10,000 BC (2008)

Verenigde Staten / Zuid-Afrika
Avontuur / Drama

geregisseerd door Roland Emmerich
met Steven Strait, Camilla Belle en de stem van Omar Sharif

D'Leh, een 21-jaar oude jongeman, leeft in een primitieve stam 10.000 jaren voor Christus. Zij overleven door het jagen op mammoeten die eens per jaar door hun gebied reizen. D'Leh heeft bepaald niet veel aanzien in de stam, maar droomt heimelijk van prinses Evolet die ver buiten zijn bereik is. Maar wanneer de jagers van de stam en de prinses gevangen worden, realiseert D'Leh zich dat het tijd voor hem is om in actie te komen, voordat zijn stam zal uitsterven.

828 BERICHTEN56 MENINGEN

edje555
geplaatst: 15 februari 2014, 15:23 uur [permalink]
joostus schreef:
Ik heb de film vandaag voor de 2e maal gezien... De eerste keer was al paar ajar geleden. Maar wederom vind ik het een erg goede film. Ik verbaas me oprecht waarom deze film zo matig beoordeeld word. Het is een erg vermakelijke film met een bijzoner en origineel verhaal. Ik vind het heel mooi hoe dingen in elkaar overlopen en hoe de kijker verrast word op die manier.

Visueel zit de film geweldig in elakar. Prachtige beelden gezien. Op prachtige plaatsen is het opgenomen. Echt geweldig. Dat doet de film ook ontzettend ten goede, hierdoor zit je heel goed in het verhaal, in de sfeer van de film.

Ik vind het zeker een dikke 8.. Oftewel 4 sterren.

Dankjewel...
Totaal mee eens.

Deze film is totaal ondergewaardeerd....

avatar van filmfan0511
geplaatst: 9 maart 2014, 19:20 uur [permalink]
Een film zonder enige vorm van inhoud is waarschijnlijk de makkelijkste manier om deze film in het kort mee samen te vatten. Emmerich probeert dan nog even een verhaaltje te verzinnen en er een totaal niet werkend liefdesplotje aan toe te voegen, zodat het lijkt dat er toch wat inhoud in zit, maar het hele verhaal kan gemakkelijk verteld worden in misschien 5 zinnen. Waarschijnlijk heeft Emmerich zelf dit ook door gehad en gedacht: dan proppen we er visuele effecten in zodat het de kijker overdondert en dan zullen ze wel tevreden zijn. Niet dus.
Toegegeven, visueel ziet het er zeer goed uit en om eerlijk te zijn vond ik het eerste gedeelte best leuk met een paar goede actiescenes en mooi geanimeerde prehistorische roofdieren. Hoewel ook hier het verhaal flinterdun is, is het nog erg vermakelijk. Het tweede gedeelte vond ik hoewel mooie visuele plaatjes niet geslaagd. Ik vond er eerlijk gezegd niets meer aan het laatste uur en ik verveelde me soms dan ook. Ook de acteurs mogen meteen terug naar de acteerschool, of anders niet meer meespelen in films.

Over het algemeen nog wel vermakelijk en met name de eerste drie kwartier waren best wel de moeite, maar daarna vervalt het in langdradigheid en vals sentiment waardoor ik maar net uitkom op een nipte voldoende.

avatar van Mochizuki Rokuro
geplaatst: 20 mei 2014, 21:48 uur [permalink]
Veelbelovend is misschien een te sterk woord voor het begin. Maar de landschappen mochten er wezen (al is de macht, kracht en pracht ervan geen kwaliteit van de film natuurlijk), mooie kleuren, composities en setting. Emmerich doet er vanaf het begin al wel van alles aan om met 'intelligent' camerawerk en flitsende montage zijn eigen mooie plaatjes om zeep te helpen. Dat stoort eigenlijk al vrij snel, net als de filosofische one-liners.

Als eenmaal het verhaal eenmaal op stoom is gaat het al snel van kwaad tot erger. De eerste beesten gaan nog wel, zelfs die biologisch nogal onzinnig uitgewerkte loopvogels, maar ook daar is op een gegeven moment de koek op. Het laatste uur is een kwelling- en dan heb ik het nog niet eens over de muziek. Mel Gibson moet in staat worden geacht hier meer uitgehaald te hebben.

avatar van Smugmarty
geplaatst: 30 september 2014, 19:50 uur [permalink]
Helaas, dat het geen echt spektakel kon worden.
Het verhaal loopt niet lekker...de slechterik is niet echt slecht en de scene met de vogeldino's vond ik van het caliber King Kong maar dan de 1967 versie.

Acteerprestaties ondermaats.
Heb hem natuurlijk uitgekeken want vermaak is het wel degelijk.

avatar van tattoobob
geplaatst: 11 november 2014, 11:51 uur [permalink]
Zo slecht is deze film nou ook weer niet....het mocht allemaal wel wat spannender gemogen maar visueel is dit toch best een mooie film al vind ik zelf.
Verder geen hoogvlieger maar leuk om gezien te hebben.

avatar van Thorongil
geplaatst: 5 februari 2015, 17:06 uur [permalink]
Vandaag voor de eerste keer gezien. Erg matige film.
Het ontbreekt gewoon aan spannende actie, totaal geen episch gevoel. Hoofdpersonages had ik totaal geen band mee en de villains waren ook onderontwikkeld.
CGI was best aardig met de mammoeten, ook zijn er veel mooie landschappen, maar voor de rest is er niets dat boeit. 2,0*

avatar van Antonev
geplaatst: 28 maart 2015, 11:18 uur [permalink]
Deze stond al een aantal jaren op mijn lijstje om te aanschouwen. Was toentertijd aardig onder de indruk van de trailer en heb hem toen bij de eerste de beste mogelijkheid aangeschaft. Helaas is hij toen op de plank beland en er niet meer vanaf gekomen. Een tijdje terug kwam ik hem weer tegen bij het sorteren van mijn films. Even het laagje stof er af geblazen en rechtstreeks in de DVD-speler gestoken.

