There Will Be Blood (2007)
Genre: Drama
Speelduur: 158 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Paul Thomas Anderson
Met onder meer: Daniel Day-Lewis, Paul Dano en Kevin J. O'Connor
IMDb beoordeling:
8,2 (699.271)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 28 februari 2008
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Te zien in één bioscoop ()
Plot There Will Be Blood
"There will be greed. There will be vengeance."
Begin 20e eeuw. Wanneer Daniel Plainview een mysterieuze tip krijgt over een klein stadje in het Westen waar de olie letterlijk uit de grond zou spuiten, gaat hij met zijn zoontje H.W. op avontuur, op weg naar het stoffige Little Boston. In dit meedogenloze stadje, waar het plaatselijke vermaak zich beperkt tot de Hallelujakerk van de charismatische voorganger Eli Sunday, slaan Plainview en H.W. hun slag. Maar ook al maakt de olie hen rijk, toch blijft niets bij het oude wanneer de conflicten escaleren en alle menselijke waarden - liefde, hoop, geloof, ambitie, gemeenschap en zelfs de band tussen vader en zoon - onder vuur komen te liggen als gevolg van corruptie, bedrog en de rijkelijk vloeiende olie.
Externe links
Acteurs en actrices
Daniel Plainview
Paul Sunday / Eli Sunday
Henry
Fletcher Hamilton
H.W. Plainview
Elizabeth
Mary Sunday
H. B. Ailman
Abel Sunday
Mr. Bandy
Reviews & comments
fappie
-
- 2688 berichten
- 2005 stemmen
Drunk Punch Love heb ik niet gezien
. Ga ik zeker nog wel kijken trouwens! Dus dat zou heel goed kunnen.. Maar bij die drie films hing er zo'n soortgelijke sfeer.. vooral door de muziek ook.. Hoewel dat bij deze film in het begin toch ook erg grauw is. Day Lewiss is trouwens subliem, maar dat zou niemand ontkennen hier.
chevy93
-
- 12754 berichten
- 1324 stemmen
Misschien heb je 'm gezien in de IMDb toplijst?
Knisper
-
- 13038 berichten
- 1278 stemmen
Dat klopt niet: There Will Be Blood (2007).
Gemiddelde is op het hoogste punt sinds 2008.
ashiharry
-
- 10 berichten
- 15 stemmen
Kijk zelden een film meer dan 1x maar heb deze film nu een keer of 10 gezien...
wat een film, echt ALLES klopt...wat een juweeltje...
LimeLou
-
- 2048 berichten
- 777 stemmen
Ik snapte het einde nog niet helemaal. Vermoorde Daniel nou Eli vanwege een wrok uit het verleden+ zijn psychische conditie? PS: gewoon een beetje doorgedraaid geworden 
Don MN
-
- 3120 berichten
- 1562 stemmen
Hij heeft inderdaad tamelijk veel moeite met mensen vergeven, en van mentale gezondheid is (correct opgemerkt) ook weinig sprake.
Minotaures
-
- 7810 berichten
- 2535 stemmen
Vond het absoluut niet erg om dat extreem-religieuze rotjoch op z'n privé bowlingbaan te doden. Opgeruimd staat netjes.
Eli behoort zeker in mijn top-10 van meest irritante filmpersonages. Wat speelde Paul Dano zijn personage irritant goed...
LimeLou
-
- 2048 berichten
- 777 stemmen
ik vond hem ook irritant hoor. Ik wou hem elk moment dat ik hem zag een dreun op zijn gezicht geven.
LimeLou
-
- 2048 berichten
- 777 stemmen
Onmogelijk dat iemand van zo'n zeldzaam hoog irritatie niveau kan hebben.
Gastel
-
- 380 berichten
- 1556 stemmen
Op wie lijkt Daniel nou op het eind van de film (vooral de stem en manier van praten) breek m'n hersens er nu al een tijd over......
TMP
-
- 1890 berichten
- 1716 stemmen
Tegenvaller. Had van deze film meer verwacht. Day-Lewis speelt prima, net als in bijvoorbeeld Gangs of New York. De film zelf is echter niet interessant en duurt ook nog eens erg lang. De personages vond ik, op die van Plainview na, weinig interessant.
2*
LimeLou
-
- 2048 berichten
- 777 stemmen
Deze film moet wel een van de meest legendarische film quotes ooit hebben
I drink your milkshake! I drink it up!
Jawaddedadde
-
- 5348 berichten
- 2196 stemmen
Gemengde gevoelens.
Pluspunten: de fantastische vertolking van Day-Lewis, de desolate landschappen en de dreigende sfeer die keer op keer opgewekt wordt.
Echter zit de film vol met weinig interessante personages en ontbreekt het Day-Lewis aan een echte tegenstander, of je moest dat onnozel priestertje als tegenstander rekenen. Plainview speelt met hem, speelt z'n spelletje ook gewoon mee maar verplettert hem uiteindelijk als een insect. Jammer, een sterkere interesserantere tegenstander zou de film boeiender gemaakt hebben.
Het personage Plainview is wèl interessant: een machtswellusteling die altijd en overal de confrontatie aangaat. Iemand die niet zonder competitie kan leven. Ironisch genoeg zorgt die mentaliteit ervoor dat hij iedereen wegjaagt en dat hij uiteindelijk moederziel alleen achterblijft.
Het grote verschil met de religieuze Eli Sunday is dat Plainview tenminste eerlijk uitkomt voor wie/wat hij is, ook al is het niet mooi. Sunday is gewoon een ordinaire bedrieger die z'n geloof verloochent. Hij is dan ook geen partij voor Plainview, en da's jammer.
