Grave (2016)

Frankrijk / België / Italië
Horror / Drama

geregisseerd door Julia Ducournau
met Garance Marillier, Ella Rumpf en Rabah Nait Oufella

Iedereen in Justine's familie is dierenarts en vegetariër. Op haar zestiende is ze een briljante en veelbelovende studente. Als ze begint aan haar opleiding als dierenarts, betreedt ze een decadente, genadeloze en gevaarlijk verleidelijke wereld. Tijdens de eerste week van ontgroeningsrituelen probeert ze zich koste wat kost aan te passen, ook al dwaalt ze af van haar familieprincipes, wanneer ze voor de eerste keer rauw vlees eet. Maar er wachten nog meer verschrikkingen.

avatar van otherfool
Leuke en interessante film, een soort cross-over van horror en coming of age waarin de jonge Justine van zachtaardig, vegetarisch muurbloempje in een vleesetende vamp verandert. Eén en ander wordt zo nu en dan met de nodige audiovisuele flair in beeld gebracht (ik denk hierbij natuurlijk met name aan de fantastische long-take discoscène maar ook aan de sterke seksscène). Sommige dialogen en acties zijn wat ongeloofwaardig en er kon wel een minuutje of 20 af, maar een fijn debuut van Ducournau is het zéker.

Kermode zette hem trouwens recentelijk op 5 in zijn lijstje van beste 10 films van de laatste 10 jaar.

avatar van Zandadder
Komt dit nog een keer uit op BluRay?

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Dit is echt mijn ding qua horror. Een sfeervolle coming of age die stap voor stap ontspoort. De film deed me denken aan Låt den rätte komma in, Linkeroever en Thelma. De jonge actrice Garance Marillier draagt de film zonder probleem en het tempo wordt mooi hoog gehouden. Boeiende sfeer en interessante scènes vol vraagtekens. Die interessanter zijn dan de antwoorden. In dit genre is het einde minder belangrijk. De reis is belangrijker dan de bestemming. Ik hoop meer van dit te zien.

Film Pegasus schreef:
Dit is echt mijn ding qua horror.

Probeer ook zeker eens Book of Birdie! Al is de beperkte beschikbaarheid wel een struikelblok vrees ik.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Onderhond schreef:

Goeie tip, ziet er alvast veelbelovend uit!

avatar van IH88
Raw

Uitstekende horrorfilm van Julia Ducournau. Raw is op de eerste plaats audiovisueel echt een pareltje, en ook het acteerwerk van actrice Garance Marillier is geweldig. Je leeft echt mee met Justine, en het hele universiteitsgebeuren wordt goed weergegeven.

Er zitten wat gruwelijke scenes in de film maar het leven van Justine, en de manier waarop zij moet zien om te gaan met haar "eetlust", is toch het interessantste gedeelte van de film. Want zoals zo vaak zijn de beste horrorfilms uiteindelijk toch de films die de personages en hun karakterontwikkeling op de eerste plaats zetten. En de expliciete horror op de tweede plaats. En dan is het ook visueel nog een feest om naar te kijken, met een zeer sterk einde.

avatar van nathaniel177
ontzettend indrukwekkend!

Niet verwacht dat dit zo zou binnen komen. Zat gedurende de hele film aan het scherm vast gekleefd. Julia Ducournau levert voor haar debuut een ontzettend sterke en originele film af. Garance Marillier is erg knap en ik was een soort van betoverd door haar acteerwerk, geweldige actrice! Ook de soundtrack en visuals zijn erg sterk. Dit was voor mij een erg unieke filmervaring en dat is ook de reden dat hij mijn top 10 heeft gehaald!

avatar van SmackItUp
Zo'n beetje helemaal wat ik er van verwacht had.

Alleen jammer dat het begin wat traag is. Op zich begrijp ik de introductie wel, maar erg overtuigend is het niet. Maar eens de de film in zijn kaarten laat kijken, krijg je toch een erg vreemd filmpje voorgeschoteld. Nietsontziend en naargeestig, waar de troosteloze omgeving naadloos op aansluit. Focus ligt toch vooral op het drama, maar de combinatie met de horror is origineel en wordt ijzersterk ten tonele gebracht door de twee hoofdrolspeelsters.

avatar van Roel_
Een horror met een erg goede waardering, dan is mijn nieuwsgierigheid gewekt. Het is erg moeilijk om in dit genre nog origineel te zijn. Veel is er al geprobeerd en veel variëren kun je helaas niet. Toepasselijk onderwerp in de tijd van de ontgroeningen, ook al mogen die nu niet plaatsvinden...

avatar van mikey
Roel_ schreef:
Sterker nog, een van de beruchtste ontgroeningsrituelen heeft een prominente rol: gedwongen voedselinname.

mikey schreef:

Ik zal de spoiler morgen bekijken als ik de film heb gezien.

avatar van riefenstahl
Erg leuke, vrij originele Franse horror/drama film.
Een film als deze moet echt in Europa geproduceerd worden anders halen ze gelijk de angel er uit (zie Låt den rätte komma in vs Let me in) en hadden de uitstekende en mooie (en soms choquerende) erotische scenes er sowieso niet ingezeten.
Dit zou wel eens een cultklassieker kunnen worden vanwege de vele trippy/maffe scenes en de spelprestaties zijn zonder uitzondering uitstekend en van de jonge Garance Marillier ronduit indrukwekkend; die gaat een mooie carrière tegemoet.
Aanrader deze film.

avatar van Guines
Lang geleden dat ik zo een goede horror heb gezien, Gedurfd zoals eigenlijk alleen de Fransen (Franstaligen) kunnen, maar ook hilarisch op sommige momenten. Een aantal scenes die me zeker bij zullen blijven, maar ook een sterke en uitéénlopende soundtrack. Hoofdrolspeelster steelt echt de show, een uitmuntende prestatie. Genoten, 4.5*

avatar van nadrin
Nee niet mijn ding

avatar van Roel_
Ik had hier dus meer van verwacht. Het verhaal was wat warrig en kon mij nergens echt aangrijpen.

avatar van Lovelyboy
Eens geprobeerd vanwege het griezel aspect en de aardige beoordelingen. Echter, ondanks enkele aardige elementen best wel tegenvallend.

Het idee is opzich interessant, iemand die geleidelijk aan een transformatie in die zin meemaakt. Van vegetariër naar het tegenovergestelde. Waar begint dit en waar stopt dit? De uiteindelijke ontknoping is dan nog wel even waard te noemen. Maar heel erg boeien kan de film mij niet. Daarnaast doen de 'horror' momenten mij een beetje komisch aan en loop ik vooral vast op dat verschrikkelijke stupide, maar kennelijk algemeen geaccepteerd beeld, van studenten, ontgroening, lichamelijke en geestelijke vernedering en lage zedelijke moralen. Ik vind dat allemaal zo verschrikkelijk dom, maar dat terzijde...

Raw heeft twee prima acterende dames met Marillier en Rumpf, dan is film qua stijl met cameravoering in combinatie met muziek ook nog wel op een paar aardige momenten te betrappen, maar daar heb ik dan toch wel het meeste mee gezegd en is de film vooral een tegenvaller qua tempo, sfeer en spanning. Aardig voor een keer maar ook niet meer dan dat.

avatar van KamikazeTme
Een film met aantal leuke horror scènes en zeer goed geacteerd van de hoofdrolspeelster, maar net niet interessant genoeg om te boeien. Er zit niet echt een plot en de film op zich is dan naar mijn inzien net niet interessant genoeg. Ik zie wel veel potentie in zowel de maakster als hoofdrolspeelster.