Fright Night (1985)

Komedie / Horror

geregisseerd door Tom Holland
met Chris Sarandon, Roddy McDowall en William Ragsdale

Charley Webster is iemand die veel van horror films houdt. Op een dag krijgt hij nieuwe buren. Als hij de nieuwe buren aan het bespieden is komt hij erachter dat zijn buren vampiers zijn. Hij roept de hulp in van de tweederangs acteur Peter Vincent. Samen gaan ze de strijd aan om de vampieren te verslaan.

avatar van JigSaw_Doll
You're so cool, Brewster!

avatar van Filmkriebel
What happened to Evil Ed?

During the 1990s, Geoffreys appeared for several years in gay pornographic movies, using the aliases Sam Ritter and Stephan Bordeaux.

Hoeveel lager kun je zakken?

avatar van Richard_Voorhees
Kennen jullie dat ook weleens? Je hebt een film al jaren in je bezit, maar het is er op de één of andere onverklaarbare reden nooit aan gekomen om hem te zien. Dan word je er na die jaren eindelijk weer aan herinnerd (in mijn geval nu omdat ik van de remake hoorde).
Na wat vissen tussen de dozen op zolder wist ik dan Fright Night weer te vinden. Ik zette mijn verwachtingen niet al te hoog en wat ik kreeg was heel wat meer dan ik verwacht had.
De humor/horror combinatie slaagt redelijk. Natuurlijk zijn er hier en daar wat missers, maar over het algemeen vind ik het nog wel meevallen.
Ik heb inmiddels al heel wat films gezien in mijn leven, maar nog maar zelden heb ik zo'n enthousiaste cast gezien als bij deze film. Chris Sarandon zet zijn rol als de vampier uitstekend neer. Regelmatig heeft hij een twinkeling van plezier in zijn ogen, het plezier straalt er gewoon vanaf. Daarnaast doen de toen nog jonge William Ragsdale en Amanda Bearse (die uiteraard meteen aan Married with Children doet denken) enorm hun best om hun rol zo overtuigend mogelijk te spelen. Als laatste doen Roddy McDowall en Stephen Geoffreys nog een duit in het zakje met heerlijk over-the-top performances. De cast weet de film erg leuk te maken.
Daarnaast zijn de make-up effecten, vooral voor een film uit die tijd, erg goed. Hier kunnen zelfs heel erg veel filmmakers van tegenwoordig nog wat van leren.
Naar mijn mening is Fright Night één van de meest ondergewaardeerde films van de jaren '80, met recht mag deze film de stempel cult klassieker dragen.

movie-edje
Het is zekers 1 van mijn favoriet!

De spanning!
De horror!
De humor!

Er klopte veel voor mijn doen in deze klassieke-horror filmpje!
Er hangt degelijk een vampier-dreigende sfeer in de film die mij erg raakte!

En vooral Mr Vincent!
Een echte vampire killer.

avatar van rep_robert
Na een lange poos eindelijk weer is herzien en ik moet toch zeggen dat Fright Night lichtelijk tegen viel.
Qua horror en sfeer zit het in het begin van de film wel goed. Lekker duister, een sfeerverhogende soundtrack, de fraaie make up en leuke gespeelde personages door de acteurs, behalve Evil Ed, eens stomvervelende jongen die weinig toevoegt aan de film (overigens is de acteur die deze rol speelt later over gestapt naar de gay-porn industry). Ook is het leuk om Amanda "Marcy Darcy" Berse in een vroege rol te zien.
De film is ook lekker spannend, totdat de tweede helft van de film begint. Na de scene in de steeg kakt de film enigszins in elkaar om vervolgens uit te monden in een teleurstellende climax.

Had er toch wel iets meer van verwacht.

avatar van yurrenstein12
Geweldige film! Toen Billy Cole stierf zat ik toch wel even te trillen. De film is vreselijk spannend.
Sommige make-up effecten zijn weer net iets minder, maar perfect voor die tijd, dus geef ik deze film alsog 5* .

avatar van JacoBaco
Vanwege de remake (die ik nog moet zien) weer nieuwsgierig geworden naar het origineel, dus gisteravond weer is terug in de tijd gegaan met Fright Night.

