Grave (2016)

Frankrijk / België / Italië
Horror / Drama

geregisseerd door Julia Ducournau
met Garance Marillier, Ella Rumpf en Rabah Nait Oufella

Iedereen in Justine's familie is dierenarts en vegetariër. Op haar zestiende is ze een briljante en veelbelovende studente. Als ze begint aan haar opleiding als dierenarts, betreedt ze een decadente, genadeloze en gevaarlijk verleidelijke wereld. Tijdens de eerste week van ontgroeningsrituelen probeert ze zich koste wat kost aan te passen, ook al dwaalt ze af van haar familieprincipes, wanneer ze voor de eerste keer rauw vlees eet. Maar er wachten nog meer verschrikkingen.

avatar van tbouwh
Toen ik even googelde kwam ik dit artikel tegen. Aan de laatste korte alinea is in ieder geval te zien dat het allemaal niet aan NRC zelf ligt

avatar van Biosguru
Haha, nee, die zijn op training geweest Ik moet eerlijk bekennen dat ik zelden recensies lees. Zo af en toe eens een Sight & Sound of filmcomment als ik daar de hand op kan leggen.Filmkrant kan ik zeer slecht velen, maar lees ik dan toch weer, tegen beter weten in. Ik baal overigens van dat nieuwe glosspapier, ik gebruik ze ook in de kattenbak, ze zijn mooi op formaat en ruim voorhanden. Meer praktisch als beledigend bedoeld overigens. Zo nu weer genoeg off topic!

Ik hoop dat Raw ruime distributie krijgt.

avatar van mikey
Geweldig! Als anti francofiel en moderne horror-art hater moet ik toegeven dat dit een geweldige film is! Het is afgrijselijk en hilarisch. Gemaakt door en voor bitches.

avatar van John Milton
Zo. Draait in Utrecht na vandaag nu al alleen nog maar om 22 uur... Snel gegaan! Misschien toch maar even naar Amsterdam van het weekend dan ofzo, als het lukt.

yeyo schreef:
in een soort psychologische ondergang waar alle grenzen vervagen, iets wat enkel werkt bij een uitgesproken auteuristische visie .
Welke grenzen? smaakvol-smakeloos ??

Ratio naar chaos?

avatar van mrklm
Een intrigerend idee dat halverwege een doodlopende straat inloopt en daar niet meer uit weet te komen. De openingsscène is het beste, al duurt het lang voordat het verband met de rest van de film duidelijk wordt. Garance Marillier is voortreffelijk in de hoofdrol en haar transformatie van een meisje dat allergisch is voor vlees in een jonge vrouw dat snakt naar vlees en bloed speelt ze zeer overtuigend. Ook Ella Rumpf scoort punten als haar rebels oudere zus Alexia, maar ook zij wordt in de steek gelaten door een scenario dat teveel in de herhaling valt en een regisseur die te nadrukkelijk probeert het publiek te shockeren, vooral met zeer aanwezige muzikale motieven, en daardoor juist het tegenovergestelde bewerkstelligt. Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige bent die de onthulling op het einde al lang van tevoren had zien aankomen. En ik eindig met de visuele woordspeling dat ik na bijna 100 minuten blij was dat er een einde kwam aan de misère.

avatar van mikey
Raar dat mensen deze film ervaren in 2 helften. Terwijl het een consistent verteld verhaal is tot het einde toe. Weird.

Maar goed wat ik heel tof vind, behalve de razernij, is dat elke scene een soort van anekdote op zich is, en pas later duidelijk wordt wat de bedoeling is van de (willekeurige) scene: in een bepaald perspectief wordt geplaatst. En het werkt op beide fronten: als losse scenes en als geheel.

De moeder die is extreem belangrijk in het verhaal maar wordt constant door de film buitenspel gezet. De slotscene is natuurlijk een moment van: ja duh tuurlijk Maar het werkt als een tierelier. En dan snap je ook het constante absurde gedrag van de ouders.

mrklm schreef:
en een regisseur die te nadrukkelijk probeert het publiek te shockeren

Daar zat ik eerst ook mee, maar ik ben wel omgeslagen van 'zij probeert' naar 'ik ervaar het als'. Enkele interviews met haar gelezen waarin ze vrij nadrukkelijk stelt dat niet te (willen) doen.

