• 15.837 nieuwsartikelen
  • 178.426 films
  • 12.237 series
  • 34.020 seizoenen
  • 647.758 acteurs
  • 199.131 gebruikers
  • 9.379.095 stemmen
Avatar
 
banner banner

Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull (2008)

Actie / Avontuur | 122 minuten
3,05 3.158 stemmen

Genre: Actie / Avontuur

Speelduur: 122 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Steven Spielberg

Met onder meer: Harrison Ford, Cate Blanchett en Shia LaBeouf

IMDb beoordeling: 6,2 (511.374)

Gesproken taal: Engels, Duits en Russisch

Releasedatum: 22 mei 2008

  • On Demand:

  • Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis
  • SkyShowtime Bekijk via SkyShowtime
  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull

"The adventure continues..."

1957. De Koude Oorlog is op zijn hoogtepunt. Nadat hij op een afgelegen vliegveld ternauwernood ontsnapt aan een groep snode Sovjet-agenten, ontmoet de avontuurlijke archeoloog Indiana Jones de jonge, opstandige Mutt die zijn hulp nodig heeft bij een persoonlijke missie. In ruil daarvoor maakt Indy grote kans op het vinden van de Crystal Skull van Akator, een legendarisch en fascinerend voorwerp omringd door bijgeloof en gevaar. Indy en Mutt reizen naar de uithoeken van Peru, maar merken al snel dat zij niet de enigen zijn die de Crystal Skull zoeken.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Volledige cast

Acteurs en actrices

Indiana Jones

Irina Spalko

Marion Ravenwood

Mutt Williams

George 'Mac' McHale

Professor Harold Oxley

Dean Charles Stanforth

Antonin Dovchenko

Russian Suit

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van thunderball

thunderball

  • 5882 berichten
  • 1414 stemmen

Er zijn ook genoeg mensen, vooal in het begin, wanneer de vaak niet al te kritische diehardfans stemmen, die een vijf geven en roepen dat het een meesterwerk is. Dus het heft elkaar goed op en zo kom je uiteindelijk toch wel aan een eerlijk en meer realistisch cijfer.


avatar van Pimolition

Pimolition

  • 101 berichten
  • 63 stemmen

Eerste helft was leuk, tot die jungle. De openings scene was wel wat overdreven en lang. In de jungle ging het bergafwaarts, zeer ongeloofwaardige (vaak CGI) stunts die eerdder thuishoren in een Pirates of the Carribean film dan in Indiana Jones. Nergens had ik het idee dat Indiana Jones kon sterven. Bovendien had er meer speurwerk in de film gemogen. Het einde had goed kunnen zijn, maar omdat het direct aansloot op een te lange achtbaan van overdreven actie moest het aan kracht inboeten en zat ik met een gevoel van het zal allemaal wel. Met wat meer subtiliteit, kortere actie scenes, wat meer dialoog en onderzoek, en zonder de slappe CGI effecten en overdreven stunts had dit echt een bevredigend vervolg kunnen zijn.


avatar van Pimolition

Pimolition

  • 101 berichten
  • 63 stemmen

Mr_White schreef:
Om even te reageren op de niet zo gewenste toevoeging van de aliens, ik denk dat het feit dat de Crystal Skull een schedel van een alien is met bovenaardse (of beter: buitenaardse) krachten niet zozeer het probleem is, maar het feit dat Spielberg en Lucas besluiten de alien en zijn ruimteschip dan ook nog eens te laten zien. Dat vond ik echt verschrikkelijk. Ze lieten God toch ook niet zien aan het einde van the Last Crusade! Daar vergelijk ik het mee. De Ark en de Graal bevestigen het bestaan van een God, zonder God naar beneden te halen, waardoor er een soort van mysterie blijft bestaan. De Crystal Skull bevestigt het bestaan van aliens, maar hier laten ze dan ook de alien zien en dat verpest het mysterie. Dat is mijn grootste probleem met het einde.


