Bride Flight (2008)

Nederland / Luxemburg
Drama / Romantiek

geregisseerd door Ben Sombogaart
met Karina Smulders, Waldemar Torenstra en Anna Drijver

In 1953 wint een KLM-vliegtuig The Last Great Air Race Londen - Christchurch (Nieuw-Zeeland). Omdat tientallen jonge vrouwen meevliegen die emigreren en op weg zijn naar hun verloofde om met hen te trouwen in Nieuw-Zeeland, wordt deze vlucht omgedoopt in de 'Bruidsvlucht'. Tot de vrouwen behoren Marjorie, Margot (Elise Schaap), Esther (Anna Drijver) en Ada (Karina Smulders). De laatste is drie maanden zwanger. Deze zwangerschap ontstond toen ze een goede bekende wilde troosten en nu is ze op weg naar haar echtgenoot Derk (Micha Hulshof), met wie ze dus inmiddels - met de handschoen - is getrouwd. Ook de 25-jarige Frank (Waldemar Torenstra) vliegt mee. Hij emigreert vanwege het klimaat in Nederland en omdat hij in Indië, waar hij is geboren, niet meer kon leven. Daar is hij tijdens en na de Tweede Wereldoorlog zijn familie kwijtgeraakt door de Jappenkampen. Hij is dus niet op weg naar een geliefde. Tijdens de reis wordt hij verliefd op Ada, waar hij in het vliegtuig naast zit. Hij zal altijd een rol blijven spelen in het leven van alle drie de vrouwen.

Bruidsvlucht is de nieuwste film van de makers van De Tweeling, welke in 2004 met een Oscar werd genomineerd. Met een productiebudget van 6,4 miljoen Euro is Bruidsvlucht één van de duurste Nederlandse filmproducties ooit.

Drie jonge bruiden en een avonturier ontmoeten elkaar in 1953 tijdens de beroemde luchtrace van Londen naar Nieuw-Zeeland. Hun levens zullen altijd verbonden blijven. Een bitterzoet drama over het verlangen naar een nieuw bestaan.

Een bijzondere hoofdrol in Bruidsvlucht is weggelegd voor de DC6. Het vliegtuig van de KLM wat in 1953 vol zat met aanstaande bruiden op weg naar Nieuw-Zeeland. Ditzelfde vliegtuig staat in het Aviodrome tentoongesteld. Het toestel is voor de film in originele staat teruggebracht en dient als achtergrond voor het fotomoment met de cast.

De opnames voor Bruidsvlucht starten vanaf 10 september in Luxemburg en Nieuw-Zeeland. Bruidsvlucht is een productie van IDTV Film, in co-productie met de NCRV. De film wordt in najaar 2008 door A-Film Distribution uitgebracht in de Nederlandse bioscopen.

bron: persbericht A-film / idtv

Heette toch Bride Flight?

Blijkbaar hebben ze besloten in Nederland voor deze titel te gaan. In de uitnodiging voor de perspresentatie (meeting met cast en crew) is het steeds Bruidsvlucht.

Op Idtv's engelstalige site is het (uiteraard) nog wel Bride Flight:

Bevestiging van A-film:
'Voor de Nederlandse release zal de film BRUIDSVLUCHT genoemd worden.'

PERSBERICHT A-Film Distribution – IDTV Film

Amsterdam, 2 september 2007

Bekroonde actrices en toptalenten vormen cast Bruidsvlucht

Zondag 2 september, tijdens de perspresentatie in het Aviodrome in Lelystad, zijn de hoofdrolspelers van Bruidsvlucht bekendgemaakt. De opnames van deze 6.4 miljoen kostende film starten op 10 september in Luxemburg en Nieuw-Zeeland.

De film vertelt het verhaal van drie jonge bruiden Ada, Marjorie en Esther en avonturier Frank. Zij ontmoeten elkaar in 1953 tijdens de beroemde luchtrace van Londen naar Nieuw-Zeeland. Hun levens zullen altijd verbonden blijven. Bruidsvlucht is een bitterzoet drama over het verlangen naar een nieuw bestaan.

In het romantische en meeslepende epos Bruidsvlucht lopen het heden en het verleden door elkaar. Acteurs van verschillende generaties spelen daarom de hoofdrollen:

De bekroonde actrices Willeke van Ammelrooy (Antonia), Pleuni Touw (De dominee) en Petra Laseur (Familie) spelen Esther, Ada en Marjorie op oudere leeftijd.

De talenten Anna Drijver (Bitches), Karina Smulders (Wild Romance) en Elise Schaap, die haar speelfilmdebuut maakt, spelen dezelfde rollen op jongere leeftijd.

De mannelijke hoofdrol, Frank, is voor Waldemar Torenstra (Ja zuster, nee zuster). Andere rollen zijn voor onder anderen Marc Klein Essink, Rawiri Paratene, Mischa Hulshof, Mattijn Hartemink en Walter Bart.

De makers van Bruidsvlucht, regie Ben Sombogaart, script Marieke van der Pol en producenten Hanneke Niens en Anton Smit van IDTV Film, waren verantwoordelijk voor het internationale succes De tweeling dat in 2004 een Oscarnominatie kreeg. Ben Sombogaart regisseerde eerder succesvolle speelfilms zoals Kruistocht in spijkerbroek en Abeltje. Coproducenten zijn Samsa Film en de NCRV. A-Film Distribution brengt de speelfilm najaar 2008 uit in de Nederlandse bioscopen.

Setverslag Bruidsvlucht: Weg uit verstikkend Nederland (AD)

avatar van Onslaught
Ik vindt het ook beter als een Nederlandse film gewoon een Nederlandse titel krijgt. Hoe ze hem buiten Nederland noemen zal mij verder een worst wezen.

