Fright Night (1985)

Komedie / Horror

geregisseerd door Tom Holland
met Chris Sarandon, Roddy McDowall en William Ragsdale

Charley Webster is iemand die veel van horror films houdt. Op een dag krijgt hij nieuwe buren. Als hij de nieuwe buren aan het bespieden is komt hij erachter dat zijn buren vampiers zijn. Hij roept de hulp in van de tweederangs acteur Peter Vincent. Samen gaan ze de strijd aan om de vampieren te verslaan.

ziet er bij momenten nog goed uit, maar ben nog steeds niet echt te vinden voor humor in horrorfilms. Desondanks is dit toch wel een leuk wegkijkertje en bijgevolg krijgt ie een 3*

avatar van Halcyon
Halcyon schreef:
Ben in slaap gevallen (had verder niks met de film te maken), dus zal hem bij een andere gelegenheid eens moeten terugzien. Spijtig.

En dat is vandaag gebeurd. Vermakelijke film met een ijzersterk script. Niks op aan te merken eerlijk gezegd, behalve dan dat de vampierenfilm nu niet meteen m'n favoriete subgenre is. Al moet ik wel zeggen dat ik me uitstekend vermaakt heb. Ik vond de personages stuk voor stuk sterk geschreven en goed vertolkt en ook met die nostalgische eighties muziek zat het weer goed. De verzwijzing naar oude Dracula-films in de figuur van "Peter Vincent" is mooi meegenomen.

Eén en al 80s kitsch.

Ben er nog steeds niet van overtuigt dat humor nu zo'n geweldige genretoevoeging is. Net als bij The Lost Boy lijkt het meer afgestemd te zijn op kinderen, waardoor het allemaal toch wat luchtiger is. Maar om dat nu humor te noemen ...

Verder kon het vooral boeien op het einde. Het hele kinderclubje dat een vampier gaat verslaan, compleet met Disturbia/Rear Window begin vond ik maar redelijk lauw. Best foute muziek ook.

Gelukkig wel nogal wat van die uitermate cheesy maar redelijk charmante 80s effecten, vooral op het einde valt daar nogal wat lol aan te beleven.

Wel vreemd dat er plots meer dan enkel vampieren lijken rond te lopen (maar dat zo'n weerwolf wel dodelijk geraakt wordt door een houten spies ? Waren toch zilveren kogels dacht ik. Zelfde met die daywalker - hoewel ik nu niet echt wist wat voor monster die moest voorstellen).

Eindelijk wel een grappig filmpje, met veel dank aan de leuke finale. Verder iets te kinderachtig en zo'n 20 jaar laten absoluut niet eng, gore of spannend meer.

Lekkere jaren 80 film. Verhaal was best goed en de effecten ook. De film was zelfs grappig. Deze film was een groot succes en daarom heeft men nog een vervolg deel gemaakt welke echter volkomen bagger is.

avatar van Metalfist
Een zware teleurstelling

Voor een oude horror film ben ik altijd wel te vinden, vooral als ze ook nog eens een zekere cultstatus hebben bereikt. Reken daarbij de positieve reacties plus de score hier en mijn verwachtingen waren wel redelijk hoog gespannen. Maar die waren compleet fout want Fright Night blijkt een gedrocht van formaat te zijn.

Het begin van de film is nog wel sterk. Er worden een aantal leuke personages geïntroduceerd waaronder Evil Ed en 'Vampire Killer' Peter Vincent. Spijtig genoeg heb je het na een tijd al wel allemaal gezien en begint de film zwaar te vervelen. Ook de redelijke finale kan de film niet redden. Ik wist trouwens niet dat vampieren in weerwolven kunnen veranderen? Ook de bedoeling van de 'timmerman' was me niet echt duidelijk.

De personages worden wel leuk neergezet door een jonge Amanda Bearse die later nog zou schitteren als Marcy in Married... With Children. Maar ook Roddy McDowall en Stephen Geoffreys zijn goed te pruimen.

