Genre: Animatie / Drama
Speelduur: 91 minuten
Alternatieve titel: De Klokkenluider van de Notre Dame
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Gary Trousdale en Kirk Wise
Met onder meer: Tom Hulce, Demi Moore en Tony Jay
IMDb beoordeling: 7,0 (171.047)
Gesproken taal: Latijn en Engels
Releasedatum: 28 november 1996
On Demand:
- Bekijk via Disney+
- Bekijk via iTunes
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot The Hunchback of Notre Dame
"Join the party!"
Parijs, 15e eeuw: de misvormde klokkenluider van de Notre Dame, Quasimodo, leeft verborgen voor de buitenwereld in de klokkentoren. Op een dag besluit hij om naar beneden te komen voor een festival. Hier ontmoet hij de zigeunerin Esmeralda.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (7,0 / 171047)
- Notre-Dame de Paris (BoekMeter)
- The Hunchback of Notre Dame (MusicMeter)
- Koop op iTunes voor € 13,99
- Kijk op Disney+
Social Media
Acteurs en actrices
Quasimodo (stemrol)
Esmeralda (stemrol)
Esmeralda (singing stemrol)
Frollo (stemrol)
Phoebus (stemrol)
Gargoyle Victor (stemrol)
Gargoyle Laverne (stemrol)
Additional Laverne Dialogue (stemrol)
Gargoyle Hugo (stemrol)
Clopin (stemrol)
Video's en trailers
Reviews & comments
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
Broadway/musical is geen opera
Nee maar het heeft inderdaad ook wel iets van opera. Kan dit zelf niet echt waarderen.
Angrod_Pallanén
-
- 6687 berichten
- 1042 stemmen
Vind ik juist prachtig bij 'The Hunchback'. Die bombastische openingsscene is daar een pracht voorbeeld van. De film is ook best kerkelijk dus die sfeer is perfect. Werkt voor mij.
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
Ik moet de film weer eens herzien (vooral om mijn zeer lage cijfer op te krikken).
Maar uit wat ik me kan herinneren vind ik de gezongen liedjes vreselijk. De muziek instrumentaal is wel erg mooi en inderdaad een beetje bombastisch, daar hou ik wel van. Het kerkelijke idee erachter is ook wel mooi.
Pepino
-
- 474 berichten
- 825 stemmen
Als je een film deels vergeten bent, herbekijk je 'm beter eerst voordat je een (lage) score geeft...
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
Als je een film deels vergeten bent, herbekijk je 'm beter eerst voordat je een (lage) score geeft...
Ja dat klopt, maar ik heb die stem ook al een tijdje geleden gedaan (vorig jaar geloof ik) en toen had ik hem wel pas gezien. Maar mijn meningen over de Disney's uit de 90's veranderen nog wel eens omdat ik altijd erg bevooroordeeld stem op deze film gewoon puur omdat ze niet met Cellen maar met Computers zijn gemaakt en de goede oude Nine old Men er niet meer aan hebben gewerkt.
Angrod_Pallanén
-
- 6687 berichten
- 1042 stemmen
gewoon puur omdat ze niet met Cellen maar met Computers zijn gemaakt en de goede oude Nine old Men er niet meer aan hebben gewerkt.
Die twee argumenten gaan ook voor 'The Black Cauldron' op. En films beoordeel je toch op of ze goed zijn of niet? Als we alles stemmen uit vooroordelen en puur op basis van wie het gemaakt heeft (alsof de tekenaars van The Hunchback niet getalenteerd zouden zijn omdat er deels met een computer gewerkt is!) dan kunnen we beter meteen stoppen.
Ted Kerkjes
-
- 979 berichten
- 0 stemmen
Ik vind de gezongen liederen van deze film ook erg mooi, hoor.
Vooral ''Hellfire''. YouTube - The Hunchback of Notre Dame OST - 07 - Heaven's Light/Hellfire
En het begin nummer is ook meesterlijk.
Eigenlijk vind ik alle muziek uit deze film fantastisch, vooral omdat het zo sfeervol is.
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
Die twee argumenten gaan ook voor 'The Black Cauldron' op.