Hier ben ik het volkomen mee eens, ze hadden beter alleen een UFO die wegvloog kunnen laten zien dan die ontzettend saaie, lelijke aliens die ook nog eens niets zinnigs hadden toe te voegen


avatar van finalman

finalman

  • 1767 berichten
  • 1579 stemmen

Als ik echt kritisch moet zijn, mijn grootste problemen van deze film zijn:

1) In het 3e deel dronk Indy en zijn vader vanuit de heilige Graal, die het eeuwige leven gaf. In dit deel was z'n vader overleden en is Indy ouder geworden

2) Mij wat teveel grapjes in de film gemaakt

3) Het is wat jammer, dat er een alien tevoorschijn kwam, de schedel leek wel die van Alien van Ridley Scott. Het was beter een mysterie geweest.

4) Mutt Williams, (die naam alleen al, Mutt??) die zich voordeed als Tarzan??? Komaan

5) In het begin met die dieren (?) in de grond. Beetje kinderachtig eigenlijk als Indy zoeft met een soort sneltrein dat deze diertjes allemaal meekijken van links naar rechts

6) Teveel CGI, terwijl Spielberg eens gezegd had dat het een "B-film" zou zijn omdat er bijna geen CGI gebruikt zou zijn

De positieve kantjes:

1) De kledij
2) De cast (alleen jammer dat Connery niet wou meedoen)
3) De special effects

Maar toch heb ik genoten van deze film, alhoewel het verhaal niet past ten opzichte van de eerste 3 delen, geef ik een 3,5 sterren voor deze film.


avatar van sonyjh

sonyjh

  • 546 berichten
  • 570 stemmen

ik vond the mummy een afkooksel van de eerste 3 indiana jones films. (wat me ook logisch lijkt)

Maar tot mijn spijt had ik met indiana jones 4 eerder het gevoel van een the mummy vs james bond film te zijn dan een indiana jones film.

Spijtig.

3 sterren, omdat de film toch nog degelijk was


avatar van Mr_White

Mr_White

  • 2067 berichten
  • 0 stemmen

finalman schreef:
1) In het 3e deel dronk Indy en zijn vader vanuit de heilige Graal, die het eeuwige leven gaf. In dit deel was z'n vader overleden en is Indy ouder geworden

Je vergeet dat de ridder zei dat de prijs voor onsterfelijkheid was dat je de tempel niet mocht verlaten. Indy en zijn vader verlieten de tempel en dus waren ze niet meer onsterfelijk.


avatar van romain

romain

  • 68 berichten
  • 837 stemmen

De domper van het jaar! Al enkele jaren zit ik uit te kijken naar dit vierde deel van mijn grote jeugdheld. De teleurstelling kon niet groter zijn toen ik gisteren uit de bioscoop kwam. Op het moment dat de schaduw van de man met de hoed op de autodeur verschijnt, begint de adrenaline te lopen. En de eerste aktiescene ademt ook nog de indysfeer. Maar alles wat daarna volgt is een aanfluiting voor de vorige delen. Het lijkt wel of Spielberg en co hebben toegekeken hoe de jongens van de special effects alles uit de kast probeerden te halen(wat overigens goed gelukt is). Dat vind ik allemaal prima maar bij Dr. Jones verwacht ik toch nog iets meer. Een beetje verhaal bijvoorbeeld. Niet te geloven dat ze hier zo lang op gewerkt hebben. De ingredienten zijn ongekruid in de pan gegooid. Even roeren en dan onder een laag effecten geserveerd. Getuige hiervan het werkelijk totaal belachelijke onindyachtige(dit woord staat niet in de Van Dale) einde. De sidekicks van vroeger waren ook stukken beter(die Shia is behoorlijk irritant). En last but not least; Ford is toch echt te oud geworden voor deze rol. . Er zijn ongetwijfeld mensen die het schitterend gaan vinden maar voor mij blijft the last crusade ook echt de laatste. Conclusie : The man with the hat is back but the magic is gone. *1/2 voor de CGI + * voor de hoed, de zweep en het aanstekelijke deuntje= **1/2


avatar van finalman

finalman

  • 1767 berichten
  • 1579 stemmen

Mr_White schreef:
(quote)

Je vergeet dat de ridder zei dat de prijs voor onsterfelijkheid was dat je de tempel niet mocht verlaten. Indy en zijn vader verlieten de tempel en dus waren ze niet meer onsterfelijk.


