The Sound of Music (1965)

Muziek / Romantiek

geregisseerd door Robert Wise
met Julie Andrews, Christopher Plummer en Eleanor Parker

De weduwnaar Kapitein Von Trapp leidt zijn huishouden nabij Salzburg zoals hij deed bij het schip dat hij ooit leidde. Dit verandert echter wanneer het nieuwe kindermeisje Maria, die mislukt is als non, arriveert. Ze danst door de heuvels en inspireert iedereen om te zingen en om schoonheid in de kleinste dingen te zien. Wanneer de kapitein een feestje organiseert om zijn nieuwe verloofde te introduceren weet Maria het zeker: een leven als non is niets voor haar. Ze trouwt met de kapitein, maar wanneer de Duitse overheersers de kapitein terug willen in militaire dienst komt het geluk in gevaar.

Je spreek jezelf tegen. Eerst schrijf je

Tommy De Vito schreef:
De film is bijna 50 jaar oud en de liedjes zijn uiteraard al lang niet meer van deze tijd.

en vervolgens.

Tommy De Vito schreef:
De liedjes die gezongen worden in de film zijn blijvend, meeste vrolijk en hierdoor weer eeuwige meezingers.

Maar je kunt gerust stellen dat de liedjes nog wel van deze tijd zijn. Voor veel mensen zijn het nog steeds meezingers. Zo is er ook een karaoke-versie.

avatar van John Milton
Ik heb tot de grote frustratie van mijn collega's om onverklaarbare reden twee, drie keer per jaar do-re-mi in het hoofd. And I didn't even particularly care for this film

avatar van Tommy De Vito
Je spreek jezelf tegen. Eerst schrijf je

en vervolgens.

Dat de liedjes eeuwig en meezingers zijn, wil niet zeggen dat ze van deze tijd zijn. Misschien een raar voorbeeld, maar een film als Gone With the Wind is lang niet meer van deze tijd, maar het is een blijvende/klassieke film. Ik vind dat de liedjes totaal niet meer van deze tijd zijn, dat mensen er naar luisteren en dat ze, ze mee kunnen zingen is één maar of deze liedjes 'in' en van deze tijd nog zijn?? Nee.

avatar van RuudC
Het voelt raar. Ik heb Robert Wise verschillende keren bekritiseerd om films die echt in mijn straatje vallen, zoals The Haunting, The Body Snatcher, Run Silent, Run Deep en Star Trek: The Motion Picture. The Day The Earth Stood Still is dan wat beter, maar Wise's leukste film is toch wel degene waar ik normaliter een bloedhekel aan heb: musical. Waarom The Sound Of Music dan ineens wel een goed verhaal heeft, is me een raadsel. Zelfs de muziek kan ik uitstaan. Volgens mij begreep Wise maar een doelgroep en dat is kinderen. Deze film verveelt zelfs met drie uren niet, heeft leuke personages, goed plot en zowaar een fijne romance. Een terechte klassieker, al heb ik er als nonliefhebber van het genre ergens wel enige moeite mee.

avatar van Ste*
Uiteraard al vaker gezien door de jaren heen, al kwam het laatste uur me niet meer bekend voor. Blijkbaar ben ik toen altijd gestopt met kijken. Terecht, blijkt nu, want dan gaat de lengte de film toch wel serieus parten spelen. De eerste twee uur zijn wat mij betreft prima door te komen, maar zodra de kinderen in de film naar bed gaan ('Goodbye'), is het blijkbaar ook gedaan met de frivoliteit. Dat zou op zich geen probleem moeten zijn, als het contrast maar niet zo groot was. Ineens wordt het onzettend traag en serieus, alsof je een andere film zit te kijken.

Maar die eerste twee uur zijn dus prima. Je moet er natuurlijk een beetje in mee willen gaan, vaak is het zoeter dan zoet en de kinderen zijn soms even doorbijten, vooral in de geacteerde stukken, maar door de prima liedjes is het luchtig, vrolijk en vliegt het best snel voorbij.
Wat me nu voor het eerst pas opviel zijn de prachtige natuurbeelden en de mooie shots dat dat soms oplevert. Mocht je het verhaal zat zijn is in ieder geval de omgeving en de setting fijn voor het oog.

