Grave (2016)

Frankrijk / België / Italië
Horror / Drama

geregisseerd door Julia Ducournau
met Garance Marillier, Ella Rumpf en Rabah Nait Oufella

Iedereen in Justine's familie is dierenarts en vegetariër. Op haar zestiende is ze een briljante en veelbelovende studente. Als ze begint aan haar opleiding als dierenarts, betreedt ze een decadente, genadeloze en gevaarlijk verleidelijke wereld. Tijdens de eerste week van ontgroeningsrituelen probeert ze zich koste wat kost aan te passen, ook al dwaalt ze af van haar familieprincipes, wanneer ze voor de eerste keer rauw vlees eet. Maar er wachten nog meer verschrikkingen.

avatar van tattoobob
Okey...hier heb ik zin in.
Toffe poster en op papier klinkt het aardig plus
frankrijk/belgië

avatar van Halcyon
Kannibaalfilm doet cinemabezoekers flauwvallen - HLN.be

Klinkt wel een beetje als een rip-off van Barkers Dread.

avatar van leatherhead
Eindelijk weer eens een nieuwe Franse horror .

avatar van SmackItUp
En eentje die redelijk heftig schijnt te zijn

avatar van Ajax&Litmanen1
Halcyon schreef:
Kannibaalfilm doet cinemabezoekers flauwvallen - HLN.be

Klinkt wel een beetje als een rip-off van Barkers Dread.

Ik geloof dit soort flauwekul niet. Echt al wel tien keer in de media gelezen bij horrorfilms, of ze nu Saw, Paranormal Activity of wat dan ook heten.

Ben uiteraard wel benieuwd, had hier nog nooit van gehoord.

avatar van leatherhead
Inderdaad. En als het überhaupt al waar is ligt het waarschijnlijk eerder aan het publiek dan aan de film zelf. Maar hoe dan ook ben ik erg benieuwd. Doet me tot nu toe een beetje aan Dans ma Peau denken.

leatherhead schreef:

Toffe film was dat.
Al kunnen franse films aardig"straight to the point"en "in your face"op het scherm komen....dus ik verwacht wel iets lekker pittigs.

Release in maart 2017, zowel in de Verenigde Staten als hier.

Voor het eerst was er een gsm-vestiaire voorzien bij beide voorstellingen van de film op het FFG, dit op nadrukkelijk vraag van de internationale distributeur. Niemand mocht binnen met een gsm/smartphone op zak. Voor mijn part wordt dit een vaste regel bij een cinema bezoek.

Malick
Ajax&Litmanen1 schreef:
leatherhead schreef:
Waarom geloven jullie het niet? En waarom zou het dan aan het publiek liggen? Paar jaar terug viel er bij ons in het filmhuis een jongeman flauw bij 127 Hours. Zou je niet verwachten maar we moesten de man echt uit de zaal slepen. Maar jullie geloven zoiets pas als het daadwerkelijk voor je ogen gebeurt?

Vond dit trouwens net als Tenemos la Carne pure geestvervuiling. Goor, plat, smerig, ordinair, leeg en provocerend. Werd er zelfs op een bepaald moment onwel van. Ondraaglijk.

avatar van leatherhead
Ik hoop dat je gelijk hebt hoor, maar zoals Ajax&Litmanen1 aangeeft is het elke keer hetzelfde liedje bij dit soort opgehypte films. Mensen die zogezegd flauwvallen bij bijv. Paranormal Activity terwijl de wat meer die-hard horrorfans waarschijnlijk een paar gaapjes moeten onderdrukken. Als er dan voor de zoveelste keer dat soort verhalen verschijnen wordt je op ten duur toch wat sceptisch.

Overigens, als ik jou met termen als 'geestvervuiling' en 'ondraaglijk' hoor strooien kan het haast niet anders dan dat ik dit goed ga vinden.

avatar van McSavah
Er hoeft natuurlijk ook geen causaal verband te zijn. Bij ander soort films zal het niet in de publiciteit komen wanneer mensen in de bioscoopzaal onwel worden.

Verhoeven

Nou dat word een heerlijk filmavondje....ik kan niet wachten

Toffe nieuwe poster.

avatar van Zandadder
Valt dit ongeveer in het rijtje: Haute Tension, Martyrs, Captifs, Inside?
Kan de trailer nu op het werk even niet zien, maar als ik de comments zo lees...

De heisa in de media is toch wat overdreven, maar het is geen film voor tere zieltjes natuurlijk.

Zwolle84
Mooie trailer!

avatar van leatherhead
Holy shit. Trailer ziet er zelfs boven verwachting sterk uit.

avatar van timmienoelie
Zoveel zin in!

avatar van Jokkie
Is het zeker dat deze 20 april in de bios draait? En geldt dit voor alle bioscopen?

avatar van n00r
Ajax&Litmanen1 schreef:

Ben uiteraard wel benieuwd, had hier nog nooit van gehoord.

Zou het niet heel gek vinden als het gebeurd is.. Hou wel van Horror maar dit gaat me toch een beetje te ver..

avatar van McSavah
Wordt ook vertoond op Imagine.

Jokkie schreef:

Ja Cinemien gaat de film op 20 april uitbrengen. Kan in theorie nog wijzigen, maar dan wordt het hier ook meteen aangepast.
In hoeveel bioscopen de film gaat draaien is nog niet bekend.