Buiten een aantal leuke personages, die na een tijd ook beginnen te vervelen bevat Fright Night niets speciaal. Zijn verworven status is dan ook wel wat overroepen. De poster is dan wel weer zeer mooi.

avatar van Drs. DAJA
Zeer geslaagde vampire-flick. Ik was bijzonder gecharmeerd van de heerlijke Amerikaanse buitenwijken sfeer en de nostalgie die wordt geschept rondom oude monsterfilms en horroravonden. De film stapt interessant over het geloofwaardigheissysteem en doet dit dusdanig op tijd dat er voldoende ruimte is voor knetterende vampiergore. Overigens is de gore van erg hoog niveau en een erg lekkere add-on aan het zeer sfeervolle verhaal. Fright Night is een intieme, sfeervolle horrorfilm. Aanrader.

avatar van Rianneke_Dan
Fright Night viel me een klein beetje tegen.

Ik wist ook niet echt goed wat ik moest verwachten want een horror/komedie uit je jaren 80 met een lijn rond vampieren? Zoiets was ik nog niet tegen gekomen. De film begon erg sterk, leuke personages, behalve Evil Ed, die gast kwam op een gegeven moment echt mijn neus uit, zwaar irritant dus. Peter Vincent vond ik wel goed neergezet, was ook met vlagen enorm grappig. Sfeertje was ook prima, het werd nergens echt spannend of goor, maar dat is voor mij vaak geen negatief iets.

Helaas zakte de film halverwege enorm in, en werd het naar mijn idee een beetje saai, het boeide me niet zoveel meer, ik was er helemaal uit. Naar het einde toe ging het wel weer, maar ik vond de effecten ook niet echt geweldig, en dat Evil Ed ineens van een vampier in een weerwolf verandere vond ik ook erg ver gezocht, maar goed daarmee moet je natuurlijk wel rekening houden dat je naar een film uit de jaren 80 zit te kijken.

Ik heb me redelijk vermaakt met deze film, jammer dat het op een gegeven moment wat minder werd. Ik heb deel 2 ook nog staan hier, maar daar wacht ik nog even mee. Ik heb voor nu nog genoeg oude horrors liggen die een hogere prioriteit hebben

avatar van Filmkriebel
Deze vampierenfilm in jaren '80 kleedje zag ik intussen al (met enthousiasme) meermaals en is een mix van hysterische komedie en horror. Het komisch element is McDowall, als showman die teenager Webster bijstaat in een vampierenjacht die voor hem enkel op TV-scherm bestond. Eigenlijk is Fright Night terzelfdertijd horrorfilm en een parodie erop die met de clichés goochelt. Knap om dit evenwicht te kunnen bewerkstelligen zonder ridicuul te worden.

De special effects zijn nog steeds goed en bij vlagen zelfs behoorlijk disgusting. Sarandon speelt een dandy-vampier, een wezen met een gevaarlijk charme die ook terug te vinden is in discotheken. Pff, goed, in de eighties kon echt alles. Evil Ed viel mij wel tegen als de slijmerige en schreeuwerige kameraad van Webster. Alles bij elkaar genomen blijft Fright Night wat mij betreft een zeer behoorlijke film die heel wat om het lijf heeft maar op het vlak van humor wat minder goed uit de hoek komt.

avatar van Minotaures
Ben absoluut geen vampierenfreak.

Deze een keertje ergens toevallig tegengekomen en toch maar even uit nieuwsgierigheid gezien.

Uit zijn jaar is het zeker geen slechte film als je het vergelijkt met sommige misfilms die nu gemaakt worden. De effecten (tanden, make-up, etc.) zien er goed uit. Een aantal leuke personages, waaronder Evil Ed. En een aardig buren-uit-hel verhaal.

Lekker voor een keer of 2 om te griezelen.

avatar van perceived
De combi van horror en humor werkt niet zo goed. Wel behoorlijk sfeervol en dat is wat mij betreft het sterkste punt van de film. Leuk om weer eens gezien te hebben. 5/10*

Goed bedachte en gemaakte schokeffecten, de spanning blijft er in, een humoristisch verhaal, 'n gave uitvoering en het plezier straalt van de cast af.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Simpel schmierend.

