Fright Night (1985)

Komedie / Horror

geregisseerd door Tom Holland
met Chris Sarandon, Roddy McDowall en William Ragsdale

Charley Webster is iemand die veel van horror films houdt. Op een dag krijgt hij nieuwe buren. Als hij de nieuwe buren aan het bespieden is komt hij erachter dat zijn buren vampiers zijn. Hij roept de hulp in van de tweederangs acteur Peter Vincent. Samen gaan ze de strijd aan om de vampieren te verslaan.

intezar
Het wordt tijd dat zulke leuke vampierenfilms vaker worden gemaakt.

avatar van Stewie Griffin
Tegenvaller.
Ik wil deze film al heel lang zien, want aan de trailer te zien was hij wel spannend, maar daar denk ik nu anders over. Ik had de film helemaal niet op deze manier verwacht, het is een beetje kinderachtig. Jammer.
Ik kan niet meer geven dan 1,5*...

NightSpirit
Meesterwerk. Hier zal een film als Twilight nooit aan kunnen tippen! In mijn jeugd vond ik deze ook al geweldig!

avatar van dutchtuga
Een van de mooiste posters die ik ken.

avatar van Corcicus
Een beetje een teleurstelling. Ik had namelijk wel wat meer visueel geweld verwacht. Gore ontbreekt nagenoeg volledig en ik heb meer bloed gezien toen ik onlangs mijn teen stootte aan de laatste traptrede. Ook hoopte ik op veel humor, en in het eerste deel wordt dat ook wel wat waargemaakt op een lekkere subtiele manier telkens; maar halfverwege worden er geen grappen meer gemaakt en is het bittere ernst. De sfeer zit wel goed, die was duister. De muziek was op zichzelf zalig, van die jaren tachtig synth aan één stuk door. Onder de drie kan ik hem niet geven, want ik heb me wel goed vermaakt, maar was niet helemaal wat ik verwachtte.

avatar van Filmkriebel
gore gore gore... moet er nu altijd eerst gore in een film zitten vooraleer die goed is?

deze film geef ik een cijfer op basis van mijn herinnering uit mijn jeugd.
geweldige film, zal eens kijken of ik hem kan vinden op dvd / bluray

Filmkriebel schreef:

Uiteraard niet, ik vond Saw in zijn geheel genomen een tragedie, maar mijn lievelingsfilm blijft wel Braindead omdat daar een perfect evenwicht in wordt gevonden tussen gore en humor. Een evenwicht dat ik in deze film niet kon vinden. Ook niet tussen humor en spanning want in het eerste deel domineert humor en in het tweede spanning, al wordt aan die spanning dan weer afbreuk gedaan door die synth (score) welke an sich plezant is, maar absoluut geen meerwaarde voor de spannende momenten. Gore hoeft niet, maar als ik horror zie staan, verwacht ik geen Michael Jackson clip zoals nu toch wel min of meer het geval was.

avatar van Filmkriebel
Het is ook al een film die 25 jaar oud is; de standaarden van de horrorfilm waren helemaal anders. Ik vond net deze horrors iets beter omdat ze zich de moeite getroostten om veel meer te doen dan alleen bloed te brengen, maar ook humor en puur amusement. Uit die periode zou Re-Animator wel meer iets voor jou kunnen zijn : daar kun je van goor spreken en het is ook een grappige film.

erik1677
Dat ben ik helemaal met filmkriebel eens,ook al ben ik een groot gore-liefhebber

Inderdaad film uit deze periode, zaten bomvol met sfeer, en vaak echt eng.
Deze fright night heeft toendertijd mega indruk op me gamaakt en ook vandaag de dag nog een uitstekend filmpje.

Tja ik ben wel gek op deze klasiekers

avatar van Corcicus
Heb ik gezien en is idd meer mijn ding, maar ook Toxic Avenger en consorten kunnen mij bekoren en die is van hetzelfde jaar met meer goorheid en humor. Ben anders wel fan van Holland zijn werk hoor: childplay maar vooral thinner waren pareltjes en zijn bijdrage aan de masters of horror serie was ook niet slecht. Deze was gewoon minder mijn kop thee.

avatar van Filmkriebel
@erik, voor mij was het een uitdaging om hem als tiener te bekijken. In die tijd was horror kijken nog iets gedurfds en uitdagend en daar hield ik wel van. Nu is er geen durf meer aan. Soms kom je hier kids van 12 tegen die al de goorste shit gezien hebben.

@Corcicus : Thinner is nochtans ook een vrij brave horror, nog softer dan Fright Night. Maar is inderdaad een goeie. Heb hem thuis op DVD liggen.

avatar van Minotaures
Ben absoluut geen vampierenfreak.

Deze een keertje ergens toevallig tegengekomen en toch maar even uit nieuwsgierigheid gezien.

Uit zijn jaar is het zeker geen slechte film als je het vergelijkt met sommige misfilms die nu gemaakt worden. De effecten (tanden, make-up, etc.) zien er goed uit. Een aantal leuke personages, waaronder Evil Ed. En een aardig buren-uit-hel verhaal.

