The Sound of Music (1965)

Muziek / Romantiek

geregisseerd door Robert Wise
met Julie Andrews, Christopher Plummer en Eleanor Parker

De weduwnaar Kapitein Von Trapp leidt zijn huishouden nabij Salzburg zoals hij deed bij het schip dat hij ooit leidde. Dit verandert echter wanneer het nieuwe kindermeisje Maria, die mislukt is als non, arriveert. Ze danst door de heuvels en inspireert iedereen om te zingen en om schoonheid in de kleinste dingen te zien. Wanneer de kapitein een feestje organiseert om zijn nieuwe verloofde te introduceren weet Maria het zeker: een leven als non is niets voor haar. Ze trouwt met de kapitein, maar wanneer de Duitse overheersers de kapitein terug willen in militaire dienst komt het geluk in gevaar.

avatar van AnyaH
Nostalgische musicalfilm geïnspireerd door de film 'Die Trapp Familie' (1956) en de Broadway musical 'The Sound of Music' (1959) en gebaseerd op het ware verhaal van de familie (Von) Trapp in Oostenrijk. Bekend bij vrijwel iedereen omdat de film bijna ieder jaar op televisie was/is. De film is wel wat gedateerd, maar weet toch nog menigeen te bekoren.

Cinematografie: binnenscѐnes in het klooster en het grote huis, buitenscѐnes in de tuin, op straat, in de bergen. Muziek: echte meezing musicalliedjes, die prettig klinken en lang in je hoofd blijven zitten. Plot: zuster Maria komt als gouvernante werken in een moederloos gezin. Door haar charme en muzikaliteit steelt ze de harten van de kinderen en later ook van hun vader. Uiteindelijk blijft ze bij het gezin. Aan het einde van de film wordt het nog spannend als de tweede wereldoorlog roet in het eten gooit. Maar uiteindelijk wel een happy ending! Cast: acteurs spelen hun rollen heel leuk, echt zoals het in een musical hoort.

De waarheid is een stuk minder romantisch dan deze musicalfilm ons voorspiegelt. Ook komen alle gebeurtenissen niet 100% met de werkelijkheid overeen. Maar voor een aantrekkelijke film zijn uiteraard wat concessies gedaan. Vanwege goede herinneringen uit mijn kindertijd en uit nostalgie toch een ruime voldoende!

mooie film

Valt onder de categorie 'guilty pleasures'...
Julie Andrews als een aseksueel androgeen type (een non!) wordt een hot topic.

avatar van AGE-411
Een film die me toch veel beter kon bekoren dan ik me kon herinneren.

avatar van LiaKna
Wat een heerlijke film om te kijken. Ik vind hem wel lang duren maar verder echt geweldig. Wat heb ik weer genoten.

Bekijk hier mijn beoordeling: Review The Sound of Music