The Mangler (1995)

Horror

geregisseerd door Tobe Hooper
met Robert Englund, Ted Levine en Daniel Matmor

Rikers Valley, New England... De blue Ribbon wasserij is een plek waar slechts mensen werken die geen enkel ander alternatief hebben. Het werk is zwaar en smerig en centreert zich rond een monsterlijk zware persmachine, The Mangler. Na een reeks gruwelijke ongelukken, waarbij de machine een eigen leven schijnt te leiden, staat de politie voor een raadsel.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Het idee van het trio Stephen King, Tobe Hooper en Robert Englund doet vele horrorfans natuurlijk al watertanden. Vond dit toch een aardige film, hoewel dat grotendeels komt door de laatste naam, meneer Englund, die een voortreffelijke bad guy rol speelt. Verder is het allemaal een enorme rommel. Maar het vermaakte mij wel, deze Mangler.

avatar van Hemdale
Viel me toch een beetje terwijl er zoveel oude bekenden van het horrorgenre aan meewerkten... 2,5 ster

avatar van SSeagal
1 van de mindere van Stephen King, er zit hier en daar wel wat leuks in, maar echt eng of spannend wordt het nooit. Leuk voor een keer te zien, meer niet. **

Justice4All
Eén ding heb/had ik geleerd. Eerst film kijken dan pas boek lezen. Als ik het andersom doe, zal ik de meeste films niet goed vinden.

MaTtIeBoY
Ik vond de film een beetje erg nep. Sommige stukjes zijn wel angstaanjagend maar dat kan de film niet goedpraten. 1 van de minste van Stephen King. 2,5 ster

djelle
Origineel en vooral zeer griezelig verhaal die mij alvast de stuipen op het lijf deed jagen! Er was duidelijk zorg besteed aan de personages en waren dan ook stuk voor stuk overtuigend neergezet. De acteerprestaties maakten het natuurlijk af. Zoals die enge fabrieksbaas waar je meer en meer over te weten kwam gedurende de film, deed mij echt achteruitdeinzen in mijn zetel.

De eerste aanslag van die machine in het begin van de film was enorm gory en beangstigend gewoon. Een goeie start voor een boeiende horror. Alles bleef gedurende de ganse film onderhoudend en stelde weinig teleur. De angstige scenes bleven, de gore bleef zeker niet bij één scene en de regie was ook redelijk boeiend gedaan. Natuurlijk moet je geen al te zwaar plot of diepgang of dialogen verwachten, maar dit geeft ook niet bij een goeie, beangstigende, gory horrorfilm als deze.

Het enige wat mij op een bepaald moment stoorde was, dat er sommige momenten dingen in kwamen die overdreven onrealistisch waren. maar dit gevoel was maar tijdelijk en ging vlug weer weg omdat het er eigenlijk niet veel toe doet en al je al gauw weer afgeleid word door smerige en/of angstaanjagende fragmenten En ach, het blijft een horror. En als horrorfilm stelt hij zeker niet teleur! Voor mijn part is het al bij al een van de beste die er zijn. (mede dankzij de onderhoudende smerige gore, angstsfeertje en mooie regie) Verdient zeker een 3,5.

avatar van Edie
Ook hier met Djelle mee (geloof beide hetzelfde gevoel voor films.. Waarderingen). Mee eens, het einde vond ik iets minder eigenlijk, maar de machine om te zien was al beanstigend, vooral de moorden ja! Moet ik HEEL SNEL weer eens zien die film, ruime tijd geleden inmiddels (en kan daardoor weinig vertellen over de personages). Al met al is het een film die ik nog steeds niet vergeten ben: en das positief!

Tot zover 3 sterren. (eigenlijk magertjes..)

