• 15.775 nieuwsartikelen
  • 178.124 films
  • 12.218 series
  • 33.989 seizoenen
  • 647.189 acteurs
  • 199.039 gebruikers
  • 9.373.540 stemmen
Avatar
 
banner banner

There Will Be Blood (2007)

Drama | 158 minuten
3,75 3.265 stemmen

Genre: Drama

Speelduur: 158 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Paul Thomas Anderson

Met onder meer: Daniel Day-Lewis, Paul Dano en Kevin J. O'Connor

IMDb beoordeling: 8,2 (699.271)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 28 februari 2008

Plot There Will Be Blood

"There will be greed. There will be vengeance."

Begin 20e eeuw. Wanneer Daniel Plainview een mysterieuze tip krijgt over een klein stadje in het Westen waar de olie letterlijk uit de grond zou spuiten, gaat hij met zijn zoontje H.W. op avontuur, op weg naar het stoffige Little Boston. In dit meedogenloze stadje, waar het plaatselijke vermaak zich beperkt tot de Hallelujakerk van de charismatische voorganger Eli Sunday, slaan Plainview en H.W. hun slag. Maar ook al maakt de olie hen rijk, toch blijft niets bij het oude wanneer de conflicten escaleren en alle menselijke waarden - liefde, hoop, geloof, ambitie, gemeenschap en zelfs de band tussen vader en zoon - onder vuur komen te liggen als gevolg van corruptie, bedrog en de rijkelijk vloeiende olie.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Daniel Plainview

Paul Sunday / Eli Sunday

Fletcher Hamilton

H.W. Plainview

Mary Sunday

Abel Sunday

Mr. Bandy

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Knisper

Knisper

  • 13038 berichten
  • 1278 stemmen

Ach, het is al een wonder dat hij ooit in Pathé heeft gedraaid.


avatar van Mat_

Mat_

  • 737 berichten
  • 1335 stemmen

Volgens mij is hij ook al uit de meeste Vlaamse bioscopen verdwenen.


avatar van Celluloid Dreams

Celluloid Dreams

  • 510 berichten
  • 510 stemmen

Nicolage Rico schreef:

Verdwijnt "There will be Blood" nu al uit de Nederlandse (pathé) bioscopen? Vrij vlot voor een film als deze.

Hier in Zeeland heeft hij niet eens gedraaid. We moesten naar Antwerpen! Belachelijk, maar ja, niets aan te doen. Toch is het vreemd, want een film als No Country for Old Men, die toch ook vrij onconventioneel is, draait hier al weken.


avatar van Martijnnn

Martijnnn

  • 2248 berichten
  • 2409 stemmen

Celluloid Dreams schreef:

(quote)

No Country for Old Men, die toch ook vrij onconventioneel is, draait hier al weken.

Die was er bij ons met een paar weekjes ook al weer uit.


avatar van markel66

markel66

  • 230 berichten
  • 270 stemmen

Na zoveel positieve reactie's als meesterwerk en dergelijk de film nog maar eens aangezet, heb em na 1 uur weer uitgezet, wordt de tweede keer nog saaier en heb daarom ook mijn stem verlaagt naar 1 ster.

Echt een draak van een film

PS deze film wordt steeds in een adem genoemd met No country for old men, maar in tegenstelling tot deze film is die wel de moeite waard


avatar van stinissen

stinissen (crew films & series)

  • 23442 berichten
  • 76929 stemmen

Sluit ik me bij aan.


avatar van markel66

markel66

  • 230 berichten
  • 270 stemmen

stinissen schreef:

Sluit ik me bij aan.

Dank je

Als je alle reactie's op de film bekijkt is het zo dat je em of steengoed of helemaal niets vind.

Stond in het begin erg hoog aangeschreven, dat is ondertussen al meer in de buurt van de werkelijkheid.

Ik denk dat dat komt omdat er vaak niet gestemd wordt op een film die weinig indruk op je maakt, daarentegen als een film indruk maakt dan wil je dat wel delen.


avatar van Mr_White

Mr_White

  • 2067 berichten
  • 0 stemmen

markel66 schreef:

Dank je

Als je alle reactie's op de film bekijkt is het zo dat je em of steengoed of helemaal niets vind.

