Burn after Reading (2008)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Frankrijk
Komedie / Misdaad

geregisseerd door Ethan Coen en Joel Coen
met George Clooney, Frances McDormand en John Malkovich

Osbourne Cox is een voormalige CIA-agent die na zijn ontslag begint aan zijn memoires. Zijn inhalige en overspelige vrouw ziet de digitale versie daarvan aan voor hun financiële gegevens en gaat ermee aan de haal. Wanneer die gegevens vervolgens op straat komen te liggen, zien twee sportschoolmedewerkers het aan voor gevoelige CIA-informatie en proberen Osbourne te chanteren. Dat leidt tot meer problemen dan ze aankunnen.

gauke schreef:
Er is hier al zoveel over de film geschreven, dus in het kort: voor mij niet zo briljant als sommige vorige Coen-films, maar wel zeer de moeite waard.

Ethan Coen zelf vond deze maffe en bittere thrillerkomedie, een Jason Bourne film, maar dan zonder explosies. In beginsel ging het in dit verhaal over mensen die grote fouten maakten. De regisseurs mixten hun bekende stijl deze keer met elementen uit spionagefilms, een onnozel werkende CIA, oppervlakkigheid, anti-aging en internet-dating. Zoals altijd zijn de dialogen vlijmscherp en het acteerwerk is van een hoog niveau.

avatar van JoeCabot
Altijd leuk, die misdaadkomedies van de Coen-broertjes.

De succesingrediënten zijn opnieuw aanwezig: opportunistische personages op het randje van een depressie, een stuntelig verhaaltje en zwarte - of toch in ieder geval donkergrijze - humor. Dan kan het eigenlijk niet fout gaan.

De sterrencast doet het prima. Vooral John Malkovich is echt een baas, maar ook Frances McDormand en George Clooney zetten hun typetjes met verve neer. Ook geweldig: Brad Pitt met melkmuil, had hem aanvankelijk nauwelijks herkend

Heb deze film uitgekeken met een brede smile op mijn gezicht. Echt schaterlachen is het weliswaar nooit, maar het wordt ook nergens flauw. Geen seconde verveeld, er mocht zelfs nog een kwartier bij wat mij betreft. Want dat einde, tsja, beetje inspiratieloos vond ik het. Niet dat ik zat te wachten op een apotheose met car chases en explosies, maar dit was wel erg droogjes...

avatar van bass-9
Een ruime 7 komt deze film wel toe in mijn ogen. Het is duidelijk een mindere film van de broertjes Coen. Aan de andere kant wel weer behoorlijk geniaal hoe ze zoveel geestige, typerende Coen humor verwerken in een dergelijke film, vooral Clooney en McDormand zijn daar een kei in (onder meer refererend aan O Brother where Art thou en Fargo). Ze hebben overigens ook wel heerlijk overig materiaal tot hun beschikking, met een hilarische rol van Brad Pitt, een zeer leuke rol van Malkovich en zoals reeds genoemd; een Clooney en McDormand die ook naar kunnen presteren. Het einde viel me dan weer heel erg tegen, dat was mijns inziens geen gevalletje 'de schoonheid zit hem in de eenvoud'.

Absoluut vermakelijk, met vlagen heel erg grappig, maar geen topper van deze regisseurs. 3.5*

ik vond die echt niet goed , wat een slap einde

avatar van aorsongmachine
Ik verwachtte eigenlijk niet zoveel van deze film (had hem al een tijdje in de kast liggen) maar uiteindelijk viel de film wel mee. Het verhaal zat best wel spitsvondig in elkaar. Het einde kon inderdaad beter zoals ook plumke aangeeft.

avatar van Antonin
geweldige film, ik zat de ganse film te monkellachen

Niet direct de humor die me aanspreekt. Behoorlijk geforceerd.
Supercast doet wellicht wat werd gevraagd, maar zie er niet meer in dan wat hilariteit, naar het einde vooral wat satire op de CIA...
De Coentjes overtuigen me niet altijd. Dit vind ik maar middelmatig.

avatar van darkfoxxxxx
Hilarische film! Je moet ervan houden, dat wel. Erg verrassend vond ik dat Brad Pitt opeens doodgeschoten werd.

