Redelijk verhaal ,en met Trebremmit eens ,beetje te, Widmark kan ook met het vrouwtje overweg,wel erg snel die vlam binnen gehaald, maarja is film,prima western.

** Trailer

avatar van obiwan1958

obiwan1958

Widmark en Reed op hun best!Prachtige western van John(who else) Sturges ook de nevenrollen niet te missen!

obiwan1958 schreef:

Inderdaad, helemaal mee eens. Zaterdagavond j.l. op m'n nieuwe 55" flatscreen opnieuw bekeken. Blijft een geweldige Western, om toch ook weer vaker te zien.

Enigste minpuntje blijft de firmanaam van de postkoets waarin Reed zit, die onderweg van naam blijkt te zijn veranderd.

Blijf bij IMDb *9/10.

avatar van mr rumson

mr rumson

Deze western ziet er uitstekend uit .

Wat vooral te danken is dat western gefilmd is in technicolor.

Zoals Dogie ook al aanhaalde lijkt het veel op het landschap van Winchester 73 .

En dat is dan niet zo vreemd allebei zijn ze opgenomen of gedeeltelijk in Old Tucson - 201 S. Kinney Road, Tucson, Arizona .

Zelfs het begin van de film dat Richard Widmark (Jim Slater )

achter de scherpschutter aan gaat op de rotspartij .

Had veel weg van het einde van Winchester '73.

Maar hoe mooi het er allemaal uitzag toch was het niet de western waarvan ik het verwacht had dat het was .

Misschien waren mij verwachtingen te hoog zodat het alleen maar kon tegen vallen .

Anderzijds merkt ik tijdens de film dat ik moe was .

gelukkig heb ik hem op dvd zodat ik hem over een tijdje nog eens bekijk .

Voorlopig hou ik het op een 6

Dogie Hogan

Duitse Blu-ray release: 28 febr. 2014. Gerestaureerd en met Engelse subs!

Dogie Hogan

In tegenstelling tot de info op Amazon.de heeft de recente Duitse Blu-ray release van 'Backlash' geen subs. Is 2-talig, dat wel (Duitse dub, Engels), echter, bij Engelstalig vastgesteld dat video en audio niet helemaal synchroon lopen ('lipsync').

Verder valt beeldkwaliteit tegen, mede omdat op verpakking staat gerestaureerd. Niets van gemerkt t.o.v. de R-2UK DVD release bijvoorbeeld. Beeld is zelfs fletser, zelfs aan de onderbelichte kant. Weet niet welke bron-kopie de Duitsers ter beschikking hadden, maar eindresultaat is teleurstellend.

Hier lijkt DVD kwaliteit op Blu-ray gezet... de DVD heeft zelfs levendige kleuren.

Wat een domper

Dank voor de waarschuwing.

Blu-ray review: DVDBeaver.

Review, dus geen comparison; mis vergelijk met de DVD ditmaal.

avatar van LuukRamaker

LuukRamaker

• 1986 berichten

Mooie western met een zeer sterke Richard Widmark en ook een erg mooie rol voor Donna Reed. Het bijzondere verhaal en de prachtige locaties zorgen voor een fijne sfeer en maken dat Backlash zeer vermakelijk is. John Sturges brengt het gecompliceerde verhaal mooi in beeld en weet de sfeer erg goed in te houden. Verschillende westerningrediënten komen erg mooi samen. Indianen komen voorbij, goudzucht speelt een rol, romantiek is nergens ver weg en alles leidt ook nog eens tot een ongewone, maar bijzondere shootout aan het einde. De film steekt daarmee erg goed in elkaar en is zeker het kijken waard.

avatar van lezertje

lezertje

Standaard western, niets nieuws aan de horizon. Maar aardig zolang hij duurt (Tachtig minuten en dat is niets te kort).

BBarbie

Doorsnee western met zoals gebruikelijk in die tijd in Hollywood een geromantiseerde beeld van goedgeklede, gladgeschoren macho’s, dat ver verwijderd blijft van hoe het er in het Wilde Westen destijds daadwerkelijk aan toe ging. Zoals zo vaak stelt het verhaal niet veel voor. Zodra er een personage in beeld verschijnt, die helemaal in het zwart gekleed is, dan kun je er bijna vergif op innemen dat dat de slechterik is, die het eind niet gaat halen. Dat is min of meer standaard, dus ook in deze film.
Donna Reed heeft in een stuk of acht westerns gespeeld. Ik vind dat niet zo geslaagd. Zij hoort met haar charmante uitstraling volgens mij helemaal niet thuis in dit ruig bedoelde milieu.
Mede door zijn beperkte speelduur aardig om weer eens een keer gezien te hebben, in de wetenschap dat ik de film morgen al weer goeddeels vergeten zal zijn.

BBarbie schreef:

Yep, wég met alle charmante vrouwen in westerns, wat wij willen zien zijn bonkige man-wijven!

Hahaha!

BBarbie

Brix schreef:

Hahaha!

Dat bedoel ik zeker niet, maar schoonheden als Linda Darnell, Maureen O'Hara, Anne Baxter, Claudia Cardinale e.a. passen veel beter in dat milieu dan de meer verfijnde Donna Reed. Dat vind ik althans.

avatar van Justinw

Justinw

Goede western van John Sturges.

Kreeg na het herzien van The Great Escape weer zin om meer werk van deze regisseur te zien. Mijn oog viel op Backlash.

Aangename western die door zijn korte speelduur en een leuk plot dat genoeg om het lijf heeft makkelijk wegkijkt. Reed en Widmark stelen de show en een toffe climax maken dat deze western toch wel bovengemiddeld is.

avatar van trebremmit

trebremmit

Vandaag de Duits blu-ray van Explosive Media gezien, en die heeft een schitterende beeldkwaliteit.

Helaas geen ondertitels zoals eerder gezegd, maar het was goed te volgen, weinig gemompel.

De film zelf blijft een beetje hangen tussen 3 en 3,5 sterren, vooral de schitterende natuur waarin het verhaal zich afspeelt valt op, maar de dialogen en het verhaal zelf vond ik niet zo boeiend. Donna Reed is wel erg sexy met dat zweepje.