Sign of Zorro, The (1958)

Avontuur / Drama

geregisseerd door Lewis R. Foster en Norman Foster
met Guy Williams, Henry Calvin en Gene Sheldon

Na een verblijf van drie jaar in Spanje keert Don Diego de la Vega op verzoek van zijn vader terug naar zijn dorp in Mexicaans Californië en hij moet vaststellen, dat zijn regio bestuurd wordt vanuit Los Angeles door de dictatoriale legerkapitein Monastario. De corpulente en tactloze sergeant Garcia heeft van Monastario de leiding over Don Diego's dorp gekregen en hij moet vooral belastinggeld innen. Don Diego besluit een masker te dragen en onder het pseudoniem van 'Zorro', en met assistentie van zijn doofstomme bediende Bernardo, zijn regio, dorp en pueblo te bevrijden van de tirannieke invloedssfeer van kapitein Monastario. Om succesvol te zijn en te blijven is het voor Don Diego enorm belangrijk, dat behalve Bernardo en zijn paard Tornado, verder niemand de ware identiteit van Zorro te weten komt.

avatar van wwelover
Leuk dat deze hier ook staat. Het is gewoon een samenvoeging van de eerste paar afleveringen van de serie Zorro. Zorro Gespeeld door Guy Williams. Mijn favoriete Zorro in ieder geval. Deze film is het begin van de beste serie ooit

avatar van Mac Hammer Fan
De afleveringen waren in kleur. Deze film is in zwart-wit. Heerlijke nostalgie.

avatar van Brix
De TV afleveringen waren oorspronkelijk ook in zwart wit, maar zijn later ingekleurd.
De serie was destijds wereldwijd een geweldig succes.
Toch besloot Disney om ermee te stoppen toen er om afleveringen in kleur gevraagd werd.
Te duur vond men

Aangezien deze film een compilatie van TV afleveringen is, kun je die ook ingekleurd terugvinden in de Zorro DVD box nummer 1.

avatar van AGE-411
Bizar dat er vandaag al 3 mensen gestemd hadden nog voor de film gedaan was

avatar van Brix
Dat is niet zó vreemd m.i.
Ik doe dat zelf ook wel eens wanneer er weer een film op TV te zien is die ik wél al eerder gezien heb, maar nog niet op gestemd had.
Door de uitzending word ik daar dan aan herinnerd.

Maar je hebt wel gelijk met te zeggen dat er niet op een half-geziene film moet worden gestemd.
Dat is foute boel.

avatar van Metalfist
Wil ik nog wel eens zien, gelukkig heeft mijn moeder hem nog opgenomen omdat ze vroeger erg veel van Zorro heb gezien. Ik kan me nog een paar afleveringen herinneren met de geweldige Garçia

avatar van Brix
De BRT/VRT heeft die serie vaker dan welke andere TV zender dan ook herhaald. (waarvoor dank )

avatar van Metalfist
Ooit de boeken gelezen Brix? Mijn moeder heeft er een stuk of 5 (dat zijn ze dan ook volgens mij allemaal) maar die zijn zeker van een even hoog niveau, alleen geen idee wat er eerst was.

avatar van Brix
Er zijn diverse schrijvers die zich daarmee hebben beziggehouden.
De bedenker was echter Johnston McCulley (ik hoop dat ik zijn naam zo goed spel. Zal het even checken straks)
Het eerste boek was getiteld 'The Curse of Capistrano' (ik ga nog steeds uit de losse pols te werk)
Dat boek is niet zo lang geleden her-uitgegeven in het Nederlands, naar aanleiding van de populariteit van de Zorro films met Antonio Banderas.
Niet lang daarna verscheen er een Zorro roman van de bekende schrijfster Isabel Allende, met een nieuwe kijk op de gemaskerde held.

Ik heb hier in mijn verzameling een vijftal paperbacks liggen, in 1991 verschenen bij de Nederlandse uitgeverij Fontein.
De schrijver werd niet met naam genoemd.

