The Life and Times of Judge Roy Bean (1972)

Western / Komedie

geregisseerd door John Huston
met Paul Newman, Ava Gardner en Jacqueline Bisset

De legendarische Roy Bean roept zichzelf uit tot rechter. Het gaat hem goed af en daarbij regeert hij ook nog over een verlaten stadje in Texas. Hij houdt zich voornamelijk bezig met zijn drie liefdes: Miss Langtry, een actrice die hij nog nooit ontmoet heeft, Marie Elena, zijn trouwe maitresse en een bierdrinkende grizzlybeer die hij cadeau heeft gekregen van Grizzly Adams.

avatar van Purmerend
Goed gemiddelde voor deze Western/Komedie.
Deze film is het speelfilmdebuut van 'Dallas'-actrice Victoria Principal.

Een film met net genoeg grappige momenten om te blijven kijken.
Het verhaal is nou niet direct enerverend maar de uitgesproken karakters maken de film en zorgen voor grappige situaties.
Ook het feit dat er nogal wat grotere namen voor korte tijd in beeld verschijnen, en bovendien leuke rollen hebben, zorgt voor genoeg kijkplezier (oa. Ava Gardner, Stacy Keach, John Huston, Jacqueline Bisset (is wel erg mooi), Anthony Perkins).

avatar van wendyvortex
Eigenlijk was het de bedoeling vanmorgen te beginnen met "Der Amerikanische Freund" van Wim Wenders.
Alleen bleek de opname niet helemaal gelukt te zijn.
Vervolgens maar -at random- deze uit de kast getrokken.
Komische western van John Huston.
Niet helemaal absolute Huston-top, maar toch wel aardige offbeat western-comedy.
Hoogtepunt is het optreden van Stacy Keach als albino outlaw.
Al met al redelijk mee vermaakt.

avatar van fun in acapulco
Heel lang geleden gezien, maar ik meen me te herinneren, dat ik dit een erg vermakelijke film vond.

avatar van Humphrey
Oubollige, maar zeker nog een leuke komische western. Verveelt absoluut niet en is aangenaam entertainment voor liefhebbers van het genre. Paul Newman is zoals we hem kennen en de overige acteurs dragen hun steentje bij. Best genietbaar. In de literatuur zijn er wel meerdere verhalen voorhanden over het fenomeen Roy Bean. Al met al een interessante historie. In de jaren 50 was er ooit eens een tv reeks met Edgar Buchanan in de hoofdrol: klik hier .

Goeie film over een man die zichzelf als rechter benoemt om zo de orde te handhaven in het wilde westen. Ondanks de setting zeker geen standaard western (vooral vanwege de vele komische momenten). Het verhaal is wellicht iets te vol gepropt, maar het blijft wel vermakelijk allemaal. Mede dankzij de mooie epiloog nog net 3.5 sterren.

Lv92
Geniale film.