Edie

jackie boy100
ik vond hem nog wel goed een 3/5

avatar van Purmerend
Redelijke film, en dan vooral door de scene's met de machine. Maar helaas zitten ook heleboel stukken in dat er werkelijk niets gebeurd. En dan dat irritante lachje van dat meisje...

avatar van Linn
Het verhaal van the mangler staat in 'Stephen Kings Nightshift' En het verhaal vond ik erg spannend en leuk om te lezen. King kan van alledaagse dingen iets vreselijks engs maken. Meestal word dat in de verfilmingen totaal verpest en is er dat gevoel wat je hebt als je het boek leest totaal niet. Dat vind ik erg jammer. Toch zou ik deze film wel eens willen kijken om te zien of het overeenkomsten heeft met het verhaal. Helaas is Tobe Hooper een niet al te beste regisseur.

Waardeloos dit . Ik heb hem na 47 minuten maar uitgezet

avatar van Mac Hammer Fan
Persoonlijk vind ik dit een onderschatte horrorfilm. De IMdb rating is heel laag, maar voor mij was deze prent best sfeervol en boeiend van het begin tot het einde.

avatar van dutchtuga
Hooper's carriere is echt te splitsen in twee categorieen. Pre Mangler en Post Mangler. (Heb Night Terrors niet gezien maar kan me niet voorstellen dat die film me gaat bekoren) Wat een daling in kwaliteit zeg na Body Bags. De laatste (gedeelde) voldoende voor Hooper. Daarna is het alleen maar erger geworden.
The Mangler is nog geen ramp maar in vergelijking met zijn eerdere werk teleurstellend. Dit is voornamelijk te danken aan enkele acteurs, de CGI en het script. De casting van de inspecteur, zijn sidekick en enkele dames waren echt een ramp. Erg irritante hoofdrolspeler. Aan de andere kant valt er gelukkig nog wel te genieten van de over the top performance van Englund. Zonder hem had de film waarschijnlijk een nog lagere score gehad. De CGI aan het eind van de film werd me ook wat teveel. Het idee was leuk maar had de machine wat meer in het donker gelaten ofzo aub.
Positieve punten zijn absoluut de gore en de scenes met de machine die wel lekker sfeervol zijn geschoten.
Geen ramp dus maar een geslaagde film kan ik dit niet noemen.

avatar van martlybra
Ik had me best verheugd op deze film omdat ik het verhaal van Stephen King (roadworks / werk ik uitvoering) best goed vond.
Maar 'based on a story by Stephen King' kunnen ze net zo goed weglaten want ze hebben dat verhaal echt verkracht.
Wat een pokke film! 1½ *

avatar van Mrs. Donut
Van Stephen Kings boeken zijn verschillende films gemaakt, goede, minder goede en slechte! Deze is een slechte, deze hele film slaat werkelijk nergens op!

deTuinman
skapig schreef:
hoeveel had king gedronken toen hij dit verhaal bedacht *

lees het boek, praten we dan verder

saw_lover
skapig schreef:
hoeveel had king gedronken toen hij dit verhaal bedacht *

Ik wil weten waar hij z'n shit haalde joh, niet wat hij dronk ! lolz rofl :P Dat moet goed spul zij geweest HAHAHAHA !!!!!

aller slechste film ooit gezien. Ik dacht echt dat stephen king mooie verhalen schreef. Het kan ook alleen aan de verfilming liggen, maar echt. 0.5 is eigenlijk al te veel

Dit slaat inderdaad nergens op.

Aardig sfeervol.

Vreselijk cool ding, die machine. Lekker geolied, veel stoom, stevige kettingen en erg, uhm, machinaal. Hooper's camerawerk heeft soms zelfs een beetje weg van de Japanse fetishbeestjes als Tsukamoto.

Daar wordt dan gelukkig nogal wat sfeer uit gepuurd, camerawerk is best sterk en belichting was ook wel mijn ding, kleurrijk maar wel erg overdreven. Gore was ook een keertje de moeite, zie je niet veel bij die klassieke horrorgasten.