ah, ben je dat zeker?, ik dacht dat de graal niet over de zegel mocht, maar over onsterfelijkheid zei hij niks denk ik? Zou es opnieuw moeten zien dan


avatar van Bart Tönjann

Bart Tönjann

  • 344 berichten
  • 79 stemmen

Ik ga Woensdag naar deze film.. Als ik al deze kritiek zie, dan stijgen mijn verwachtingen niet echt. Maar gewoon verstand op nul, niet te kritisch zijn en gewoon alles over me heen laten lopen. Enige nadeel alvast is dat ik dit weekend Raiders en Crusade weer eens bekeken heb... Is denk niet slim


avatar van Hankster

Hankster

  • 216 berichten
  • 1030 stemmen

Yeah, vanavond gaan we hem eindelijk zien


avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss (moderator films)

  • 11922 berichten
  • 5323 stemmen

finalman schreef:


5) In het begin met die dieren (?) in de grond. Beetje kinderachtig eigenlijk als Indy zoeft met een soort sneltrein dat deze diertjes allemaal meekijken van links naar rechts

6) Teveel CGI, terwijl Spielberg eens gezegd had dat het een "B-film" zou zijn omdat er bijna geen CGI gebruikt zou zijn


Je slaat de spijker op z'n kop: dat waren inderdaad ook twee van mijn grootste kritiekpunten op deze erg tegenvallende film. Het ziet er allemaal schitterend en tot in de puntjes verzorgd uit, maar nergens dat 'wow-gevoel' als bij the Temple of Doom met die mijnkarretjes.

Wat me ook dwarszat: Ford had gezegd tegen Lucas dat hij niet tegen buitenaardse wezens wilde vechten. Wat is dan in godsnaam dat gedrocht op het einde?

Nu ik er zo op terugkijk eigenlijk meer tegenvallers dan meevallers.


avatar van Mr_White

Mr_White

  • 2067 berichten
  • 0 stemmen

finalman schreef:
(quote)


ah, ben je dat zeker?, ik dacht dat de graal niet over de zegel mocht, maar over onsterfelijkheid zei hij niks denk ik? Zou es opnieuw moeten zien dan


Hier is de directe quote: You have chosen... wisely. But, beware: the Grail cannot pass beyond the Great Seal, for that is the boundry, and the price, of immortality.

Het tweede deel is natuurlijk waar het om draait.


avatar van kos

kos

  • 46701 berichten
  • 8856 stemmen

Volgens mij zaten er trouwens nogal veel verwijzingen naar al die fantasy-films uit de jaren '50 en nog veel meer oude cinema.

Van het perosnage en uitelijk van Blanchett, tot het area 51 gedoe tot Shia's overduidelijke scene van Brando in The Wild One:

http://neveryetmelted.com/wp-images/WildOne.jpg


avatar van john constantine

john constantine

  • 263 berichten
  • 243 stemmen

Een heerlijke Indiana jones film, die toch wel bij de triologie pas ook al vinden velen mensen dat niet. Het avontuur is nog groter dan zijn voorgangers. Alleen jammer dat hij minder realistischer is dan zijn voorgangers. Te veel CGI hebben ze in de film gestopt, waaronder bij de actiescene in die jungle, dat die lang deed vond ik helemaal niet erg want mij verveelde die niet, alleen jammer dat die soms iets te overdreven was maar wel leuk gedaan naar mij mening. En jah de qlimax had ik ook iets meer van verwacht, jammer dat de slechterik op deze wijze is doodgegaan, had er liever anders dood zien gaan, was een beetje te simpel als het aan mij lag gemaakt!

Voor de rest gewoon lekker genieten, de cast is wel weer uitstekend, ook leuk dat je andere bekenden tegenkomt behalve indie zelf, Shia LaBeouf was ook goed en leuk gecast als de zoon van indiana jones, alleen jammer van cate blanchett, die je in het begin van de film ziet, en dan pas een uur later weer terug. Maar zoals ik al zei gewoon puur genieten sommige mensen vonden hem wel goed en sommige niet, ik zit er tussenin

al en al toch een 4* omdat ik het verder gewoon een heerlijk film vond!!


avatar van finalman

finalman

  • 1767 berichten
  • 1579 stemmen

Mr_White schreef:
(quote)


Hier is de directe quote: You have chosen... wisely. But, beware: the Grail cannot pass beyond the Great Seal, for that is the boundry, and the price, of immortality.