Stond in het begin erg hoog aangeschreven, dat is ondertussen al meer in de buurt van de werkelijkheid.

Ik denk dat dat komt omdat er vaak niet gestemd wordt op een film die weinig indruk op je maakt, daarentegen als een film indruk maakt dan wil je dat wel delen.

Of omdat het merendeel van de mensen dit gewoon een uitstekende film vindt en jij toevallig een andere mening hebt.

En als je zegt dat je de film na een uur hebt uitgezet, tja, wat kan ik er dan nog over zeggen? Ik heb de film 3 keer volledig geboeid in de bioscoop gezien, en ik ben er nog niet op uitgekeken.


avatar van Co Jackso

Co Jackso

  • 21924 berichten
  • 2791 stemmen

markel66 schreef:

Na zoveel positieve reactie's als meesterwerk en dergelijk de film nog maar eens aangezet, heb em na 1 uur weer uitgezet, wordt de tweede keer nog saaier en heb daarom ook mijn stem verlaagt naar 1 ster.

Echt een draak van een film

Probeer de film eens in de bioscoop te kijken nu de mogelijkheid er nog is. Ten eerste moet je de film dan uitkijken en ten tweede geef je jezelf de kans om na te denken over bepaalde aspecten in de film. De beweegredenen van de karakters en vooral het essentiële, psychologische deel van de film.

Maar gezien je draak van een film statement, zijn mijn woorden waarschijnlijk tevergeefs.


avatar van jimbo79

jimbo79

  • 274 berichten
  • 3424 stemmen

geweldige tour de force van lewis hij draagt op zijn eentje de film

de film zelf is ook sterk met schitterende muziek en heel goede sfeerschepping maar het is toch lewis die deze film naar een andere hoogte brengt

heel sterk


avatar van Renzzie

Renzzie

  • 26 berichten
  • 122 stemmen

Een zeer matige film die mij totaal niet kon boeien.

Heb er 3(!!) dagen over gedaan om deze film af te kijken. Het verhaal suddert maar een beetje voort zonder maar 1x spannend te worden. Het enige wat me terug liet komen was de prachtige acteerprestatie van Daniel Day-Lewis.

Alleen kijken als je van films houdt die langzaam voortkabbelen zonder ooit spannend te worden.


avatar van apolicum

apolicum

  • 451 berichten
  • 5037 stemmen

stinissen schreef:

Sluit ik me bij aan.

Waw.. 13415 films in totaal bekeken? Je bent nu 44.. Ervanuitgaande dat je vanaf je +- 9de levensjaar films bent beginnen zien (voor de gemakkelijkheid is dat dan 35 jaar films zien), betekent dat dat je gemiddeld méér dan 1 uniéke film per dag hebt gezien sinds je 9 was Professioneel filmkijker ofzo? respect in elk geval


avatar van NarcissusBladsp.

NarcissusBladsp.

  • 1630 berichten
  • 600 stemmen

En dan komt stinissen met zo'n informatief stukje om zijn kijkervaring met ons te delen.....tellen of vertellen....wat is boeiender? En There Will Be Blood gaat o.a.over hebzucht....inderdaad een saai onderwerp.


avatar van (verwijderd)

(verwijderd)

  • 720 berichten
  • 0 stemmen

Wat een belachelijk lage score heeft deze film hier toch. Waarom weet imdb deze film wel op waarde te schatten en lijkt iedereen hier te struikelen over het feit dat dit niet een standaard hollywood plotje is dat zo snel mogelijk wordt verteld. Ik heb hem inmiddels 3 x gezien en das veel, maar ik blijf hem fascinerend vinden.


avatar van Hando

Hando

  • 1808 berichten
  • 1434 stemmen

Valt wel mee. Genoeg mensen die dit 5 of 4,5 sterren geven.


avatar van apolicum

apolicum

  • 451 berichten
  • 5037 stemmen

(verwijderd) schreef:

Wat een belachelijk lage score heeft deze film hier toch. Waarom weet imdb deze film wel op waarde te schatten en lijkt iedereen hier te struikelen over het feit dat dit niet een standaard hollywood plotje is dat zo snel mogelijk wordt verteld. Ik heb hem inmiddels 3 x gezien en das veel, maar ik blijf hem fascinerend vinden.