Lekker voor een keer of 2 om te griezelen.

avatar van adr
adr
NightSpirit schreef:

Helemaal met eens.

EEE
Amanda Bearse in deze film blijft toch mijn meest schrikwekkende horror personage!

avatar van perceived
De combi van horror en humor werkt niet zo goed. Wel behoorlijk sfeervol en dat is wat mij betreft het sterkste punt van de film. Leuk om weer eens gezien te hebben. 5/10*

erik1677
@filmkriebel,inderdaad horror was iets waar niet iedereen naar keek vroeger,ik haalde toen der tijd veel van mn video's bij een klein zaakje in Arnhem,Not of this Earth, genaamd.
Heel wat klasiekers en goreflicks vandaan gehaald.
Die ik nog steeds te gek vind

mug13
Een echte topper in zijn genre en is dus altijd leuk om meerdere malen te bezichtigen.Nostalgie kan je dit soort films ook noemen.

bobbydigital01
De remake is in de U.S op 19 augustus in de bios.
Lijkt me wel vet,hoop dat hij hier over heen kan gaan.
Maar ja we weten hoe het gaat met remakes.

Goed bedachte en gemaakte schokeffecten, de spanning blijft er in, een humoristisch verhaal, 'n gave uitvoering en het plezier straalt van de cast af.

avatar van Skrean
Heerlijke film, lekkere special effects van nostalgische proporties.

het heeft 26 jaar geduurt voordat ik deze film voor het eerst keek,
de poster vond ik al erg spannend dus ik zat vol verwachting voor de buis,

ik hield al rekening met het feit dat deze film uit de jaren 80 is en dus ook in die tijdsgeest bekeken moest worden.

de belichting en de "sfeer" deed me denken aan de film "gremlins"

nu de film zelf,
eigenlijk een complete tegenvaller,
het was in niets dat wat ik verwachtte.
eigenlijk was alleen de laatste 10 a 15 minuten tijdens de "climax"nog wel aardig maar verder....

de poster kon het ook niet meer goed maken...

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Simpel schmierend.

Een leuke mix van horror en komedie met dat typische jaren '80 sfeertje, dat zoveel jaar na dato nog steeds erg welkom is. De acteerprestaties zijn niet overal even sterk en het verhaaltje blijft vooral heel simpel, maar met name de schmierende McDowall is een welkome afwisseling en trekt het geheel nog meer over de kop.

Goed.

avatar van Macmanus
Viel mee.

De jaren 80tig is geen periode die ik hoog heb zitten. De reden om deze dan toch te kijken was ook meer om het origineel voor de remake gezien te hebben. Wat me vooral meeviel was dat de film toch een redelijk budget heeft. Valt vrij snel op dat het niet een Friday the 13th achtig cheap filmpje is. De crane en rijder shots zien er netjes uit en dat geeft de film tenminste een verzorgt uiterlijk.

Verhaaltje is wel aardig om te volgen, het gaat vrij rap. Hoewel met 100 minuten wel wat aan de lange kant. Het is ook niet echt een komedie horror, maar eerder een PG13 horror. Echt komisch was het nou ook weer niet, een wat luchtigere vibe, de makers hadden duidelijk de tiener doelgroep voor ogen.

Toch blijven het de jaren 80tig en helemaal bij horror betekend dat een pijnlijke soundtrack. Weer eentje om in te lijsten zo tergend. Haalt je toch ernstig uit de film. Maar met een half oortje dicht bleef de film vermaken maar nergens genoeg om een remake te vervloeken. Kan me erg veel verbeter punten voorstellen. Zo vond ik het erg knap dat op het eind de zon aan alle kanten van het huis zo fel kon schijnen.

2.5 sterren.

avatar van JigSaw_Doll
Geniale 80's horror, puur een cultklassieker!

avatar van gillette
Juist gezien. Leuke vampierenfilm. Kijk uit naar remake. 3

avatar van modinator
leuk voor die tijd aardige specail effects

jirachi03
Dat merkte ik ook al op. Zag er goed uit.
De scene dat de vampier vol in aanraking komt met het zonlicht is echt mooi om te zien. De scene waar een smelt is ook erg goed.

Het was ook leuk om Marcy Darcy (MwC) weer eens te zien .
De re-make lijkt me ook al wat. David Tannent speelt erin als Peter Vincent (dr. who) en dus kan het in mijn ogen nog iets leuks worden.

avatar van FillumGek
Na een lange tijd herzien, ook omdat de remake er aan komt. Hij is wat gedateerd maar nog steeds erg vermakelijk. Vermakelijker dan eerst zelfs.

Klassiek verhaaltje is goed uitgevoerd door een leuke cast, uitgezonderd van de ongelooflijk irritante Geoffreys. Af en toe wat rake zwarte humor, maar spannend is de film allerminst.

De special effects vallen ook op in positieve zin, gruwelijke make-up ook.

Meer: JordyCapitated // Horror Cinema: Fright Night (1985) - jordycapitated.blogspot.com