Une Chambre en Ville (1982)

Frankrijk
Muziek / Drama

geregisseerd door Jacques Demy
met Dominique Sanda, Danielle Darrieux en Richard Berry

Een jonge vrouw ontvlucht haar onbevredigende huwelijk in een verhouding met een bankwerker die bij haar moeder op kamers woont. De echtgenoot pleegt zelfmoord en de minnaar wordt gedood bij een treffen tussen stakende demonstranten en de politie. Dit is de tweede geheel gezongen film van Jacques Demy.

avatar van jackie
Zijn tweede gezongen film vind ik iets minder dan zijn eerste (Les Parapluies de Cherbourg, de liedjes zijn leuker en mooier opgenomen.

En Jordy nog bedankt voor het zoeken van een beter plaatje.

Niet het niveau van "Les parapluies de Cherbourg", maar toch een heel goede "gezongen film", van het melodramatische genre en met alleszins een sterke en overtuigende cast.
Eigenlijk eens een verademing dergelijke muzikale film te beleven.

In de eerste plaats had ik deze productie beter gevonden als ie gesproken in plaats van gezongen was geweest. Bepaalde dingen kun je volgens mij zingend niet "goed" doen en het tragische verhaal over liefde, politiegeweld, wraak, doodslag en moord verloor aan diepte. Bovendien begon het gezang mij op den duur mateloos te irriteren. Om het nog moeilijker te maken moesten (heb ik gelezen) een aantal teksten worden geplaatst in het licht van andere teksten (zogenaamde intertekstualiteit); zo werd het hele gedoe wel heel literair en onnodig gecompliceerd. De film blijkt totaal te zijn geflopt en dat is niet voor niets.