• 15.835 nieuwsartikelen
  • 178.414 films
  • 12.235 series
  • 34.017 seizoenen
  • 647.724 acteurs
  • 199.122 gebruikers
  • 9.378.870 stemmen
Avatar
 
banner banner

Public Enemies (2009)

Misdaad / Actie | 140 minuten
3,29 3.077 stemmen

Genre: Misdaad / Actie

Speelduur: 140 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Michael Mann

Met onder meer: Johnny Depp, Christian Bale en Marion Cotillard

IMDb beoordeling: 6,9 (333.410)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 30 juli 2009

Plot Public Enemies

"America's Most Wanted."

De jaren 30 worden in de Verenigde Staten gekenmerkt door misdaden en gangsters die het land onveilig maken. John Dillinger (Johhny Depp) is een bekende bankrover en moordenaar die steeds uit de handen van de politie glipt. Tijdens haar zoektocht naar Dillinger en zijn collega's Baby Face Nelson en Pretty Boy Floyd krijgt de politie de hulp van een nieuwe instantie, de eerste federale politiemacht: de FBI. Melvin Purvis (Christian Bale) leidt het groepje agenten dat probeert om de gevaarlijke gangsters te arresteren.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

John Dillinger

Melvin Purvis

Billie Frechette

John 'Red' Hamilton

Agent Carter Baum

J. Edgar Hoover

Homer Van Meter

Charles Winstead

Phil D'Andrea

Alvin Karpis

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Thorak

Thorak

  • 6354 berichten
  • 1887 stemmen

eka schreef:

Vond het een goeie film. Snap al die kritiek niet zo eigenlijk.

Vond je het veraal en de karakters goed uitgediept dan? Kreeg jij echt het idee dat je begreep waarom iedereen deed wat hij deed? Dan heb je waarschijnlijk toch echt een andere film gezien als wij...


avatar van jimboj

jimboj

  • 33 berichten
  • 93 stemmen

snap niet wat mis ging bij deze film.
ze hebben 2 fantastische acteurs, een super mooie trailer, een lekkere soundtrack ervoor en de schietscene in het bos is geweldig gefilmd.
met een achtergrond als Heat denk je dat dit een mooie opvolger is.
Maar helaas..
de film komt te langzaam op gang en dan het einde sloeg nergens op.
je wist wat ging gebeuren en je moest maar wachten en wachten dat het zo ver was.
mijn sterren gaan dus naar
1: johnny depp
1: christian bale
0,5: de schietscene


avatar van Sami

Sami

  • 47 berichten
  • 132 stemmen

jimboj schreef:
snap niet wat mis ging bij deze film.
ze hebben 2 fantastische acteurs, een super mooie trailer, een lekkere soundtrack ervoor en de schietscene in het bos is geweldig gefilmd.
met een achtergrond als Heat denk je dat dit een mooie opvolger is.
Maar helaas..
de film komt te langzaam op gang en dan het einde sloeg nergens op.
je wist wat ging gebeuren en je moest maar wachten en wachten dat het zo ver was.
mijn sterren gaan dus naar
1: johnny depp
1: christian bale
0,5: de schietscene



domper, zat geen lijn in


avatar van noknoke

noknoke

  • 391 berichten
  • 134 stemmen

jimboj schreef:

snap niet wat mis ging bij deze film.

ze hebben 2 fantastische acteurs

Zeg ik toch goede acteurs maar in de verkeerde film, die Depp komt niet over als crimineel zeker niet als J. Dillinger

Dat koppie van hem en die stem nee geen gangster.

Meer voor Charlie and the Chocolate Factory.


avatar van Redlop

Redlop

  • 8961 berichten
  • 3566 stemmen

Mann doet voor de derde keer Heat over. Dit keer in de jaren '30 met Jack Sparrow. Hele verhaallijnen zijn gekopieerd. Het is daardoor voorspelbaar en saai. 2,5*


avatar van Sami

Sami

  • 47 berichten
  • 132 stemmen

Redlop schreef:

Mann doet voor de derde keer Heat over. Dit keer in de jaren '30 met Jack Sparrow. Hele verhaallijnen zijn gekopieerd. Het is daardoor voorspelbaar en saai. 2,5*

Heat??

heb jij een ander gezien dan ik (niro en pacino).

deze kan niet tippen aan heat en helemaal niet als we naar de actie kijken.


avatar van Redlop

Redlop

  • 8961 berichten
  • 3566 stemmen

Sami schreef:

deze kan niet tippen aan heat en helemaal niet als we naar de actie kijken.