ExXxtreme
-
- 385 berichten
- 1 stemmen
Echter zit de film vol met weinig interessante personages en ontbreekt het Day-Lewis aan een echte tegenstander, of je moest dat onnozel priestertje als tegenstander rekenen.
Dat maakt het mss niet interessanter maar wel geloofwaardiger.
Co Jackso
-
- 21924 berichten
- 2791 stemmen
Jammer, een sterkere interesserantere tegenstander zou de film boeiender gemaakt hebben.
Daar ben ik het niet mee eens. Ten eerste doordat deze film draait om Daniel Plainview. Een ander personage dat net zo krachtig zou zijn, zou de aandacht onterecht verminderen op Plainview. Een tweede reden is dat de innerlijke strijd van Plainview voor mij een voldoende grote tegenstander is (om in jouw termen te spreken). De ontwikkeling die hij doormaakt is voor mij voldoende. Bedenk wel dat het hier niet gaat om een superheldenfilm, maar om een film waarbij het draait om Plainview en hij alle schermtijd opeist.
Kronos
-
- 1009 berichten
- 1476 stemmen
Dat zo'n laf ettertje op een gegeven moment toch zoveel macht over Daniel Plainview heeft, dat maakt de relatie tussen beide in het verhaal juist zo interessant. Als Eli Sunday een evenwaardige tegenstander zou zijn geweest zou de machtsverhouding op dat moment emotioneel niet zo ondraaglijk zijn. Of men had van Daniel het stereotype goede moeten maken en van Eli het slechte. Maar voor zo'n afgezaagd verhaaltje zijn al duizenden andere films te vinden. There Will Be Blood daarentegen leert ons mogelijk iets over onszelf: Voor ons genoegen hoeft niet meteen het goede te zegevieren, een bevredigend gevoel ontstaat al als het minst slechte het doorslechte verslaat. En daar mag dan best wat geweld aan te pas komen. 
Jawaddedadde
-
- 5348 berichten
- 2196 stemmen
Daar ben ik het niet mee eens. Ten eerste doordat deze film draait om Daniel Plainview. Een ander personage dat net zo krachtig zou zijn, zou de aandacht onterecht verminderen op Plainview. Een tweede reden is dat de innerlijke strijd van Plainview voor mij een voldoende grote tegenstander is (om in jouw termen te spreken). De ontwikkeling die hij doormaakt is voor mij voldoende. Bedenk wel dat het hier niet gaat om een superheldenfilm, maar om een film waarbij het draait om Plainview en hij alle schermtijd opeist.
Uiteraard gaat het om Plainview, maar ook en vooral over z'n manier van omgaan met anderen. Om een beeld van Plainview te krijgen heb je immers mensen nodig die met hem interageren, toch? Wel, die priester vond ik - naast een behoorlijk irritant kereltje - geen waardige tegenspeler. Had graag wat meer strijd (en dan bedoel ik geen fysieke strijd) gezien. Nu blijft het allemaal erg makkelijk voor Plainview.
Over welke innerlijke strijd heb je het trouwens? Ik zie Plainview enkel evolueren van een hebzuchtige machtswellusteling naar een moorddadige hebzuchtige machtswellusteling.
Dat zo'n laf ettertje op een gegeven moment toch zoveel macht over Daniel Plainview heeft, dat maakt de relatie tussen beide in het verhaal juist zo interessant. Als Eli Sunday een evenwaardige tegenstander zou zijn geweest zou de machtsverhouding op dat moment emotioneel niet zo ondraaglijk zijn. Of men had van Daniel het stereotype goede moeten maken en van Eli het slechte. Maar voor zo'n afgezaagd verhaaltje zijn al duizenden andere films te vinden.
Mja, volgens mij had Eli Sunday helemaal geen macht over Plainview hoor. Plainview speelt z'n spelletje even mee (z'n boetedoening in de kerk) maar uiteindelijk doet hij gewoon z'n zin. Een evenwaardige tegenstander zou niet nodig geweest zijn, gewoon een sterkere tegenstander.
Kronos
-
- 1009 berichten
- 1476 stemmen
Plainview speelt z'n spelletje even mee (z'n boetedoening in de kerk) maar uiteindelijk doet hij gewoon z'n zin.
Jawadde, alsof dat gewoon even een spelletje meespelen was en geen diepe emotionele vernedering waarvan de lading op het eind van de film helemaal losbarst. Waarschijnlijk hebben wij een andere film gezien.
Jawaddedadde
-
- 5348 berichten
- 2196 stemmen
Hm, zo lijkt het wel
Maar zo'n vernedering zal dat wel niet geweest zijn, aangezien hij nog diezelfde scène mompelt dat z'n pijpleiding binnen is. Toch wel het ultieme bewijs dat het voor hem een spelletje is.
Z'n uitbarsting op het einde (ik neem aan dat je de moord op Sunday bedoelt) is een optelsom van een heel leven, niet enkel van dat moment in de kerk. Vergeet ook niet dat z'n zoon hem net de rug had toegekeerd. Sunday was gewoon daar gewoon op het verkeerde tijdstip op de verkeerde plaats. Mocht z'n zoon iets langer gebleven zijn toen hij z'n plannen bekend maakte, dan ben ik er bijna zeker van dat hij hetzelfde lot had ondergaan.