Een leuke mix van horror en komedie met dat typische jaren '80 sfeertje, dat zoveel jaar na dato nog steeds erg welkom is. De acteerprestaties zijn niet overal even sterk en het verhaaltje blijft vooral heel simpel, maar met name de schmierende McDowall is een welkome afwisseling en trekt het geheel nog meer over de kop.

Goed.

avatar van Macmanus
Viel mee.

De jaren 80tig is geen periode die ik hoog heb zitten. De reden om deze dan toch te kijken was ook meer om het origineel voor de remake gezien te hebben. Wat me vooral meeviel was dat de film toch een redelijk budget heeft. Valt vrij snel op dat het niet een Friday the 13th achtig cheap filmpje is. De crane en rijder shots zien er netjes uit en dat geeft de film tenminste een verzorgt uiterlijk.

Verhaaltje is wel aardig om te volgen, het gaat vrij rap. Hoewel met 100 minuten wel wat aan de lange kant. Het is ook niet echt een komedie horror, maar eerder een PG13 horror. Echt komisch was het nou ook weer niet, een wat luchtigere vibe, de makers hadden duidelijk de tiener doelgroep voor ogen.

Toch blijven het de jaren 80tig en helemaal bij horror betekend dat een pijnlijke soundtrack. Weer eentje om in te lijsten zo tergend. Haalt je toch ernstig uit de film. Maar met een half oortje dicht bleef de film vermaken maar nergens genoeg om een remake te vervloeken. Kan me erg veel verbeter punten voorstellen. Zo vond ik het erg knap dat op het eind de zon aan alle kanten van het huis zo fel kon schijnen.

2.5 sterren.

avatar van FillumGek
Na een lange tijd herzien, ook omdat de remake er aan komt. Hij is wat gedateerd maar nog steeds erg vermakelijk. Vermakelijker dan eerst zelfs.

Klassiek verhaaltje is goed uitgevoerd door een leuke cast, uitgezonderd van de ongelooflijk irritante Geoffreys. Af en toe wat rake zwarte humor, maar spannend is de film allerminst.

De special effects vallen ook op in positieve zin, gruwelijke make-up ook.

Meer: JordyCapitated // Horror Cinema: Fright Night (1985) - jordycapitated.blogspot.com

avatar van rep_robert
Na een lange poos eindelijk weer is herzien en ik moet toch zeggen dat Fright Night lichtelijk tegen viel.
Qua horror en sfeer zit het in het begin van de film wel goed. Lekker duister, een sfeerverhogende soundtrack, de fraaie make up en leuke gespeelde personages door de acteurs, behalve Evil Ed, eens stomvervelende jongen die weinig toevoegt aan de film (overigens is de acteur die deze rol speelt later over gestapt naar de gay-porn industry). Ook is het leuk om Amanda "Marcy Darcy" Berse in een vroege rol te zien.
De film is ook lekker spannend, totdat de tweede helft van de film begint. Na de scene in de steeg kakt de film enigszins in elkaar om vervolgens uit te monden in een teleurstellende climax.

Had er toch wel iets meer van verwacht.

avatar van JacoBaco
Vanwege de remake (die ik nog moet zien) weer nieuwsgierig geworden naar het origineel, dus gisteravond weer is terug in de tijd gegaan met Fright Night.

Ja, nog steeds geweldig eigenlijk. Fright Night is echt het betere horror/komedie werk uit de jaren 80. Lekkere old school soundtrack, fantastische cast, vooral Roddy McDowall als Peter Vincent vind ik subliem. Maar ook Jonathan Stark als Billy Cole is hier uitstekend op z'n plek. De effecten zijn soms erg goed en ik blijf toch een soort voorliefde houden voor make-up effecten en het gebruik van poppen e.d.. Mits goed uitgevoerd uiteraard. Maar ja, ik kom ook uit een tijd dat ik naar een machine zat te kijken wat mij d.m.v. stop-motion techniek kippenvel kon bezorgen.

Het eerste gedeelte van de film is net iets beter dan de 2e helft, maar de climax is toch wel weer goed. De film is qua griezel, gore en humor wat mij betreft ook zeker goed in evenwicht. Ik heb het nu eigenlijk over jeugdsentiment, maar een film als Fright Night vind ik toch echt beter dan de meeste horrorfilms waar ze tegenwoordig mee aan komen kloten.

avatar van brabusRUS
Het eerst half uur is wel leuk, maar dan zakt het een beetje in. De 80s sfeer zit er goed. En je ziet ook goed dat deze film uit de 80s komt aan de special effects en make-up.