Zeg ik dat dan? Mann kopieert de verhaallijn van Heat voor de zoveelste keer. Dat is dan ook de enige overeenkomst. Voorspelbaar, saai en redelijk mislukt.


avatar van Sami

Sami

  • 47 berichten
  • 132 stemmen

Redlop schreef:

(quote)

Zeg ik dat dan? Mann kopieert de verhaallijn van Heat voor de zoveelste keer. Dat is dan ook de enige overeenkomst. Voorspelbaar, saai en redelijk mislukt.

mee eens.


avatar van andijvie

andijvie

  • 224 berichten
  • 601 stemmen

Goeie film in het Maffia genre. Geen onwijze topper, maar wel een degelijk en prima niveau. Zeker een avondje kijken waard.


avatar van Thorak

Thorak

  • 6354 berichten
  • 1887 stemmen

noknoke schreef:

(quote)

Zeg ik toch goede acteurs maar in de verkeerde film, die Depp komt niet over als crimineel zeker niet als J. Dillinger

Dat koppie van hem en die stem nee geen gangster.

Meer voor Charlie and the Chocolate Factory.

Met zulke vooroordelen zal bijna geen enkele film je meer kunnen boeien dan; een gangster zonder het sterotype uiterlijk kun je niet waarderen en mét het stereotype uiterlijk zul je dan wel weer afgezaagd en niet vernieuwend vinden... Waarom moet een gangster nou altijd een bepaals uiterlijk hebben? Een goede gangster, zakenman of wat dan ook onstaat door zijn/haar denkwijze, niet door uiterlijk!


avatar van mr. Prizzi

mr. Prizzi

  • 164 berichten
  • 176 stemmen

noknoke schreef:

[

Zeg ik toch goede acteurs maar in de verkeerde film, die Depp komt niet over als crimineel zeker niet als J. Dillinger

Dat koppie van hem en die stem nee geen gangster.

Meer voor Charlie and the Chocolate Factory.

Ben het eens met Thorak ..plus als je de echte foto's bekijkt van Dillinger dan is Depp helemaal niet slecht gecast. Bovendien zijn er maar erg weinig gangsters of mafiosi in het echt die voldoen aan het gangster stereo-type.

Vaak zijn het mannen met een doorsnee uiterlijk en niet

opvallen. Bekijk de foto's van een Toto Riina of onze voormalige polder godfather Klaas Bruinsma.


avatar van TroubleSome

TroubleSome

  • 58 berichten
  • 120 stemmen

Vond de cover een stuk leuker dan de film, veel langdradigheid tussen de actie door. En erg jammer van het einde.

Nee vind het niet echt een aanrader. Was nog wel een voldoende vanwege het acteerwerk wat ik toch wel goed vond.

Depp speelde het erg goed, en wat betreft stereo-type gangster..

Ik kan me geen stereo-type gangster bedenken. Of moet ik dan aan 50ct en zn maten denken?


avatar van DVD-T

DVD-T

  • 15565 berichten
  • 3126 stemmen

Oei, wat een zware tegenvaller van Mann. Ben best een fan van zijn films, maar dit gaat helemaal nergens over.

De wisselende commentaren hier hebben gezorgd dat ik Public Enemies best lang heb uitgesteld. Vanaf de eerste trailer was mijn interesse zeker gewekt. Verhaal sprak me wel aan en ook de manier waarop dit was geschoten leek me iets vernieuwend in het genre. Vernieuwend is het zeker. Het geheel is volledig in HD. Jammer dan weer dat dit zo warrig is gedaan. Het dicht op de huid van de personages zitten en al dat bewegen wat in Miami Vice wel goed werkt, werkt hier dan weer totaal niet. Het verhaal begint goed. De eerste scène is geweldig en de film belooft heel wat te gaan worden. Een geweldige shoot-out met een prachtige, luidruchtige sound design. Helaas gaat het daarna direct mis. Bij elke scène slaan Mann en zijn team van ster acteurs en zijn crew de plank compleet mis. Iedereen zit er aldoor naast, en je krijgt helemaal niets met de personages.

Het verhaal is verder ook niet heel bijzonder. Gewoon een standaard gangster verhaaltje, en gaat ontzettend van de hak op de tak. Het lijkt wel of de regisseur op een willekeurig moment zijn HD speeltje aanzet om zo een heerlijke uit de los geschoten/experimentele scène te krijgen. De film lijkt zo uit alleen maar losse flarden te bestaan, met een klein beetje verhaal om het coherent te maken. Door die losse flarden wordt hetgeen zo verwarrend dat je jezelf afvraagt wat Mann ons nu wil laten zien en waar hij precies heen wil met het 'verhaal'. De film heeft geen enkele link tussen de scènes en bestaat vooral uit praten, schieten, praten, bankoverval hier en dan weer..... juist schieten. Ook zijn de karakters totaal oninteressant en lijkt het alsof je naar wat bordkartonnen personages aan het kijken bent.

