• 15.835 nieuwsartikelen
  • 178.420 films
  • 12.235 series
  • 34.017 seizoenen
  • 647.758 acteurs
  • 199.126 gebruikers
  • 9.378.976 stemmen
Avatar
 
banner banner

Rogue One (2016)

Sciencefiction / Avontuur | 134 minuten
3,51 1.639 stemmen

Genre: Sciencefiction / Avontuur

Speelduur: 134 minuten

Alternatieve titel: Rogue One: A Star Wars Story

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Gareth Edwards

Met onder meer: Felicity Jones, Diego Luna en Ben Mendelsohn

IMDb beoordeling: 7,8 (747.947)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 14 december 2016

Plot Rogue One

"A rebellion built on hope."

De film speelt zich af voor Episode IV - A New Hope. Galen Erso is een gewaardeerde wetenschapper van het net opgerichte Galactische Keizerrijk. Zijn genialiteit was van cruciaal belang voor de technologische ontwikkeling van de Ster des Doods. Hoewel hij tegenstander van het Keizerrijk is, ziet hij geen andere mogelijkheid dan medewerking te verlenen. Hij ziet toch kans om de plannen van het Keizerrijk te saboteren en zijn acties kenbaar te maken aan het verzet. Hierop probeert een eigenzinnige groep rebellen een wanhopige missie uit te voeren. Die wil de plannen voor Ster des Doods stelen, voordat deze kan worden gebruikt om de heerschappij van de keizer af te dwingen.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Volledige cast

Acteurs en actrices

Captain Cassian Andor

Chirrut Imwe

Baze Malbus

Director Orson Krennic

Grand Moff Tarkin

Bodhi Rook

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van IH88

IH88

  • 9734 berichten
  • 3186 stemmen

George Lucas had het geld niet meer nodig inderdaad, maar dat wil niet zeggen dat hij het commercieel niet slim heeft aangepakt. Toen The Phantom Menace in de bioscoop kwam, kon je bijna niet om de merchandise heen. Speelgoed, poppetjes, lightsabers, posters etc. Alles kwam op de markt. Nieuwe (kindvriendelijke) personages werden geïntroduceerd, omdat Lucas wist dat het goed zou verkopen. Slimme man.

Disney doet niet veel anders en geef ze eens ongelijk. Er is een grote markt voor Star Wars films en het was niet de vraag of, maar meer wanneer er een 7de deel in de bioscoop zou komen. En ook Rogue One draait volgende week woensdag en donderdag 10 keer op één dag. Veel mensen willen deze films zien. Dat kan je Disney niet kwalijk nemen. Vraag en aanbod .


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 60517 berichten
  • 4107 stemmen

sierrra schreef:

(quote)

Wat een onzin. Alsof Lucas de prequels heeft gemaakt omdat hij geld nodig had....De enige die dollartekens ziet is Disney.

Wie zegt dat hij geld nodig had? Ik zeg dat ze puur gemaakt zijn om te cashen. Dat merk je deze eeuw toch gewoon bij Lucas? Zie ook Indiana Jones 4. Lucas geeft probleemloos de ziel van een serie weg als er maar mee kan worden verdiend. Idem met zijn DVD en Bluray edities van Star Wars, waar de oude films zelfs zijn bewerkt om er opnieuw aan te verdienen.

South Park heeft er jaren terug nog eens een heel treffende aflevering over gemaakt, moet je maar eens kijken.

Disney is ook een geldbelust bedrijf, maar voorlopig hebben ze alleen nog maar goede dingen met de SW franchise gedaan. Episode 7 was geweldig en deze Rogue One lijkt erg goed te worden.


avatar van Olivia

Olivia

  • 262 berichten
  • 141 stemmen

baspls schreef:

Bovendien doet het verhaal de ronde dat George Lucas suggesties heeft gedaan voor de film en George Lucas is wat mij betreft nog steeds 'de grote baas' wat het Star Wars (en Indiana Jones) universum betreft.

Bij episode I, II en III was Lucas nog intensief betrokken als schrijver en regisseur. Toch zijn dit geen 'fan favourites' en zijn veel liefhebbers blij dat George Lucas juist voor episode 7 alleen nog een adviserende rol had....

