Une Liaison Pornographique (1999)

Alternatieve titel: An Affair of Love

Frankrijk / Zwitserland / Luxemburg / België
Drama / Romantiek

geregisseerd door Frédéric Fonteyne
met Nathalie Baye, Sergi López en de stem van Jacques Viala

Een man en een vrouw worden in een soort documentaire stijl ondervraagd over hun relatie. Ze hebben elkaar leren kennen via een advertentie waarin de vrouw haar partner vraagt om haar 'pornografische fantasieën' te bevredigen. Wanneer de twee elkaar voor het eerst ontmoeten in een hotel, blijkt het te klikken. Ze hebben dezelfde seksuele fantasieën en hun contact is zo bevredigend dat ze een nieuwe afspraak maken. En nog een keer. Geleidelijk aan is het hen niet meer louter om de seks te doen, maar evolueert hun verhouding naar een 'normale' liefdesrelatie.

FisherKing
Aardige film; Het interview stuk bevalt me niet echt.

Yak
Ik vond die gedeelten van het interview juist heel sterk. Maakte mij als kijker veel meer betrokken bij het verhaal.

FisherKing
Ik had het tegenovergestelde ( maar zuiver uit een cinematografische hoek )

Yak
Dan verschillen we van mening. Wat is toegestaan op deze site

Maar is het niet in elk geval een interessant uitgangspunt? Door niet alleen het verhaal afstandelijk te 'consumeren', maar ook de reflectie van de hoofdpersonen (afzonderlijk) te zien op de hele situatie, werd er voor mij een hele nieuwe dimensie geschapen bij de toch al erg mooie film.

FisherKing
Yak, Je hebt wel gelijk hoor.. het is echt een goede film met een leuk uitgangspunt.. Wat ook een rol speelde was dat ik de personages wel wat van loosers vond!
Heb je ook Rien sur Robert gezien?

Yak
Heb je ook Rien sur Robert gezien?

Niet gezien. De moeite waard?

FisherKing
Ja heb die destijds in Parijs gezien.. en ik vond hem intrigerend!

De film kon me vaak niet echt vasthouden, dan werd het ronduit saai, het verhaal leek me wel goed. Het interviewen vond ik wel aardig maar daar kwam ook niet veel uit.

Tja..ik zag het niet zo, dat de relatie die sterker werd de film boeiend kon maken...2,5*

Gisteravond op tv weer het laatste uurtje gezien. Nog veel mooier dan toen ik 'm een paar maanden geleden op video zag.
Ik las ergens dat de regisseur het zelf een 'praatfilm' noemde en dat is het ook wel. Het heeft iets van theater. En toch is ie als film prachtig om naar te kijken. Het zit dicht op de huid. Figuurlijk. De makers voelden zich door het onderwerp niet verplicht om letterlijk dicht op de huid te filmen en dat is heel prettig.
Eigenlijk is het een film over communicatie, over misverstanden, over keuzes. Heel abstract klinkt dat maar het is heel basaal. Nou ja, ik weet het ook niet. Ik vond het weer hypnotiserend, dat wil ik alleen maar zeggen. Terwijl ik ernaar keek begon ik iemand die ik liefhad weer heel erg te missen...
Willen wij alleen zijn? Zijn wij soms bang om elkaar pijn te doen of elkaar te verlaten als het werkelijk een wond achterlaat? Maar de wond is er al, dat is het gekke. Je gaat iets met elkaar aan en je maakt elkaar hoe dan ook blij en je doet elkaar hoe dan ook pijn. Dat is het wonderschone aan deze film.

FisherKing
Ik ben het COMPLEET met je eens Renske.
Nathalie Baye speelt ook zo goed en naturel.

neo (crew)
Goed spel, maar af en toe misschien een beetje afstandelijk gebracht. het leek wel of er geen andere manier bedacht kon worden dan aan de hand van die interviews om de film diepgang te geven. desondanks toch een erg boeiend psychologische film. voor mij een beetje vergelijkbaar met intimitacy maar dan veel beter en met bepaalde dingen suggestief brengen bereik je blijkbaar toch meer. 3.5 sterren

slik, mooi...

wat kan er toch veel zitten in de dingen die niet uitgesproken worden. zo triest eigenlijk. de hoofdrolspelers vond ik beide heel echt.
het zette mij wel aan het denken.
en het ontroerde me.
4 sterren.

Interessante film, goed verhaal, mooi geacteerd, goed opgezet; vond zelf juist de interviews een van de pluspunten van de film.
En toch.. werd ik niet gegrepen door de film.

troy31 schreef:

slik, mooi...

het zette mij wel aan het denken.
en het ontroerde me.
4 sterren.

Hier heb ik verder niets meer aan toe te voegen.
Behalve dan dat het verhaal wel een tikkie voorspelbaar aandeed, daarom 3,5*.