Ik moet daarbij ook zeggen dat ik die paar nieuwsberichten over kotsende bezoekers wat overdreven en onnodig uitvergroot vindt. Tuurlijk, het zal gebeurd zijn, maar hoe hebben de mensen die niét over hun nek gingen de film ervaren? Dat vind ik een stuk interessanter.

avatar van De zonderling
Moet toch wel zeggen dat dit een van de meest ongemakkelijke films van de afgelopen tijd is waar ik naar heb gekeken in de bios. Ik voelde me soms een beetje een zieke geest dat ik naar dit soort films kijk, maar gelukkig was ik niet alleen in de zaal... Enfin: voor mij was dit een bizarre achtbaanrit vol met scenes zoals ik ze nog niet eerder heb gezien. Dat het plot hier en daar wat op losse schroeven staat nam ik dan wel voor lief. En dat de film uit is op effectbejag, dat zal vast wel een beetje, maar is dat erg? Elke film wil toch wel iets overbrengen bij de kijker? Maar nu: wat is volgens jullie de moraal van dit verhaal? Voor mij kwam het een beetje over als een film van een vegetariër die wil laten zien hoe gek het eigenlijk is dat wij dierenvlees eten door te tonen hoe het is om mensenvlees te eten. Hadden jullie dat ook?

avatar van NYSe
De zonderling schreef:

Moraal, moraal... die zag ik (gelukkig) niet expliciet verteld worden. Ik zag daarentegen een hele mooie vertelling van een meisje die haar seksualiteit ontdekt. Dat de regisseuse de vleselijke lusten synchroon zet naar lust naar vlees is volgens mij "niet meer" dan een interessante en onorthodoxe manier om dat coming-of-age-verhaal neer te zetten en tegelijkertijd het horrorcliché van de seksueel actieve vrouw als zijnde gevaarlijk te kunnen gebruiken. Lijkt me eigenlijk sterk dat Ducournau iets over vegetarisme wil zeggen.

avatar van Ferdydurke
Bijzonder.

En dan niet zo zeer vanwege de thematiek, die raakt aan alle al of niet mythische clichés over vrouwen en vrouwelijke seksualiteit, als wel vanwege de uitsluitend ‘vrouwelijke’, of althans niet-mannelijke, invalshoek.

Het ‘mannelijk’ perspectief, met al zijn obsessies, begeerten en angsten, is hier irrelevant; geen behaagziek tegemoetkomen aan het mannelijke voyeurisme hier, en, wat me misschien nog wel meer bevalt, geen wraakzuchtige, ideologisch gekleurde m/v confrontatie. De film gaat daar aan voorbij, overstijgt dat, zoals bijvoorbeeld een film als Moonlight superieur is met betrekking tot dat andere hot issue.

Toegegeven, je kunt de film ook zien als een commentaar, een kritiek, op een extreme machowereld, een gedachtenspel met de mogelijke, (on)denkbare, reacties van vrouwen daarop. Spring Breakers had dat ook wel, min of meer. Maar Korine is een man, en dat kon je toch wel zien aan die film.

De strijd tussen de geslachten wordt hier effectief buitenspel gezet door de keuze van een mannelijke homoseksueel (zo’n beetje de enige mentaal evenwichtige figuur in de film) als brandpunt van de ‘aandacht’ van de dames. Alsof we hier met een oerkracht, een ontketening, te maken hebben, die zich niet per se dáár iets aan gelegen laat liggen.

Tezamen met de laconieke, droge en somtijds zwartkomische ondertoon leidt een en ander tot een frisse, originele film, met goede acteurs in een aantal heel sterke scènes. Die Marillier spat van het doek af, zeg.

Toch zijn er wel wat zaken die me afhouden van een echt hoge score. Het eerste is meer een persoonlijke gevoelskwestie: ik heb de indruk dat er iets schort aan de timing, het ritme van de film; soms lijken dingen iets te lang te duren, of althans niet het juiste tempo te hebben. En hoewel de openingsscène op zichzelf gewoon heel goed is, lijkt het tezamen met de ‘opvolgende’ scène daarvan, later in de film, minder in het geheel te passen. Al is het shot van de langs de snelweg lopende Justine wel weer geweldig...