Ik ben, zo te zien aan de berichten hier, ook niet de enige die jouw bericht quote met een soortgelijke opmerking....Misschien zegt dit toch wel iets?


avatar van Olivia

Olivia

  • 262 berichten
  • 141 stemmen

Ik heb begrepen dat Darth Vader een cameo heeft in deze film.
Ben wel benieuwd of er nog andere bekende personages in deze spin-off zitten, Ik ben gek op (kleine) referenties en/of easter eggs naar de originele trilogie of backstories van andere karakters.


avatar van mjk87

mjk87 (moderator films)

  • 14537 berichten
  • 4521 stemmen

Olivia schreef:
Ik heb begrepen dat Darth Vader een cameo heeft in deze film.
Ben wel benieuwd of er nog andere bekende personages in deze spin-off zitten, Ik ben gek op (kleine) referenties en/of easter eggs naar de originele trilogie of backstories van andere karakters.


Dat is geen spoiler hoor, ook in enkele trailers al te zien.


avatar van mjk87

mjk87 (moderator films)

  • 14537 berichten
  • 4521 stemmen

The Oceanic Six schreef:

Disney is ook een geldbelust bedrijf, maar voorlopig hebben ze alleen nog maar goede dingen met de SW franchise gedaan. Episode 7 was geweldig en deze Rogue One lijkt erg goed te worden.

Dit. Natuurlijk wil Disney cashen (vooral via spin offs en vervolgfilms als het vreselijke Cars 2) maar dit is ook het bedrijf dat The Lion King maakte. En ik ben ook heel benieuwd naar Rogue One, de beelden zijn echt geweldig.


avatar van baspls

baspls

  • 4118 berichten
  • 1673 stemmen

Olivia schreef:

Bij episode I, II en III was Lucas nog intensief betrokken als schrijver en regisseur. Toch zijn dit geen 'fan favourites' en zijn veel liefhebbers blij dat George Lucas juist voor episode 7 alleen nog een adviserende rol had....

Ik ben, zo te zien aan de berichten hier, ook niet de enige die jouw bericht quote met een soortgelijke opmerking....Misschien zegt dit toch wel iets?

Er is inderdaad een groep 'fans' die Episodes I, II en III niet zo goed vinden. Zelf snap ik dat niet, ik vind die delen wel gewoon goed, met name Episode III is bijna van het niveau van de originele Trilogie. Het interesseert mij ook niet wat de mening van de meerderheid is, want daar hoef ik het niet mee eens te zijn. Voor mij is Lucas' oordeel gewoon belangrijk, omdat hij naar mijn mening gewoon de enige echte maker van Star Wars is. Die J.J. Abrams kan me gestolen worden, met zijn zielloze imitaties van Star Trek en Star Wars.


avatar van horizons

horizons

  • 5688 berichten
  • 2406 stemmen

Hoewel ik het met je eens ben dat Revenge of the Sith goed moet je gewoon toegeven dat Attack of the Clones en Phantom Menace op veel gebieden de plank behoorlijk hebben misgeslagen.

En Lucas is verantwoordelijke voor the ewok adventure (deel 1 & 2) en holiday special (over dollar tekens zien gesproken ). Dus....


avatar van baspls

baspls

  • 4118 berichten
  • 1673 stemmen

horizons schreef:

Hoewel ik het met je eens ben dat Revenge of the Sith goed moet je gewoon toegeven dat Attack of the Clones en Phantom Menace op veel gebieden de plank behoorlijk hebben misgeslagen.

Ok, ik erken dat die twee titels verre van perfect zijn maar toch nog niet zo slecht dat je de bedenker van je fandom vogelvrij verklaard (figuurlijk dan).

En Lucas is verantwoordelijke voor the ewok adventure (deel 1 & 2) en holiday special (over dollar tekens zien gesproken ). Dus....

De Ewok-films vond ik vroeger eigenlijk best leuk, al verbleekt het wel heel erg in vergelijking met de Star Wars-films natuurlijk. De Holiday Special was inderdaad echt een gedrocht, maar ik had altijd begrepen dat Lucas door een contract met Fox verplicht was om die te maken.


avatar van sierrra

sierrra

  • 465 berichten
  • 275 stemmen

baspls schreef:

Die J.J. Abrams kan me gestolen worden, met zijn zielloze imitaties van Star Trek en Star Wars.

+1


avatar van mcgraig

mcgraig

  • 115 berichten
  • 378 stemmen

sierrra schreef:

(quote)

+1

+2


avatar van horizons

horizons

  • 5688 berichten
  • 2406 stemmen

In het kader van trollen:

-2 op bovenstaande.