Daarnaast heb je dan dumb & dumber die echt een vreselijk duo vormen. Wat een brakke acteurs. Englund is wel op dreef en vormt met die fotograaf en lekker over the top lichtpuntje op dat vlak.

Verhaaltje is verder aardig vermassacreerd had ik de indruk maar door het hoge bullshit gehalte heen vond ik het nog best vermakelijk, met een leuke climax. De meeste CGI effecten zijn dan wel weer erg slecht.

Nogal opvallend goede en opvallend slechte elementen samen in één film. Maakt het nogal onstabiel, maar toch meer leuks dan slechts gezien.

3*, vind het beter dan z'n oude werk in ieder geval.

avatar van Halcyon
Ondanks de lage score en de negatieve kritieken toch een meevaller. Origineel verhaaltje alleszins. Toch een van de betere King-ideeën, een schrijver die ik over het algemeen maar een softie vind. Ik vind de pletwals als moordmachine een enorm leuk gegeven dat zich ongetwijfeld leent tot inventieve moordscènes. Die kwamen er redelijk uit en waren grafisch zeker in orde. Wat mij betreft mocht de camera nog iets nieuwsgieriger zijn naar wat er zich afspeelde in de "Mangler" zelf. Vaak zag je enkel wat slachtafval als resultaat.

De personages waren op zich wel aardig, maar werden soms maar matig uitgeschreven. Ik vond vooral de zwager een potentieel sterk personage, maar om een of andere reden kwam hij niet helemaal uit de verf. Hetzelfde met de agent en de wisselwerking met zijn zwager. De geheimzinnige fotograaf en het personage van Englund waren dan weer wel goed geschreven en ook uitstekend vertolkt. Englund was best een griezelige figuur eigenlijk, al vond ik zijn motieven een beetje aan de clichématige kant.

De effecten waren behoorlijk overtuigend op het vlak van de moordscènes, maar wanneer tijdens de finale de "Mangler" uit de bol ging was het armoe troef met de schabouwelijke CGI. Zo'n "spectaculaire" finale had voor mij überhaupt al niet gehoeven trouwens en was een beetje een domper op wat voor de rest een uiterst originele en onderhoudende film was.

avatar van Woeke
mm, aardig meer niet. was dit een bioscoopfilm? hij is in 4:3 formaat...

avatar van AmazingPP
Slechte film, kan niet anders zeggen. Maar ja, het is Stephen King en daar ben ik fan van. Daarnaast speelt Englund niet echt slecht, maar de film is gewoon slecht. 2,5 *

avatar van Jake the muss
Inderdaad een best te pruimen filmpje.

Goed geacteerd door Englund, en Ted Levine was ook wel ok.

Het verhaal is wel leuk, en ook de machine wordt aardig neergezet.............tot dat dat ding gaat lopen, te kinderachtig voor woorden.

Voor de sfeer, acteren en stephen king 3 sterren, maar door het einde gaat er 1 af.

avatar van erik1677
Op een of andere manier kun je meteen weer zien wanneer het een film van tobe hooper is.
Ook zo met deze mangler.
En ik mag wel zeggen dat het een geslaagde verfilming is van een stephen king boek.
Lekker zwartgallig en broeierig sfeertje.
Keer op keer kan ik weer genieten van deze film,1 van de betere horrorfilms uit de jaren 90

avatar van Vascago
Samen met een kameraad gekeken. Hij nuchter, ik was aardig onder de invloed van een stel Grolschjes en ook nog een stel witbier op het balkon vanmiddag. Moet zeggen dat de gore best aardig was en Englund was aardig op dreef, mooi personage. Maar de slachtoffers vond ik stuk voor stuk hilarisch dom en ik lag dan ook elke keer weer in een deuk als die kameraad weer zei van: Ja Hoor
En ook de soundtrack werkte bij hem ergernis op en des te leuker vond ik het. Sfeer in de film was overigens sowiezo prima en het wordt nergens serieus gelukkig.