Als de film de schwung en het tempo vast had kunnen houden had het best eens 4* kunnen worden, maar nu is het daarvoor helaas een te taaie zit.

avatar van Onweersvlieg
Gister voor het eerst gezien, heerlijke film. Bizar hoe oud hij al is. Toen deze film werd gemaakt, was mijn oma even oud als dat ik nu ben

avatar van Dievegge
The Sound of Music is een sentimentele, moraliserende familiefilm, maar van alle sentimentele, moraliserende familiefilms die ik ken, blijft het met voorsprong de beste.

De kern van het verhaal is dat Maria de muziek het huis in wil brengen. Haar omgeving is kil en gedisciplineerd: het strenge klooster, de stalen hand van Von Trapp en het naziregime waar Oostenrijk in 1938 bij aansluit. Zelf is ze grillig en levenslustig, net als de liedjes die ze zingt en de natuurpracht van de Oostenrijkse bergen. Ze zingt: "I have confidence", maar wanneer ze voor het huis staat, valt de muziek plots stil. Vanaf dan is het de vraag of ze de kapitein kan doen ontdooien.

Van de kinderen is Liesl, de oudste, het meest uitgewerkt. Via haar tienerliefje Rolfe komt de politieke realiteit het verhaal binnen. Hij komt voor een dilemma te staan: trouw aan zijn mooie uniform of Liesl en haar gezin laten ontkomen? Een komisch nevenpersonage is Max (Richard Haydn), een beetje een klaploper die zegt: "I like rich people. I Like the way the live. I like the way I live when I'm with them."

De moraal is maatschappijbevestigend. Voor een vrouw ligt het hoogste geluk in het huwelijk, of in het klooster. Voor een man ligt het hoogste geluk in het dienen van het vaderland. Ooit komt er een remake waarin Maria een lesbische affaire begint met de barones, kapitein Von Trapp incest pleegt met Brigitta en een non zwanger raakt van een Duitse soldaat.

Rodgers en Hammerstein waren een uniek songwritersduo. Veel musicals hebben een of twee liedjes die in het geheugen blijven hangen; deze heeft er minstens acht. Sommige liedjes zijn achteraf een eigen leven gaan leiden. John Coltrane speelde een versie van My Favorite Things, Edelweiss is een soort officieus Oostenrijks volkslied geworden en Do, Re, Mi wordt gebruikt om kinderen noten te leren. In Engelstalige landen zingen ze blijkbaar ti in laats van si. De liedjes zijn mooi ingebouwd in het verhaal. Melodisch en harmonisch zitten ze vernuftig ineen. De teksten van Hammerstein zijn lichtjes briljant: de opsomming in My Favorite Things, de metafoor blossom of snow om het kleine, witte bloempje te beschrijven...

avatar van Dutchfan
Deze film was in Europa een gigantische hit in Nederland en Engeland.
Maar in Frankrijk en Italië was de film geen succes en in Duitsland flopte de film volkomen!

Dick2008 schreef:
Ik dacht na het zien van Star!, Dr. Doolittle en Hello, Dolly! laat ik deze dan ook maar doen, kan ik het blokje 20th Century Fox-musicals tweede helft jaren '60 ook afsluiten. Het zijn wel keurig verzorgde films allemaal. Bij deze dus ook, de Oostenrijkse pracht en praal wordt mooi in beeld gebracht.

Dick2008 schreef:
Ik snap de lengte weer niet en nog maar te zwijgen over de populariteit.
Ik heb die Julie Andrews ook altijd zo irritant gevonden maar dat zal toch meer komen door de manier hoe ze zingt kan ik nu zeggen en ja musicals, het moet je liggen. Maar aan andere kant is ze niet lelijk ofzo, in tegendeel en ze ziet op bepaalde momenten zelfs schattig uit, in d'r trouwjurk bijvoorbeeld.

Verder is het wisselend, dat komt ook omdat er een combinatie van genres in zit. Ook de uitvoering van de liedjes is verschillend. Erg zoetsappige film vaak maar zitten ook wel leuke momenten in

Dick2008 schreef:
De marionetten en trouwscène blijven bijzonder mooi gedaan. Na de toch al hartverwarmende opname in de kerk, volgt het klokkengeluid en komt het nazi-hoofdkwartier in beeld, wat een geslaagde overgang betekent van een zoetsappig naar een ernstiger verhaal.

Oostenrijk is een heel mooi land, dat zie je hier ook weer en Wise heeft mooie plekjes uitgezocht. Hoewel de binnenopnamen ook wel vaak kleurig zijn opgenomen. Het eigenlijke verhaal is niet al te bijzonder, bovendien niet volledig wat Die Trapp-Familie (1956) wel veel meer is.

