Be Kind Rewind (2008)

geregisseerd door Michel Gondry
met Jack Black, Mos Def en Danny Glover

Jerry woont en werkt op een autosloperij naast een transformatorstation en heeft het angstige vermoeden dat het transformatorstation zijn hersenen doet smelten. Wanneer hij het wil saboteren gaat het mis en raakt hij gemagnetiseerd. Het magnetische veld om hem heen bezorgt hem nog meer problemen als hij Mike bezoekt, zijn vriend die in de oude slechtlopende videotheek van Elroy Fletcher werkt. Door het magnetische veld zijn alle videobanden onbruikbaar geworden, hierdoor zou Elroy zijn zaak wel kunnen sluiten. Aangezien er maar weinig klanten zijn valt de schade mee en besluiten Mike en Jerry elke film die ze willen huren met hun beperkte middelen zelf na te maken.

avatar van cantforgetyou
Het commentaar van de persoon hierboven, past precies in mijn straatje. Aardige film, maar niet bijzonder. Ik geef 3 sterren vanwege Sigourney Weaver korte rol.

avatar van Waackx
In het begin was het nog aardig mede door het originele concept maar het originele idee is heel snel uitgewerkt en de film is ook niet echt echt een komedie te noemen , het is meer gewoon een speelfilm.
Na een uur wordt de film langdradig en te zoetsappig en dat hele verhaal over die Fats vond ik vrij knullig gedaan met het laatste gedeelte als dieptepunt.

avatar van Timecop
Eerste helft van de film is echt grappig en origineel, daarna wordt het meer van hetzelfde.

avatar van The One Ring
Be Kind Rewind is een ode aan doe-het-zelf-filmmaken (zei het eentje die om onbegrijpelijke redenen het fenomeen YouTube compleet negeert) en aan simpele creativiteit. Dat klinkt als een sympathiek werkje voor iedereen die film liefheeft. Dat je als bonus ook nog eens naar huis-tuin-en-keukenversies van enkele klassiekers (en Rush Hour 2) mag kijken zou de kers op de taart zijn.

Toch is er een reden voor dat ik Be Kind Rewind pas in 2014 zie. Helaas had ik rond de release al enkele van de sweded films gezien, o.a. van Gondry zelf en wat bleek: ze zijn niet zo heel leuk. Oh, ik bewonder de creatieve oplossingen wel die Gondry heeft om veel effects te vervangen en het is zeker leuk om zo'n filmpje te maken. Wellicht kunnen je vrienden en familie er ook om lachen. Maar boven alles is het zo iets dat leuker is om te maken dan te zien. De uiteindelijke sweded filmpjes zijn wat flauw en verrassend eentonig. En dan steunt deze film op het idee dat een videotheek kan bestaan door deze goedkope remakes. Het is misschien wat flauw om zoiets onserieus als Be Kind Rewind te plaatsen, maar ik geloofde het uitgangspunt gewoon niet. Sweded films komen op mij vooral over als mensen die zichzelf vermaken, maar het plezier voor mij als kijker is beperkt. Zeker als Jack Black meedoet die iets te graag grappig gevonden wil worden. Als de sweded filmpjes wat serieuzer gespeeld waren hadden ze misschien meer charme. Dit is teveel een knipoog.

Even los van het resultaat van het sweden is de rest van de film eromheen best wel een ramp. Wat een slecht script, dat volgens mij nooit is afgeschreven. Wat een vreemde toon ook, met gekke humor en tegelijkertijd een poging tot drama, dat niet werkt door de ongeloofwaardigheid van de gebeurtenissen. Zelfs als eerbetoon aan onafhankelijk filmmaken en kritiek op de commerciële kant van de industrie komt het niet echt uit de verf, al is het maar omdat de sweded filmpjes vooral populair zijn bij de mensen die er in meedoen. Zelfs de cast lijkt niet op één lijn te zitten. Jack Black, Mos Def en Danny Glover acteren alledrie zo totaal verschillend dat ze er allemaal slechter door lijken te acteren.

