16 Blocks (2006)

Verenigde Staten / Duitsland
Actie / Drama

geregisseerd door Richard Donner
met Bruce Willis, Mos Def en David Morse

Jack Mosley (Bruce Willis) is een uitgebluste rechercheur die niet bekend staat om zijn fijnzinnige methodes. Zijn opdracht is het begeleiden van een belangrijke getuige (Mos Def) van het politiebureau naar de rechtbank. De afstand waarover dit moet plaatsvinden is 16 straatblokken. Onderweg komt Mosley er achter dat deze man zal getuigen tegen zijn corrupte collega's en dat het volledige New Yorkse politiekorps er alles aan zal doen om hem uit de weg te ruimen. Mosley wordt nu gedwongen te kiezen tussen loyaliteit aan zijn collega's en het beschermen van deze getuige...

avatar van nadrin
Ik heb de film vele jaren geleden gezien. Nu opnieuw omdat hij gratis was. Het geeft goed weer hoeveel cinema in een decennia is geëvolueerd. Volledig gedateerd helaas.

Dick2008
Het blijft maar een heel matige film, want vorige keer was mijn mening niet anders. Goede rol van Bruce Willis en Mos Def doet het wel aardig maar de film blijft toch maar een moeizaam gevalletje, waar ik maar met moeite doorheen kom. Standaard politiethrillertje meer heeft de film niet te bieden. 2.0

avatar van Filmkriebel
Lethal Weapon regisseur meets Die Hard acteur... ik dacht wel dat het naar 80s zou ruiken. Het script lijkt uit een stoffige lade gehaald te zijn en ook qua uitvoering zou 16 blocks zomaar uit die tijd kunnen zijn. Hersenloze fun, met een alcoholische flik, een praatgrage getuige die voor het gerecht moet verschijnen en een groep corrupte flikken die alles doen om dat te voorkomen. Meer heb je niet nodig om een explosieve cocktail van humor en actie te hebben. Het is allemaal niet nieuw, maar van mij mogen er nog zo zijn. Ik vond Mos Def met zijn vervelende stemmetje tegen het einde toch een sympathieke kerel. Net iets te standaard om tot een 3,5* te komen maar verder weinig mis mee.

avatar van W.V.
Dit type verhaal is dus al vele malen verfilmd en vaak ook beter, is dit een slechte film, nee dat is het niet maar het verhaal en de situatie is inmiddels wel uitgekauwd. Willis acteerd hier ook puur op routine, hij kan eigenlijk gewoon John MacClaine blijven spelen, niets nieuws onder de zon dus.

avatar van xxERWINxx
Leuke vermakelijke politie / misdaad film.
Zit ook een goed verhaal in, beetje irritante stem van die zwarte (neger) maar ze vormen een leuk koppel samen.
Redelijk wat actie, doet me denken aan Lethal weapon.

avatar van Sergio Leone
Standaardfilmpje.

Nergens speciaal, nergens echt goed, maar ook op geen enkel vlak slecht. Origineel is het nooit, maar het heeft een bepaald sfeertje en de wisselwerking Bruce Willis - Mos Def is ook goed voor een keertje.

Verder gemakkelijke hap. Goed voor een keertje gezien te hebben, nadien wellicht nooit meer.

avatar van A83
A83
Hé Bruce, je collega van de B-film afdeling heeft zicht vanochtend ziek gemeld. Kan jij voor hem invallen? .. zo moet het ongeveer gegaan zijn denk ik..
B film dus, niet slecht maar ook niet heel goed, na 1 keer gezien te hebben is het ook meer dan genoeg.

avatar van IH88
“Days change, seasons change, people don't change.”

Prima actiefilm met een leuke rol van Bruce Willis als uitgebluste politieagent, die door het beschermen van een getuige weer in actie moet komen. Een kolfje naar de hand van Willis. Vooral het samenspel tussen hem en de manische Mos Def is goed, en de band tussen beide is sterk uitgewerkt. Het is allemaal wat voorspelbaar en de verhaallijn rond corrupte politieagenten is natuurlijk al een miljoen keer eerder gedaan. Maar het wordt allemaal spannend gebracht en de acteurs weten er wel raadt mee.

avatar van Left4Dead
Bruce was aardig hier, Mos Def een ergernis. Ik weet dat de gast een persoon met een laag i.q. en een lichte vorm van autisme moest spelen, maar ik kon gewoon niets met de gast. De rest van de cast kon er zeker ook mee door.

Simpel verhaaltje dat toch een aardig hoog tempo kent met een prima stuk actie. En dat is wel knap van de regisseur, hij zet het script goed om tot een vlotte prent die zeer vermakelijk en gemakkelijk wegkijkt. Een kenmerk van de regisseur.

En dat verbaast mij enigszins aangezien ik deze vaker gezien heb en steeds maar op 3** ben blijven haken. Ja Mos is een drama maar de rest compenseert, zeker Bruce die hier eens uit zijn heldenrollen destijds kroop om een underdog te spelen die graag een slok neemt. Een mislukkeling die inziet dat hij gestrand is in een corrupte business. Door de drank waren zijn ogen gesloten maar dit keer he's back........

Ik verhoog mijn punten voor deze prent. Hij is zeker een 7 waard.

avatar van JanLo
nadrin schreef:
Je hebt op nummer 2 in je persoonlijke lijst een film staan die zich afspeelt in de 9e eeuw. Lijkt me gedateerd!!!!