Het tweede deel is natuurlijk waar het om draait.


Hmh, je hebt gelijk, Mr_White. Dank voor de duidelijkheid


avatar van Bartel

Bartel

  • 170 berichten
  • 0 stemmen

Die blije beesten in het begin die uit de grond kwamen irriteerden me ook mateloos.

Ik dacht echt dat ik nog naar de reclame aan het kijken was van één of ander drankje maar nee het was toch echt de film die al begonnen was....

dat was ook 1 van mijn grote kritiek punten op deze film, ze proberen grappig te zijn ala Pirates style maar nogmaals :

"If it ain't broke then don't fixe it " !!


avatar van L. luchtloper

L. luchtloper

  • 857 berichten
  • 0 stemmen

Ik ben er gisteren naar toe geweest, wat kan ik er over zeggen?
Van jongs af aan was ik in de ban geraakt van Indiana Jones na het zien van the Last Crusade. Het sterke aan the last crusade vond ik het mysterie rondom de Heilige Graal, de spanning rondom het nazi-regime in Oostenrijk en Berlijn. Leuk vond ik ook de karakters tussen vader en zoon. De zoon die eerst op zoek gaat naar vader, maar vader die de queeste naar de Graal een stuk serieuzer neemt.

Verder vond ik de relatief eenvoudige actie en de vele settings in verschillende landen boeiend om te zien. Het einde bleef net zoals Raiders of the Lost Ark vrij mysterieus.

Dat fascineerde mij. Ik kan ook stellen dat ik de vorige Indy's behalve the Temple of Doom bescheiden van karakter vond, waar naast actie ook ruimte open was voor dialogen en fantasie.

Kingdom of the Crystal Skull
Bij deze film ervaarde ik deze gevoelens een stuk minder. Ik was bijvoorbeeld al nieuwsgierig wat voor een vorm het begin zou krijgen. In de voorgaande films wordt het Paramount logo omgezet naar een berg of rots in de film, in de preloog. Ik vond het jammer dat het in deze film werd omgezet naar een zandbergje waar een knaagdier uitkwam. Maar dat is een klein detail. De preloog zelf was enigzins te betreuren, aangezien het meteen ging over het artefact waar de rest van de film mee te maken had. In de Last Crusade ging de preloog over de jonge jaren van Indy, wat ik een stuk boeiender vond.

Maar buiten dat had de preloog ook wel wat boeiends. Area 51, medogenloze, hard gestaalde Russen die me weer een beetje aan de nazi's lieten denken van de vorige films. Verder vond ik de scenes in het magazijn interessant, je werd meteen geprikkeld door het idee dat het artefact van Raiders hier ergens tussen in lag. Ik dacht in eerste instantie ook dat de Russen naar dit artefact op zoek waren. Dat bleek uiteraard niet zo te zijn. Wel vond ik de ontsnappingsscene als vanouds met de zweep aan de lamp (Temple of Doom) en de truck-elleboog-stoot (Raiders).
Aan het einde zag je ook enkele seconden een open gebroken krat met de Ark des Verbonds erin.

Deze scenes zorgde er wel voor dat ik een glimlach op mijn gezicht kreeg.
Ik had trouwens steeds het idee dat Spielberg met kleine details teruglinkte naar de oude films.

Wat ik wel te betreuren vond was de straalmotor scene en atoombomscene. Naar mijn gevoel had Spielberg vooral die laatste weg kunnen laten.

De scenes erna waren zeer zeker een lichtpunt in de films, de scenes bij en in Harvard, de introductie van Mutt, de achtervolgingen in de straten. Zoals vanouds. Ook leuk vond ik de linken met Denholm Elliot (Marcus Brody). De acteur is in 1992 aan AIDS overleden en ik had sterk het idee dat Spielberg naast Connery ook hem wilde vereëren in de film. Tevens vond ik de klasscene, met het befaamde bord weer een plezier om te zien.

