Limite (1931)
Genre: Drama
Speelduur: 120 minuten
Alternatieve titel: Limit
Oorsprong:
Brazilië
Geregisseerd door: Mario Peixoto
Met onder meer: Raul Schnoor, Olga Breno en Brutus Pedreira
IMDb beoordeling: 7,0 (2.942)
Gesproken taal:
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Limite
Drie mensen, twee vrouwen en een man, zitten in een boot die ronddobbert op zee. De ene vrouw is ontsnapt uit de gevangenis, terwijl de andere vrouw psychisch ingestort is, en de man heeft zijn geliefde verloren. Terwijl zij doelloos ronddrijven op het water denken zij aan het verleden en beleven zij verschillende dramatische gebeurtenissen in gedachten opnieuw.
Externe links
Acteurs en actrices
First woman
Second woman
First man
Second man
Woman eating a fruit
Man sitting at the cemetery
Man asleep in the theatre
Woman at the sewing-machine
Video's en trailers
Reviews & comments
tsjidde
-
- 2112 berichten
- 3979 stemmen
Mario Peixoto was nog jong toen hij Limite, zijn enige film, maakte. De film is 40 jaar lang spoorloos geweest, maar is grotendeels terug gevonden en gerestaureerd door Saulo Pereira de Mello en Paulo Sussekind in de jaren '70.
Limite wordt door sommigen beschouwd als één van de grootste klassiekers uit de Braziliaanse filmgeschiedenis.
Sérgio Machado maakte in 2001 een documentaire over Mario Peixoto.
Mochizuki Rokuro
-
- 18919 berichten
- 15085 stemmen
Boeiend, absoluut boeiend. De kopie is in 2007 in Cannes vertoond als ik het goed begrijp. Op het IFFR werd een DVD van de originele filmkpie vertoond, die met name in het begin erg veel te leiden heeft gehad (na twintig minuten ziet het er meer uit als een Stan Brakhage film dan als een zwijgende klassieker).
Pluspunten: waanzinnige shots (met name in de boot, vrouw op de rots met cirkelende Zwarte Gieren etc), non-chronologische verhaallijnen, eerste deel van de muziek.
Minpunten: de lengte (te veel herhaling), sommige vioolmuziek, helaas driemaal toch een titelkaart met tekst, terwijl juist alles duidelijk was (vergelijkbaar met de kracht van Tabu van Murnau) en dit afbreuk deed aan het ritme.
Voor een oude film behoorlijk veel experimenteerdrift in de camerabewegingen (pans,zooms, loopings, negatief, ...). Erg fijn om eens gezien te hebben. Al verwacht ik dit jaar ook nog een vertoning op TV via ARTE.
Mug
-
- 13981 berichten
- 5969 stemmen
Boeiend inderdaad, m.n. de experimenteer-drift valt op + oog voor details (extreme close-ups). Maar toch is het tempo hier en daar zo laag (m.n. op het laatst waar we een golvende zee zien 6 minuten lang onder de muziek van Prokovjev), waarbij de aandacht flink verslapt. Herziening is noodzakelijk.
De eerste 9 minuten: http://www.youtube.com/watch?v=E2fQHnvfPf4
stills + uiteenzetting stap voor stap van de film: http://criticalculture.blogspot.com/2007/06/limite.html
Onderhond
-
- 87326 berichten
- 12200 stemmen
Opvallend interessant, erg mooie score vooral. Wat de excuses voor de 40 jaren volgende Amerikaanse cinema weer in een neiuw daglicht plaatst.
Mug
-
- 13981 berichten
- 5969 stemmen
Al verwacht ik dit jaar ook nog een vertoning op TV via ARTE.
Maandag 31 maart, in de nachtuurtjes...