Waar jij echter waarschijnlijk op doelt zijn de Disney uitgaven, met hardcover omslag, en voorzien van foto's uit de TV serie met Guy Williams ?
Daar bestaan inderdaad 5 delen van, die ik ook bezit.
Prachtige boeken voor de liefhebbers.

De eerste Zorro roman (in pulp-vorm) verscheen al in 1919.
De eerste film in 1920 (met Douglas Fairbanks )

Naar mijn menig was de filmserial ' Zorro's Fighting Legion'(1939) met Reed Hadley, het voorbeeld voor al hetgeen erna volgde.
Die staat dan ook hoog in mijn waardering.

Als je het nog niet in de gaten had...ik ben een Zorro fan

avatar van simonvinkie
Damn, gemist. Valt me wel op dat Canvas de laatste weken iedere keer op zondag een klassieker uitzendt.

avatar van yeyo
Ook gemist, heel spijtig. De serie vond ik geweldig vroeger.

Brix schreef:

Daar bestaan inderdaad 5 delen van, die ik ook bezit.
Prachtige boeken voor de liefhebbers.

Klopt! Ik blijf er van verschieten wat voor interessante informatie jij allemaal weet Brix

@ Metalfist:
Ook alleen maar van dingen die mij zelf interesseren.
Toevallig raken een aantal van onze interessegebieden elkaar.

avatar van AGE-411
simonvinkie schreef:

Is op één op zondagmiddag

avatar van simonvinkie
Oja, foutje.

avatar van thunderball
Deze gisteren middag zitten kijken.

Aardig, maar erg standaard Zorro-verhaaltje en te duidelijk oude afleveringen van de TV-serie gebruikt. Hier en daar wat oudbollig, maar toch met genoeg vaart en swung verteld.

Williams is een goede Zorro en de actie- en schermscene's zijn ok, toch was Fairbanks van een geheel andere categorie.

Geen topper, maar redelijk vermakelijk.

Een dikke zes, ofwel drie sterren.

avatar van Kr!kke
Leuke zorrofilm die me uiteraard deed denken aan de fantastische reeks.

Voor mij blijft Guy Williams de enige echte zorro, en dat zal hij ook blijven. Hij doet het dan ook uitstekend, de rol is echt op zijn lijf geschreven.

Het verhaal is voor een film nogal aan de magere kant: het is nogal simpel en voorspelbaar, al stoort dat niet echt.

Een sterk punt aan de film zijn de vele schermscènes, die goed in beeld gebracht worden. Ook vond ik het leuk dat er af en toe wat humor in de film stak, voornamelijk met dank aan sergeant Garcia.

avatar van madmax1
Bezig met Zorro de avenger van Guy Wiliams, ik hoop dat hij zwart wit is.
Ook heb ik nog een paar strips van Kresse in Eric de noor man formaat van zorro maar jammer genoeg niet compleet.

avatar van Brix
Er zit een knop op je TV (of afstandsbediening) zou ik willen zeggen.
Wil je een ingekleurde film in het oorspronkelijke zwart-wit zien, dan is het maar een kleine moeite om de kleuren weg te draaien.

avatar van madmax1
Nee niet die ik verwachte, dit is de normale Disney in kleur.
De bron heeft geen details , dus was ik nieuwschierig , wordt zoals hierboven.

avatar van madmax1
Dan ga ik Zorro rides again aanvragen is 100% zwart wit ,alleen hier staat 1937, en dat zou wel eens Zorro Fighting Legion kunnen zijn dat is een 12 delige serie uit 1939 , die ik reeds bezit maarja is de moeite van het probeeren waard. zoals ik reeds aangeef er zijn geen details

avatar van Brix
Ik begrijp niet goed wat je zoekt madmax?
De originele Disney die je nu binnen hebt gehaald is ook in zwart-wit, maar vele jaren later digitaal ingekleurd.
(Het is een compilatie van de eerste drie afleveringen van de TV serie)
Draai de kleuren weg, en je ziet het zoals het oorspronklijk was.
De hele Zorro TV serie van Disney, met Guy Williams is later digitaal ingekleurd trouwens.
Destijds, vanwege de kosten, alleen in zwart-wit opgenomen.
Misschien zoek je de versie met Tyrone Power, The Mark of Zorro'?
Origineel ook in zwart-wit, maar op de koop DVD staat naast de zw/w versie ook een ingekleurde versie.