Ik genoot vroeger ook altijd van het enigzins informatieve gehalte in de films, de zogenaamde briefing in de films voor de expeditie naar het artefact begint. Toen Indy sprak over signalen die de Goden alleen kunnen zien, kwam als eerste gedachte de Naszca lijnen in me op. Toen Indy dat bevestigde voelde ik me even zelf een kleine Jones.

Toen begon het verhaal echt op gang te komen. De befaamde kaart met vliegtuig en rode lijn met het deuntje kwam weer tevoorschijn.

De scenes in de eerste tempels vond ik persoonlijk ook het beste, het spannendste. De afwisselende scenes van actie, rust en spanning maakte het weer helemaal.

Daarna kwamen uiteraard de Russen een kijkje nemen, begon het verhoor in de jungle met de skull en de introductie van Marion. Die introductie en de scenes die volgde waren ook te beamen. Ook de scene waar Indy gered werd door een slang als touw wekte een glimlach op mijn gezicht.


Na deze scenes vond ik de film echter achteruit gaan.

De achtervolging in de jungle met de panser en amfibievoertuigen begonnen goed, maar veranderde teveel in een onrealistisch, eindeloos special effect spektakel. Scenes als Mutt in de lianen, het amfibievoertuig dat in een tak blijft hangen en zo in de rivier landt, van waterval en waterval valt (link naar de Temple of Doom) zorgde ervoor dat ik rustig nee knikte en moest fronsen. Ook de scenes met de reuzenmieren vlak daarvoor waren naar mijn mening een ramp. Spielberg probeert in iedere film nieuwe enge beestjes te introduceren, maar dit sloeg nergens op. Mieren die bijvoorbeeld in piramide vorm naar de Russische vrouw klommen. Mieren die de grote Rus meenemen in de mierenhoop. Dit maakt de Indiana Jones films volstrekt belachelijk naar mijn idee. Het doet de oude films in combinatie met de watervallen geen eer aan.

Na deze scenes kwam weer een lichtpunt.De tempel onder de waterval, waar de schedel langzamerhand echt op zijn plaats kwam. Dit waren weer amusante beelden waar Indy met zijn informatie goed in zijn rol zat.

Het einde vond ik eigenlijk een dieptepunt. De scenes met de kristallen skeletten, de roterende schijf waar de expeditieleden allemaal op stonden, het één worden van de kristallen alien skeletten die een levensechte alien vormde, de Russen consumeerde.

Toen Indiana en zijn vrienden/familie op de vlucht sloegen, het ruimteschip zich onthulde en blokken in het rond vlogen. Spielberg probeerde muzikaal terug te linken naar het einde van the Last Crusade maar dat lukte naar mijn gevoel niet. Het was te geforceerd en nep naar mijn mening. Het grote punt met betrekking tot deze scenes vond ik dat de special effects het hele mysterie van het artefact onderuit haalde. Ik vond Raiders en the Last Crusade bescheidener van toon met betrekking tot de afrekening met de slechteriken.

Daarna kwam natuurlijk de bruiloft. Ik heb ook mijn twijfels bij deze scenes, van de ene kant vond ik het wel leuk, maar van de andere kant vond ik het een beetje een geforceerde manier om de Indiana Jones films goed af te ronden. Het stuk waar de kerkdeur open waaide, waar de hoed terecht kwam bij Mutt (alsof Spielberg wilde aangeven dat hij hier verder mee wilde gaan). Indy pakt uiteindelijk de hoed op alsof Spielberg wilde zeggen dat er maar één Indiana Jones is.

Ik vond het een beetje nep.


Dit was mijn lange recensie. In het kort kan ik stellen dat Indiana Jones and Kingdom of the Crystal Skull een leuk avondvertier is, maar dat Spielberg faalt bij het neerzetten van een goede Jones film zoals we dat gewend zijn bij Raiders of the Lost Ark en the Last Crusade. Het is leuk om oude links terug te zien die de Indy fan terugbrengt naar zijn jeugdsentiment. Maar veel scenes vond ik geforceerd en een groot deel van de film is verpest door onrealistische scenes met een teveel aan special effects.