Maar goed, dat kan nog aan mij liggen, aan mijn onbewuste ‘verwachting’ van een conventionele spanningsopbouw, wat hier kennelijk niet de eerste prioriteit heeft.

Kwalijker vind ik het einde van de film, dat ik, niet eens zozeer inhoudelijk, maar wel als nadruk die het nu (als einde) krijgt, een soort pointe, beneden de maat vind.

Niettemin, alles bij elkaar een indrukwekkend debuut, dat naar méér smaakt (duh).

avatar van HK Senator
Als doorgewinterd horrorfilm kijker kon ik deze film nauwelijks schokkend noemen. Dat er mensen kotsend de zaal uit liepen lijkt me dan ook schromelijk overdreven. Maar dat zou kunnen komen omdat deze nauwelijks vernieuwende horrorprent in art-house stijl gefilmd is. En dus zijn er ineens arthouse fans die normaal nooit een horror film kijken die nu dit zien en gechockeerd zijn. Goed, wat betreft de film, heel aangenaam en goed geacteerd. Maar meer dan dat ook niet. Mij deed de film vooral aan Ginger Snaps denken. Niemand hier die ook die link legde?

avatar van Antonev
De poster doet me sterk denken aan een fragment uit een andere film, maar ik kan er niet precies mijn vinger op leggen welke film dat was. Irritant.

avatar van Zandadder
Antonev schreef:

Ik zit met hetzelfde probleem. Nu wil ik het weten ook. Wordt vervolgd.

Edit : Sansa Stark nadat ze geslagen is door Joffry , Game Of Thrones. Seizoen 2 ?

avatar van Antonev
Zandadder schreef:

Ik zit met hetzelfde probleem. Nu wil ik het weten ook. Wordt vervolgd.

Nee ik geloof van niet, ben nooit verder gekomen dan seizoen 1 . Volgens mij is het Stranger Things seizoen 1. Elke keer als dat meisje haar krachten gebruikt begint haar neus te bloeden.

avatar van Zandadder
Ja inderdaad!

avatar van Alathir
Dat er hier sommigen zijn dat dit als smaakvol en geestig bestempelen, kan ik moeilijk begrijpen. Nu ja, ieder diertje zijn pleziertje . Hoe dan ook ik vond sommige scènes echt gross: iemand de vinger van haar zus zien opeten of iemand aan een oogbol zien likken met haar tong.. Voor de rest viel het eigenlijk nog best mee maar zoals zo vaak weer gekeken zonder te weten over wat het ging. Ik kan zeker begrijpen dat hier mensen van flauwvallen of iets dergelijks. Mijn maag keerde zich toch ook even om, denk ik. Ik ben vrij veel gewoon en heb vrij weinig gevoelens maar dit was ook voor mij soms net erover haha.

Ik denk dat mensen die The Neon Demon goed vinden deze film zeker moeten zien. Daar zou ik deze het meest mee vergelijken hoewel hier (denk ik) minder symboliek in zit. De vibe van de film is toch een beetje hetzelfde en de gore is soms vrij shockerend. Ik vind het beide tamelijk slechte films al heb ik ze weten uit te kijken. Volgens mij is dit gewoon een thema dat mij niet ligt

avatar van danuz
Wat zegt het over mij dat de gore in Grave me weinig deed (en ik eet nog wel veganistisch)?

Vond het begin er vrij dik op liggen en redelijk flauw, maar gelukkig valt alles vrij snel op zijn plek en begint de film steeds meer in het hoofd van Justine te duiken. In die zin heeft het weinig met de campuscultuur/ontgroeningen van doen, en is het meer een coming of age film. Had zelf gehoopt op wat meer audiovisuele brille, vond het ook op dat vlak wat mak. Hier en daar heeft het wel iets bedwelmends, maar Ducournau had wel wat meer mogen pushen. Wel grappig trouwens dat het uitleggerige einde me wel kon bekoren.

avatar van Macmanus
Was het niet helemaal.

Wat hoopte ik op weer een geweldige horror uit Frankrijk. Het leek er in het begin met de ontgroening en feest daarop volgend ook eentje te kunnen worden. Helaas bleef de impact van de recente franse horror klassiekers uit. Dat komt vooral omdat het visueel niet genoeg punch heeft. Maar ook omdat ik als horror liefhebber dit verhaaltje wel eerder heb gezien. Zij het uit Amerika en dus per definitie minder arthouse kennelijk. Maar daardoor was de clou niet zo heel indrukwekkend. Best voorspelbaar eigenlijk.