EDIT: release verplaatst naar 27 april

avatar van Montorsi
Ik vond hem een beetje slapjes. Films als deze moeten het toch vaak van de intensiteit hebben, en dat viel me nogal tegen.

avatar van niethie
Eindelijk weer een volwaardige en tamelijk originele Franse shocker, minder serieus als verwacht maar dat vond ik achteraf wel prettig eigenlijk, die luchtigheid, voor een inktzwarte (Franse) kannibalen films zet ik Trouble Every Day wel op ofzo. Geniale publiciteitsstunt ook over die flauwgevallende bezoekers want overdreven of niet, de zaal zat stampvol gisteravond, inclusief huismoeders die normaal altijd zo graag vertellen over die keer dat ze 5 centimeter ingeknipt moesten worden toen ze na een bevalling van 48 uur hun tweeling ter wereld brachten, maar ondertussen hun hoofd wel afwende bij het zien van één druppeltje bloed. Mooi dat dat nog altijd werkt, ruim 40 jaar na The Exorcist. Ultieme pro-veganistenfilm ook want naderhand heb je echt nog maar weinig trek in een burger van je favoriete fast food keten.
Kiernan Shipka lookalike Marillier is een leuke nieuwkomer en zowel kwa uiterlijk als lichaamstaal uitermate geschikt voor een rol als deze, zij droeg de film ook echt en hoefde daar niet eens zoveel voor te doen. Verder moet het het vooral hebben van de gore en die is goed in orde. Zelfs als je een hoop gewend bent valt er nog genoeg te gruwelen. Aantal lekker absurde momentjes ook tussendoor Zoals de ultieme aanklacht tegen arthouse films die zo nodig een plassende vrouw in beeld moeten brengen, het soort van ode aan The Godfather en hoe leuk was die 2016 versie van het ''kissing in the closet'' spelleltje? Snap Verhoeven ook wel, maar als liefhebber van cinema, lijdend aan een psychische afwijking die in de loop van de jaren een ongezonde liefde voor het horror/pulp-genre heeft doen ontstaan houd ik wel van een gezonde dosis provocatie op haar tijd, moet kunnen. Verwacht ook wel dat dit de liefhebbers, met name hier op de site, nog veel plezier gaat bezorgen het komende. Gelukkig zijn we in elk geval verzekerd van een release want ik zou het beslist geen ramp vinden om hem nog eens te zien.

avatar van leatherhead
French horror strikes back! Beetje á la Trouble Every Day en Dans Ma Peau, maar toch anders. Veel (zwart)komischer, bij momenten zowat satirisch. Om die reden is het niet helemaal in lijn met Franse shockers als een Martyrs, maar het geeft de film wel een eigen smoelwerk mee. Let wel, ondanks de komische ondertoon zitten er wel degelijk scenes in die het qua gore/shock waarmaken. Wat dat betreft was de commotie wellicht toch niet zó overdreven.

Verder een hoop memorabele momenten, wat absurde trekjes, een geweldige Marillier, en Ducournau die om de haverklap een provocerende knauw uitdeelt. Ik mag het wel. Enige wat soms ontbrak was wat meer audiovisuele bravoure. Op dat vlak overtreft de trailer eigenlijk de film zelf. Maar afijn, dit was weer eens genieten. Geweldig einde ook! Kleine 4*.

avatar van Basto
Geestige smaakvolle originele horror.

avatar van sinterklaas
Nou, ik ben dus niet flauwgevallen. Op dat gebied viel deze film wel reuze mee... of ik ben inmiddels al wel wat gewend.

Deze Franse horrorfilm draait om een een of andere studentensekte die zich voornamelijk bezighoud met het ontgroenen van nieuwelingen. Zoals het gaat krijgen de nieuwelingen letterlijk en figuurlijk de bagger over zich heen van de tweedejaars en zou je je in je achterhoofd moeten houden dat al die zogenaamde rechtenstudentjes, kakkertjes, en die geuniformeerde pinguïns die je regelmatig in de stad tegenkomt nog wel eens de meest onmenselijkste dingen op hun geweten zouden hebben. Justine en haar vriendin Alex proberen ook maar het masochisme in dit wereldje te ontarmen, want binnenkort mogen ze het op andere botvieren... nouja, al dan niet letterlijk. Want Justine verbergt een geheim... die ze langzamerhand openbaart: Kannibalisme... gewoon puur voor de lol lijkt wel. Oh! Gaat het die kant op? Nee... het gaat toch nog even ietsje dieper.

En ja... na die Ugly is dit toch ook weer niet echt een film waar je vrolijk van wordt, al mag de sardonische humor niet ontbreken. Je wordt gewoon erg boos als je je bedenkt dat dit ook gebeurd onder de jongeren die jou toekomst gaan bepalen. Afwisseling in de ontgroeningen in deze film is ook erg schaars. De ziekelijke sfeer blijft sterk aanwezig.

In ieder geval een goede reden om gewoon naar de bibliotheek te lopen in plaats van te gaan studeren.

En dan dat einde.... jjjjjjjuist...

En of dit nou het niveau haalt van films als Inside of Haute Tension.... helaas niet. De film gaat erg vaak naar een socialdrama kant op.... en dat is een term waar ik op den duur erg impotent van word. Al dan niet was dit zeker een leuk probeerseltje.