Maar die afstandelijkheid in combinatie met dat onderhuidse verlangen, amai...

avatar van De GeuS
Mooie film, lekker natuurlijk geacteerd. Geeft goed aan hoe kleine details je leven kunnen beinvloeden; 4 sterren....

djelle
renske schreef:

Mooi gezegd. Ik zocht naar woorden om de schoonheid van deze film te omschrijven, maar jij hebt het al gezegd. Het was een heel intrigerende film vond ik. Ook heel dat verhaal was erg mooi gebracht met verschillende wendingen en bijgebeurtenissen die ook interessant waren om over na te denken en die soms heel subtiel verbonden waren met het absurde van de situatie (Bijvoorbeeld dat ongeval).

Eigenlijk een mooie "bedenking", schets, uit het leven gegrepen, en heel actueel zelfs. (hoeveel mensen spreken er de dag van vandaag niet op zo'n manier af, totaal onbekenden en puur voor de seks of andere redenen als gezelschap, nieuwschierigheid, een vriend of een lief zoeken...) Waar is de grens tussen gemis en liefde? Wanneer word een toevallige gewoonte waar je ingesukkelt bent een verlangen uit verliefdheid? Dit is een hele mooie en warme film met een prachtige vertelling... 4

gisteren voor het eerst op canvas gezien, mooie film hou wel van dit genre franse films

mooie film die toont dat een eenvoudig verhaal ook pr8ig kan zijn!

avatar van otherfool
Vreselijk traag en dodelijk saai, deze prietpraatfilm die totaal niet aan mij besteed was. Vooral het eerste half uur kan zonder problemen doorgespoeld worden. Maar gezien het opmerkelijk hoge gemiddelde ben ik in de minderheid...

1,5*.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Bijzondere film. Ik moest er even inkomen, maar daarna toch behoorlijk boeiend. Met een perfect einde trouwens, hoe mensen elkaar denken aan te voelen.... Mooie opbouw ook, telkens komen ze iets dichter tot elkaar en is het minder een puur seksuele verhouding.

avatar van Purmerend
Inderdaad een aparte film, alleen voor mij was de film toch iets te traag. En te weinig spectaculair, maar dat ligt ook aan het genre. Maar goed ik hou het op 2,5*.

Mooie film waar ik van genoten heb. De titel suggereert iets erotisch, maar daar vond ik jammer genoeg weinig van te merken. Toch is deze Belgische film goed geregisseerd.

Zitten aardige ideeen in de film, maar het is het net niet. Op zich een mooi en bijzonder liefdesdrama, maar ik vond de vertelstijl dermate storend (het sloeg nergens op en haalde je steeds weer uit de film; het was gewoon een zwaktebod omdat er niet op een normale manier het verhaal verteld kon worden), dat de film me amper pakte.
Verder snap ik enerzijds het nut van het niets komen te weten van de personages (ze wisten immers ook niets van elkaar), anderzijds zorgde dat ook weer voor afstandelijkheid. Aantal mooie scenes en een redelijk tempo voor een dergelijke minimalistische film. 2,5 sterren.

Prachtige film over echte mensen met een schitterend en eerlijk einde. Zeer ingetogen en oprecht geacteerd, vooral door Nathalie Baye. Niemand in de filmwereld kan zo aanstekelijk (glim)lachen als Nathalie, al decennia lang een echte topactrice! Liefhebbers van romantiek mogen deze film niet missen. Liefhebbers van porno moeten wat anders uitzoeken.

De titel doet de film geen eer aan: in plaats van seks wordt er wat afgeouwehoerd. En dat laatste is alles behalve negatief bedoeld, want de regisseur heeft een emotioneel complex, verfijnd, slim karakterportret gemaakt, aan de ene kant fascinerend en aan de andere bedachtzaam; een mooi portret over veranderlijke menselijke emoties en verlangens. Hij regisseert met flair, rijk aan verbeelding. Frédéric Fonteyne bouwt langzaam naar de onvermijdelijke breuk, waarbij je als kijker ieder stadium in de wisselwerking tussen het koppel krijgt voorgeschoteld; zo ontstaat een intens beredeneerde romance die de moeite waard was en die door miscommunicatie en angst voor intimiteit bij aanvang al ten dode gedoemd was. Ik ben een fan van Sergi López en ook in deze film acteert hij onberispelijk.

Zelfs al gelooft men niet erg in dergelijke toestanden, toch is deze film, naast zijn originaliteit, boeiend over gans de lijn en dit is niet alleen te danken aan de knappe regie maar vooral aan de prachtige acteurs die Nathalie Baye en Sergi López zijn.
Film die achteraf toch wel wat blijft hangen, niet oppervlakkig, wat de titel misschien wel zou laten vermoeden, maar eerder wat aspecten van een relatie schetsend. De vele close-ups, het interviewgedeelte, de schalkse humor tussendoor en ook een beetje suspense zijn knap verweven.
Liet soms de indruk op een stuk van Pinter te zijn geïnspireerd.