The Love Bug (1968)

Alternatieve titels: Herbie: The Love Bug | Herbie: De Pratende Kever

Avontuur / Familie

geregisseerd door Robert Stevenson
met Dean Jones, Michele Lee en David Tomlinson

Herbie is een Volkswagen Kever met een eigen wil, die slecht behandeld wordt door de autoverkoper Peter Thorndyke. De auto wordt gekocht door Jim Douglas, die hem wil gaan gebruiken voor autoraces. Als dat succesvol blijkt, probeert Thorndyke de auto terug in handen te krijgen.

pabostudent
Leuke film, ik had deze een keer in m'n jeugd gezien.
Toen ik de 4dvd (met alle 4 herbie films) te koop zag staan kon ik deze niet laten staan.
Alleen de 1e 3 herbies zijn het bekijken waard, de 4e (herbie goes banananas) is schandalig slecht.

avatar van Yekezzez
*zucht* Herbie goes NASCAR

Hier ben ik dus niet in geïnteresseerd. Van mij mogen ze hem cancelen.

er zijn al 5 delen gemaakt: "The Love Bug", "Herbie Rides Again", "Herbie Goes To Monte Carlo", "Herbie Goes Bananas" en "The Love Bug" en ik ben benieuwd hoe de volgende zal zijn. ik kan alleen maar zeggen dat herbie een soort jeugdsentiment is, hoewel dat niet betekent dat ik per definitie bevooroordeeld ben over iedere film die gemaakt is. ik ben benieuwd wat disney er bij deel 6 van zal bakken.

avatar van Esteban
Is de tweede "The Love Bug" een re-make of een vervolg?

avatar van SillyWilly
Vandaag gezien en het blijft een heel aardig filmpje. De special effects zijn natuurlijk niet altijd je van het, en dat is nog zacht uitgedrukt, en het acteerwerk is ook niet altijd goed, maar het hele idee van de film is erg aansprekend. Deze film was toen hij werd uitgebracht een behoorlijk kassucces en een het zou een van de beste films van '68 worden. Grappig detail is dat er bij de premiére in hollywood op de uitnodigingen stond dat de gasten zo veel mogelijk in volkswagens moesten komen, omdat hun auto anders niet geparkeerd zou worden... Het resultaat was dat hollywood boulevard vol stond met kevers... Verder zit er toch een boel jeugdsentiment in deze film en ik ben daarnaast een beetje bevooroordeeld aangezien ik zelf altijd in een kever rondtuf.

Wel aardig om bij de extra's op de dvd te zien hoe veel stunts zijn opgenomen. Er was een compleet wagenpark aan kevers met startnummer 53 die allemaal waren uitgerust voor een bepaalde 'stunt'. Zo was er een kever die zo uitgerust was dat hij op twee wielen kon rijden, een met scheve wielen om de 'zatte' herbie te spelen. Éen die wheelies kon maken en één die als het ware kon bibberen. Verder ook een paar echt snelle die over de 200 per uur gingen... Een daar nog allemaal backups van.
Dit is ook de film waar Herbie in twee delen wordt gesplitst. Deze twee helften konden afzonderlijk van elkaar rijden en waren helemaal aangepast.

Al met al 3* vanwege de vermakelijkheid. Desondanks is het met de beste wil niet écht 'n goeie film te noemen.

avatar van BoordAppel
Best wel eens met SillyWilly ik geef alleen een 0,5* lager. Vooral leuk voor kinderen deze film, dan let je tenminste nog niet zo op die knullige special effects en het standaard verhaaltje. Het irriteerde me wel dat ze het de hele tijd over that little car hadden. Het is een kever, geen Suzuki Alto! Maar goed, voor Amerikaanse begrippen zal het idd een erg kleine auto zijn.

Toch wel leuk om een keer gezien te hebben, weet ik ook weer wat ik gemist heb in mn jeugd 2,5*.

neo (crew)
De vele Herbie films kon ik op jonge leeftijd maar geen genoeg van krijgen. Gek genoeg had ik nog nooit deze eerste gezien. Vind het een leuke jaren 60' fantasievolle avontuur uitstraling hebben ala Absent Minded Professor. 3 sterren

aangenaam voor kijken en zeker voor een film van '68
daarom 3.5*

avatar van grovonion
heerlijk jeugdsentiment!

avatar van belchinees
Een typische zondagnamiddag film om bij de oma te kijken.
Fantastisch wat ze allemaal met dat autootje doen.

avatar van Sportingerke
Niet echt mijn ding..., maar ik vond toch dat ik eens een Herbiefilmpje moest meepikken, al was het maar om een gat in mijn cultuur op te vullen.

Wat mij betreft, zal het bij deze ene keer blijven.

Het verhaal is in mijn ogen erg zwakjes en de racescenes nogal langdradig. Ik weet dat het een film uit de jaren stillekes is, maar ik leef hier en nu, dus geef ik een beoordeling zoals ik vind dat deze film nu nog waard is.
Misschien dat kinderen dit nog wel kunnen smaken, maar dan zullen het toch eerder jonge kindjes moeten zijn, want mijn broertje van 12 was totaal niet geïnteresseerd.

avatar van playah26
jeugdsentiment! jaar of 18 geleden voor t laatst gezien, maar staat me nog helder voor de geest! topper dit

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Vermakelijke Disney en allereerste van de uiterst succesvolle reeks. Inmiddels nogal gedateerd maar genoeg vermakelijk. Redelijk.

avatar van Nelusje
Ja, zo'n oude film is toch minder als je Fully Loaded hebt gezien. Eens kijken hoe de rest bevalt...

avatar van Legan
Ouwbollig doch vermakelijk.

