Bride Flight (2008)

Nederland / Luxemburg
Drama / Romantiek

geregisseerd door Ben Sombogaart
met Karina Smulders, Waldemar Torenstra en Anna Drijver

In 1953 wint een KLM-vliegtuig The Last Great Air Race Londen - Christchurch (Nieuw-Zeeland). Omdat tientallen jonge vrouwen meevliegen die emigreren en op weg zijn naar hun verloofde om met hen te trouwen in Nieuw-Zeeland, wordt deze vlucht omgedoopt in de 'Bruidsvlucht'. Tot de vrouwen behoren Marjorie, Margot (Elise Schaap), Esther (Anna Drijver) en Ada (Karina Smulders). De laatste is drie maanden zwanger. Deze zwangerschap ontstond toen ze een goede bekende wilde troosten en nu is ze op weg naar haar echtgenoot Derk (Micha Hulshof), met wie ze dus inmiddels - met de handschoen - is getrouwd. Ook de 25-jarige Frank (Waldemar Torenstra) vliegt mee. Hij emigreert vanwege het klimaat in Nederland en omdat hij in Indië, waar hij is geboren, niet meer kon leven. Daar is hij tijdens en na de Tweede Wereldoorlog zijn familie kwijtgeraakt door de Jappenkampen. Hij is dus niet op weg naar een geliefde. Tijdens de reis wordt hij verliefd op Ada, waar hij in het vliegtuig naast zit. Hij zal altijd een rol blijven spelen in het leven van alle drie de vrouwen.

ZE gaan hem uitzenden als driedelige miniserie? Zitten er dan extra scene's in ofzo?

avatar van Pussymixx
Miniserie? We zitten hier die film te kijken, ik denk hij duurt ruim twee uur. Houdt ie er ineens mee op... Hadden ze wel wat duidelijker kunnen vermelden in de tv gids ofzo! Balen zeg, stom dat ze zo iets doen. Zat net zo lekker te kijken.

Pussymixx schreef:

In mijn tv-gids (VARA) staat het duidelijk gemeld als mini-serie in drie delen. Zo vult de NCRV de laatste zomer herhalingen op denk ik? Ik heb de film niet gezien. Best wel genietbaar als mini-serie. Geef mijn sterren dan ook pas na afloop.

avatar van Decec
Waarom deze film weer opnieuw herhaling dinsdag 23 augustus?
Of is dit tekstfout van tv gids?

avatar van Veruca
Decec schreef:
Waarom deze film weer opnieuw herhaling dinsdag 23 augustus?
Of is dit tekstfout van tv gids?

Omdat de film in drie delen is gehakt, de 16e was het eerste deel en de 23e kan je het tweede deel zien!

avatar van Decec
Veruca schreef:

ah, ik begrijp 't. Vorige keer was 1e compleet film gezien...

avatar van Donkerwoud
skullcandygirl94 schreef:
) en die blootscene was niet erg tactvol. kleed je uit. dat zeg je toch niet als je grAAG MET diegene naar bed wil?

Meer symbolisch, Frank is degene die Ada steeds over de streep trekt om dingen te doen die haar streng-Christelijke man afkeurt. Met die scene dwingt hij haar om nou eindelijk eens toe te geven aan de verlangens die haar al zolang kwellen. Dit gezegd hebbende, in de echte wereld is het nou niet bepaald romantisch.

avatar van Donkerwoud
Een gemiste kans. Die combinatie van sfeervolle settings, schitterende kostuums en goede karakteracteurs tegenover het overweldigende natuurschoon van Nieuw-Zeeland hadden zeker de basis kunnen vormen voor een groots epos. Helaas laat het script nogal te wensen over. Het vormt geen harmonieus geheel; gebeurtenissen komen als het ware uit de lucht vallen. De grote trauma's die Frank en de dames tergen, die vaak te maken hebben met de Tweede Wereldoorlog, worden terloops vermeld en blijven onafgemaakt aan de oppervlakte borrelen. Aan het einde blijft er dan ook een onbevredigend gevoel hangen.

avatar van rep_robert
Voor het eerst sinds tijden dat ik me niet heb gestoord aan het acteerwerk(dat ik echt te pruimen vind in Bride Flight) in een Nederlandse film, is het wel weer het plot dat her en der steken laat vallen zoals Donkerwoud al zegt. De film gaat te gehaast door alle gebeurtenissen heen.

Goed voorbeeld is de zwangerschap van Marjorie, even een blij muziekje waar de zwangerschap wordt gevierd en amper een minuut later blijkt dat het kindje niet goed in de buik zit en heeft ze dus een miskraam+onvruchtbaarheid. dit zijn van die dingen waar je de tijd voor moet nemen en nu dus te weinig mee wordt gedaan. Zelfde geldt voor de relaties onderling en de achtergrond verhalen van de hoofdrolspelers. Die worden telkens heel even kort uitgelicht, maar wordt vervolgens ook niks meer mee gedaan. Terwijl ze toch belangrijk zijn voor de personages.