Ja, nog steeds geweldig eigenlijk. Fright Night is echt het betere horror/komedie werk uit de jaren 80. Lekkere old school soundtrack, fantastische cast, vooral Roddy McDowall als Peter Vincent vind ik subliem. Maar ook Jonathan Stark als Billy Cole is hier uitstekend op z'n plek. De effecten zijn soms erg goed en ik blijf toch een soort voorliefde houden voor make-up effecten en het gebruik van poppen e.d.. Mits goed uitgevoerd uiteraard. Maar ja, ik kom ook uit een tijd dat ik naar een machine zat te kijken wat mij d.m.v. stop-motion techniek kippenvel kon bezorgen.

Het eerste gedeelte van de film is net iets beter dan de 2e helft, maar de climax is toch wel weer goed. De film is qua griezel, gore en humor wat mij betreft ook zeker goed in evenwicht. Ik heb het nu eigenlijk over jeugdsentiment, maar een film als Fright Night vind ik toch echt beter dan de meeste horrorfilms waar ze tegenwoordig mee aan komen kloten.

avatar van brabusRUS
Het eerst half uur is wel leuk, maar dan zakt het een beetje in. De 80s sfeer zit er goed. En je ziet ook goed dat deze film uit de 80s komt aan de special effects en make-up.

Ik moet zeggen dat ik niet echt een vampieren-liefhebber ben, dus misschien dat de film mij daarom niet helemaal heeft vermaakt. Ben je dat wel, dan is het een kijkbeurt waard.

avatar van yurrenstein12
Na het gezien hebben van The Exorcist vind ik Fright Night heel wat minder. Erg jammer, maar ik moet mijn stem een ster verlagen.

avatar van Vascago
yurrenstein12 schreef:

Mag ik vragen wat The Exorcist hiermee te maken heeft? Die film kun je helemaal niet vergelijken met deze en dus zou je je beoordeling er ook niet op moeten aanpassen. Moet je natuurlijk zelf weten, maar ik vind het nogal raar.

avatar van ibendb
Een niet enge horrorkomedie.

Wel, er was niet echt al te veel om te lachen. Behalve dan het acteerwerk, want dat was niet zo best. Het verhaal was wel nog vermakelijk. De personages waren nogal oppervlakkig. En het irritantste personage is in mijn ogen Evil Ed. 2.5*.

Vascago schreef:

Ik vond de engheid in deze film erg goed, maar toen heb ik The Exorcist gezien. The Exorcist is dan wel een stuk serieuzer dan deze film, maar ook een heel stuk enger. Door die ervaring vond ik Fright Night, naar engheid gezien, minder.

Fright Night en The Exorcist zijn erg verschillende films van elkaar, maar het zijn ook allebei horrorfilms.

Maar ondanks dat ik The Exorcist (die ik 5* geef) veel beter vind, is Fright Night ook een erg vermakelijke film.

avatar van 606
erg vermakelijk, en totaal verschillend qua remake.
Erg fijne jaren 80 filmpje en mooi gemaakt, ook het acteerwerk was prima.

3,5 ster

avatar van sinterklaas
Een leuk vermakelijk jaren 80 horrorfilmpje alweer. Het verhaal en het acteerwerk is geweldig en alles word een beetje op een zwartkomische wijze neergezet. De vergelijking met The Exorcist zie ik ook nog wel hier en daar. Alleen gaat het dit keer over een buurman die een vampier blijkt te zijn. Die buurman speelt ook erg goed en moet, doordat de remake er is, steeds maar aan Colin Farrell denken ipv Chris Sarandon. Eng word FN echter niet erg. Wel zeer ammusant.

avatar van Beertje45
Deze film stond destijds bij de plaatselijke videotheek tussen komedie's. Er valt af en toe wel eens te lachen, maar ik vond het gewoon een lekkere ouderwets opgevatte vampierenfilm. Chris Sarandon heeft het gladde, ladykiller uitzicht, wat hem perfect maakt voor de rol hem toebedeelt. Leuk om een jonge Amanda, Marcy "married with children", aan het werk te zien. Onderuit zakken en genieten maar!

