• 15.837 nieuwsartikelen
  • 178.467 films
  • 12.239 series
  • 34.025 seizoenen
  • 647.758 acteurs
  • 199.134 gebruikers
  • 9.379.380 stemmen
Avatar
 
banner banner

The Dark Knight (2008)

Actie / Misdaad | 152 minuten
4,13 8.625 stemmen

Genre: Actie / Misdaad

Speelduur: 152 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Christopher Nolan

Met onder meer: Christian Bale, Michael Caine en Heath Ledger

IMDb beoordeling: 9,1 (3.130.128)

Gesproken taal: Engels en Mandarijn

Releasedatum: 24 juli 2008

Plot The Dark Knight

"Welcome to a world without rules."

Bruce Wayne, alias Batman (Christian Bale), en Lt. James Gordon (Gary Oldman) bundelen hun krachten met de nieuw aangewezen Officier van Justitie Harvey Dent (Aaron Eckhart). Samen proberen zij de chaos tegen te gaan die Gotham momenteel teistert, veroorzaakt door niemand minder dan Batmans ergste vijand, The Joker (Heath Ledger): een meedogenloze moordenaar met een vreemd soort humor en een talent voor het verstoren van de algemene orde.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Remi

Remi

  • 6720 berichten
  • 0 stemmen

Heb je ook nog een redenatie daarachter, of sta je nu gewoon met je voetjes te trappelen?


avatar van Kevin13

Kevin13

  • 14947 berichten
  • 0 stemmen

Wat wil je anders dat ik zeg. Batman is even normaal als men bompa ?


avatar van Roel-

Roel-

  • 1978 berichten
  • 584 stemmen

serpico schreef:

Ik zou me een breuk lachen als je dit live zou vertellen

Mooi, in ieder geval één fan. (Als ik je gelijk zo mag bestempelen .)

Remi schreef:

Heb je ook nog een redenatie daarachter, of sta je nu gewoon met je voetjes te trappelen?

Wil je nu ontkennen dat Batman een superheld is? Ik begrijp best dat in TDK er uit alle macht geprobeerd wordt om het anders te laten voorkomen, maar Batman is nog steeds een superheld met enkele onmenselijke trekjes.


avatar van Remi

Remi

  • 6720 berichten
  • 0 stemmen

Kevin13 schreef:

Wat wil je anders dat ik zeg. Batman is even normaal als men bompa ?

Bestaat jouw wereld dan alleen maar uit normalen en superhelden?

Roel- schreef:

Wil je nu ontkennen dat Batman een superheld is? Ik begrijp best dat in TDK er uit alle macht geprobeerd wordt om het anders te laten voorkomen, maar Batman is nog steeds een superheld met enkele onmenselijke trekjes.

Kevin13 z'n bompa heeft schijnbaar ook onmenselijke trekjes, maar is hij daarom ook een superheld?

Ik heb trouwens nooit gezegd dat hij 'geen' superheld is, ik zei dat het een twijfel is.


avatar van Flipman

Flipman

  • 7114 berichten
  • 1145 stemmen

Nou, Batman heeft geen superkrachten, maar gaat toch allerlei extreem gevaarlijk gespuis te lijf. Dat maakt hem super; hij heeft geen bovennatuurlijke gaven, maar gaat toch de strijd aan. Dat maakt hem 'super'. Slechts in die zin zou je hem een superheld kunnen noemen. Maar als Batman een superheld is, is James bond dat toch eigenlijk ook?

Superman vind ik een superheld. Met z'n supergaven. Spider-Man dito. Batman is supergeobsedeerd en knettergek. Niet omdat ie een vleermuispak aantrekt, maar omdat zijn vorm van therapie -het 's nachts bestrijden van de misdaad- hem belet een normaal leven te leiden. Hij zegt wel dat ie 't doet om ervoor te zorgen dat niemand het leed hoeft mee te maken dat hem overkwam toen zijn ouders werden vermoord, maar volgens mij is het toch echt meer een dwangmatigheid. Een gebrek aan een ander doel in zijn leven. Hij doet 't dus grotendeels meer voor zichzelf.