Ik moet zeggen dat ik niet echt een vampieren-liefhebber ben, dus misschien dat de film mij daarom niet helemaal heeft vermaakt. Ben je dat wel, dan is het een kijkbeurt waard.

avatar van ibendb
Een niet enge horrorkomedie.

Wel, er was niet echt al te veel om te lachen. Behalve dan het acteerwerk, want dat was niet zo best. Het verhaal was wel nog vermakelijk. De personages waren nogal oppervlakkig. En het irritantste personage is in mijn ogen Evil Ed. 2.5*.

avatar van yurrenstein12
Vascago schreef:

Mag ik vragen wat The Exorcist hiermee te maken heeft? Die film kun je helemaal niet vergelijken met deze en dus zou je je beoordeling er ook niet op moeten aanpassen. Moet je natuurlijk zelf weten, maar ik vind het nogal raar.

Ik vond de engheid in deze film erg goed, maar toen heb ik The Exorcist gezien. The Exorcist is dan wel een stuk serieuzer dan deze film, maar ook een heel stuk enger. Door die ervaring vond ik Fright Night, naar engheid gezien, minder.

Fright Night en The Exorcist zijn erg verschillende films van elkaar, maar het zijn ook allebei horrorfilms.

Maar ondanks dat ik The Exorcist (die ik 5* geef) veel beter vind, is Fright Night ook een erg vermakelijke film.

avatar van sinterklaas
Een leuk vermakelijk jaren 80 horrorfilmpje alweer. Het verhaal en het acteerwerk is geweldig en alles word een beetje op een zwartkomische wijze neergezet. De vergelijking met The Exorcist zie ik ook nog wel hier en daar. Alleen gaat het dit keer over een buurman die een vampier blijkt te zijn. Die buurman speelt ook erg goed en moet, doordat de remake er is, steeds maar aan Colin Farrell denken ipv Chris Sarandon. Eng word FN echter niet erg. Wel zeer ammusant.

avatar van RuudC
Aan het begin had ik wat mijn twijfels. Het is toch een vrij vreemde vampierenfilm waarin al vrij direct duidelijk wordt wie de vampieren zijn en alle geheimzinnigheid al snel overboord gekieperd wordt. Het doet een beetje… kinderlijk aan. De humoristische noot is denk ik vooral terug te vinden in de luchtige benadering. In de eerste helft vind ik het niet bepaald geslaagd. Wat confrontaties die eigenlijk lang niet allemaal geslaagd zijn. Wanneer Evil Ed een vampier wordt, gaat het verhaal echt de goede kant op. Het is en blijft niet heel overtuigend wanneerkinderen het opnemen tegen monsters. Leuke rol ook van Peter Vincent, al ruik je van een kilometer afstand dat hij een fraud is. De finale heeft goede kills, gore en een sterke seksscene, zoals het een goede vampierenfilm betaamt. Al met al heb ik me toch goed kunnen vermaken.

avatar van Elineloves
Ook deze film bewijst dat ik echt een 'remake meisje' ben, in de meeste gevallen. Misschien komt het omdat ik de remake eerst heb gezien, en dat ik 'm in Amerika heb gezien dus de hele kijkervaring anders is, maar ik betwijfel of het daar aan ligt.

Dit was te droge, slome kost. Ik vond alle karakters, geen enkele uitzondering, vele malen leuker in de remake. Colin Farrell, dat is sowieso een grote DUH, evenals Peter Vincent, wiens personage veel beter uitkomt in de 2011 versie, mijn inziens.

Ik zat niet lekker in de film. De sfeer voelde ik niet, dat heb ik helaas vaak bij gedateerde films. Dat hoeft geen issue te zijn, maar in combinatie met acteurs die me niets deden en de humor die ik niet voelde, kan ik concluderen dat ik het beter bij de remake had kunnen laten.