Verhaal weet verder ook geen seconde te boeien, en het maakt je geen moer meer uit wat er gaat gebeuren en hoe het de personages zal vergaan. Als de actiescènes niet heel mooi in beeld waren gebracht, want daar werkt het HD gebeuren wel, had ik nog een lager cijfer gegeven. Lekker hyper en rommelig geschoten alsof je er midden inzit. Mooie design en zoals ik eerder aanhaalde is het geluid er goed. Dat is dan ook het enige wat een beetje goed was. Wat me ook opviel is dat het geluid in de actie scènes geweldig was en het leek of er bij andere momenten vergeten was om de microfoon aan te zetten. Dit hoor je al in de eerste momenten van de film. Toch wel een erg storende factor, het haalt je gewoon erg uit de film waar je sowieso moeilijk echt in op kan gaan, zo afstandelijk is het geheel.

Visueel erg pover. Niet iets wat we al niet eerder hebben gezien. Buiten de shoot-outs om saai gefilmd en ook qua kleur is het erg somber en lijkt het totaal niet bij de film te passen. Verder ben ik een fan van die oude auto's en was dat wel een genot om naar te kijken. Ook die oude geweren vond ik erg tof. Acteerwerk is erg slecht. Bale lijkt een verdwaald hondje en weet niet wat hij er mee aanmoet. Ook Depp is niks bijzonders. Nu eigenlijk goed te zien dat hij naast vreemde personages spelen weinig kan en wel erg middelmatig als acteur is. Cottilard had ik ook meer van verwacht, zeker na het zien van La Vie en Rose waarin ze een tour-de-force weggeeft. Bijrollen zijn net zo interessant als de rest, niet dus.

Een misser van formaat dus. Een saai, van de hak op de tak, oninteressant verhaal. Film duurt veels te lang, kartonnen personages, houterig acteerwerk en erg slecht gefilmd. Shoot-outs bieden nog enig vermaak maar kunnen de film niet redden van de ondergang voor mij.

0.5*


avatar van Mister Onserious

Mister Onserious

  • 77 berichten
  • 1404 stemmen

je moet jewel heel diep schamen dt je Johnny depp een middelmatige acteur vindt


avatar van DVD-T

DVD-T

  • 15565 berichten
  • 3126 stemmen

Waarom moet ik me schamen dan? Depp kan eigenlijk maar 1 soort rol goed spelen, en dat zijn rare/off beat typetjes als bijv. Raoul Duke en Jack Sparrow, en dat begint op den duur ook een beetje te vervelen, of het pakt niet goed uit zoals in Sweeney todd. Hij is gewoon erg beperkt als acteur. In rollen als deze John Dillenger en in Finding Neverland is hij niets meer dan middelmatig.


avatar van noknoke

noknoke

  • 391 berichten
  • 134 stemmen

Thorak schreef:

(quote)
Met zulke vooroordelen zal bijna geen enkele film je meer kunnen boeien dan; een gangster zonder het sterotype uiterlijk kun je niet waarderen en mét het stereotype uiterlijk zul je dan wel weer afgezaagd en niet vernieuwend vinden... Waarom moet een gangster nou altijd een bepaals uiterlijk hebben? Een goede gangster, zakenman of wat dan ook onstaat door zijn/haar denkwijze, niet door uiterlijk!

Ik bedoelde alleen, dat Johnny Depp veel al vreemde personages heeft gespeelt in veel van zijn films, en dat gaat hem beter af.

Dan een gangster spelen in zware gangster films, want zo zou het moeten overkomen.

Maar zo komt hij niet over.

De rol als smokkelaar in de film Blow, was wel weer goed voor hem neergelegd.

Omdat hier de personage George Jung, meer de handel liet overkomen als een georganiseerd bedrijf, waar hij weinig geweld in gebruikte.

Ik vind dat J. Depp te zacht voor deze film, ik had echt wel een ander acteur in gedachten, dan kwam de film ook ruwer over.

Zijn stem vond ik vooral storend.


avatar van rep_robert

rep_robert

  • 27517 berichten
  • 4085 stemmen

Ik vind Depp fenomenaal in What´s Eating Gilbert Grape, gewoon een serieuze en normale rol


avatar van DaHool

DaHool

  • 16 berichten
  • 62 stemmen

@DVD-T,

Ben het helemaal met jou eens, alles wat "Heat" heeft, heeft deze film in het kwadraat niet! Bar slecht gewoon.


avatar van Mister Onserious

Mister Onserious

  • 77 berichten
  • 1404 stemmen

ik weet niet hoor maar johnny depp speelde ook geweldig in donnie brasco en blow en dat zijn toch echt serieuze rollen


avatar van noknoke

noknoke

  • 391 berichten
  • 134 stemmen

Je moet die films niet met deze vergelijken.