De trailer heeft absoluut niet gelogen, de landschappen zien er fantastisch, indrukwekkend en ook een beetje beangstigend uit. Het verhaal, tjah, wat moeten we daar nou van zeggen. Het is geen bombastische film die uitpuilt van actie en geweld. Het is allemaal redelijk ingetogen en ietwat rechtlijnig. Desalniettemin is het gewoon vermakelijk en zeker niet saai. Ik was dan ook redelijk verrast dat deze film zo matig scoort hier (en op IMDB). Van mij krijgt hij toch nog 3*.

geplaatst: 10 april 2015, 17:38 uur [permalink]
Leuke film. Niks mis mee. Einde vond ik niet zo sterk.

avatar van dvdfreak123
geplaatst: 31 mei 2015, 22:43 uur [permalink]
Geen speciale film had er meer van verwacht. Goed om 1 keer gezien te hebben maar meer niet. Karakters worden niet genoeg uitgediept net als het verhaal. Slaat een allemaal een beetje nergens op. Acteerprestaties waren ook niet speciaal. Sets enzo (CGI) die zagen er wel nog goed uit maar dit kan niet veel redden. Spijtig. 5/10

avatar van Darth Mallasorte
geplaatst: 8 juni 2015, 20:20 uur [permalink]
Goed verhaal, prachtige scenes en landschappen, goede moraal in het verhaal , avontuur en actie verzekerd, een aanrader om te zien .

avatar van Gang_Star
geplaatst: 6 januari, 14:11 uur [permalink]
Ietwat anders dan ik van Emmerich gewend ben. Geen spektakel waar alles kapot bij gaat, maar een avonturenfilm die voornamelijk draait om een achtervolging om een jongedame terug te halen. Het wordt uitgewerkt met een aantal actiescènes, die me niet echt konden interesseren, en te weinig spanning. De setting daarentegen is wel mooi, eveneens was het visueel ook prima.

avatar van Tom-Hanks
geplaatst: 13 januari, 16:25 uur [permalink]
Geen goede film met belabberde acteerprestaties en duidelijke nep-décors. Niet meer dan een 1.5

geplaatst: 19 januari, 01:01 uur [permalink]
dit was een zeer leuke film , de allerlei soorten omgevingen waren mooi en zeer dromerig ! ik begrijp niet dat deze film zo slecht scoort ! een dikke 4 van mij !

avatar van missl
geplaatst: 23 januari, 06:41 uur [permalink]
Visueel plaatje. Verder heeft deze film niets te bieden.

geplaatst: 26 januari, 21:36 uur [permalink]
Niet meer dan 2,5 sterren. Slap verhaal, Chris Curtis zag er niet uit met zijn grijze nepbaardje. De beesten waren best wel nep. En verder sloeg het geografisch ook totaal nergens op.

Ik had er veel en veel meer van verwacht.

avatar van JahLex
geplaatst: 27 januari, 14:56 uur [permalink]
De lage rating deed me niet al teveel verwachten, toch vond ik het vrij vermakelijk. Al was het hier en daar wat al te kolderiek, of het acteerwerk wat te slapjes en betrapte ik me erop toch regelmatig te zappen naar de voetbalwedstrijd op het andere net.

avatar van jipt
geplaatst: 28 januari, 00:49 uur [permalink]
Typisch Emmerich. Zelfs 10,000 jaar voor Christus weet hij al volken te verenigen.

avatar van W.V.
geplaatst: 10 oktober, 14:16 uur [permalink]
Toen ik de film voor het eerst zag konden de eerste 30 minuten mij ook nog wel amuseren, zelfs de abrupte overgang van gebieden onder invloed van de ijstijd, naar de woestijn kon ik nog wel billiken. Waar ik op afknapte was de mamoeten, totale onzin. Kijk een beetje hier en daar de feiten buigen voor een film, alla, het is fictie. Maar om nu vervolgens doodleuk mamoeten ten tonel te voeren in een gebied waar het overdag ongeveer 40 graden celsius is, terwijl genoegzaam bekend is dat toen de ijskappen zich terug trokken na de ijstijd, de mamoet ook die gebieden verliet en uiteindelijk uitstierf ben toen ook maar gestopt met kijken. Onlangs heb ik weer een poging ondernomen en heb de hele film met kromme tenen uitgezeten, dan kom ik ook nog eens tegen dat in die tijd er makkelijk allianties gesloten werden, yeah wright.
Emmerich had beter eerst een keer kunnen kijken naar La guerre du feu van Annaud, had mij misschien iets kunnen leren. De anderhalf score krijgt de film voor de eerste 10 minuten en de toch wel mooie natuur die zo af en toe voorbij komt. Maar deze ga ik dus niet weer bekijken.