Ook wordt er teveel tijd geskipt, waardoor een echt goede band met de hoofdrolspelers krijgen er niet echt in zit. Daarnaast blijf ik me afvragen waardoor ze nou die band met elkaar kregen, die Ada hebben ze bijvoorbeeld alleen even 10 seconden in het vliegtuig gesproken. Echt natuurlijk en goed uitgewerkt kan ik het niet noemen. Zo heb je hetzelfde met Frank en zijn connectie met Esther en Marjorie

De muziekscore is behoorlijk eentonig en ik denk dat wel 100x hetzelfde opzwepende muziekje werd gebruikt bij een "dramatische" scene. Dat had wel iets subtieler gemogen.

Enfin, jammer van het plot en de muziekscore. Qua speelduur raast de film voorbij, voelt het eigenlijk niet eens Nederlands aan dankzij de setting in Nieuw Zeeland. Die geeft een frisse, zomerse vibe weer en dat in combinatie met de schattige jaren 50 en 60 look maakt dit Bride Flight toch wel 1 van de meest kijkbare Nederlandse films die ik de laatste tijd heb gezien.

avatar van Ragna
rep_robert schreef:

Die reis duurde wel langer dan 10 seconden hoor dat is het hele punt van hun onderlinge band. Immigranten trekken al snel naar elkaar toe. Dat alleen al schept een band met hun vieren. Ze ontvluchten hun verleden en beginnen weer helemaal opnieuw. Een land waar ze niemand nog kennen. Reken dan maar dat je veel daarover praat tijdens zo'n lange vliegreis! Je hoeft iemand maar tien seconden onafgebroken aan te kijken om een connectie ermee te voelen. Het is onzin, die connectie, maar je voelt hem dus wel. Zet een paar mensen in zo'n klein vliegtuig voor een paar uur en niemand kent elkaar en reken dan er maar op dat je band krijgt met elkaar.

avatar van rep_robert
Je zou misschien veel praten in zo'n vliegtuig, in de film gebeurt het gewoon niet en komt die band gewoon niet zo goed over.

Uitstekende film over drie jonge vrouwen die, na de watersnoodramp, emigreren naar Nieuw-Zeeland. Het duurt even voordat het verhaal echt op gang komt, maar is daarna wel meeslepend en ontroerend. De film ziet er mooi uit, mede door een uitstekend production design. Verder een zeer geslaagde casting, waarbij het acteerwerk over het algemeen gewoon goed is.

Heel mooie, gaandeweg fascinerende film met een pakkend verhaal. Prachtige cinematografie en over het algemeen prima geacteerd, in het bijzonder door Karina Smulders en Anna Drijver. Dat alles maakt dit zonder meer tot een van de beste Nederlandse films van de laatste jaren.

Mooie, intrigerende film. De compliceerde maar natuurlijke band tussen Frank en de vrouwen is subtiel en meeslepend neergezet. De ietwat voorspelbare drama doet niet af aan het grote geheel. Sterke acteerprestaties, prachtige beelden en een goede structuur. Heerlijke verrassing van eigen bodem.

Een aardig drama en ook wel informatief hoe het met emigranten ging die bv na WOII (en na 1953) met vliegtuigen vol naar Nieuw Zeeland (en Australië, Canada en de VS) vertrokken om een nieuw leven op te bouwen, allemaal met verschillende motivaties. Ook in mijn familie waagden een aantal deze sprong.

De vrouwelijke personages in de film vind ik wel erg vlak getypeerd: de 'lellebel', de 'non' en het 'domme gansje', toch een beetje storend.
Er zijn mooie beelden en opnamen te zien, maar in de montage werden overgangen soms afgekapt met een zwart beeldje tussendoor of hak-hak aan elkaar geplakt, niet echt mooi.
En sommige kostuums (bruidsjurk bv) zijn niet kloppend voor die tijd, veel te modern. De spraak, taalgebruik en manieren overigens ook.
Qua 'romantiek' vond ik (vooral) het eerste deel zóoo voorspelbaar, iedereen is op seks gefocust, hoe verrassend toch weer Gelukkig boeiden mij een aantal elementen in het verhaal later meer.

P.C.96
Erg aandoenlijk drama met een viertal van geweldige spelers en betoverende cinematografie: die prachtige landschappen! Alleen de muziek van Ilse DeLange vond ik een beetje out-of-place maar nochtans wel mooi.

avatar van pvl63
Brideflight begint traag maar al snel zit je helemaal in het verhaal. Het is een boeiende vertelling over 4 emigranten naar Nieuw Zeeland in de jaren 50. Drie vrouwen en één man, een bon vivant. De levens van de 3 vrouwen zijn verweven met de bon vivant en met elkaar.