Net geen jaar geleden dat ik deze film voor het laatst heb gezien. En denk dat ik hem nu wel weer te vaak heb gezien. 4 keer in het jaar is ook niet niks en heb hiermee mijn achterstand dan wel weer goed gemaakt.
Dat het in Duitsland geen succes was, is logisch, ze hadden zelf al 2 films over de Von Trapp-familie gemaakt, nog los van de honderden Heimat en Schlagerfilms die ze maakten en die hier op de site staan maar waar niet of nauwelijks belangstelling voor is, en waarin veel oog is voor het landschap. Voor de vele musicalfilms is hier eveneens niet al te veel belangstelling en familiefilms doen het vaak ook niet goed op deze site. Dan ben je eigenlijk wel snel uitgepraat, ondanks de vele stemmen die deze film toch heeft.

Ik heb nu de Sing-along dvd versie bekeken, die is wat lichter dan de Widescreen-editie. Waardoor de donkere scènes wat beter tot een recht komen, zoals bijvoorbeeld in de abdij. Hierdoor zie je wel vaak een waas. Er zit een inleiding op, waarin Andrews vertelt over het succes van de film. En waarom de film nog steeds zo'n succes heeft... daarop is geen duidelijk antwoord te geven.
Verder zijn de liedjes apart te bekijken.

Musicals van Oscar and Hammerstein zijn geen gemakkelijke musicals, is mijn ervaring. Er zijn er en die zijn veel gemakkelijker om mee te beginnen, nemen we die met muziek van Irving Berlin of Cole Porter bijvoorbeeld. Maar ja, ik zal inderdaad nooit een musicalfan worden.
Het is wel gelijk weer één van de minste dvd's die ik nog in bezit heb. Maar goed misschien denk ik daar over drie jaar weer anders over. Veel te lang en kitscherig.
Verder niet veel anders dan de voorgaande keren. Naarmate de film vordert wordt het steeds interessanter, de liedjes zijn wisselend, sommige leuk, andere bijna niet om aan te horen. De soundtrack zou ik dan ook nooit kopen, maar in combinatie met beelden, is het toch altijd weer een andere ervaring.
Hij eindigt net zo mooi als dat hij begint. Hartverwarmende momenten en prachtige shots. Het was beter geweest als hij twee uur had geduurd. Maar toch blijft het zoveel jaren later een prestatie van Wise. 4.0

Thereisnospoon
Ik zag de film voor het eerst toen ik een jaar of acht was. In Den Haag rond 1968.
Jongetje van 8, met pa en ma naar een filmmusical. Geen idee wat of waar.
De film is (sorry) niet meer uit mijn systeem gekropen. Als ik depri ben van alles
zie ik een besneeuwde bergtop in een lang shot inzoomen op Julie Andrews die op
een heuvel gaat zingen: The hills are alive with the sound of music.
Zo was het in 1968.

50 jaar geleden in Rotterdam deze film gezien. Mijn klasgenootjes waren zo dol op deze film; Ik MOEST hem dus ook gaan kijken. Na het zien was ik net zo bevlogen als de klasgenootjes en ben vier maal in de bioscoop gaan kijken.
Soms is hij op tv en hoor ik de liedjes op de radio. Bezorgen me nog altijd een grote glimlach en een nostalgisch warm gevoel.
Wat mij betreft zijn er eigenlijk maar vier films die zijn blijven "hangen".
Zeer verschillend......the sound of music, The godfather en The Titanic, the usual suspect.

avatar van missl
Eindelijk heb ik deze klassieker eens gezien, de film waarbij je de liedjes al kent voordat je het gezien hebt. Het verhaal hoef ik hier natuurlijk niet kort te herhalen, iedereen kent het. Mooie hoofdrolspelers, lieve film over familie.

avatar van DVD-T
Misschien een iets te lange film naar mijn smaak. En helemaal gezien het feit dat de koek behoorlijk snel op is qua verhaal en ik niet de grootste fan ben van musicals. Maar wat een ontzettend leuke film is dit.

Alhoewel behoorlijk lang, voelt het nergens zo dat de film toch al snel een drie uur duurt. Het tempo is behoorlijk goed, heeft erg fijne personages en leuke liedjes. Julie Andrews is waarschijnlijk de enige actrice die dit heeft kunnen doen. Een beetje vreemd om Plummer zo te zien omdat ik meer bekend ben met zijn veel latere werk. En ook zeker vreemd om hem te zien zingen. Ik kwam er pas later achter dat Plummer aan Wise heeft aangegeven het niet te kunnen en zijn stem dus is vervangen want zijn liedje "Edelweiss" vond ik het beste liedje. Het blijft toch een wat vreemde gewaarwording.