Waarom geef jij The Shawshank Redemption slechts een 2.0 en kunnen vele andere mensen deze film wél op waarde schatten?

Blablabla, zo kunnen we doorgaan en doorgaan natuurlijk

Uiteindelijk liegt een gemiddelde nooit (mits voldoende stemmen uiteraard)


avatar van Hando

Hando

  • 1808 berichten
  • 1434 stemmen

Er is natuurlijk ook nog zoiets als een standaarddeviatie. Een film met alleen maar 5 en 0.5 boeit mij meer dan een film met alleen maar 3,5.


avatar van Martijnnn

Martijnnn

  • 2248 berichten
  • 2409 stemmen

hannes64 schreef:
Na herzien even een halve ster erbij.
Ik weet `t niet, maar de film heeft wel iets.
Lewis speelt een zeer zware rol en de muziek hoorde ook niet in de film, alleen die zogenaamde dominee Paul Sunday was wel zò ongelooflijk irritant.Ik had em ook doodgeknuppeld met een kegel. ...maar afijn, `t is film


Paul was geen dominee, eli was dat Paul word dan ook niet dood geknuppeld


avatar van U96

U96

  • 731 berichten
  • 762 stemmen

zeer sterke film voor mij 4,5

zie waar de drang naar geld en macht naartoe leid....................naar de afgrond!!!


avatar van Teddy Daniels

Teddy Daniels

  • 58 berichten
  • 55 stemmen

Heb de film zelf nog niet gezien.

ga zeker kijken deze vakantie

want je moet nu eenmaal naar antwerpen.

Wel heb ik de soundtrack op cd gekocht, en dat belooft heel veel.

Ben énorm benieuwd.


avatar van wibro

wibro

  • 11590 berichten
  • 4098 stemmen

Teddy Daniels schreef:

Heb de film zelf nog niet gezien.

ga zeker kijken deze vakantie

want je moet nu eenmaal naar antwerpen.

Wel heb ik de soundtrack op cd gekocht, en dat belooft heel veel.

Ben énorm benieuwd.

De soundtrack gekocht Nou, dat vond ik nou het enigste minpunt van de film. Voor de rest kan ik je de film van harte aanbevelen.


avatar van klute89

klute89

  • 3649 berichten
  • 0 stemmen

Ik moet toch zeggen dat er op de soundtrack niks valt aan te merken, de soundtrack zorgt ook voor de magnifieke sfeer in de film.


avatar van Mr_White

Mr_White

  • 2067 berichten
  • 0 stemmen

Ik vind het ook geen slechte score al is het niet het standaard-werk. Veel chaos en 'misplaatste' tonen, werkt niet altijd even goed maar als het wel werkt, is het ook briljant.


avatar van klute89

klute89

  • 3649 berichten
  • 0 stemmen

Mr_White schreef:

Ik vind het ook geen slechte score al is het niet het standaard-werk. Veel chaos en 'misplaatste' tonen, werkt niet altijd even goed maar als het wel werkt, is het ook briljant.

Geen enkele soundtrack is standaard, elke soundtrack geeft de film zijn eigen typerende sfeer. Of het nou om een soundtrack van een gemiddelde actiefilm gaat of over een kostuumdrama. Om maar wat te noemen.


avatar van Co Jackso

Co Jackso

  • 21924 berichten
  • 2791 stemmen

klute89 schreef:

(quote)

Geen enkele soundtrack is standaard, elke soundtrack geeft de film zijn eigen typerende sfeer. Of het nou om een soundtrack van een gemiddelde actiefilm gaat of over een kostuumdrama. Om maar wat te noemen.

Er zijn wel degelijk veel soundtracks standaard. Dit zijn bij wijze van spreken lopende band producties waar de soundtrack even erbij gemaakt wordt.