Goeie film waarin een jongen erachter komt dat zijn nieuwe buurman eigenlijk een vampier is. Een vermakelijke film met een goed werkende mix tussen horror, spanning en humor. De make-up effecten kunnen er 30 jaar na dato nog prima mee door. Leuke personages en de cast heeft zichtbaar plezier met hun rollen.

avatar van cantforgetyou
Dit blijft een prachtige film. Zo leuk gedaan. Veel humor en slechte grappen. Een lekker jaren 80 sfeertje. De special effects zijn erg goed voor die tijd. En ze komen nu nog steeds best realistisch over. Ik blijf me verbazen over de grote bek met vampiertanden van die meid op het laatst in de film. Deze dvd voor 1 euro gevonden op een rommelmarkt in België. Nou, deze blijft in mijn collectie.

avatar van baspls
"I have just been fired because nobody wants to see vampire killers anymore, or vampires either. Apparently all they want to see are demented madmen running around in ski-masks, hacking up young virgins."

Horrorliefhebber Charley Brewster ontdekt dat zijn nieuwe buurman een vampier is, maar niemand gelooft hem. Dus besluit hij om beroemd b-film acteur en vampierjager Peter Vincent om hulp te vragen.

Dan eindelijk deze film eens bekeken en ik moet zeggen dat het heel anders was als ik had verwacht. Het mag dan een horror-komedie zijn, de film is niet flauw en de focus licht niet op de humor, wel is de film nogal luchtig qua het aanpakken van de vampier.

William Ragsdale is wel aardig in de hoofdrol en het verdere acteerwerk was ook zeker niet slecht. Roddy McDowall (bekend van zijn rol in de Planet of the Apes-films) speelt Peter Vincent, een personage dat letterlijk een mix is van Peter Cushing en Vincent Price (maar heeft wel een eigen karakter, Cushing en Price waren geen fraudeurs). Geweldig dat Britse accent en die typische uitspraken. Mooi eerbetoon aan de gotische horror-films van de jaren '50 en '60. Op tv zien we trouwens ook een gedeelte uit de film Scars of Dracula met Christopher Lee.

Terminator-componist Brad Fiedel bewijst even mooi dat hij ook wat anders kan als een stoere elektronische sf-score maken. Fright Night heeft namelijk een mooie mysterieuze elektronische score die de film een mooi sfeertje meegeeft. Ook de 80s (pop)muziek was erg leuk.

De film is erg mooi opgenomen en de beelden waren behoorlijk sfeervol. Richard Edlund, die eerder al werkte aan films als Star Wars, Poltergeist en Ghostbusters, heeft de special effects verzorgd en die waren dan ook uitstekend. Het ene effect is beter gelukt dan het andere maar het waren allemaal erg gave animatronics en on-camera werk. Technisch staat Fright Night nog steeds als een huis.

Vond de sex-scène wel een beetje ongepast gezien Amanda Bearse pas 20 was en Chris Sarandon al in de 40, denk ook niet dat als de film nu gemaakt zou zijn dat zo gedaan zou zijn. Wat ik aan het eind van de film erg kon waarderen is dat de vampier nog een aantal keer weg loopt uit de zon en de staak uit zijn hard trekt. Daar kon ik me bij de oude films soms een beetje aan ergeren, daar blijven ze namelijk soms gewoon staan.

Tom Holland's debuut en ook meteen zijn beste film, als je het mij vraagt. Child's Play vond ik toch wel een stuk minder. Vooral de combinatie van gotische elementen en de typische 80s horror maakte deze film voor mij goed. Misschien niet het beste verhaal maar toch was het een erg vermakelijke film.

avatar van Gang_Star
Vond het maar tegenvallen. Behoorlijk sfeervol en met goede special effects. Vooral de gedaanteverandering van Evil in wolf terug naar mens was mooi in elkaar gezet. Ook de manier hoe de helper van de vampier wie het grootste gevaar vormt (ik weet van beide personen hun naam niet meer, dus dan maar zo) uitgeschakeld wordt is eveneens interessant. Toch viel deze film me tegen, mede doordat het qua spanning tegenviel.

avatar van Kondoro0614
Ook deze film eindelijk eens gezien, die al langere tijd op mijn kijk-lijstje staat. Zeker nadat ik de remakes heb gezien van deze film, althans wel remake qua naam. Ik moet zeggen dat ik me uitstekend vermaakt heb met deze film, gelachen en genoten maar soms ook wat geïrriteerd. Ja, ‘Fright Night’ heeft mij goed gedaan en ik ben toch aardig positief er uit gestapt, wel wat slaperig maar het was ook aardig laat toen ik hem uitzette.

