There Was a Crooked Man... (1970)

Western

geregisseerd door Joseph L. Mankiewicz
met Kirk Douglas, Henry Fonda en Hume Cronyn

Onder de nieuwe criminelen die de gevangenis krijgt is ook een overvaller, die zo snel mogelijk wil ontsnappen. Onder de huidige leiding kun je sigaretten, whisky of snoep krijgen en wordt je vriendelijk gevraagd je pistool over te dragen, maar is er nog nooit iemand ontsnapt. Op verzoek van de gemeenschap komt er echter een niet omkoopbare directeur die met de gevangenen er een echte gevangenis van maakt.

avatar van Koos
Ik had eigenlijk gedacht dat dit wel een bekendere western zou zijn! Ik heb deze toevallig op video, maar hoe ik daar aan kom... Dit is naast een western ook een komedie. De characters zijn erg vervelend (in goede zin, igg voor de film) en geniepig, dat is me vooral bijgebleven. Ben wel aan een herziening toe, maar aangezien deze film ooit in mijn top 50 heeft gestaan een 3.5*!

avatar van GrobbekuikenXL
Had er niets van verwacht maar erg leuk. Hou niet van komische westerns, maar deze is ok. Het einde is prima en Henry Fonda is een plus voor deze film. Gaat dat zien en laat je verrassen ,reeds !

avatar van thunderball
Inderdaad een erg geinige western annex gevangenisfilm met twee sterk aan elkaar gewaagde steracteurs Fonda, als de onkreukbare gevangenisdirecteur en Douglas, als de schurk, die wil ontsnappen, omdat hij ergens goud heeft begraven.
Hoogtepunt is de badscene en de film heeft een lekker cynisch einde.

Een dikke zeven, ofwel , 3,5 ster.

Erg genietbare western met een uitstekende cast, vlot verhaald en in beeld gebracht, met een stevige portie humor en een knap en verrassend slot.

avatar van mr rumson
Voor mij een geslaagde western met de nodige humor erin.
Wel is het even wennen om Kirk Douglas te zien met een bril op en geverfd haar.
De western speelt zich voor een groot gedeelte zich af in de gevangenis wat nog het meest weg heeft van een fort ergens in the middle of nowhere.
Het verhaaltje is vermakelijk om te volgen het is dan ook leuk om te zien hoe Douglas een groepje gevangen naar zijn hand zet om te kunnen ontsnappen .
Voor mij een van de weinige goede westerns met humor erin.

avatar van Filmkriebel
Zowel een gevangenisfilm, een western als een komedie. Ik vond het toch aanmodderen in de gevangenis; de hele voorbereiding van de ontsnapping duurde veel te lang. Onaardig is het zeker niet met Douglas als een erg valse meester-manipulator en een Henry Fonda als gevangenisbewaarder die met fluwelen handschoen de gevangenen aan zijn kant zet. Als western is het best een buitenbeentje. Het einde is knap en onverwacht.

Hoge scores op de diverse sites, ik vind het wat overdreven. Rare, onevenwichtige western annex gevangenisfilm die vooral steunt op de twee iconische hoofdrolspelers en een groot aantal bekende gezichten in de bijrollen. Heeft echter hetzelfde gebrek als het nog bekendere The Missouri Breaks(Arthur Penn): films met een slecht, richtingloos verhaal, waar je de makers ervan verdenkt eerst de acteurs gecontracteerd te hebben en er daarna een blijkbaar niet ter zake doend verhaal om heen te hebben verzonnen. There Was a Crooked Man... begint nochtans leuk met een aantal humoristische scènes maar loopt al vlug hopeloos vast, eindigt ook in een orgie van geweld. De immer lachende Douglas heeft al vaker een charismatische boef mogen spelen, maar krijgt hier ook een aantal gemene streken aangemeten, waardoor je als kijker niet weet of je hem moet waarderen of haten. Idem voor Fonda die als de nieuwe gevangenisdirecteur wat lijkt rond te lummelen, en aan het slot een onverwachte wending voor ons in petto heeft die wel past bij het tamelijk onnavolgbare geheel. Middelmatig.