Left Luggage (1998)

Nederland / België / Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Jeroen Krabbé
met Isabella Rossellini, Laura Fraser en Maximilian Schell

Chaja, een hippe filosofiestudente, neemt in de jaren '70 een bijbaantje als kindermeisje bij het chassidisch joods gezin Kalman. Als liberaal joodse heeft Chaja het zeer moeilijk met de strikte leefregels van de orthodoxe familie. Het duurt dan ook niet lang voor ze botst met vader Kalman, die zijn gezin hardvochtig en zonder emotie regeert. Chaja wil ontslag nemen, maar haar vertedering voor de kleine stomme Simcha doet haar doorzetten. De band tussen Chaja en Simcha wordt als maar sterker; ze leert hem praten,ze begint de leefwereld en het verdriet van de familie te begrijpen. Ook de zoektocht naar twee verloren koffers die haar vader al 30 jaar voert, wordt stilaan een onuitvoerbare maar begrijpelijke zelfopgelegde missie.

robertus65
Geslaagde regiedebuut, en dat niet alleen, ook Krabbé speelde een opvallende rol. De film kwam goed over en ik heb me niet verveeld.

Vond het een prachtige film, en vind het een beetje vreemd dat hij hier niet echt in goede aarde valt.

avatar van b00ts
Goede film. Beetje jammer van dat rare Engels bij tijd en wijle. Eén echt zwakke scène vond ik de aanvaring met de huismeester en zijn kapotte jas. Dat heeft wat mij betreft echt een ster gekost.

Pakkend drama met uitstekende vertolkingen van een bonte verzameling acteurs. Zoals hiervoor al is gesteld, is dat goed te merken aan de verschillende uitspraak van de Engelse taal.

Knap van Krabbé dat bij voor zijn debuutfilm zoveel bekende internationale sterren bij elkaar heeft kunnen krijgen, maar ik vraag mij waarom dezelfde film, die in Antwerpen speelt, niet gewoon in het Nederlands met Nederlandse en/of Belgische acteurs gemaakt had kunnen worden.
Al zou het niet meevallen het voortreffelijke acteren te overtreffen van de Schotse Laura Fraser en de Italiaanse Isabella Rosselini, die wat mij betreft overigens goed kan doorgaan voor tweelingzuster van haar moeder (Ingrid Bergman).

BeanDirection
Never leave without saying: "I love you."

Een publieksprijs van het dagblad Der Morgenpost, de publieksprijs op het filmfestival Emden, Grolsch publieksprijs op het Nederlands Film Festival en zo kunnen we nog wel doorgaan. Het filmdebuut van Jeroen Krabbé is goed terecht gekomen bij het Nederlandse, Duitse en Belgische publiek. Het verhaal van student Chaya Silberschmidt en de band met haar oppaskind Simcha is nog steeds een goedlopend verhaal en tijdloos. De Italiaanse Rossellini speelt ingetogen haar rol als Mevr. Kalman en Adam Monty als de kleine Simcha, de Joodse Billy Kramer als je dat mag zeggen. Jammer dat Monty na deze film zijn filmcarrière niet heeft opgepakt want een waar talentje is het zeker. Alle lof voor hem.

avatar van boemboem27
toch best wel een aangrijpend drama.
met een niet zo'n grote maar zeer overtuigend spelende Jeroen Krabbé.
weer wat geleerd over de joodse gebruiken.
al met al best een goede film voor diegene die van dit toch wel aparte genre houdt.
en niet te vergeten de kleine Simcha voor wie dit ook zijn debuut was/is.
best wel een talent(je)

avatar van love_xxx
Heb een paar tranen gelaten bij deze film, zo'n mooie film.
Pure, éérlijke films zijn zo uniek.

avatar van 93.9
Sterke worden door zwakkere scenes afgewisseld. Toch een goede prestatie van Krabbe.

Ik heb de film al eens lang geleden gezien. Film over een modern joods meisje dat kindermeisje wordt bij een traditioneel joods gezin en de spanningen die dat meegeeft. Het begin van de film is wel even wennen. Alles in het Engels, terwijl het zich in Antwerpen afspeelt. Notabene door een Nederlandse regisseur. Alles vanwege de commercie waarschijnlijk, maar het doet wel afbreuk. Ook zijn niet alle acteerprestaties even sterk, en dat geldt ook voor sommige scenes. Maar het verhaal bouwt wel mooi op. De relatie tussen het meisje en de jongen van vier die niet wil praten is echt mooi. Dáár zitten wel erg mooie scenes tussen. Ook het onverwerkte verleden van de joden en de gruwelheden van de tweede wereldoorlog lopen mooi als een rode draad door de film. Lijkt eerst een cliché, waarbij ik aanvankelijk dacht, moet dat nou ook nog in de film? Maar het geeft zeker uiteindelijk wel meerwaarde aan de film. Dat de film in de jaren zeventig afspeelt komt ook realistisch over. Eigenlijk was ik bij de aftiteling verbaasd dat de film uit 1998 is. Aan de andere kant ook weer niet, want Jeroen Krabbé was in de jaren zeventig en tachtig toch nog voornamelijk acteur voor zover ik weet. Het einde van de film is helaas weer toch wat te dramatisch (ook weer de commercie?) en ook het waarom het zo moet aflopen is niet duidelijk. Maar de film heeft wel indruk gemaakt en had dus nog wel wat hoger mogen eindigen.

Heel mooie film over de nasleep van de jodenvervolging in WO II maar vooral over de liefde voor een kind.
Film lijkt nochtans op een wat fantasierijk (kind dat plots spreekt) en speels (de stunt langs de regenpijp) verhaal af te stevenen, maar door de slotgebeurtenissen supergevoelig wordt[/spoiler)].
Knappe acts, vooral van Laura Fraser (haar verdriet is heel mooi vertolkt) al is Isabella Rosselini ook op haar best.

avatar van Dievegge
Het is leuk om de Antwerpse locaties te herkennen: de stationsbuurt, het stadspark en de Schelde. De tegenstelling tussen chassidische en vrijzinnige joden is weergegeven in de kleding en de levensstijl. Ze spreken Engels in plaats van Nederlands. Het platte accent van de conciërge is het equivalent van plat Antwerps, terwijl Laura Fraser het equivalent van A.N. spreekt.

Er komen ook een paar Hebreeuwse woorden in voor. Seider is een de eerste avond van Pesach, waarop een kind vier vragen reciteert. Gomer was de promiscuë vrouw van de profeet Hosea. Wanneer Chaja te horen krijgt dat ze volgens de regels geen broek mag dragen, schakelt ze over op een minirok, waarna de pater familias haar een gomer noemt, vergelijkbaar met "slet".

De titel kan op twee manieren geïnterpreteerd worden. Chaja's vader is letterlijk naar twee koffers die hij tijdens de Tweede Wereldoorlog begraven heeft. Symbolisch gaat het om de baggage van de Holocaust, waar vrijzinnigen en orthodoxen verschillend mee omgaan.

Chaja ondergaat een verandering via haar ervaring met het kindje en de familie. Jeroen Krabbé speelt een personage dat helemaal niet op hemzelf lijkt, erg donker maar ook met een reden. Isabella Rosselini speelt de verzoener, iemand die het conflict uit de weg gaat en partijen bijeen probeert te brengen.