avatar van deTuinman

deTuinman

  • 1186 berichten
  • 0 stemmen

Jamesbond is een superagent...


avatar van Nomak

Nomak

  • 11634 berichten
  • 0 stemmen

En James bond heeft niet de behoefte om zich te verstoppen achter zo een dom vleermuismasker.


avatar van Flipman

Flipman

  • 7114 berichten
  • 1145 stemmen

Nee, maar hij verbergt wel zijn identiteit, wanneer dat mogelijk is.


avatar van Nomak

Nomak

  • 11634 berichten
  • 0 stemmen

Daarom zegt hij ook zo vaak the name is Bond, James Bond. Dat is toch de naam waaronder hij bekend staat of vergis ik me?


avatar van Flipman

Flipman

  • 7114 berichten
  • 1145 stemmen

Nomak schreef:

Daarom zegt hij ook zo vaak the name is Bond, James Bond. Dat is toch de naam waaronder hij bekend staat of vergis ik me?

Ja, maar er zijn ook genoeg situaties waarin ie een schuilnaam gebruikt, bedoel ik maar.


avatar van sofripa

sofripa

  • 1516 berichten
  • 1143 stemmen

Topfilm! 5 sterren.


avatar van ®Tc

®Tc

  • 8212 berichten
  • 1087 stemmen

Flipman schreef:

(quote)
Ja, maar er zijn ook genoeg situaties waarin ie een schuilnaam gebruikt, bedoel ik maar.

Daarom is hij ook een GEHEIM agent maw UNDERCOVER.


avatar van lykathea

lykathea

  • 1872 berichten
  • 684 stemmen

Zou eens zo moeten zijn dat die hoog scoort door Ledger. Zo heel erg geweldig was hij nu ook weer niet, sterk staaltje over-acting en de hele film hetzelfde idiote gezicht trekken. Hoe men daar in trapt is me een raadsel. En bovendien is het niet zo subtiel om meer aandacht op te eisen dan de daadwerkelijke hoofdrol, sterker nog: Batman voor gek zetten. Dit reken ik hem dan ook in negatieve zin aan.

serpico schreef:

Jij bent echt heel erg grappig.

The Joker zet Batman wel enorm voor schut, hoor.

Minpuntje erbij.


avatar van Flipman

Flipman

  • 7114 berichten
  • 1145 stemmen

®Tc schreef:

Daarom is hij ook een GEHEIM agent maw UNDERCOVER.

Ik bedoel ook meer de manier waarop beide heren hun strijd tegen de misdaad aanpakken. Gadgets, beheersing van verschillende vechttechnieken, zwaar bewapende auto's, kortom, groot spektakel voor de bioscoopbezoeker.


avatar van fappie

fappie

  • 2688 berichten
  • 2005 stemmen

hahhaha dikke discussies hier, ik denk eerlijk gezegd dat in de volgende films batman wel iets meer naar voren komt, misschien als anti-held of wss geen idee,, dat lijkt me wel supervet mja..


avatar van Pastichio Rocker

Pastichio Rocker

  • 6344 berichten
  • 0 stemmen

Als de schurk een beetje realistisch zou zijn in James Bond dan lag Bond nu al onder de groene zoden.


avatar van FilipSTG

FilipSTG

  • 229 berichten
  • 34 stemmen

fappie schreef:

hahhaha dikke discussies hier, ik denk eerlijk gezegd dat in de volgende films batman wel iets meer naar voren komt, misschien als anti-held of wss geen idee,, dat lijkt me wel supervet mja..

We weten ook niet of Gordon wel omriep wat Batman exact wou... Misschien wordt de volgende wel "The Dark Knight Returns" en is hij meer dan welkom, daar het in Gotham weer compleet verkeerd gaat?

Overigens, Nolan verklaarde onlangs een volledige film te willen draaien in IMAX!!!


avatar van FilipSTG

FilipSTG

  • 229 berichten
  • 34 stemmen

Pastichio Rocker schreef:

Als de schurk een beetje realistisch zou zijn in James Bond dan lag Bond nu al onder de groene zoden.