Nee, The Black Cauldron is gewoon met cellen geanimeerd er zijn alleen maar CGI grapics oveheen gemaakt in sommige scènes. En Eric Larson en Milt Kahl hebben aan de animatie gewerkt dus 2 van de 9 old men.
Dat is dus de reden om hem te gaan herzien. (word wel moeilijk mijn "huisgenoten" hebben er namelijk totaal geen zin in). Ik heb The Lionking van 2,5 een 4,0 gegeven na herziening dus moet dat voor deze ook eens gaan geburen.
Ik moet zeggen dat de animatie niet altijd even goed is en de tekenstijl totaal non-disney is maar toch is de (nog steeds handgetekende) animatie van The Hunchback zeker niet slecht. Vooral Frolo en de Priester zijn erg mooi gemaakt. Ik vind het gewoon niet zo mooi dat men hem in de computer heeft ingekleurd. Ik hou persoonlijk meer van Cel-animatie. Maar handgetekende animatie die in de computer is ingekleurd kan ook heel erg mooi zijn (maar dan wel minder mooi als met Cellen). Eind jaren '80 en de hele jaren '90 was het de zogenaamde Black Cauldron-generatie die de disneyfilms animeerde. Zo zijn ook bij The Huchback regisseur Gary Trousdale, Producer Don Hahn, Storyboard artiest Christine Blum en bijna het hele Animation Department begonnen en/of ingewijd tijdens de productie van The Black Cauldron. Al hun ervaring hebben ze opgedaan tijdens The Black Cauldron, The Great Mouse Detective en Oliver & Company. Tijdens The Little Mermaid zaten ze ineens zonder hulp van Eric Larson (ik vind daar de animatie dan ook minder). Maar bij The Rescuers Down Under pakken ze de draad weer helemaal op.
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
Ik vind de gezongen liederen van deze film ook erg mooi, hoor.
Vooral ''Hellfire''. YouTube - The Hunchback of Notre Dame OST - 07 - Heaven's Light/Hellfire
En het begin nummer is ook meesterlijk.
Eigenlijk vind ik alle muziek uit deze film fantastisch, vooral omdat het zo sfeervol is.
ik moet hem maar eens in het Engels kijken. De liedjes in het nederlands zijn erg druk maar de originele gaan inderdaad nog wel (kan natuurlijk niet tippen aan Billy Joel voor Oliver of Vincent Price voor Mouse Detective maar wel goed). Ik kan de nederlandse stemmen ook niet verstaan. Alleen Frolo en Quasimo maar bijvoorbeeld de Waterspuwer... Ik heb de hele film toen geen enkel woord verstaan. Heb de ondertiteling voor dove en slechthorende maar aangezet of dat zo fijn was kan ik me niet meer herinneren. Dat word dus in het Engels herzien
Ted Kerkjes
-
- 979 berichten
- 0 stemmen
De oudere Disneyfilms (Van Snow White and the Seven Dwarfs (1937) tot ongeveer The Black Cauldron (1985) leuk is om in het Nederlands te kijken (met (vaak) de weergaloze teksten van Harrie Geelen.). De Nederlands gesynchroniseerde Disneyfilms uit de jaren tachtig/negentig Disneyfilms zijn vaak wat slechter te verstaan. Ik vind de Engelse soundtrack van The Hunchback of Notre Dame (1996) (I) beter dan de Nederlandse.
Alleen de film The Emperor's New Groove (2000) breekt deze regel; de Nederlandse versie steekt met kop en schouders boven de Engelse uit.
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
De oudere Disneyfilms (Van Snow White and the Seven Dwarfs (1937) tot ongeveer The Black Cauldron (1985) leuk is om in het Nederlands te kijken (met (vaak) de weergaloze teksten van Harrie Geelen.). De Nederlands gesynchroniseerde Disneyfilms uit de jaren tachtig/negentig Disneyfilms zijn vaak wat slechter te verstaan. Ik vind de Engelse soundtrack van The Hunchback of Notre Dame (1996) (I) beter dan de Nederlandse.
Alleen de film The Emperor's New Groove (2000) breekt deze regel; de Nederlandse versie steekt met kop en schouders boven de Engelse uit.
Dat vind ook. Alleen vind ik Oliver & Co en De Speurneuzen ook nog erg goed verstaanbaar.