Vandaar mijn twijfel; Hij krijgt de helft van het aantal punten, een 2,5 dus.


avatar van megaman

megaman

  • 1484 berichten
  • 229 stemmen

Weinig positieve berichten hier. Is het nog wel verstandig om naar de bioscoop te gaan en word ik dan niet ook hevig teleurgesteld? Vooral omdat ik Last Crusade nog steeds een prachtige film vind met veel aangrijpende momenten. Gister heb ik Raiders en Tempel nog even gekeken. Raiders vind ik het minst leuk maar ondanks dat heeft deze film nog steeds klasse. Tempel is duister maar heeft weer wel een avontuurlijke sfeer. Toch wel mooi dat er een vierde deel werd gemaakt. Goed of slecht, we moeten het nu een Quadrilogy noemen. En misschien gaan ze al aan de gang met een vijfde episode .

PS: draait Indy 4 over twee weken nog steeds in de bios?


avatar van Knisper

Knisper

  • 13038 berichten
  • 1279 stemmen

megaman schreef:

PS: draait Indy 4 over twee weken nog steeds in de bios?

Daar zou ik me geen zorgen over maken.


avatar van Albus Dumbledore

Albus Dumbledore

  • 2041 berichten
  • 884 stemmen

Ik heb iets vreemds gevonden op Imdb.com.
Bij de F.A.Q.'s staat dit:
F.A.Q.: Are there going to be Aliens in this one?
Nou, dan staat er een heel verhaal, maar helemaal onderaan staat dit zinnetje:
Correction: They are no aliens in the film, they are inter-dimensional beings!


avatar van lordhumangus

lordhumangus

  • 225 berichten
  • 505 stemmen

Vond het niet meeslepend zoals de vorige delen dat wel waren. Verliet de zaal met een gevoel van "nou dat hebben we weer ook gezien ppppfpfpfffffff"".

Waarom stoppen ze die insecten erin leken wel de "skarabee's" uit de mummy films.


avatar van kos

kos

  • 46701 berichten
  • 8856 stemmen

Albus Dumbledore schreef:
Ik heb iets vreemds gevonden op Imdb.com.
Bij de F.A.Q.'s staat dit:
F.A.Q.: Are there going to be Aliens in this one?
Nou, dan staat er een heel verhaal, maar helemaal onderaan staat dit zinnetje:
Correction: They are no aliens in the film, they are inter-dimensional beings!


Wat is daar zo vreemd aan? Heeft betrekking op de woorden van Hurt op het einde lijkt me.


avatar van erwku

erwku

  • 529 berichten
  • 2482 stemmen

Wat mij opvalt bij het lezen van de ´negatieve recensies´ is dat veel mensen vergeten waar Indiana Jones werkelijk voor staat.

Lucas en Spielberg hebben Indiana Jones bedacht als metafoor en ode aan alle b avonturen-actie. van de jaren 30,40 50. Jungle,pulp, western, king soloms mines, Ronald Reagan, Alan Quarterman, etc

Omdat deze film ook in de jaren 50 speelt hebben zij allerlei cultuur verwijzingen en tijdsbeelden uit deze periode in de film gezet. En naar mijn smaak met een dikke knipoog.
° Area 51 en het fenomeen UFO is een boegbeeld van de jaren 50.
° atoomproeven en kernoorlog
° Russen die als spionnen actief zijn binnen de VS
° Het McCarthy isme en zwarte lijst

Daarom vind ik het ook logisch maar gewaagd, dat de dimenionale wezens en hun ruimteschip er exact uitzien als het cliche beeld wat inmiddels is ontstaan.

Die Tarzan scene alleen kon echt niet/ maarja als James Bond het mag doen, dan Indy ook.


avatar van GGG

GGG

  • 523 berichten
  • 586 stemmen

Hij was wel aardig filmisch gezien en qua typecasting maar had van mij niet meer gehoeven. Ik vond het een erg mager script en had niet het gevoel dat ik bij een echte Indiana Jones film zat. Ik had meer het gevoel dat ik op het eind bij Close Encounters of the Third Kind zat met de inter-dimensional beings…etc! Ik hoop dat het derde deel van de Mummy meer aan mijn verwachtingen gaat doen als deze…Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull!


avatar van Mr_White

Mr_White

  • 2067 berichten
  • 0 stemmen

erwku schreef:
Wat mij opvalt bij het lezen van de ´negatieve recensies´ is dat veel mensen vergeten waar Indiana Jones werkelijk voor staat.