1 van mij eerste horrors en vond het heel erg leuk door deze film ben ik meer horrors gaan kijken

avatar van DragQueen
Erg vermakelijke Film, waarin de horror-humor mix goed blijkt te werken. Ook wordt er prima geacteerd door de cast. Hier en daar is de film wat gedateerd, maar dat mag de pret niet drukken. Voor die tijd ziet het er zeker goed uit allemaal. 3,5 Ster.

avatar van RuudC
Aan het begin had ik wat mijn twijfels. Het is toch een vrij vreemde vampierenfilm waarin al vrij direct duidelijk wordt wie de vampieren zijn en alle geheimzinnigheid al snel overboord gekieperd wordt. Het doet een beetje… kinderlijk aan. De humoristische noot is denk ik vooral terug te vinden in de luchtige benadering. In de eerste helft vind ik het niet bepaald geslaagd. Wat confrontaties die eigenlijk lang niet allemaal geslaagd zijn. Wanneer Evil Ed een vampier wordt, gaat het verhaal echt de goede kant op. Het is en blijft niet heel overtuigend wanneerkinderen het opnemen tegen monsters. Leuke rol ook van Peter Vincent, al ruik je van een kilometer afstand dat hij een fraud is. De finale heeft goede kills, gore en een sterke seksscene, zoals het een goede vampierenfilm betaamt. Al met al heb ik me toch goed kunnen vermaken.

avatar van Elineloves
Ook deze film bewijst dat ik echt een 'remake meisje' ben, in de meeste gevallen. Misschien komt het omdat ik de remake eerst heb gezien, en dat ik 'm in Amerika heb gezien dus de hele kijkervaring anders is, maar ik betwijfel of het daar aan ligt.

Dit was te droge, slome kost. Ik vond alle karakters, geen enkele uitzondering, vele malen leuker in de remake. Colin Farrell, dat is sowieso een grote DUH, evenals Peter Vincent, wiens personage veel beter uitkomt in de 2011 versie, mijn inziens.

Ik zat niet lekker in de film. De sfeer voelde ik niet, dat heb ik helaas vaak bij gedateerde films. Dat hoeft geen issue te zijn, maar in combinatie met acteurs die me niets deden en de humor die ik niet voelde, kan ik concluderen dat ik het beter bij de remake had kunnen laten.

avatar van Drs. DAJA
Op de nummer 19 in de Horror Top 25 met de beste horrorfilms van de jaren '80 staat Fright Night van Tom Holland. Sinds 7 oktober tellen we bij Midnight Movie Review dagelijks af om op Halloween de beste horrorfilm van de jaren '80 vrij te geven.

Voor de video: Halloween '80s Horror Top 25 - Nr. 19 Fright Night

avatar van jipt
Goede film met sterke effecten en mooie fotografie. Vond het eerst half uur het beste, lekker spannend. Film duurt helaas iets te lang waardoor het eindgevecht wat eentonig wordt. dikke 3,5*

Poster is trouwens erg mooi.

avatar van Beertje45
Elineloves schreef:

zou me wel eens willen wagen aan de remake, maar vrees dat het origineel hiermee niet wordt overtroffen. Ik vind Colin Farrell wel een heel goede akteur, dus zal er toch eens van komen.

avatar van clockwork72
Wat een tijdloze poster, prachtig.

avatar van Boeikens
Nog goede herinneringen aan.

Vooral sfeervol met leuke humor touch en mooi uitgewerkt verhaal.
Naarmate de film vordert vind ik hem beter worden.

HALVE TAMME.
Een echte knaller in zijn genre,nostalgie kan je dit soort films ook noemen.

edje555
Welcome To Fright Night !

Super Film.

avatar van maurice74
Weer gezien, ditmaal de Nederlandse blu-ray. Naar mijn mening de beste vampierenfilm van de jaren '80. Heeft sfeer, spanning en humor.

Goeie film waarin een jongen erachter komt dat zijn nieuwe buurman eigenlijk een vampier is. Een vermakelijke film met een goed werkende mix tussen horror, spanning en humor. De make-up effecten kunnen er 30 jaar na dato nog prima mee door. Leuke personages en de cast heeft zichtbaar plezier met hun rollen.

avatar van Richard_Voorhees
Vandaag de blu-ray op de kop getikt. Wie weet dat ik hem vanavond weer eens ga zien.

avatar van Daan258
De remake uit 2011 vond ik best een geinig filmpje, dus daarom vandaag ook maar is het origineel opgezet. Ik kan eigenlijk alleen zeggen dat het een vermakelijk filmpje is maar niet meer.
Het eerste half uur is echt genieten, fantastische sfeer, redelijk spannend en lekker mysterieus. Helaas is er dan een beetje een saai middenstuk met nogal veel onnodige en niet leuke humor.
Gelukkig gaat bij de laatste 20 min het niveau weer een beetje omhoog.

Als ik de film wat jaartjes eerder had bekeken had die vast meer indruk op me gemaakt.
Maar voor nu 2,5*