Het verhaal is toch wel geinig. We volgen Charley Brewster wie gek is op horrorflicks, en de hele dagen eigenlijk niks anders doet dan horror films kijken en hier mee bezig is. Hij is persoonlijk erg fan van Peter Vincent, een beroemde acteur en tevens goed in speciale soorten films. Op een dag ziet Charley zijn nieuwe buren die een doodskist naar binnen dragen en vind dit verdacht. Als hij even later een meisje ontmoet die later als vermoord gezien word en daarna ziet dat zijn buurman een vampier is slaat de stemming om en moet Charley met Amy en Evil er voor zorgen uit zijn handen te blijven, wat voor Evil al helemaal niet lukt en transformeert en ook Amy word gebeten. Charley zet samen met Peter alles op alles om de vampier te doden en Amy te redden maar ook hunzelf en dan eindigt het eind goed al goed.

Qua speciale effecten zag de film er aardig netjes uit, best strak al zeg ik het zelf en zeker niet gewend van die tijd, zo zie je ze zelden. Acteerwerk was ook leuk en het verhaal was ook goed om te volgen. Spanning was soms ver te zoeken maar met een fantastische sfeer, hier en daar wat bloed en gewoon een leuk verhaal schopt deze film het nog best ver. Voor de rest is alles hier al wel gezegd, en houd ik het wat korter vandaag.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Ik ben nooit echt fan geweest van vampiers. Het zijn vaak iets te treurige, humorloze figuren. Begin jaren 80 waren de vampiers dan ook passé.

Zelfs Peter Vincent, het personage van Roddy McDowall in Fright Night, merkt al op: Niemand wil nog vampiers zien, tegenwoordig. Men wil alleen nog gestoorde gekken in skimakers die achter jonge maagden aanrennen’. En daar heeft ie wel gelijk in, een Friday the 13th was anno 1985 populairder dan een film met dat mysterieuze monster in een oud Oost-Europees kasteel. Tom Holland bedacht zich dat je ook best kon lachen met vampiers en bracht ze dichterbij huis; namelijk letterlijk naast het huis van de protagonist. Na het succes van Ghostbusters had Columbia Pictures ook wel vertrouwen in een humoristische horrorfilm. Fright Night zou voor de vampier gaan doen wat An American Werewolf in London een paar jaar eerder voor de weerwolf had gedaan.

En in die komische vorm bevalt me de vampier zeker. Tom Holland is duidelijk een liefhebber van het genre en stopt zijn film boordevol verwijzingen. Denk alleen al aan de naam van het personage Peter Vincent. Deze rol wordt voortreffelijk vertolkt door Roddy McDowall, Peter Vincent is een prachtig figuur. Een man die enkel in slechte B-films speelt, maar zich koste wat kost beter voor moet doen. Hilarisch is ook de scène waarin Vincent net ontslagen is, bluft dat hij in een grote Hollywoodfilm gaat spelen en daarna meteen 500 euro van Amanda Bearse aanneemt. Eveneens geweldig in zijn rol is Chris Sarandon, één brok charisma, als de charmante en tegelijkertijd levensgevaarlijke buurman Jerry. Althans, tot het moment dat Jerry zijn ware aard laat zien, want met die make-up en dat gebitje (waardoor Sarandon geen zin meer fatsoenlijk uit z’n strot krijgt) is ie nogal knullig. Weg dreiging.