Deze was zwaar onder de maat voor hem.

Sommige films zijn beter van hem, maar niet alle.

Dit is er gewoon een van.


avatar van Thorak

Thorak

  • 6354 berichten
  • 1887 stemmen

Mister Onserious schreef:

ik weet niet hoor maar johnny depp speelde ook geweldig in donnie brasco en blow en dat zijn toch echt serieuze rollen

Zijn rol in Donnie Brasco niet serieus? Raar verhaal voor een verfilming van een waargebeurd verhaal

Ik heb gisteren de film nogmaals gekeken. Dit keer alleen zodat ik minder afgeleid zou worden en mischien de eerder gemiste diepgang toch nog te vinden in deze film. Terwijl ik verwachtte dat ik deze film dus beter zou vinden vond ik 'm zelfs slechter! Ik verlaag mijn stem dus naar 1.5* Enige goede aan deze film is de set/sfeer en de muziek, het acteren was redelijk maar verhaal veel te oppervlakkig en totaal geen diepgang. Wederom dus 2,5 uur van mijn leven vergooid.


avatar van rep_robert

rep_robert

  • 27517 berichten
  • 4085 stemmen

Hij zegt toch dat het een serieuze rol is? Beter lezen


avatar van Rich71

Rich71

  • 6 berichten
  • 19 stemmen

Gangster Film met geweldige acteurs, maar toch te mager...


avatar van Thorak

Thorak

  • 6354 berichten
  • 1887 stemmen

rep_robert schreef:

Hij zegt toch dat het een serieuze rol is? Beter lezen

Oops je hebt gelijk


avatar van Nancy1980

Nancy1980

  • 302 berichten
  • 0 stemmen

Valt tegen , jammer met zon goede cast.


avatar van Tarkus

Tarkus

  • 6409 berichten
  • 5315 stemmen

Het levensverhaal van John Dillinger heeft me altijd al geboeid, en ik was dus wel blij dat toen ik hoorde dat er een film over werd gemaakt.

Maar erg opgetogen ben ik niet met deze prent, er wordt wel goed in geacteerd, o.a. door Johnny Depp en Marion Cotillard (hoewel haar rol niet erg groot is), maar het ganse verhaal wordt zeer saai en langdradig gebracht zonder echte hoogtepunten.

Ik ben van Michael Mann wel beter gewoon, dit is een teleurstelling.

Toch geef ik nog 3 sterren, om de goede vertolkingen van sommige leden van de cast, maar ook voor de mooie locaties en decors.

Let op de (veel te) kleine rol van Leelee Sobieski op het einde van de film, wanneer gaat dit talent eens de kans krijgen in een grote hoofdrol, ze verdient dit al jaren.


avatar van noknoke

noknoke

  • 391 berichten
  • 134 stemmen

Vind je, John Dillinger, levensverhaal.

Hij kreeg 10 jaar cel voor het beroven van een plaatsgenoot, bijzonder nee,

en daarvoor 10 jaar zitten nou.

In 1933 kwam hij vrij, maar ook weer vrij snel terug de cel in 1934.

3 maart 1934 ontsnapt en 22 Julie 1934 werd het einde van zijn carrière.

Niks bijzonders eigenlijk, ja een jaartje bankenroven ok.

Correctie vier maandjes, zo uitgerekend.


avatar van Turkeyloverz

Turkeyloverz

  • 4239 berichten
  • 1459 stemmen

John Dillinger mag dan legendarisch zin, op basis van de film zou je dat niet zeggen. De hele film door zit je te kijken naar nietszeggende bankovervallen en de ontsnappingen van Dillinger. De beelden van de jaren '30 blijf ik geweldig vinden, het acteerwerk zit ook dik in orde (Christian Bale ), maar voor de rest begon het echt te vervelen. Al moet ik wel toegeven dat ik de doodscene aan het eind super vond, had hetzelfde bij Bonny&Clyde.


avatar van Maykel_vM

Maykel_vM

  • 51 berichten
  • 53 stemmen

Een veelbesproken personage, maar zijn karakter kwam niet over. Jammer. Daarnaast heb ik er ook weinig van genoten.

Film was daarentegen mooi aangekleed.


avatar van egelhunter

egelhunter

  • 502 berichten
  • 696 stemmen

Ik vond het helemaal geen slechte film. Sfeer zit er goed in. 3,5*