'Zorro Rides Again' is overigens eveneens een 12-delige film-serial, uit 1937.
Lang niet zo goed als de top-serial 'Zorro's Fighting Legion', het voorbeeld voor alle latere Zorro verfilmingen.

avatar van madmax1
Nee ik dacht dit is de orginele, Alle andere heb ik behalve de Shadow of Zorro ,daar zit ik een tydje achter aan maar wil niet binnen komen,ja kan je wel eens hebben ,gisteren had ik in Old Arizona in 10 minuten binnen. Bij deze oudere westerns moet je geduld hebben,Ik heb net de Pursued afgekeken en daar heb ik ook 2 dagen op moeten wachten.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
De film is duidelijk afgeleid van de tv-reeks met Guy Williams. De film heeft de gekende humor en actie en heeft met Guy Williams een goeie Zorro in huis. Alleen is dit in in filmversie niet de topper die we kennen van Mark of Zorro met Tyrone Power of zelfs The Mask of Zorro met Banderas. Die hadden meer avontuur in zich en een beter verhaal. In deze sign of Zorro is het resultaat een lange tv-aflevering, of beter 2 afleveringen aan elkaar geknoopt. Maar de serie wa gelukkig wel goed, zodat dit toch nog een zeer aangename film is geworden en een aanrader voor fans van Zorro met in het bijzonder de gekende Disneyreeks.

avatar van filmliefhebber92
Ik ben benieuwd. Zondag op één. Ik heb de serie altijd gevolgt op ketnet.

Zorro
review volgt zo

davez
Aangenaam voor jong en oud.
Een typisch avonturenfilmpje van die tijd

Erg leuk! De oude vertrouwde Don Diego de la Vega en zijn zg doofstomme en immer vrolijk hulpje en de komische sergeant Garcia. Een leuk heldenverhaal, met vaart en met veel details verteld. Mooie zwart-wit beelden met prachtige contrasten, bijvoorbeeld van Zorro op zijn galopperende paard tegen een lichte nachtlucht. Prachtig, zulke opnames!
Een luchtige feelgood sfeer, mede dankzij zalige Spaans getinte muziek. Zelfs flamengo gitaarspel en dans ontbreken niet, erg fijn. En het zwaardvechten ziet er steeds erg mooi uit.
Ik geef deze 4* omdat er maar één echte Zorro is.
(dit geldt dan meteen voor de hele series uit die tijd en in deze opzet)

Ik heb deze film met veel plezier bekeken.
Vooral omdat er veel nostalgie in zit, de hoofdrolspelers in deze film zijn dezelfde als die later in de reeks zouden verschijnen die in de jaren zestig op de TV verscheen, en die ik destijds al jongetje wekelijks bekeek.
Hoewel in zwart-wit is deze film, uit de Disney studio's, een aangenaam leuke film als tijdverdrijf en een aanrader voor jong en oud.

@Tarkus:

Om precies te zijn: deze film is een compilatie van de eerste afleveringen van de TV serie.
Ook op DVD verschenen in een ingekleurde versie.

De hele serie heb ook ik vele malen bekeken, en altijd met veel genoegen.
Onverslijtbaar.
Jammer dat Disney destijds stopte met de productie, omdat er vraag was naar kleurenseries, en ze dat gewoon te duur vonden.
Een grote fout van de studio, want de serie was razend populair, wereldwijd.