#/End

baspls Ik verklaar Lucas niet vogelvrij ben alleen blij dat hij minder betrokken is. JJ Abrams heeft samen met Disney frisse wind laten waaien door het universum cq een reboot zoals een reboot hoort te zijn mijn inziens. Logische keuze ook van Disney om Abrams te vragen aangezien hij Star Trek aan niet-Star Trek publiek wist te verkopen.

De keuze voor Edwards/Gilroy bij Rogue One is stuk risicovoller.


avatar van IH88

IH88

  • 9734 berichten
  • 3186 stemmen

mcgraig schreef:

(quote)

+2

-1 . TFA is dus alleen zielloos omdat Abrams hem heeft gemaakt en niet Lucas. Een naam kan dus een film al een 'ziel' geven. The Phantom Menace en Attack of the Clones zijn dus wel zielvol, alleen omdat de naam van Lucas erop geplakt staat. Rogue One, deel 8 en 9 en de Han Solo film zijn dus bij voorbaat zielloos, omdat Lucas zijn naam er niet aan verbonden heeft. Weer wat geleerd op deze koude donderdag.


avatar van AC1

AC1

  • 5775 berichten
  • 909 stemmen

baspls schreef:

Die J.J. Abrams kan me gestolen worden, met zijn zielloze imitaties van Star Trek en Star Wars.

+3

Inderdaad. Het is allemaal zo hol dat er zelf ook leger van wordt.


avatar van baspls

baspls

  • 4118 berichten
  • 1673 stemmen

horizons schreef:

baspls Ik verklaar Lucas niet vogelvrij ben alleen blij dat hij minder betrokken is.

Jij mischien niet, maar er zijn veel Star Wars Fanboys die de oorlog hebben verklaart aann Lucas, dat zie je o.a. als je in Fangroepen op het internet komt, er is zelfs een documentaire over gemaakt The People vs George Lucas.

IH88 schreef:

TFA is dus alleen zielloos omdat Abrams hem heeft gemaakt en niet Lucas. Een naam kan dus een film al een 'ziel' geven. The Phantom Menace en Attack of the Clones zijn dus wel zielvol, alleen omdat de naam van Lucas erop geplakt staat. Rogue One, deel 8 en 9 en de Han Solo film zijn dus bij voorbaat zielloos, omdat Lucas zijn naam er niet aan verbonden heeft. Weer wat geleerd op deze koude donderdag.

Dat zeg ik helemaal niet, ik vind J.J. Abrahms slecht omdat zijn films zielloos zijn, niet andersom . Ik heb al zijn films onbevooroordeeld gezien (sterker nog mijn verwachtingen voor TFA waren bijzonder hoog). Maar helaas maken zijn films een zielloze indruk op me. Aspecten uit het plot die opzettelijk aan eerdere delen uit de reeks doen denken, clichés en veel toevoegingen die slecht samengaan met de uitstraling die de reeks voorheen heeft gehad. Je kunt het zien als een frisse wind, maar voor sommige kan die behoorlijk stinken

EDIT: Hier overigens een interessante video die die zielloosheid van TFA wat verder toelicht.


avatar van horizons

horizons

  • 5688 berichten
  • 2406 stemmen

basplsurgh, youtube filmpjes over films altijd -10.

Hoorde net radioreclame voor Rogue One. Die was vreemd.... "een nieuwe missie voor de rebellen..." of zoiets. Dat klinkt toch niet als een prequel/spin-off/iets dat zich voor the force awakens afspeelt.


avatar van hopps23

hopps23

  • 19 berichten
  • 33 stemmen

Shinobi schreef:
Donnie Yen is ook van de partij. Hopelijk gebruiken ze hem goed.


Nou nee.. Tenminste, 1 keer en niet meer dat heeft zijn medespeler Jiang Wen namelijk al verklapt bij het star wars Celebration Panel.

A Major Star Wars Rogue One Spoiler May Have Been Revealed At The Celebration Panel - CINEMABLEND

Filmpje doorspoelen naar 22:20

Dat gezicht van Donny Yen spreekt boekdelen wanneer Jiang verklapt dat Donny dood gaat.

Denk niet dat ze daar blij mee waren!



avatar van RuudC

RuudC

  • 4636 berichten
  • 2529 stemmen

En een toffe trailer hier! Kwaliteit is niet super btw

Rogue One - 5 Days Trailer ( NEW FOOTAGE ) - YouTube


avatar van Olivia

Olivia

  • 262 berichten
  • 141 stemmen

mjk87 schreef:

(quote)

Dat is geen spoiler hoor, ook in enkele trailers al te zien.