Lucas en Spielberg hebben Indiana Jones bedacht als metafoor en ode aan alle b avonturen-actie. van de jaren 30,40 50. Jungle,pulp, western, king soloms mines, Ronald Reagan, Alan Quarterman, etc

Omdat deze film ook in de jaren 50 speelt hebben zij allerlei cultuur verwijzingen en tijdsbeelden uit deze periode in de film gezet. En naar mijn smaak met een dikke knipoog.
° Area 51 en het fenomeen UFO is een boegbeeld van de jaren 50.
° atoomproeven en kernoorlog
° Russen die als spionnen actief zijn binnen de VS
° Het McCarthy isme en zwarte lijst

Daarom vind ik het ook logisch maar gewaagd, dat de dimenionale wezens en hun ruimteschip er exact uitzien als beeld het clichebeeld wat inmiddels is ontstaan.

Die Tarzan scene alleen kon echt niet/ maarja als James Bond het
mag doen, dan Indy ook.


Zoals ik al eerder zei, zat het probleem voor mij niet in de aanwezige elementen maar de uitwerking ervan, met name het tonen van de alien en zijn ruimteschip. De skeletten met speciale krachten waren voor mij bevestiging genoeg. Ook vond ik een hoope jaren '50 elementen bij elkaar geschraapt. Op de nazi's na propten ze de vorige film toch ook niet vol met jaren '30 verwijzingen.


avatar van Mr.Crow

Mr.Crow

  • 107 berichten
  • 95 stemmen

erwku schreef:
Wat mij opvalt bij het lezen van de ´negatieve recensies´ is dat veel mensen vergeten waar Indiana Jones werkelijk voor staat.

Lucas en Spielberg hebben Indiana Jones bedacht als metafoor en ode aan alle b avonturen-actie. van de jaren 30,40 50. Jungle,pulp, western, king soloms mines, Ronald Reagan, Alan Quarterman, etc

Omdat deze film ook in de jaren 50 speelt hebben zij allerlei cultuur verwijzingen en tijdsbeelden uit deze periode in de film gezet. En naar mijn smaak met een dikke knipoog.
° Area 51 en het fenomeen UFO is een boegbeeld van de jaren 50.
° atoomproeven en kernoorlog
° Russen die als spionnen actief zijn binnen de VS
° Het McCarthy isme en zwarte lijst

Daarom vind ik het ook logisch maar gewaagd, dat de dimenionale wezens en hun ruimteschip er exact uitzien als beeld het clichebeeld wat inmiddels is ontstaan.

Die Tarzan scene alleen kon echt niet/ maarja als James Bond het mag doen, dan Indy ook.


Kijk, jij snapt het.


avatar van Ridderkerker

Ridderkerker

  • 35 berichten
  • 48 stemmen

Aardige film , Shia LeBeouf vind ik een goede acteur. 3,5


avatar van mierenmark

mierenmark

  • 113 berichten
  • 183 stemmen

moi


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Beter dan gevreesd, minder dan gehoopt. Na Rambo had ik wel een aardige verwachting van deze. Zag hem zelfs op dezelfde plek (Cinerama 1) waar ik 27 jaar geleden Raiders zag.

Helaas lost die het niet in. Openingscene was erg zwak. Kernexplosie was leuk gevonden, maar onzinnig, daarbij al beter uitgevoerd in T2

In Peru begon het sfeertje goed, maar verder geen echt grootse scenes, ook te veel van hetzelfde. (Nee, dan zijn Raiders en Temple of Doom veel spectaculairder en afwisselender) Film leek meer een zoveelste Mummy of King Solomons Mines dan een Indiana Jones. Ook de rol van Karen Allen had ik moeite mee. Je had immers nog geen botox in de jaren 50....

3-3,5*


avatar van mierenmark

mierenmark

  • 113 berichten
  • 183 stemmen

ik geef indiana hoop jullie niet denk ik!?!