Jammer, want het is duidelijk met een hart gemaakt. Maar na Science of Sleep en deze moet Gondry eens gaan nadenken over de inhoud van zijn films. Volgens mij stort hij zijn aandacht teveel op knutselen en kan de rest hem te weinig schelen. Hij moet ook stoppen met het schrijven van zijn eigen films en wellicht scenarioschrijvers zoeken met ideeën die bij hem passen. Volgens mij is het geen toeval dat Eternal Sunshine of the Spotless Mind verreweg zijn beste film is: het is de enige die uitgedacht lijkt en de match tussen Gondry en Kaufman bleek puur goud te zijn. Be Kind Rewind is vooral een sympathieke mislukking.

avatar van knusse stoel
En nu maar hopen dat we hierom kunnen lachen omdat de laatste Amerikaanse humor die wij hebben gezien niet om te lachen was, meer om te huilen!
Wat dat betreft, geef ons maar Franse of Britse humorfilms maar we proberen het maar weer eens.
Zijn benieuwd!

avatar van tattoobob
Dit is toch weer een mindere met Black in de hoofdrol...hier en daar zitten er wel grappige momenten in....Mos Def vind ik als acteur ook niet zo geslaagd.
Tegenvaller.

avatar van ziggy06
Ik vond Melonie Diaz erg schattig hier. Meer zeg ik er niet over...

avatar van Kondoro0614
Be Kind Rewind

Dit vind ik leuk. Films als Be Kind Rewind vinden vele mensen erg slecht. Dat kan natuurlijk. Maar ik vermaak me juist wel met dit soort 'droge' komedie. En dan voor Jack Black, leuk! De film gaat uiteraard nergens over, en hoe hij magnetisch werd was natuurlijk even snel verzinnen. Toch vond ik dat wel wat minder maar je moet er denk niet al teveel aandacht aan besteden hoe Jack Black omringt werd door het stroom. Ik had het er net nog over met mijn moeder. Maar dit is gewoon echt een film van niks, het gaat nergens over en het is gewoon even een avondje vermaak voor mij. Toch vond ik het leukste van de film hoe Jack Black het thema song van Ghostbuster ging na zingen.. Lols! Nee, de film was voor mij vermakelijk. Dit vind ik nou leuk !

Jack Black deed zijn rol dus leuk. En ik vind het echt een hele leuke acteur om naar te kijken. Yasiin Bey is mij niet echt een bekende acteur. Alleen The Italian Job en 16 Blocks ken ik waar hij is speelt maar de rest ook niet echt. Danny Glover deed het natuurlijk ook goed.

Het verhaal is natuurlijk gewoon niks. Het gaat van dit naar dat en de film eindigde raar. Toch heb ik me vermaakt. Het concept was natuurlijk wel geinig. Maar de hele film ging vrijwel nergens over. Dat zei ik ook al in het begin. Het verhaal slaat nergens op en het concept is natuurlijk ook niet van de beste plank. Maar ik heb me wel vermaakt. Daar gaat het toch om?

avatar van jipt
Begon wat stroef maar is uiteindelijk toch een leuke ode aan de onafhankelijke filmproductie. 3*

avatar van MDRAIJER
Ik had er weinig van verwacht maar het was toch leuk om een keer gezien te hebben. Ik vind Jack Black trouwens altijd wel wat toevoegen.

Als je niet weet wat je moet kijken, kijk dan maar deze en verwacht niet te veel, dan komt het goed.

avatar van sinterklaas
Leuk!

Meestal zijn dit dingen die je in die geforceerde Amerikaanse comedy's zou verwachten maar door de Europese inbreng van Gondry weet dit toch wel een erg plezierige en vooral creatieve komedie te worden. Gondry schetst hier een beetje de domheid neer van de hedendaagse massa met een wel heel vreemd verhaaltje; We volgen twee vrienden Jerry en Mike. Mike is bij een mislukte inbraak elektronisch gemagnetiseerd waarbij hij er voor zorgt dat alle videobanden van de videotheek die Jerry draaiende probeert te houden gewist zijn. Paniek in de tent... de oplossing lijkt: gewoon heel snel alle films proberen na te spelen met de nodige middelen. Maar hoe ga je in korte termijn en zonder dat een klant het merkt al die honderden films in de schappen overspelen, monteren en opnemen? Juist: Ze worden "Swedishd" en iedereen trapt er nog in ook.

Het nabootsen en spelen van de films is een feestje. Robocop, Lion King, Ghost Busters, Men in Black e.v.a. En ja hoor... de klanten trappen er ook echt in dat de boel als een soort foute toneelstuk word nagespeeld. Wanneer ze problemen krijgen met de auteursrechten besluiten ze met dezelfde eigenschappen een gehele orginele film te maken. Met verrassende gevolgen van dien.

Ja, dit was een zeer aangename kijkervaring en Gondry weet er weer iets leuks van te maken met zijn creatieve ideëen en heerlijke onzin. En door...