Co Jackso
-
- 21924 berichten
- 2791 stemmen
Over welke innerlijke strijd heb je het trouwens? Ik zie Plainview enkel evolueren van een hebzuchtige machtswellusteling naar een moorddadige hebzuchtige machtswellusteling.
Het is meer dat zijn gedachten over mensen steeds maar weer bevestigd worden. Hij ziet het slechtste in mensen, en elke poging dat zich aandient om deze gedachte te versterken grijpt hij aan. Hierdoor wordt zijn beeld van mensen steeds donkerder (zie de momenten met zijn broer, en de concurrent van het oliebedrijf).
Wat betreft het einde van Eli Sunday, ben ik ervan overtuigd dat Sunday een "speciale" betekenis had voor Daniel. Je zit Daniel huppelen van opwinding als hij Eli ziet. En het is niet voor niks dat Daniel zegt dat hij klaar is. Na het afmaken van Eli, heeft hij in feite niets om voor te leven.
Asaharo
-
- 1042 berichten
- 624 stemmen
Mja, volgens mij had Eli Sunday helemaal geen macht over Plainview hoor. Plainview speelt z'n spelletje even mee (z'n boetedoening in de kerk) maar uiteindelijk doet hij gewoon z'n zin. Een evenwaardige tegenstander zou niet nodig geweest zijn, gewoon een sterkere tegenstander.
Dit begrijp ik niet zo goed, in essentie zijn ze allebei hetzelfde en net daardoor is er zulke rivaliteit tussen beidde heren. Daniel is bezeten door het geld maar kan dit enkel doen werken via het vertrouwen van de plaatselijke bevolking. Sunday is net hetzelfde, ook hij is een krachtig en belangrijk spilfiguur in de buurt die zijn invloed op een andere manier gebruikt. Het is geen toeval dat sunday staat voor religie en macht, terwijl daniel staat voor olie en macht. Net daarom zijn deze 2 tegenpolen zo interessant.
Chrisseh
-
- 138 berichten
- 933 stemmen
Ha, m'n laatste Anderson. Vind hem een goede regisseur alhoewel ik nog niet de de pareltjes zie die anderen wel in z'n films zien. Zo ook deze film: vond het een heel sterke film met een geweldig slot, en genoeg mooie scènes, maar zo nu en dan werd ik niet altijd geheel 'gepakt' door de film. Daniel Day Lewis speelt wel geweldig, net zoals Paul Deno.
Verder had ik niet verwacht de quote "I'm your brother from another mother"bij deze film te horen. Dat leek me eerder iets voor Soulplane o.i.d. 
Edit: Alhoewel ik nu wel zie dat die uitdrukking een heel andere herkomst heeft dan pop-culture.
Rory Breaker
-
- 203 berichten
- 665 stemmen
Rare film zeg... Ik wist niet veel over deze film en had 'm ook heel anders voorgesteld. Had erg veel moeite om in de film te komen. Nadat ze in het dorpje arriveren, komt eindelijk de vaart in de film. Toch zijn sommige scenes erg langdradig en de speelduur was voor mij gewoon veel te lang om volledig mijn concentratie en aandacht derbij te houden. Mede door veel saaie scens streefde deze film af op een lichte voldoende of misschien wel onvoldoende. Gelukkig zitten er een paar schitterende scenes in(de scene waarin het olie uit 't lek spuit is echt heel mooi vormgegeven. Het beste van deze film vond ik nog wel de krankzinnigheid van de personages. Vooral de predikant en Daniel zelf spelen errug goed. Die Daniel, wat een meedogenloze man toch, geweldigZijn zoontje flink in de knoei, maar hij geeft meer op zen eigen zaakjes. Een 3 lag op de loer. Ik wilde 'm een hoger punt geven i.v.m een paar schitterende scenes, maar de lange speelduur hield me tegen. Gelukkig is daar de laatste scene. Krankzinnigheid ten top:D Het deed me op een of andere manier zelfs aan ACO denken(de wazige gesprekken met geweld, ondersteunt door klassieke muziek.. De muziek was overigens erg vaag en paste veelal totaal niet bij de film.
Ik houd 't op een 3,5*.
jorriroosen
-
- 206 berichten
- 717 stemmen
Ja 2007/2008 was nog eens een echt jaar. Nu heb je inception en wat andere film's die dan zo genaamd de toppers moeten voorstellen. 2011 is echter al wel goed begonnen.
Davidus
-
- 648 berichten
- 947 stemmen
Wat een geweldige rol van Daniël Day-Lewis. Demonischer kan haast niet
Is een kunst om zo'n fascinerende en tegelijk zo'n afstotende rol neer te zetten.
Zo geraffineerd slecht, geen greintje menselijkheid, meedogenloos, briljant in zijn slechtheid.
Een soort 'Sympathy for the devil '
Is toch wel grandioos hoe 1 zo'n karakter een complete film draagt. Geweldig.
Waarom toch zo weinig films van hem.
(vond de muziek, m.n. de "eindtune" perfect passen)
93.9
-
- 3124 berichten
- 4209 stemmen
Film viel een beetje tegen. Beetje 'log' ding, doet me weinig..
Z'n eerste drie films waren toch echt de beste van Anderson.
KSUS
-
- 80 berichten
- 204 stemmen
Masterlijke film.
Die kerel vond Eli gewoon een triest figuur haha een bedelaar, werken voor je cash.
Dat geld had hij nooit gekregen.. daar was een kogel voor nodig.
Gerelateerd nieuws