De film is geschoten in 70mm en dat help enorm veel om bij te dragen aan de film. Het ziet er helemaal geweldig uit op Blu-ray

Heel erg genoten van van The Sound of Music. Begrijp heel goed dat dit bij velen zo in de smaak valt.

avatar van Woland
Ik vond dit echt verschrikkelijk. Wat een hel. In het kader van horizonverbreding ben ik maar weer eens een klassieker gaan kijken waar ik normaal gesproken niet zo snel voor zou gaan, en met een brakke zondagmiddag voor de boeg was de lengte ook geen belemmering. Maar ik kon hier echt helemaal niets mee. Al heb ik de film nog wel uitgekeken, maar ik heb me op meerdere niveaus mateloos geergerd.

Een positief puntje: het ziet er mooi gefilmd uit, mooie bergscenes en zo. En als ik toch wat positiefs moet zeggen, de film heeft het hart op de goeie plek en hoewel de film verschrikkelijk was, was ie niet zo verschrikkelijk dat ik 'm af heb moeten zetten. Maar al mijn vooroordelen over het medium musical zijn weer bevestigd. Vreselijke liedjes waar bij elke scene er weer eentje wordt ingezet, en die je compleet uit het verhaal halen, al is de verhaaldichtheid zo laag dat je weinig mist. En ook mijn bedenkingen die ik van tevoren had over The Sound of Music bleken, helaas, meer dan terecht. Een ontzettend irritante Julie Andrews die door de bergen en in de kloosters loopt te huppelen. Een familie mierzoete kinderen die mierzoete liedjes zingen en mierzoete dansjes doen met hun mierzoete governess. Iedereen die te pas en met name te onpas in een liedje uitbarst. Een simpel verhaaltje dat over een veel te lange speelduur uitgestreken wordt. Op het einde wordt het nog een klein beetje beter, maar helaas bleek de film inderdaad de sentimentele, kitscherige draak waar ik voor vreesde.

avatar van Onweersvlieg
Het blijft een heerlijke film. En wat heeft het liedje Do Re Mi een grappige Nederlandse ondertiteling die totaal niet klopt ..

avatar van Dominootje
Eindelijk gezien! Vrolijke film! Maar de tegenhanger gisteren op tv: Mary Poppins (in dit geval) is toch leuker! En inderdaad, leuk om de Engelse varianten te horen van bekende liedjes!

De meest verschrikkelijke film ooit, samen met sissi.
kerst, wat een rotfeest
natuurlijk weer deze *** film.
Haat deze film tot op het bot, net als de kerst.

avatar van LauraArsenal
Erg mooie film! Jammer dat je soms zag dat dingen écht gespeeld waren. Mooi gezongen!

Dick2008
Ja, het is nog geen jaar geleden. Ik had hem eigenlijk al weer eerder willen zien. Maar ja teveel films en te weinig tijd. Ik hou eigenlijk niet van musicals en familiefilms ook al niet, tenzij het van die animatiefilms zijn van de laatste jaren. Het is niet zo dat ze een paar regels zeggen en dan weer meteen in zingen uitbarsten. Al is dat ook een bekende misvatting. Dit genre is er in alle soorten en maten.
Ik heb nu weer de widescreen editie bekeken. Op de special edition staan twee documentaires, waaronder een leuke over Salzburg met wat making of erbij en met commentaar van Charmian Carr .

Ik blijf er wel een haat-liefde verhouding mee houden. Vooral aan het begin is het erg langdradig en drakerig soms, het laatste uur is dan weer leuk gedaan. Het had best in twee uur gekund. Zo had ze meteen bij de baron kunnen beginnen. Eleanor Parker als de baroness blijft akelig. Plummer is redelijk, later goed. Andrews met de kinders blijft grappig en Richard Haydn als oom Max, doet het ook best goed. De mindere scènes en liedjes ben ik maar weer wat sneller doorheen gegaan, maar andere gedeelten en liedjes blijven erg hartverwarmend en heb dan toch ook best wel weer genoten van deze kitscherige maar toch ook heel mooie film. 5.0

Dick2008
De Blu-ray is zeer de moeite waard. Zelfs die documentaires zijn onder handen genomen. Veel liefhebbers hebben hem natuurlijk al lang gekocht, maar zo niet, dan doen.
Groet.

avatar van Flavio
Na het verrassend leuke Singin' in the Rain nog maar eens een klassieke musical opgezet. En hoewel een stuk minder dan eerstgenoemde vond ik deze toch ook best aardig. Een stuk leuker dan in mijn herinnering, want ik had hem vroeger al eens gezien- uiteraard zou ik er bijna aan toevoegen, want dit was een van die films waaraan geen ontkomen aan was.