Zo heeft Fright Night wel meer van die momenten die niet al te sterk zijn. Zo haalt Holland na een uurtje zijn voet een beetje van het gaspedaal en begint de film wat te kabbelen. En tijdens de climax komen soms wat effecten voorbij die de hoektand des tijds niet helemaal hebben doorstaan. Desondanks leveren die momenten wel een hoop vermaak op en dat is waar Fright Night nog het beste in is; hele fijne entertainment leveren. Van de leuke typetjes, de goede grappen en die onmiskenbare jaren 80 sfeer die uit alle poriën van deze film druipt; Fright Night is enorm veel lol. Leuker dan het werk met al die zuurpruim-vampiers.

4 sterren.

avatar van jeroentjuhhhhh
Leuk, maar niet 't type 80's genrefilm waar ik al te dol op ben; rijtje The Burbs / Lost Boys. Die films kennen onwijs veel raakvlakken op gebied van tone of voice en sfeer / setting. Fright Night is hoe dan ook een iconische representatie van de vampier en ook mbt de herkenbare 80's America suburbia wat-gebeurt-er-bij-de-buren-horror feeling. Wat dat betreft een belangrijke en interessante voorloper van Holland met bovendien érg fijne practical effects. Bovendien met één van de betere smelt-scenes ooit.

avatar van remorz
Bescheiden klassiekertje.

Vintage jaren ‘80. Niet op de pronkende manier zoals The Lost Boys, maar ook hier laten verhaal, effecten en soundtrack geen twijfel bestaan over waar op je tijdlijn je dit moet plaatsen.

De luchtige toon in de vertelling, minder humoristisch dan andere representanten van het decennium, is ook zo’n kenmerkend ding. Peter Vincent is een leuke vondst, zowel in zijn geveinsde heldhaftigheid als wanneer zijn laffe, ware aard boven komt, perfect gespeeld door McDowall. Ik dacht vroeger even dat Vincent Price een rip-off van McDowalls personage was.

Jerry is (net als zijn interieur) een charismatische blikvanger en de manier waarop hij met Charly speelt is grappig en spannend tegelijk. Evil Ed en Marcy zijn wat overdreven personages, al is Eds sterfscene nog altijd tamelijk briljant.

Opvallend hoe vrij er wordt omgesprongen met de regels van het genre - hier vaker dan eens letterlijk geformuleerd - maar dat het toch werkt. Vampieren die ook wolven worden, Billy Cole die wel door daglicht loopt naar toch in stomend slijm (én zand!) verandert, kruizen die eerst niet, dan weer wel werken. Charmante practical effects trouwens, al blijven grote delen van transformaties buiten beeld; we doen het vooral met etappes.

Ja, nog altijd vermakelijk. Eng is anders maar daarvoor zit je dan misschien toch in het verkeerde decennium. 3*

avatar van Collins
Een verrukkelijke nostalgische horrorkomedie en tevens het regiedebuut van Tom Holland, die natuurlijk heel bekend werd door Child's Play (1988). De film met die vermaledijde moordpop. Zowel de film als de pop worden altijd erg opgehemeld, terwijl Fright Night veel en veel leuker is.
Een prachtverhaal vol ironie over een tiener en zijn gevaarlijke en bijtgrage buurman. De film heeft niet alleen een leuk verhaal, maar is ook op het visuele vlak aantrekkelijk. Tom Holland complementeert de oude klassieke vampier met snufjes nieuwerwetse extravaganza en zorgt in 1985 voor nieuw elan in het monsterlijke creatuur. Wijwater en crucifixen bestaan nog steeds, maar de weergave van de vampirische transformaties, de snelle verplaatsingen en de humoristische enscenering zijn wel van een andere orde dan de dramatische invalshoek van een vampierfilm afkomstig uit bijvoorbeeld de Hammer studios.
De film heeft een komische inslag. De duistere sfeer van vroegere vampierfilms wordt er gelukkig niet door glad gestreken. Er wordt als vanouds gemoord en gebeten in een onheilspellende, spannende en dreigende sfeer, die zich vooral in de schitterende finale waarin de confrontatie met het beest plaatsvindt in alle hevigheid openbaart. Echt genieten.
Fijne rol van Chris Sarandon, die een hele coole vampier neerzet. Charmant, glad en enigmatisch speelt hij het vuige monster. De ster van de film is wat mij betreft Roddy McDowall in de rol van vampierjager Peter Vincent. McDowalls’ rol is vele malen luchtiger aangezet dan de klassieke Abraham van Helsing. Hij bezit niet bepaald de onverschrokkenheid van dat icoon, maar weet met zijn lafhartige en klunzige vertoon wel degelijk te imponeren. Ik las trouwens dat regisseur Holland in eerste instantie Vincent Price op het oog had voor de rol van vampierjager. Price's gezondheid liet echter te wensen over en de rol ging naar McDowall, die de rol van vampierjager dus heel verdienstelijk invult.
De naam Peter Vincent houdt trouwens een hommage in aan oude horrortijden. De naam is een mengeling van Vincent Price en Peter Cushing. Oude sterren uit het horrorgenre. Het personage Peter Vincent is als het ware één grote knipoog. Evenals de tv-show waarvan hij de gastheer is en die grossiert in B-horror. Evenals de grote hoeveelheid mist die bijna niet aflatend in het stadje zichtbaar is. Het zijn leuke referenties naar oude tijden.
Fijne film. Nostalgie ten top. Smaakt naar meer. Het vervolg Fright Night Part 2 (1988) heb ik altijd gemeden., maar die schijnt helemaal zo slecht nog niet te zijn. Ooit...