avatar van Gang_Star
Toen deze film op dvd verscheen, zag ik al aan de cover dat het niks voor mij zou zijn. Echter, ik kreeg deze film getipt. Dus toch maar een keer gezien. Maar helaas, zoals ik al had verwacht, dit is helemaal niks voor mij. En na een toch wat tegenvallende Fargo is dit voor mij weer een mindere Coen film.
Het verhaal vond ik teveel van de hak op de tak gaan, CIA, Russen, sportschool, operaties, chantage, overspel... het hele verhaal vond ik al om te beginnen niks en daarbij kwam dan ook nog een vreselijk irritante Brad Pitt als medewerker van een sportschool die vreselijk op je zenuwen werkt. Humor was eveneens mijn type niet, en dus heb ik wederom niet kunnen lachen erom. De hele ontknoping vond ik net zoals het tegenvallende einde matig. Vanaf het moment dat Osbourne Cox op de hoogte werd gebracht over zijn ontslag, had ik al het gevoel dat dit een moeizame zit zou worden. En helaas, dat werd het dus ook. Burn after Reading heeft een prima cast, maar als film heeft het me niet bepaald kunnen vermaken.

avatar van Duke Nukem
Een erg leuke film die echt goed in elkaar zit. Ik vind hem bij deze herkijkbeurt nog veel leuker dan de eerste keer! Iedereen speelt goed, vooral George Clooney met zijn nerveuze zenuwtrekjes en allergie voor melkprodukten deed mij lachen. Een verhaal dat in feite nergens over gaat en bol staat van de misverstanden en stommiteiten, hilarisch vind ik dat!

avatar van Black Math
The Russians?!?

Net iets minder dan tien jaar oud, maar blijkbaar alweer door de werkelijkheid ingehaald, terwijl omstreeks mijn eerste kijkbeurt zeven jaar geleden iedereen ervan overtuigd leek te zijn dat er totaal geen spanningen meer waren tussen Rusland en het Westen.

Ik had ergens de hoop dat deze film, die in hetzelfde straatje ligt als The Big Lebowski wat betreft kolderieke typetjes en een verhaallijn die eigenlijk maar secundair is aan die typetjes, bij een tweede kijkbeurt zou groeien, net zoals destijds ook bij The Big Lebowski, maar mijn globale indruk van deze film blijft hetzelfde als de vorige keer.

De typetjes zijn leuk, de acteurs hebben er duidelijk veel plezier aan. Aardige domme rollen voor Clooney, McDormand en Pitt. Nog leuker is de rol van J.K. Simmons, die helaas maar kort te zien is. Leukste rol is voor Malkovich die zo heerlijk uit zijn slof kan schieten.

Helaas is de soundtrack datgene dat de meeste roet in het eten gooit, want behoorlijk dramatisch, terwijl het plot en de typetjes erg luchthartig van aard zijn. Het mag los van de film aardig klinken, maar in combinatie met de beelden heb ik zelden zo'n misplaatste soundtrack meegemaakt.

Geen wezenlijk andere indruk dan de vorige keer, wel heb ik hem voor mijn gevoel de vorige keer iets te hoog beoordeeld. Een halfje eraf dus: 3*.

avatar van des1
Dit is het soort verwikkelingen dat de Coen Bros. best eens (als ie eindelijk opgedonderd is) zouden kunnen toepassen op alles wat er in en rond het Witte Huis is gebeurd rondom Trump, op gebied van lekken van info, spionage, wisselen van de vele functionarissen, potjes liegen, backstabben, etc.

avatar van Aazhyd
Nog een keer gezien en ik vond hem leuker dan de vorige keer. Mijn vrouw en dochter keken ook. Mijn vrouw lag, vooral bij het einde, volledig dubbel van het lachen. Mijn dochter had een typische "wat heb ik nou weer zitten kijken"-blik. Kostelijk.

avatar van Kronos
Ik vond deze film bij herziening ook beter. Brad Pitt speelt zijn hilarische personage echt voortreffelijk.

avatar van Shadowed
Best leuk.

Net als Fargo een misdaadkomedie, alleen dat een beetje anders. Heel veel bekende acteurs spelen hierin en ze stellen allemaal dan ook niet teleur en hebben veel plezier in hun rol, dat erg goed te zien is. De Coen brothers leveren weer een leuk filmpje af.

Zoals ik al zei, speelt iedereen erg leuk en spelen ook allemaal een lollig typetje. Maar vooral Malkovich speelt Pitt, McDormand, Clooney en Swinton er uit. Hij speelt werkelijk geniaal! Veel beter dan dat hij bijvoorbeeld speelde in Red & Red 2.

Soms is het ook wel lachen, de scenes in bijvoorbeeld de fitness zaal waren mooi belicht en de sfeer is er ook wel een beetje. Soms is het een beetje saai, maar de film grijpt je soms wel helemaal vast.

avatar van FlorisV
Flauwe hap. Prima regie en leuk acteerwerk zijn niet voldoende om de film te redden van het slappe scenario. Voor een komedie valt er veel te weinig te lachen en binnen het genre van misdaad-fuckups zijn er betere films te vinden, ik denk bijvoorbeeld aan Pain & Gain. En je zou gezien de regisseurs toch andersom verwachten...

Best goeie film die afziet van een vreselijke vertolking van Brad Pitt.