Het is nog wel een aardig wegkijker. Vond die grote zus wel wat hebben. Het is nooit full arthouse en duurt gelukkig niet lang. Maar niet de klapper waarop ik hoopte.

3 sterren.

avatar van tattoobob
Helaas Pindakaas.

Toch na het lange wachten en hoge verwachtingen een tegenvaller.
Voor de horrorfan stelt dit niets voor en hebben we dit soort dingen wel vaker gezien.
Niets nieuws eigenlijk.

Verder wel heel sterk acteerwerk van het hoofdpersonage en met een klein handje vol sterke bloederige scenes scoort deze film nog wel drie sterren.

Tegenvaller maar niet slecht.

Om op te eten!

Je bent om op te eten! De meeste mensen zullen in hun verleden ongetwijfeld wel een tante (of vage kennis die zichzelf tante noemde) hebben gehad die dit uitsprak terwijl ze je stevig in je wangen kneep. Deze tantes konden overal opduiken maar verjaardagen, bruiloften en kraamfeesten waren het meest waarschijnlijk. De dames die deze uitspraken deden waren vaak te herkennen aan hun volle omvang, bolle wangen, goedkope parfumlucht en walmende adem. Vaak was het de kunst om deze personen te vermijden zolang je kon, maar vinden deden ze je altijd.

De hoofdrolspeelster uit Raw (justine) neemt deze uitspraak wel heel letterlijk, als ze er achter komt hoe lekker ze (mensen)vlees eigenlijk wel niet vindt. Veel te lekker blijkt al snel, als haar drang naar mensenvlees ook steeds meer toe begint te nemen. Als je dit leest denk je misschien aan een hele slechte, recht toe- rechtaan horrorfilm maar het horrorelement blijkt slechts een onderdeel in dit krachtige Franse drama te zijn. Naast het ontwaken van de kannibaal in Justine gaat deze film ook over volwassen worden, het verkennen van seksualiteit, je plek vinden en het harde leven op de universiteit. Al deze overige zaken zijn net zo belangrijk als de reden waarom de horror liefhebbers deze titel willen zien, en Raw kan dan ook een veel breder publiek aanspreken.

De horrorfanaten zullen echter niet teleurgesteld worden, want, hoewel Raw niet eng is, komen er een aantal huiveringwekkende scènes voorbij. Dat je hier kotsend de woonkamer voor uit gaat lopen is overdreven, maar wegkijken is met name tijdens een specifieke scène wel praktisch gegarandeerd.

Raw heeft mij positief verrast en is voor mij de beste titel die ik tot nu toe in 2017 gezien heb. De film barst van de sterke scènes, is pakkend, sfeervol en heeft ook nog een prachtige cameravoering. More of this please!

avatar van Alathir
El ralpho Verrassend dat je deze erg sterk vindt en The Neon Demon dan weer helemaal niet kan waarderen. (Ik vind ze overigens beide slecht maar dat terzijde )

avatar van umbra
Genoten heb ik van deze film en in 't bijzonder van Garance Marillier, zij is ook om op te eten . Boeide me van begin tot het einde en het sfeertje dat gecreëerd werd, love it. 9/10

avatar van El ralpho
Haha ik snap waar je verwarring vandaan komt Alathir. The Neon Demon en Raw (Grave) zijn beide aparte films. Maar deze film vond ik veel meeslepender en daarnaast ook speciaal omdat het niet alleen om het kannibalisme ging. Er waren ook andere thema's aanwezig en deze waren veel beter en ook duidelijker uitgewerkt dan bij The Neon Demon. De hele film vond ik ook een stuk vlotter ook al kan ik me voorstellen dat je ze qua stijl overeen vindt komen.