Pepino
-
- 474 berichten
- 825 stemmen
Ik begrijp de nostalgie naar de klassiekere Disneyfilms, die nog vollédig handgemaakt zijn; maar Disney kan niet eeuwig bij oude methodes blijven. Animatiestudios werden in de jaren tachtig haast verplicht om naar de computer over te schakelen, wegens economische redenen en ook wegens dat ze met de computer visueel méér konden doen (camerabewegingen e.d.) In mijn ogen geen verkeerde misstap: met de hulp van (nadruk op 'hulp van') de computer hebben ze nog steeds ware pareltjes kunnen maken zoals The Little Mermaid, Aladdin, Lion King, Hunchback, ... Soms kunnen ze zelf met de computer de mooiste scènes creëren: de dansscène in Beauty and the Beast werd met de computer gecreeërd om die adembenemende afdaling van het plafond (vogelperspectief) naar de vloer (kikvorsperspectief) te bereiken. Zoiets creëren met celanimatie was onmogelijk geweest, deal with it. Zélf studeer ik 2D-animatiefilm en ik zeg je: met celanimatie was een kortfilm een levenswerk geworden. Ik ben de computer in dit geval meer dan dankbaar voor de inkleuring.
Trouwens, Disney heeft na The Nine Old Men nog steeds fantastische tekenaars gehad, hoor: Glen Keane, Andreas Deja, Eric Goldberg, Marc Henn, James Baxter, ...
Goed, de computer heeft ook gezorgd voor misbaksels van films (Atlantis, Treasure Planet) tot zelf de ondergang van 2D-animatie. Het is maar wanneer en hoe je dit medium gebruikt. Zolang het de film iets bijbrengt, dan kan ik de computer alleen maar loven!
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
Ik begrijp de nostalgie naar de klassiekere Disneyfilms, die nog vollédig handgemaakt zijn; maar Disney kan niet eeuwig bij oude methodes blijven. Animatiestudios werden in de jaren tachtig haast verplicht om naar de computer over te schakelen, wegens economische redenen en ook wegens dat ze met de computer visueel méér konden doen (camerabewegingen e.d.) In mijn ogen geen verkeerde misstap: met de hulp van (nadruk op 'hulp van') de computer hebben ze nog steeds ware pareltjes kunnen maken zoals The Little Mermaid, Aladdin, Lion King, Hunchback, ... Soms kunnen ze zelf met de computer de mooiste scènes creëren: de dansscène in Beauty and the Beast werd met de computer gecreeërd om die adembenemende afdaling van het plafond (vogelperspectief) naar de vloer (kikvorsperspectief) te bereiken. Zoiets creëren met celanimatie was onmogelijk geweest, deal with it.
Niet onmogelijk, alleen heel veel werk.
Fijn om kennis te maken! Ik wil als ik klaar ben met school ook 2d-animatie gaan studeren. Ik ben nu al veel aan het animeren met mijn lichtbak en peg bar sets. Heb de boeken van Tony White. Krijg tips van Hans Walther (Regisseur De Sprookjesboom) en Ron Miller (Producer The Black Cauldron, The Fox and the Hound ect).
Dat valt wel mee hoor als je met 300 man aan een film werk heb je binnen 14 jaar al een film als The Black Cauldron.
Ik het nooit zo mooi de kleuren zijn gewoon té scherp. Zet dan liever een paar onderbetaalde vrouwtjes neer die met speciale verf de cellen inkleuren. Dat is eigenlijk (tegenwoordig) goedkoper. Je hoofd geen computers te kopen en te onderhouden geen technici te betalen en geen stroom te betalen.
Andreas Deja is wel goed (Hij animeerde Gurgi en Eilonwy in The Black Caulron). De andere zijn redelijk maar kunnen echt niet tippen aan de Nine old Men of Don Bluth. [/quote]
Treasure Planet was toch niet zo slecht? Ja hé, sinds 1994 worden er geen cellen meer gebruikt en sinds 2003 is traditionele animatie zo goed als dood (KATZENBERG!). Ik blijf de computer inkleuring niet mooi vinden. De effecten in The Black Cauldron, De Big-ben scène uit The Great Mouse Detective en onbenullige scènes uit Oliver and Company zijn ook in de computer gemaakt door ex-ilm/pre-pixar-animators en die waren wel erg goed. Wil je bewijs dat Traditionele animatie ook erg spectaculair kan zijn met minimale CGI? kijk The Black Cauldron!