Ik denk niet dat Batman 5 "realistische" vijanden heeft


avatar van Vavi

Vavi

  • 69 berichten
  • 80 stemmen

Ik vind dat er hier een serieuze portie BS aanwezig is. Waarom men een film over analiseert begrijp ik niet.

Batman is een staaltje van mooi acteerwerk, verhaal, en stunts.

Is Batman nu een superheld of niet? De ene zegt van wel de andere niet. Dat komt omdat men allemaal een eigen visie hebben wat een superheld precies is.

Ik denk dat Batman op z'n best een held is. Want Batman beschikt over geen "super" of anders "extraordenary" krachten. Batman is een held, die opkomt tegen het kwaade.

EEn dom batkostuum?. Ten eerste heeft zijn pak in al die jaren er nog niet beter uit gezien dan nu. Hij heeft dat pak aangetrokken voor 2 redenen. 1) Schrik aan te jagen aan zijn vijanden. 2) Anonimiteit. Tzou leuk zijn he als een bekend multi-miljonair ff in de gazet komt dat hij dit en dat heeft gedaan. En in het milieu dat ze hebben in Gotham zou dat willen zeggen dat de mafia hem direct uitschakelt of zelfs zijn bedrijf en naasten. Lijkt me maar logish.

Mensne die kritiek hebben over hoe echt alles is in de film, Kijk ns naar de extras, ik heb ze bekeken op mijn blu ray. Kijk maar 'ns hoeveel stunts echt zijn, hoeveel details aan zijn pak en mogelijke gadgets echt zijn en bestaan.

The dark Knight is een prachtige film dat je van begin tot eind vast blijft houden en is terecht, althans voor mij de beste film van het jaar.

Een sequel? Waarschijnlijk wel, heb altijd gelezen dat er getekend was voor een trilogy. Een mogelijk verhaal is een tijdsprong van een jaar of 2. Waar er iets gebeurt, een badie a la Ridler, of een nieuw wie zegt het. Batman is al een tijd niet meer gezien, maar nu vraagt de stad om de terugkeer van een held. Tegen het eind van de film zou de stad ook Baman echt als een held beginnen zien en niet als een duister figuur. Mogelijke tittels? Laat ik aan de verbeelding over.


avatar van Keane1983

Keane1983

  • 1015 berichten
  • 943 stemmen

De film begon erg goed met het introduceren van the joker...wel jammer dat de film daarna weer even wat inkakte...dit gevoel had ik geregeld bij deze film dat mijn aandacht niet meer getrokken werd.

De film zou over batman moeten gaan maar wordt toch wel echt overschaduwd door de fantastische joker...echt super....

De actie scenes waren erg leuk gedaan, wel jammer dat het soms te donker was waardoor het soms moeilijk te volgen is.

Het introduceren van two face vond ik ook super (ook deze is qua special effects heel erg goed gemaakt)...mijn vraag of hij terug komt!!! Ik denk het wel...hij heeft die brand in het ziekenhuis overleeft dus waarom de val niet!!!! Ik denk dat hij in het nieuwe deel komt.

Waar ik erg blij mee was, is dat het niet echt als een comic is neergezet...een gewone lekkere grimmige film.

Wat ik overigens niet snap is waarom te veel mensen erg lovend zijn over deze film!!! Over het algemeen is het gewoon een actie film...noemen ze dit nu met de menigte mee praten??

Waar ik wel een beetje aan moest wennen is de rare stem van batman als hij z;n pak aan heeft!!! What the f*ck!! Zit het pak soms te strak ofzo?? (natuurlijk begrijp ik wel dat het zijn show stem is...maar toch)...

Ik vond het over het algemeen een leuke amusante film die naar mijn mening net iets te lang duurde....

Van mij een 3.5 (voornamelijk voor de joker...hij was meester)


avatar van FilipSTG

FilipSTG

  • 229 berichten
  • 34 stemmen

Nee Keane, Two-Face komt bijna zeker niet terug. In het script stond dat hij een gebroken nek heeft. Het was zelfs nooit zeker of Joker automatisch dé slechterik zo worden in Batman 3.


avatar van cmb

cmb

  • 14 berichten
  • 178 stemmen

Vavi schreef:

Ik vind dat er hier een serieuze portie BS aanwezig is. Waarom men een film over analiseert begrijp ik niet.