Felle kritiek? Quentin Tarantino haalt uit naar Paul Dano: 'Zwak en oninteressant'

Oscarwinnende film 'There Will Be Blood' van Paul Thomas Anderson morgen op televisie

'There Will Be Blood' wordt morgenavond (28 januari) uitgezonden: 'Eén van de beste films van de laatste tien jaar'

Oscarwinnende film 'There Will Be Blood' van Paul Thomas Anderson vanavond op televisie
Bekijk ook

One Flew over the Cuckoo's Nest
Drama, 1975
1.461 reacties

Goodfellas
Misdaad / Drama, 1990
1.877 reacties

American History X
Misdaad / Drama, 1998
2.795 reacties

The Pianist
Drama / Oorlog, 2002
1.424 reacties

Cidade de Deus
Drama / Misdaad, 2002
1.084 reacties

O.J.: Made in America
Documentaire / Biografie, 2016
47 reacties
Gerelateerde tags
broer of zus relatiecaliforniëkapitalismegebaseerd op boekpastordeaf-muteamerican dreamfanaticpipeline petrolhebzuchtbaptismnarcissismvadermisanthrophyoliegeldreligieimpostorkerkmoordenaaralcoholischoil industry narcissismchild abandonmentcharacter studyzealot bowling alleysign languagesoil fieldshockingturn of the century19e eeuwadopted sonbegin 1900complexpersonality changepipeline 20th century1890smilkshake commandingsurdez
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