Pepino
-
- 474 berichten
- 825 stemmen
Way to go, doe ik ook! Tony White's boek is prima, kun je zeker veel uit leren.
Ik dwaal ietwat af wat betreft deze film, maar deze boeken kunnen misschien handig zijn voor jou en voor andere gebruikers die interesse hebben in animatie: The Animator Survival Kit, Timing for Animation, Drawn to Life, Acting for Animators en The Illusion of Life.
Voor videotutorials kun je de lessen van Don Bluth of van (perfect voor beginners!) Scott T. Petersen bestellen.
Ted Kerkjes
-
- 979 berichten
- 0 stemmen
Dat vind ook. Alleen vind ik Oliver & Co en De Speurneuzen ook nog erg goed verstaanbaar.
Maar die heb ik beiden (helaas) niet gezien, dus kon ik niet oordelen.
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
Way to go, doe ik ook! Tony White's boek is prima, kun je zeker veel uit leren.
Ik dwaal ietwat af wat betreft deze film, maar deze boeken kunnen misschien handig zijn voor jou en voor andere gebruikers die interesse hebben in animatie: The Animator Survival Kit, Timing for Animation, Drawn to Life, Acting for Animators en The Illusion of Life.
Voor videotutorials kun je de lessen van Don Bluth of van (perfect voor beginners!) Scott T. Petersen bestellen.
Ik heb The Illusion of Life ook al. Ben nog steeds opzoek naar Don Bluth's boeken en torturials. Nu mijn website een beetje klaar is ga ik mijn volle aandacht in animatie stoppen. Ik zal mijn eerste probeersels online zetten. Die andere boeken ken ik nog niet, zal ze eens gaan zoeken bedankt voor de tip.
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
Bol.com De Speurneuzen SE-NL en Bol.com - Oliver & Co. SE-NL Klik op "Bekijk Trailer"
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
Goede film. Na herzien is dit toch wel echt een goede film. Beter dan The Lionking maar wat minder dan andere Disney's zoals bijv. The Black Cauldron.
Net als bij The Lionking word hier een vrij serieus onderwerp behandeld en zit de film erg vol met boodschap maar weer maken ze dezelfde fout; ze stoppen er een paar vreselijk irritante figuren in en maken sommige scènes heel erg druk. Dat is heel erg jammer.
De liedjes in het Engels vielen wel mee en waren toch wel erg mooi. De muziek van Alan Menken heb ik altijd al mooi gevonden en het dramatische effect kwam nu ook weer goed naar boven.
De handgetekende animatie was wel mooi getekend. Alleen is het weer niet bepaald een Disney-achtige tekenstijl. Alleen de priester vond ik heel erg op Dallben (The Black Cauldron) lijken. En ik vond met het blote oog een "easter-egg"; ik zag Belle namelijk heel duidelijk lopen. Wel vind ik het erg jammer dat ze af en toe 100% zeer knullige computeranimatie gebruiken en de film weer met de computer is ingekleurd. De olieverf achtergronden zijn wel weer erg mooi en het gesteente en de duistere kleuren doen me erg aan de achtergronden van The Black Cauldron denken.
De nogal kerkelijke boodschap in de film is een van de redenen waarom ik hem nu toch wel best goed vind. Ik ben namelijk Christen en vind de boodschap erg duidelijk. Soms herken ik me ook erg in Quasimodo, niet dat ik gebocheld ben of zo maar je weet wat ik bedoel.
Frollo is een bijzonder goede slechterik. Zijn lied Hellfire is ook erg mooi.
Al met al een mooie film die een erg aangrijpende boodschap heeft met goede muziek, maar helaas ook een beetje druk is.
mjk87 (moderator films)
-
- 13290 berichten
- 3906 stemmen
Belle loopt daar inderdaad rond, zelfs in de stripversie van deze film is ze erin verwerkt. Zoals je in Aladdin ook het Beest ziet in de stapel speeltjes van de sultan.