Herbie... Wie kent die kleine witte Kevertje nu niet? Een supersterke 'personage' dat zorgt voor meerdere leuke situaties. Maar ook Dean Jones en David Tomlinson zetten aardige personages neer.

Het verhaal zelf is niets bijzonders, maar biedt genoeg voor een leuke film. Wat wel jammer is, is dat de gedateerdheid toch wel erg opvalt. Vele scènes, en dan vooral die in de auto's, zien er erg nep uit. Gelukkig wen je hier snel aan, waardoor het na een tijdje niet eens opvalt.

De eerste in de reeks van vijf en direct de beste.

Eigenlijk is hij al veel te oud deze film. In die jaren zal hij zeker goed zijn geweest. Maar nu door dat alles er zo oud uit ziet vind ik hem eigenlijk niet zo interessant om te zien. Verhaal is maar zwak. Redelijk langdradig en traag.

Herzien. Blijft leuk.

avatar van movie acteurs
Ook net zoals de rest van de Herbie films gezien op TCM. Die zendt ze voor een bepaalde periode weer uit. Dan weer niet en dan weer wel. Vermakelijk is het allemaal wel maar bijzonder en speciaal is het gewoon niet. Dit is dus maar weer een typische Herbie film en daar ben ik nooit dol op geweest. 2,5.

avatar van Phantasm
Aardig grappig filmpje, wel wat gedateerd, maar dat mag de pret niet drukken.

Inderdaad heerlijk jeugdsentiment. De Herbie films waren in de jaren 70 en begin jaren 80 geregeld op de Duitse TV te zien. En als kind zijnde destijds keek ik er graag naar. Verhaal was leuk en hetzelfde geldt voor de uitvoering. Er valt veel te lachen en vroeger vond ik het zelfs een beetje spannend

Deze film is en blijft leuk, ook al is hij nu meer dan 40 jaar oud.
Het is een leuk verhaal waarvan de ganse familie kan genieten en de vertolkingen zijn goed.
Natuurlijk met je niet te erg letten op de kwaliteit van de special effects in deze film, die kan je niet vergelijken met wat vandaag mogelijk is.
Gewoon genieten van deze vermakelijke prent, meer is het niet.

Dick2008
Nog niet eens zo heel lang geleden deze film weer eens gezien, alleen toen van tv. Zal wel in 2007 zijn, aldus de statistieken. Wel erg gedateerd vooral met die achtergronden en de racescènes tonen dit ook wel. Maar het lijkt me toch wel de beste van de vier die destijds zijn gemaakt. Bananas heb ik nooit gezien, Monte Carlo ging nog wel maar Rides again vond ik ronduit vervelend. Die met Lohan en Dillon van veel later is ook wel grappig.

Dean Jones en Michele Lee vormen een leuk koppel, David Tomlinson als de tegenstander en Buddy Hackett als de monteur, maar ook de bijrollen zorgen dat het een amusante, vrolijke film blijft met een lekker tempo. Daarin zit dan de kracht en ook vanwege de charme. Goed werk van de vele (stunt)rijders en veel geslaagde visuele grappen. Leuke slapstick verder. Typisch Disney ook, bijvoorbeeld vanwege de dieren (honden en een beer) en natuurlijk het kevertje met zijn eigen wil en menselijke trekjes. Plezierige oude film. 4.0/5.0.

avatar van Beertje45
De film puur uit nostalgie nog eens herzien na ongeveer zo'n kleine 30 jaar en wat is dit toch een heerlijke jeugdfilm. Een hoog slapstick gehalte en Thorndyke was destijds voor mij al mijn favoriete personage. Die grap met de grizzly werkt nog altijd na al die jaren.

Heb deze film al lang in bezit samen met de ganse reeks films, ga me er vast wel eens aan wagen.

avatar van krosnicky
Mooie film wel nogal lang draadig

avatar van Spetie
Herbie is echt jeugdsentiment en heb ik destijds talloze keren gezien. De laatste keer is echter alweer meer dan vijftien jaar geleden en er stond me daardoor niet alles meer helder voor de geest.

Tijdens het kijken kwamen de herinneringen echter al weer snel boven en bleek ik alles nog wel vrij goed te weten. Hoewel de personages nog steeds leuk zijn, ziet het er visueel toch een stukje minder goed uit dan ik had gedacht. Vooral sommige racemomenten ogen behoorlijk nep en daardoor ziet Herbie er ook wat gedateerd uit. Ondanks dat gegeven is het allemaal nog steeds onderhoudend en zitten er nog steeds leuke momenten in.

Als ik Herbie nog nooit gezien had, zou ik denk ik niet op een voldoende uitkomen. Het jeugdsentiment helpt echter sterk, waardoor de film voor mij ook automatisch net wat leuker was.

avatar van K. V.
Deze was op tv en het was al heel lang geleden dat 'k deze nog eens had gezien.
Oké, de film is niet meer van de jongste, maar oei, wat is deze film gedateerd. Vooral de special effects vielen serieus tegen.
Het verhaal zelf is wel vermakelijk en onderhoudend genoeg voor de hele familie. De humor is wel eerder slapstick en het zal vooral de kinderen aanspreken.
Tja, jammer dat het visuele wat tegenviel, maar qua familiefilm is hij zeker te pruimen.