avatar van Shadowed
Mwa.

Moet het vooral van het laatste half uur hebben, want het eerste uur is relatief saai. De echte gave horror komt ook pas echt om de hoek kijken in de slotfase, en tot die tijd moet je het vooral doen met een wat saai en vermoeiend verhaal.

Nu is het "mijn buurman is gevaarlijk" genre ook niet bepaald mijn favoriet, maar de film komt wel (gelukkig) opvallend snel tot zijn recht. Het maakt er weinig geheim van dat de buren ook daadwerkelijk vampiers zijn, maar desondanks is het nog steeds niet heel erg interessant.

Komedie is ook niet al te geslaagd. Nergens is het echt vlotte of geslaagde humor en geen enkele keer had ik maar de behoefte om een beetje te glimlachen. En zoals ik al eerder zei, op de echt leuke horror moet je nog een ruime 60 minuten wachten.

Acteerwerk is niet erg hoogstaand. McDowall is dan wel weer leuk als Peter Vincent. Echt een leuk typetje eigenlijk, die ik graag in nog meer horrorfilms voorbij wil zien komen. Maar de groep tieners is vooral standaard en iets te hysterisch naar mijn mening.

De effecten zijn dan wel weer opvallend goed voor die tijd. Nog steeds een beetje knullig af en toe, maar zeker voor de eerste film van Holland opvallend lomp en geinig. Maar we moeten alleen lang wachten tot we er echt van kunnen genieten.

Maar, eerlijk is eerlijk, het laatste half uur is dan wel weer heerlijk. Hier komt ook de echt leuke horror. De grote hoeveelheden mist die van het huis afkomen, de designs van de vampieren en de inrichting van het huis zien er allemaal behoorlijk leuk uit.

Daarmee eindigt het nog op een 2,5*. Vond de remake ook al niet zo bijzonder, maar deze niet perse beter, al wel wat leuker in het laatste half uur. Maar de remake hield het gehele eerste deel wel wat interessanter dan wat deze versie doet.

avatar van wibro
Na een uur kijken naar deze horror komedie zag het er naar uit dat deze film van mijn kant het met een flinke onvoldoende moest doen. Er viel weinig te genieten en die tiener Charly vond ik een vreselijk hysterisch personage. Gelukkig veranderde in het laatste drie kwartier het een en ander in positieve zin. Het werd toen pas echt horror met voor die jaren tachtig toch best wel aardige special effects. Dat dit een jaren tachtig film was, dat was toch wel heel duidelijk te zien. Vooral als je keek naar de dameskapsels, zoals dat van de zeker niet onaantrekkelijke Amy. Het is mede ook vanwege dat lekkere ding dat deze film van mij nog net een voldoende krijgt. Een van de mooiste scènes trouwens vond ik die met de wolf. Van die twee vampiers was ik nu niet bepaald echt gecharmeerd. Maar ja, vampierfilms zijn normaal gesproken ook niet echt mijn ding.