Ik zag het haha. Ik ben even een tijdje -met opzet- onder een steen gekropen wat betreft Star Wars nieuws. Een paar maanden geleden zag ik de rumour voorbij komen op Cinema Blend en toen was er nog geen officiële trailer met DV erin. Eergister heb ik pas voor het eerst de Rogue One trailer op tv gezien en nu ben ik wel weer een beetje 'terug' in de materie.

In de aanloop en ook nog een tijdje na SW episode 7 heb ik namelijk iets te veel naar 'Who are Rey's parents' en zo gezocht...nam wat te veel tijd in beslag LOL.


avatar van Banjo

Banjo

  • 2036 berichten
  • 4298 stemmen

Een positieve recensie...

Rogue One: A Star Wars Story - Lees review - Volwassen en grijs | IGN Benelux - nl.ign.com

Ik ben zeer benieuwd na het matige The Force Awakens.. zal dit wel een intense en mooie beleving gaan worden.. we gaan het zien!


avatar van horizons

horizons

  • 5688 berichten
  • 2406 stemmen

Urgh, tijd om Rogue One nieuws te filteren tot zaterdag.

En om Banjo te spiegelen: ben benieuwd na vorig jaar uitermate positief verrast te zijn door het sterke the Force Awakens.


avatar van Banjo

Banjo

  • 2036 berichten
  • 4298 stemmen

horizons schreef:

Urgh, tijd om Rogue One nieuws te filteren tot zaterdag.

En om Banjo te spiegelen: ben benieuwd na vorig jaar uitermate positief verrast te zijn door het sterke the Force Awakens.

Gelijk even er op in haken hehe..

The Force Awakens miste te veel om op te noemen.. Maar vooral.... oorlog.

Kijk als dat aan de orde is, komt zo'n film echt tot leven (zie Lord Of The Ring).

Spanning, veraad (in de politiek), wanhoop, aktie, climax..


avatar van horizons

horizons

  • 5688 berichten
  • 2406 stemmen

Banjo schreef:

(quote)

Gelijk even er op in haken hehe..

The Force Awakens miste te veel om op te noemen.. Maar vooral.... oorlog.

Kijk als dat aan de orde is, komt zo'n film echt tot leven (zie Lord Of The Ring).

Spanning, veraad (in de politiek), wanhoop, aktie, climax..

Hmm. Apart. Ik zie Star Wars als een avonturen film, geen oorlogsfilm. Space Opera klinkt ook altijd goed.


avatar van JacoBaco

JacoBaco

  • 10573 berichten
  • 2405 stemmen

Dat is heel apart ja. Star Wars.. Dus eigenlijk Ster Oorlogen.. Alleen ik beschouw het ook niet als een sciencefiction oorlogsfilm... Een sciencefiction avonturen oorlogsfilm wellicht?


avatar van IH88

IH88

  • 9734 berichten
  • 3186 stemmen

Ik heb nu drie recensies gelezen en alle drie zeggen ze hetzelfde. Rogue One brengt de War weer terug in Star Wars. Meer nog dan The Empire Strikes Back. Ik zal het vanavond wel zien.


avatar van AHWA

AHWA

  • 16922 berichten
  • 1293 stemmen

JacoBaco schreef:

Dat is heel apart ja. Star Wars.. Dus eigenlijk Ster Oorlogen.. Alleen ik beschouw het ook niet als een sciencefiction oorlogsfilm... Een sciencefiction avonturen oorlogsfilm wellicht?

Star Wars is life.


avatar van horizons

horizons

  • 5688 berichten
  • 2406 stemmen

IH88 schreef:

Ik heb nu drie recensies gelezen en alle drie zeggen ze hetzelfde. Rogue One brengt de War weer terug in Star Wars. Meer nog dan The Empire Strikes Back. Ik zal het vanavond wel zien.

Op filmtotaal geven ze dit ook aan, met als toevoeging dat de lol niet uit het oog wordt verloren.


avatar van Breur

Breur

  • 355 berichten
  • 1010 stemmen

mjk87 schreef:

(quote)

Dat is geen spoiler hoor, ook in enkele trailers al te zien.

Staat zelfs op de filmposter!


avatar van wouterbosgra

wouterbosgra

  • 94 berichten
  • 779 stemmen

heb zelf niks met starwars dus kan niet echt een goede recensie geven denk ik. laat ik er dit over zeggen: voor niet-fans is de film best te doen, ook als je het verhaal nauwelijks kent.