De film zit subtiel in elkaar, de getoonde emoties komen echt over. Brideflight is als een puzzel die zich stukje voor stukje laat leggen. Op het einde van de film is de puzzel compleet en de cirkel rond. Knap gedaan!

avatar van pierre18
Weer zo'n heerlijke Nederlandse film! Het één en ander in het verhaal en karakters ligt er behoorlijk dik bovenop, maar op zich was dat nu eens prettig, je kon je nu volledig concentreren op de filmlocaties en mode die geweldig de sfeer van de jaren 50 en 60 weergaven. Meer dan voortreffelijk geregisseerd! Tel daarbij op de uitstekende acteerprestaties van een ieder en je krijgt een film voorgeschoteld die je volledig meesleurt en de tijd voorbij laat vliegen. Heb deze film nu drie keer gezien maar hij verliest nog steeds niets van zijn glans.

Mooie Nederlandse film.
Het komt wel wat traag op gang, maar het ganse verhaal is wel boeiend, goed om volgen ook.
Puike cast en een goed verhaal, kortom een prima film.

Aardig om een keer te zien, maar ook niet meer dan dat.

avatar van Mac Hammer Fan
Na de Tweede Wereldoorlog en de Watersnoodramp had Nederland voor veel jonge vrouwen nog weinig te bieden. Het was een tijd van onzekerheid. Ada, Esther en Marjorie besluiten te emigreren naar Nieuw-Zeeland om daar te trouwen. Op het vliegtuig maken ze kennis met de 25-jarige Frank, een knappe man maar ook een hartenbreker, die een rol zal blijven spelen in het leven van elk van de dames.
Mooi romantisch drama met fraaie beelden en landschappen, gefilmd in een intelligente flashbackstructuur. De cast is sterk en het script intelligent. De regisseur gebruikt voor de drie tijdsvlakken die het verhaal bestrijkt een eigen kleur en camerawerk, waardoor je onmiddellijk aanvoelt in welke tijd het onderdeel zich afspeelt. ‘Bride Flight’ bevat een aangename mix van drama, nostalgie, liefde en humor. De prent sleepte heel wat Awards in de wacht.

avatar van Zwolle84
De laatste tijd waag ik me voor het eerst in tijden weer aan Nederlandse films, in de hoop van mijn vooroordelen over het amateurisme ervan af te komen. Het pakt helaas anders uit; m'n mening wordt alleen maar sterker.

Ook hier is het allemaal weer van zo'n knullig niveau. Het oogt goedkoop en met name het acteerwerk is vreselijk slecht. Onmogelijk om dan een band met de karakters op te bouwen, wat toch wel cruciaal is bij zo'n film. Steeds weer die goedkope strijkers bij gevoelig bedoelde scènes, steeds weer die typisch Nederlandse acteursstemmetjes die je nooit op straat zou horen en dan sleept het ook nog eens enorm.

Sterretje dan maar voor de Nieuw-Zeelandse landschappen, ook al kunnen ook die veel mooier in beeld worden gebracht.

avatar van tommykonijn
Bride Flight is een rustige, aangename speelfilm. Het speelduur is wat lang en ik zal niet zeggen men nergens een steekje laat vallen, maar tegelijkertijd is dit een vrij unieke Nederlandse film. Een dergelijke grootse opzet kom je immers toch niet vaak tegen. De muziek valt in positieve zin op en ook de kostuums, het camerawerk en de montage verdienen alle lof; je waant je zonder enige twijfel halverwege de jaren vijftig en de jaren daarna. Het acteerwerk is op zich ook goed, hoewel het script hier en daar iets te duidelijk aanwezig is. Met name het viertal Waldemar Torenstra, Karina Smulders, Elise Schaap en Anna Drijver levert goed werk af. Ondanks al deze positieve aspecten gaat de film toch een beetje als een nachtkaars uit. Het verhaal springt soms van de hak op de tak, gaat soms te snel en soms juist weer te langzaam. Het feit dat meerdere verhaallijnen door elkaar lopen levert hier uiteindelijk niet helemaal het gewenste effect op. Op het moment dat de aftiteling verscheen, was mijn reactie: 'niet verkeerd'. Bride Flight heeft in principe genoeg te bieden en is een fijne zit, maar ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat hier nog meer had ingezeten.

avatar van IH88
Bride Flight

Degelijke film over de bruidsvluchten in de jaren 50 van Nederland naar Nieuw-Zeeland. Veel Nederlanders wilde daar een nieuw bestaan opbouwen, en in Bride Flight volgen we een aantal personages die op de vlucht een band opbouwen.

Het grootste probleem van de film is dat regisseur Sombogaart er allemaal dramatische, romantische en sentimentele plotontwikkelingen in wil stoppen, zonder dat het veel indruk maakt. Ongeloofwaardig, houterig geacteerd, slechte dialogen etc. Het helpt allemaal niet. Door de vele verhaallijnen voelt alles ook zeer vluchtig en gehaast aan. De oudere acteurs krijgen te weinig te doen (hoewel Van Ammelrooy fantastisch is), en van de jongere acteurs weet alleen Elise Schaap indruk te maken.