Herbie Goes Bananas (1980)

Alternatieve titel: Herbie Is de Pisang

Avontuur / Familie

geregisseerd door Vincent McEveety
met Cloris Leachman, Charles Martin Smith en John Vernon

Op exotische locaties in Midden-Amerika toont de internationaal befaamde Herbie zijn bijzondere charisma en geoliede humor in dit komische uitje vol acties en stunts. De pret begint als Herbie met zijn twee nieuwe eigenaars vertrekt naar de Grande Premio autorace van Rio de Janeiro. Onderweg worden ze afgeleid door een smokkelaarsbende, lastig gevallen door een laag-bij-de-grondse zakkenroller en belaagd door een woedende stier.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Niet de beste Herbiefilm, maar nog steed onderhoudend. In tegenstelling tot vele andere familiefilms is dit een tijdloze film met een hoge dosis jeugdnostalgie. Eentje die vele generaties zal meegaan en enkel met een remake kan verknoeid worden.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Zoals wel vaker gaat met de verplichte vervolgen, wordt het allemaal wat minder. Zo ook hier. Nog enigszins onderhoudend maar wel erg mager en flauw. Wederom zonder Jones. Gemiddeld.

avatar van Legan
Herbie Goes Bananas kent een aardig begin, maar zakt alsnog snel in als de avontuur wegebt en romantisch gezwijmel de hoek om komt kijken. Daarnaast is het een stuk langdradiger doordat vele scènes erg uitgerekt zijn (neem alleen al het stierenvechten).

De paar bekende gezichten die meedoen zijn een plus, maar verder valt er niet veel positiefs te vertellen. Het verhaal is dunnetjes, de liedjes matig en het Herbie-gevoel verdwenen. Het is allemaal lief en schattig bedoeld, maar tevens saai en oninteressant. Naarmate het vorderde, kon het mijn aandacht vasthouden. Eigenlijk totaal niet.