Co Jackso
-
- 21924 berichten
- 2768 stemmen
Nogal gemengde gevoelens bij het zien van Limite. De film is qua gevoel inderdaad vrij lang en niet altijd even boeiend. Daar tegenover staat de schoonheid van de film, wat ik van te voren niet had verwacht. tijdens de film moest ik een beetje denken aan de stijl van Un Chien Andalou, hoewel die film nog meer een experiment is.
beavis
-
- 6594 berichten
- 14048 stemmen
weinig toe te voegen aan bovenstaande opmerkingen, maar vond het wel degelijk van begin tot eind boeiend. de muziek (ook al veel eerder genoemd) helpt hier enorm bij. het verhaal valt soms weg in de lange beeld composities om steeds wel mooi terug te komen op het drietal dobberend in een klein lek bootje in een oneindige oceaan. prachtige cinema!
pippo il buffone
-
- 2745 berichten
- 0 stemmen
Geniaal,absoluut geniaal.Pure experimentee cinema van een 21 jarig snotaapje dat qua stuntwerk met de camera aan Vertov doet denken(al was die natuurlijk eerder) en sowieso erg duidelijk door de sovjetschool is beinvloed(Eisenstein vond dit een meesterwerk).De reeds door MR aangehaalde zaken zijn nog slechts een bescheiden selectie van wat Peixoto uitvreet met zijn speeltje,de man moet trouwens erg lenig zijn geweest.Opmerkingen over te traag of te langzaam begrijp ik niet geheel omdat Peixoto,alweer als Vertov,een soort swingend ritme aan de film geeft waardoor ik me geen moment heb verveeld maar me door de beelden liet meeslepen.
Peixoto heeft dus aan deze abstactie ook nog een narratieve structuur meegegeven,die door de non-lineariteit en waarschijnlijk nog meer de onbekendheid vd acteurs moeilijk te volgen is.De regisseur kent aan deze verhalen wellicht meer waarde toe dan je op grond van de impact zou mogen verwachten,maar misschien maakt juist de alledaagsheid ervan de existentiele boodschap(limite= existentiele grenssituatie) universeler.Voor perfectionisten zal de aanwezigheid van welgeteld 3 tussentexten in 2 uur misschien erg storend zijn,maar het lijkt me een redelijke score.Al geef ik toe dat ze eigenlijk vrij overbodig waren(er zijn ook nog 2 texten uit kranten te zien,trouwens).
Hoe dan ook, Peixoto schijnt over deze film een hele bibliotheek aan theorieen te hebben volgeschreven en op alle mogelijke manieren te hebben geduid,maar voorzover ik weet is niets hiervan integraal vertaald.
Zoals reeds gezegd is een deel van de film beschadigd,waarvan naar ik schat ong. 2 minuten aan footage zijn vernietigd.Die Brakhage-opmerking zal wel lollig bedoeld zijn,maar wat je feitelijk ziet zijn brandplekken op de film zelf,bizar.
Tenslotte de soundtrack:leuk om de nocturnes van Debussy,het notturno uit het kwartet van Borodin,l'apres midi d'un faune,de dans van Kostschei uit de vuurvogel of het laatste deel uit de klassieke symphonie van Prokofjev te horen(onder andere),maar de kwaliteit hiervan is allicht zodanig goed dat het geluid nogal eens afleidt van het beeld.We hebben het immers over een willekeurige,later toegevoegde score en daar is blijkbaar te weinig rekening mee gehouden.
Wellicht ten overvloede:deze film lijkt imho volstrekt niet op Buñuel en heeft niets vandoen met surrealisme.
beavis
-
- 6594 berichten
- 14048 stemmen
goed stuk
vond vooral het gebruik van Satie (in de orchestrale score van Debussy) erg mooi qua muziek.
heb de docu over Peixoto en deze film nog op mijn "te zien stapel" liggen, maar dit is zeker een van de hoogtepunten van dit jaar voor mij.
Zag gisteren toevallig "Cottage on Dartmoor" en zag daar eveneens door de Russische school (en het Duits expressionisme) beinvloedde beeldcomposities en editting, eigenlijk was rond 1930 de cinema al geperfectioneerd! Ik wist dat natuurlijk wel al uit de literatuur, maar als je het zo aan den lijve ondervind, als het ware, is het toch weer een wereld die open gaat!!
Spetie
-
- 38582 berichten
- 6512 stemmen
Het viel me toch wat tegen, hoewel ik me vooraf ook niet echt kon voorstellen hoe Limite zou zijn. Het is in feite een grote flashback, die terugkijkt op het leven van de mensen in het bootje. Tussendoor zien we de beelden van het heden, die veelal ondersteund worden door vioolmuziek. Door het afwisselende camerawerk, slaagt Peixoto erin om het de eerste helft redelijk boeiend te houden.