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
Bij Oliver & Company zie je Mickey Mouse op het horloge van Fagen.
Ted Kerkjes
-
- 979 berichten
- 0 stemmen
Bij Oliver & Company zie je Mickey Mouse op het horloge van Fagen.
En drie honden uit Lady and the Tramp.
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
En drie honden uit Lady and the Tramp.
Ja klopt
The Oceanic Six
-
- 59139 berichten
- 3918 stemmen
Bij Tarzan zie je weer mevrouw theepot en haar zoontje als servies staan
Angrod_Pallanén
-
- 6687 berichten
- 1042 stemmen
In Hercules zie je Scar als mantel (extra funny want in TLK grapt Zazoo dat hij als een vloerkleed niet zou misstaan). We kunnen zo nog ff doorgaan.
Hansjepansje
-
- 241 berichten
- 737 stemmen
Deze film zat in m'n herinnering als een van de beteren uit de Disneystal, en dat bleek uiteindelijk wel te kloppen. Net iets duisterder dan de gemiddelde Disney, al valt het allemaal heel erg mee, inclusief onvermijdelijk happy end. Tekenstijl is nog altijd niet heel goed, al waren sommige scènes verrassend mooi. Vooral wanneer Parijs en de Notre Dame zelf de hoofdrol spelen is dit het geval. De openingsscène of de in lichterlaaie staande Notre Dame. Liedjes stoorden hier iets minder, ook al omdat het niveau hier (alweer) hoger ligt gemiddeld. Personages variëren van degelijk (Esmeralda, de kapitein die als enige wat humor brengt en toch wel coole bad guy Frollo) tot ronduit vervelend (die grenouilles, what the fuck).
Viel allemaal wel mee dus. 2.5*.
Ted Kerkjes
-
- 979 berichten
- 0 stemmen
Liedjes stoorden hier iets minder, ook al omdat het niveau hier (alweer) hoger ligt gemiddeld.
Bedoel je dat de liedjes iets minder scoren omdat ze van een hoger niveau zijn dan gemiddeld?
(die grenouilles, what the fuck).
Inderdaad.
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
(die grenouilles, what the fuck)..
Vond ik ook. Hij is gewoon iets te chaotisch en eigenlijk heel vervelend.
Hansjepansje
-
- 241 berichten
- 737 stemmen
Bedoel je dat de liedjes iets minder scoren omdat ze van een hoger niveau zijn dan gemiddeld?
Neem aan dat je in je vraag 'storen' bedoelt ipv 'scoren"? Dat bedoel ik inderdaad, plus dat de songs iets beter in het geheel passen naar mijn gevoel. Bij veel tekenfilms zoals deze ben ik vaak geïriteerd als het verhaal weer eens onderbroken wordt voor eens song. 'Get on with it', weet je wel. Had ik hier minder.
Ted Kerkjes
-
- 979 berichten
- 0 stemmen
Neem aan dat je in je vraag 'storen' bedoelt ipv 'scoren"?
Om eerlijk te zijn: dat bedoelde ik. Ik had het verkeerd gelezen. Daarom vond ik het ook zo raar, dat muziek minder scoort, omdat het van een hogere kwaliteit is.
Pre- en sequels
The Hunchback of Notre Dame II
2002
28 reacties
Het laatste nieuws
'La La Land' van met Ryan Gosling en Emma Stone vrijdagavond te zien op televisie
Thriller 'Blood for Dust' met Kit Harrington wordt met 'Breaking Bad' vergeleken: dit is de rauwe nieuwe trailer
'A Gentleman in Moscow' met Ewan McGregor als Russische gevangene binnenkort op SkyShowtime
Ongeziene WOII-film 'The Photographer of Mauthausen' op Netflix wordt een must-see genoemd: 'Hakt er flink in'
Bekijk ook
Hachi: A Dog's Tale
Drama / Familie, 2009
710 reacties
The Boy in the Striped Pyjamas
Drama / Oorlog, 2008
946 reacties
The Nightmare before Christmas
Animatie / Fantasy, 1993
347 reacties
Aladdin
Animatie / Fantasy, 1992
287 reacties
The Greatest Game Ever Played
Drama, 2005
45 reacties
Coraline
Animatie / Fantasy, 2009
359 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.