Batman is een staaltje van mooi acteerwerk, verhaal, en stunts.

Is Batman nu een superheld of niet? De ene zegt van wel de andere niet. Dat komt omdat men allemaal een eigen visie hebben wat een superheld precies is.

Ik denk dat Batman op z'n best een held is. Want Batman beschikt over geen "super" of anders "extraordenary" krachten. Batman is een held, die opkomt tegen het kwaade.

EEn dom batkostuum?. Ten eerste heeft zijn pak in al die jaren er nog niet beter uit gezien dan nu. Hij heeft dat pak aangetrokken voor 2 redenen. 1) Schrik aan te jagen aan zijn vijanden. 2) Anonimiteit. Tzou leuk zijn he als een bekend multi-miljonair ff in de gazet komt dat hij dit en dat heeft gedaan. En in het milieu dat ze hebben in Gotham zou dat willen zeggen dat de mafia hem direct uitschakelt of zelfs zijn bedrijf en naasten. Lijkt me maar logish.

Vavi ik wil je niet afkraken hoor maar hoe kan je deze film nou 5 sterren geven en Pulp Fiction 0,5? Ik raak dan een beetje de geloofwaardigheid in je posts kwijt.


avatar van mayhemblik

mayhemblik

  • 1389 berichten
  • 731 stemmen

Ten eerste sorry voor de lage score, maar dit is gewoon mijn soort film niet meer, tuurlijk was de joker tof, maar ik irriteerde me best wel aan dat geslikbek van hem.

En kan iemand mij uitleggen waarom Bruce zijn stem opeens als Dirty Harry klinkt zo gauw hij zich weer eens in dat pak heeft gewurmd?


avatar van Nomak

Nomak

  • 11634 berichten
  • 0 stemmen

mayhemblik schreef:

sorry voor de lage score

Helemaal geen lage score lijkt me dat.


avatar van mayhemblik

mayhemblik

  • 1389 berichten
  • 731 stemmen

Okee daar heb je wel gelijk in maar de 5***** vliegen om je oren, ik bedoelde in vergelijking met de rest.


avatar van Roel-

Roel-

  • 1978 berichten
  • 584 stemmen

mayhemblik schreef:

Okee daar heb je wel gelijk in maar de 5***** vliegen om je oren, ik bedoelde in vergelijking met de rest.

Zij dienen zich eerder te verontschuldigen voor die bizar hoge score

mayhemblik schreef:

maar ik irriteerde me best wel aan dat geslikbek van hem.

Zozo, een medestander.


avatar van cmb

cmb

  • 14 berichten
  • 178 stemmen

Zij dienen zich eerder te verontschuldigen voor die bizar hoge score


avatar van mayhemblik

mayhemblik

  • 1389 berichten
  • 731 stemmen

Godzijdank, ik was al bang dat ik er alleen voor stond.

Samen staan we sterk( zeer oud pools gezegde)


avatar van krosnicky

krosnicky

  • 735 berichten
  • 1594 stemmen

Vette film met een heel ander einde dan dat ik had verwacht ik bedoel was het niet de bedoeling dat the joker zou sterven en 2 face zou blijven leven zo dat hij de badguy kon zijn in het 3de deel naar verluid zou johnny depp de rol van the riddler op zich nemen nu als ze the joker in deel 3 willen hebben ze een probleem denk ik

respect for ledger


avatar van Vavi

Vavi

  • 69 berichten
  • 80 stemmen

cmb schreef:

(quote)

Vavi ik wil je niet afkraken hoor maar hoe kan je deze film nou 5 sterren geven en Pulp Fiction 0,5? Ik raak dan een beetje de geloofwaardigheid in je posts kwijt.

Omdat die film mij echt niet kan boeien, nog raken, niets. Ik kan er niet aan doen, en ik wou dat het anders was zeker met die cast. Ik ben niet aan cult films, zeker niet aan Tarantino. Feit dat het een misdaadfilm is helpt niet.