El ralpho schreef:

In die vlotheid kan ik me wel enigszins vinden daar waar The Neon Demon op mij nogal 'houterig' overkwam door sommige metaforen en symboliek die erin verwerkt zit. Dat ontbreekt hier (denk ik) zelfs volledig. Qua kleurgebruik is Raw ook wat grauwer en minder flitsend. Nu ja, ik denk dat het toch vooral de thematiek van het kannibalisme is dat me niet ligt, al kan ik daar met 2 films niet 100% zeker over zijn. Anyway, leuk dat jij wel iets in deze film ziet zou ik zeggen

avatar van tbouwh
Alathir houterig (je zet het gelukkig al tussen aanhalingstekens)? Dan denk ik aan Forrest Gump, niet aan een dosis stijl, sfeer en dynamiek

Overigens wel eens dat deze film nogal grauw is (niet alleen in het kleurgebruik), maar dat is nu juist Ducournaus hele punt. Daarom wordt Justines lichaam ook zonder opsmuk in beeld gebracht. Vergelijk dat maar eens met TND.

tbouwh schreef:

Het is misschien niet de beste term ervoor maar ik wist niet direct een andere Wat ik bedoelde was dat de symboliek in de film mij geregeld uit het ritme haalde, een beetje zoals een slungel die tussen een hoop profs even gaan meevoetballen en daardoor het spel vertraagd (als ie in balbezit geraakt, het gebeurt vast niet vaak maar als het gebeurd is het storend) - vandaar dacht ik aan een houten Klaas of 'houterig'

avatar van rep_robert
Ben ik de enige die er iets anders inziet dan alleen een "kannibalistische familie" en het mentale aspect daarvan? Ik dacht juist dat ik naar een meer bovennatuurlijke film zat te kijken. Justine lijkt te vervellen in het begin(transformatie) ... Krijgt een onweerstaanbare drang naar het eten van vlees (dus niet perse kannibalisme), haar zus laat zichzelf aanrijden en loopt hierbij geen enkel krasje op. Je zou eigenlijk zeggen dat ze vegetarisch zijn opgevoed om te voorkomen dat ze veranderen in een monster en de film zelf kapt er zelf abrubt mee om te zien hoe het eindigt.

avatar van El ralpho
rep_robert zelf denk ik niet dat de film ook een bovennatuurlijke insteek heeft en dat de drang naar vlees echt puur gebaseerd is op kannibalisme. de vervelling van Justine leek mij dan ook eerder een soort van gewenningsreactie van haar lichaam omdat zij nog nooit eerder vlees gegeten heeft. De onweerstaanbare drang naar het eten van vlees ontstaat omdat ze nu weet wat ze al die jaren ''gemist'' heeft en nu ze er eenmaal van geproefd heeft kan ze niet meer zonder, heeft ze het nodig om te overleven zoals een seksverslaafde constant seks moet hebben. Het is een aandoening die in de familie zit vanuit de kant van de moeder. Daarom is zij ook zo gefixeerd op het feit dat haar dochters geen vlees binnen krijgen omdat ze bang is dat haar dochters dezelfde ''aandoening'' als haar kunnen hebben. Volgens mij is het niet meer dan dat en speelt er geen bovennatuurlijk element mee. De aanrijding van haar zus is daarbij het enigste wat ik niet goed kan verklaren, aangezien ze wel ervaring leek te hebben met het veroorzaken van ongelukken. Er steeds met geluk vanaf komen lijkt het mij niet te zijn. Onverwoestbaar is ze toch ook niet, anders zou haar vinger na het afknippen wel weer aangegroeid zijn o.i.d.. Ik denk zelf dat het puur toeval is dat Alexia geen schrammetje heeft overgehouden van het ongeluk en dat dit niet met opzet door de regisseur gedaan is. Al is dat wel ongeloofwaardig en was het wel realistischer geweest als ze op zijn minst een arm had gebroken o.i.d. ik denk dat hier gewoon helemaal niet bij stil gestaan is..

Alathir schreef:

Voor mij opent zulke symboliek juist nieuwe dimensies/trekt ze me dieper het verhaal in, dus daar verschillen we dan over van mening Juist vertraging kan soms essentieel zijn om niet van de ene narratieve gebeurtenis in de andere te duike(le)n. De snelle pacing van Raw werkte in dat opzicht ook niet echt voor mij. Er gebeurde veel, maar wat er gebeurde sleepte me niet verder die donkere wereld in. Vertraging, sfeer, extravagante visuals; dat soort elementen kunnen zo'n effect juist (wel) garanderen. Misschien dat ik daarom ook zo'n fan van Refns laatste drie films ben...