Klinkt als een interessante film. Ga ik zeker in de gaten houden.

Lijkt me niet dat je dit van te voren al moet gaan vaststellen. Een titel moet bij de film passen, of ie nou in het Nederlands, Engels of Zimbabwaans is...

avatar van Quentin
De taal Zimbabwaans bestaat niet .

In deze context wel.

Rutger Hauer gaat hierin een cameo spelen. Geeft de film toch wat meer allure.

avatar van Quentin
Rutger Hauer vertolkt een belangrijke rol in Bruidsvlucht, de nieuwe speelfilm van de makers van De tweeling. Het is zijn eerste optreden in een Nederlandse speelfilm in ruim 25 jaar. In Bruidsvlucht speelt hij Frank, een avonturier die een grote invloed heeft op het leven van de drie 'bruiden'.

Rutger Hauer maakte nationaal en internationaal naam met rollen in onder meer Floris, Turks Fruit, Soldaat van Oranje, Spetters, Nighthawks, Blade Runner, Ladyhawke, The Hitcher, Escape from Sobibor, The Legend of the Holy Drinker, Fatherland, Confessions of a Dangerous Mind, Sin City en Batman Begins. Nederlands grootste filmster won onder meer een Golden Globe, een Gouden Kalf en een Rembrandt Award. Voor regisseur Ben Sombogaart en producenten Anton Smit en Hanneke Niens van IDTV Film was hij de gedroomde kandidaat voor de rol van avonturier Frank in Bruidsvlucht. Pas afgelopen weekend zegde Rutger Hauer definitief toe en vandaag had hij zijn eerste opnamedag in Nieuw-Zeeland.

Het romantische en meeslepende epos Bruidsvlucht is gebaseerd op het ware verhaal van de laatste grote luchtrace van Londen naar Christchurch in1953. Aan boord van het Nederlandse vliegtuig zaten vele jonge vrouwen op weg naar hun verloofdes. De internationale pers gaf de vlucht daarom de bijnaam Bride Flight. Met een productiebudget van 6,4 miljoen euro is Bruidsvlucht een van de duurste Nederlandse speelfilms ooit. A-Film Distribution brengt de film najaar 2008 uit in de Nederlandse bioscopen.

(Bron: The Publicity Company)

avatar van timburton
De voorkant is naar mijn mening niet zo veelzeggend...

Voorkant?

Maar dat is dan natuurlijk ook nog niet de officiële filmposter

Rutger

één seconde ja ...

Niet onaardig. Mooi gedraaid.

avatar van raymon
ziet er zeker goed uit!

Quentin schreef:
één seconde ja ...
Genoeg om naar meer te verlangen

avatar van Quentin
NU.nl was blijkbaar te vroeg (vandaar dat het filmpje weer verwijderd werd):

Eerste beelden BRIDE FLIGHT in première

De eerste beelden van de langverwachte Nederlandse film ‘BRIDE FLIGHT’ zullen vanaf vandaag te zien zijn voor het Nederlandse publiek. De teaser trailer beleeft zowel een internet- als een TV- première en zal vanaf morgen in de bioscopen draaien. De film is vanaf 16 oktober in de Nederlandse bioscopen te zien.

De teaser trailer staat vanmiddag vanaf 12 uur op de nieuwssite NU.nl. Vanavond zal de teaser voor het eerst op TV te zien zijn, samen met een interview met castleden Waldemar Torenstra en Karina Smulders, bij RTL Boulevard. Rutger Hauer, die een van de hoofdrollen vertolkt, is in de teaser te zien in zijn eerste rol in een Nederlandse speelfilm in ruim 25 jaar.

......

www.brideflight.nl[/url]

ILSE DELANGE SCHRIJFT TITELSONG ‘BRIDE FLIGHT’

Ilse DeLange zingt de titelsong van de nieuwe Nederlandse film ‘BRIDE FLIGHT’. De film is vanaf 16 oktober in de Nederlandse bioscopen te zien.

Het nummer draagt de titel Miracle en zal verschijnen op het nieuwe album van Ilse de Lange, dat in het najaar van 2008 in de winkels zal liggen. Ilse de Lange: “Ik vind het een eer dat ik een creatieve bijdrage heb mogen leveren aan deze prachtige film.”
....

Nu maar hopen dat het nummer morgen nog niet onder de film zit.

Teaser is hier overigens ook in groter formaat te zien:

Vind hem wel sterk. Ben erg benieuwd.

Blijft mooi inderdaad. Ben ook reuze benieuwd naar Smulders. Vond d'r verreweg de beste in Wolfsbergen...

avatar van Quentin
Smulders is prachtig, speelt echt enorm mooi. Sowieso kent de film een prachtige cast (met Smulders, Torenstra, Touw en Hauer als uitschieters). Gelukkig is de film ook stukken subtieler en ingetogener dan de teaser doet vermoeden, het drama doet nergens geforceerd of truttig aan. Daar waar de film ook nog sterk wordt ondersteund door de uitstekende fotografie en een mooie score, kom ik toch al gauw bij een kleine 4* uit.

Eens met Quentin, alleen miste ik toch een emotionele band met desnoods slechts één van de hoofdpersonages. Een dramatisch hoogtepunt bleef hierdoor uit. Voor de rest een uitstekend gemaakte film, op elk gebied. Dikke 3,5* voorlopig.

Verrassend goede film, de teaser deed weinig goeds vermoeden. Mooi, genuanceerd drama met over de linie goede acteerprestaties, van vooral Smulders en van Ammelrooy. Ik ben nog steeds niet overtuigd van Waldemar Torenstra. Wel jammer dat de film dichtgesmeerd was met muziek. Was niet nodig.

avatar van Quentin
Vond Torenstra hier stukken beter dan in Zomerhitte, naturel en erg charmant.