Neemt niet weg dat sommige scenes nog steeds op mijn zenuwen werkten- de scene met Rolf en Lisl bijvoorbeeld, of als moeder-overste opeens in gezang uitbarst. Maar behoorlijk uncoole liedjes als Do Re Mi en These are a few of my favorite things werden opeens alleraardigst, en floot ik bijna mee. En ik zat al te mijmeren of ik mijn eigen kroost niet op zangles moest doen, ook al zijn ze een stuk minder talrijk dan de Von Trapps.

Jammer dat na het huwelijk de film vergeet af te lopen en een wat onnodige ontsnappingsscene volgt- echt spannend werd het toch niet en ik vond het na dik twee uur wel mooi geweest. Maar toch, al met al, een ruime voldoende. Me binnenkort maar wagen aan West Side Story, benieuwd of ik de vibe vast kan houden.

Beste musicalfilm ooit gemaakt. De meest geweldige muziek die over 50 jaar nog steeds zal worden afgedraaid. Schitterende locaties. Leuke herinneringen aan mijn jeugd komen weer omhoog na het zien van deze film. De speciale editie is leuk waar je een kijkje krijgt behind the scenes en waar het echte verhaal van Familie von Trapp wordt verteld. Grappig om te ervaren dat bijvoorbeeld Edelweiss per ongeluk werd voorgedragen toen de oostenrijkse president Amerika bezocht. Amerika dacht dat Edelweiss het Oostenrijkse volkslied was.

Jammer dat afgelopen week Charmian Carr, die de rol speelde van de oudste von Trapp dochter Liesl is gestorven. Deze mensen moeten eigenlijk voor altijd blijven leven. Helaas speelt moeder natuur niet mee.... Gelukkig leven Julie Andrews en Christopher Plummer nog......

avatar van royals
Ik moet wel zeggen dat deze film tegelijkertijd voor mij één van de meeste geziene films is, maar ook het meeste irritatie oproept. De truttigheid en het gezang van de kinderen haalt het bloed onder mijn nagels vandaan Maar wel een feel good movie op een eigenaardige manier. Het einde blijft spannend.

avatar van tbouwh
Potsierlijk, gekunsteld, (te) zoet. En toch heeft The Sound of Music ook wel weer haar charmes, mede omdat het toch een onvervalste klassieker is. Als (jong) kind zal ik deze film misschien eens (deels) gezien hebben, maar dat was ik dan alweer vergeten. Enkele fragmenten stonden me voor de geest, maar het is toch vooral de meer dan iconische soundtrack die me erg bekend is (en hoe kan het ook anders).

Nu dan eindelijk eens een eerste volledige en bewuste kijkbeurt. De speelduur stond me danig tegen, en de liedjes zijn me, hoe aanstekelijk ook, iets te zoetgevooisd. Inderdaad bleek vooral die speelduur een struikelblok. De interactie tussen Andrews en de kinderen is leuk, maar daarna wordt er te veel tijd besteed aan de onderlinge verhoudingen tussen Plummer, Andrews en Parker (de barones). Net als je je af gaat vragen welke richting de film in wil slaan, toont een fraai overzichtsshot de eerste hakenkruizen op het stadhuisplein. Interessant in eerste instantie, omdat ik benieuwd was hoe de Duitse bezetting een rol zou krijgen in het geheel. Snel bleek echter dat ik de incorporatie van dit historische element nauwelijks vond passen bij een (familie)film als deze, waarbij het laatste gedeelte van de film de plank echt volledig misslaat.

The Sound of Music was mij te braaf, te cliché, en zo'n beetje alle emoties en thema's die voorbij kwamen lagen er te dik bovenop. Omdat de muziek zich op eenzelfde niveau ophield wist de film me, geheel naar verwachting, geen moment te raken. Nochtans ben ik blij deze klassieker een keer in het geheel gezien te hebben.

Ook Heather Menzies die de rol van Louisa speelde, de op 1 na oudste dochter is inmiddels overleden, wel maf dat Andrews en Plummer nog steeds leven, terwijl je zou verwachten dat die eerder naar de andere kant zouden gaan