De soundtrack van There Will Be Blood is duidelijk niet standaard en is ook sterk zonder de film. Ik vind de soundtrack een gewaagde maar uiteindelijk perfecte keuze voor de film. Het geeft de film iets episch, en versterkt het gevoel dat we hier te maken hebben met een uniek meesterwerk.


avatar van bubbachups

bubbachups

  • 15 berichten
  • 257 stemmen

De soundtrack vond ik met name in het eerste halfuur zeer storend. Veel te nadrukkelijk aanwezig en aangedikt naar mijn smaak. Maar op sommige andere momenten in de film viel het wel weer mee. De bewerking van Fratres van Arvo Part kwam bijvoorbeeld goed over in een moderner jasje.

Ik heb het idee dat Anderson zich uit enthousiasme wat vergaloppeerd heeft met deze film. Dat hij zo diep in de film zat dat hij het totaalbeeld een beetje uit oog is verloren. De film voelt wat uit balans, mist focus. Hij, of iemand anders, had beter enige distantie kunnen betrachten alvorens de definitieve versie af te ronden. Het eerste deel gaat te lang door zonder al te veel betekenis. In het latere deel worden juist teveel ideeën op elkaar gestapeld en met name de laatste paar scènes, hoe goed ze afzonderlijk ook zijn, komen vermoeiend op mij over. Alsof hem na het afronden van de film telkens weer een nieuw idee te binnen schoot en dat er maar achteraan heeft geplakt.

Toch wil ik benadrukken dat het alles behalve een slechte film is. Integendeel, de thema’s die ten grondslag liggen aan deze film worden heel solide en effectief uitgewerkt en het acteerwerk is werkelijk subliem. De weg richting de inmiddels befaamde kerkscène is zorgvuldig uitgewerkt en kent een overweldigende climax waarin de thema’s God en Olie op voortreffelijke wijze samenkomen.

Het mag duidelijk zijn dat Anderson hier een Kubrick probeerde te maken. En het is hem bijna gelukt. Had hij meer keuzes durven maken dan had hij een waar meesterwerk in handen gehad. Nu voelt het toch, hoe goed de film ook is, als een gemiste kans. Ik zit tussen de 3,5 en 4 sterren in, maar het voortreffelijke acteerwerk trekt me over de streep.


avatar van klute89

klute89

  • 3649 berichten
  • 0 stemmen

Co Jackso schreef:

(quote)

Er zijn wel degelijk veel soundtracks standaard. Dit zijn bij wijze van spreken lopende band producties waar de soundtrack even erbij gemaakt wordt.

De soundtrack van There Will Be Blood is duidelijk niet standaard en is ook sterk zonder de film. Ik vind de soundtrack een gewaagde maar uiteindelijk perfecte keuze voor de film. Het geeft de film iets episch, en versterkt het gevoel dat we hier te maken hebben met een uniek meesterwerk.

Ah, oke dan weet ik dat ook weer

het is zeker zo dat de muziek de film een soort epische proporties geeft.


avatar van mishad

mishad

  • 173 berichten
  • 6322 stemmen

'There Will Be Blood' is een zinderend epos met een grote ‘E’ en niet zomaar een verhaal over oliewinning in Californië. Veel meer verteld het de eeuwig durende strijd tussen religie en kapitalisme, tussen hebzucht en godsdienstwaanzin. Dit gitzwarte magnum opus met Kubriaans tempo is wondermooi in beeld gebracht, meesterlijk gemonteerd, de onheilspellende soundtrack van Radiohead's Jonny Greenwood is niet alledaags maar zeer passend en het uitzinnige acteerwerk van Daniel Day-Lewis is weergaloos. 'There Will Be Blood' is een instant klassieker en een magistraal meesterwerk.

5*


avatar van klute89

klute89

  • 3649 berichten
  • 0 stemmen

Mooi verteld , en ik ga er zeker in mee.


avatar van Norma Jean

Norma Jean

  • 73 berichten
  • 298 stemmen

Ik vond de film saai. Wel goed geacteerd. In het begin kon het me nog boeien, maar hij duurde veel te lang en ik miste een 'plot'.