avatar van TimZor
Ik vondt deze niet eens zo slecht hoor heb hem pas weer eens herkeken. En al helemaal niet als je hem vergelijkt met mangler reborn dat is echt pure verspilling van je leven als je die kijkt.

neysen1985
Eindelijk heb ik deze film te zien gekregen, the mangler van stephen king!
Gisteravond maar gekeken.
de sfeer deed me denken alsof ik naar de film christine aan het kijken was, het verhaal deed me er een beetje aan denken ook nog eens.
maar toen de film verder ging, begon ie tegen te vallen.
dat kwam met name doordat de sfeer veranderde in een soort duister achtig verhaal en dat vond ik allemaal maar niks.
en dat maakte de film wat minder kijkbaar.
Gelukkig waren de dames in de film wel leuk om naar te kijken en natuurlijk speelde robert englund echt fantastisch.
Toen de film langzaam aan zijn einde kwam, werd het wel weer heel erg gaaf, vooral de laatste paar scènes zijn echt geweldig in beeld gebracht en geven de film een beetje een "spectaculair iets".
Dus dat was echt super.
Sommige scènes zijn echter wel van klassiek niveau!
Maar helaas is de film wel echt teleurstellend in zn geheel.
aardig filmpje.... maar niks bijzonders.

avatar van jordandejong
Magertjes.

Englund, Hooper en King. Dat mag eigenlijk niet fout gaan.
Fout gaat het ook niet, maar het komt niet verder dan een ''aardig'' filmpje.

Englund speelt zijn rol goed, maar de absolute topper vond ik toch echt Ted Levine. Ongelofelijk getalenteerde acteur is dat zeg.

Weinig spanning. Vond de machine niks engs of duisters uitstralen. Het meest creepy aan de film waren dan William Gartley, maar al helemaal die gozer die steeds die foto's nam.
De kills van de machine waren best aardig in beeld gebracht. Zeker tegen het einde werd het lekker gory. Helaas is de CGI wat gedateerd al stoorde ik me daar niet heel erg aan.

''The Mangler'' kent nog een paar mindere stukken. Zo waren er vrij veel saaie delen en werd ik ook een beetje moe van het eeuwige gerace door de inspecteur in z'n jeep.

Krappe 3 sterren. Englund en Levine tillen het niveau toch behoorlijk omhoog.

avatar van RuudC
Echt een film waar meer in zit dan de gemiddelde scores doen vermoeden. Dat de regie in handen is van een ervaren rot als Tobe Hooper, heeft waarschijnlijk nog een hoop gered. Met een gemiddelde nitwit in de regiestoel zou een film als The Mangler waarschijnlijk terecht nog minder gewaardeerd worden. The Mangler opent leuk en eindigt goed en daarmee rijst het vermoeden dat deze prent veel beter uit de verf zou zijn gekomen als er minimaal veertig minuten aan materiaal gewoon geschrapt zou zijn. In dat geval houd je namelijk een korte film over die bijvoorbeeld makkelijk in de ‘masters of horror’reeks zou passen. Met een prima cast en voldoende hoogtepunten zou er een redelijk spannende prent uit. De machine is toch wel verdomd gaaf en dat zorgt er voor dat het einde onverwacht gaaf is. Toch erg jammer van al dat gezever dat er aan vooraf gaat. The Mangler had namelijk wel degelijk potentie.

avatar van BlueJudaskiss
Ongelofelijk dat ze het leuke korte verhaal van Stephen King moesten rekken tot een film van godbetert bijna twee uur - er leek geen einde aan te komen. Ted Levine ongeloofwaardig, de rol van Robert Englund niet meer dan een typetje. En ook: het interesseerde me geen zak wat er met ze gebeurde. Leuk, die finale in die tunnels, maar die vreugde lag er vooral aan dat ik blij was dat ik wist dat het bijna voorbij was.