Naarmate Limite vordert, valt echter op dat sommige zaken nogal herhalend zijn. Hierdoor begint het uiteindelijk toch behoorlijk te slepen en was ik uiteindelijk blij dat de film afgelopen was. Tussendoor gebeurt er af en toe nog best wat boeiends, maar visueel en inhoudelijk is het niet sterk genoeg omdat de gehele speelduur te volbrengen. Iets minder herhaling had de film korter en beter gemaakt.
Ik was vooral benieuwd naar Limite, omdat die hoog scoort in het rijtje van beste Braziliaanse films aller tijden. Ik ga niet zeggen dat zoiets onterecht is, maar ik kon het er in ieder geval niet helemaal uithalen, al kan het ook zijn dat Limite niet helemaal mijn ding is.
2,5*
oup
-
- 312 berichten
- 2620 stemmen
Een werkelijk waar fantastisch eerste uur wordt helaas afgewisseld door een minder tweede uur.
De scene rondom het kerkhof duurde (veel) te lang. Daarnaast valt Peixoto - het is hier al eerder geschreven - teveel in herhaling.
Maar wat zitten er veel schitterende shots in deze film. Een lust voor het oog.
Daardoor kom ik toch uit op een vrij royale 4,0. Een pareltje uit Brazilië!
Voor de geïnteresseerden: hier te bekijken.
Malick
-
- 9014 berichten
- 0 stemmen
Hij is onlangs opnieuw gerestaureerd:
John Milton
-
- 21875 berichten
- 11875 stemmen
De Scorsese/Cinemateca Brasileira/World Cinema Foundation restauratie stond gewoon op YouTube, wat een traktatie deze film, ondanks de eerder genoemde veelvuldige herhaling. Nu die docu nog even opscharrelen.
Een BR van die nieuwe restauratie zou wel erg cool zijn, Verhoeven. Maar weet je zeker dat het niet om een en dezelfde restauratie gaat, in samenwerkingsverband? Ik vind wel bronnen die een Criterion release melden maar nergens een echt concrete bevestiging dat het ook daadwerkelijk gepland is.
Ik vind wel deze dvd, maar dat is wellicht wat omslachtig.
starbright boy (moderator films)
-
- 21587 berichten
- 4567 stemmen
Een van die films die conventies (uit 1931) van film overboord zet en zijn eigen taal probeert uit te vinden, maar zo persoonlijk dat het me bijna niet te imiteren lijkt. Limite voelt bijna als outsider art. Maar dan wel van iemand die leek te weten wat hij deed. Moest nog het meeste denken aan The Man with the Movie Camera wat ook zo'n heerlijk afwijkende film is uit deze tijd, maar dit is ook weer totaal anders.
Er is een rudimentair plot. Maar de film houdt zich daar niet zo mee bezig. Het is een zwijgende film. Maar een bijna zonder tussentitels. Op verschillende momenten draait de film weg van de personages en kijkt Limite naar de omgeving en maakt die vaak abstract voorgesteld wordt. En uiteindelijk gaan de personages min of meer erin op. En dan heb ik het nog niet over de camerabewegingen gehad. Ben blij dat we tegenwoordig zuinig zijn op deze unieke film.
Het laatste nieuws
In één weekend uit: dit zijn de best beoordeelde miniseries van HBO Max
Netflix-kijktip: Misdaadthriller-trilogie 'Red Riding' met onder meer Andrew Garfield
'Stranger Things'-acteur Gaten Matarazzo (21) maakt zich zorgen om zijn carrière
Misdaadfilm 'Sicario' van Denis Villeneuve donderdagavond te zien op televisie
Bekijk ook
Napoléon Vu par Abel Gance
Biografie / Drama, 1927
41 reacties
Pixote: A Lei do Mais Fraco
Drama, 1981
46 reacties
Mephisto
Drama, 1981
46 reacties
Greed
Drama / Thriller, 1924
33 reacties
Zendegi va Digar Hich
Documentaire / Drama, 1992
15 reacties
Shen Nu
Drama, 1934
7 reacties
Gerelateerde tags
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.