Proof (1991)

Australië
Komedie / Drama

geregisseerd door Jocelyn Moorhouse
met Hugo Weaving, Geneviève Picot en Russell Crowe

Martin is vanaf zijn geboorte blind. Zijn leven wordt beheerst door de angst om bedrogen te worden. Deze angst gaat zo ver dat hij op iedere plek waar hij komt foto's maakt, die hij door verschillende mensen laat beschrijven zodat hij het meteen merkt als iemand hem voorliegt. In Andy vindt hij een persoon die hij vertrouwt, en hij vraagt hem de foto's in niet meer dan tien woorden te beschrijven, zodat hij de tekst er in braille achterop kan plakken.

avatar van Badalamenti
Zeer geslaagde onpretentieuze film !

avatar van mishad
IJzersterke debuutfilm van de in de vergetelheid geraakte Jocelyn Moorhouse. De hoofdpersonages zijn niet erg sympathiek, maar het briljante script en de schitterende acteerprestaties van Geneviève Picot, Hugo Weaving en Russell Crowe zorgen ervoor dat de film leeft. 'Proof' wordt zo een zeer overtuigende film over liefde, het vinden van geluk en hoe belangrijk het is om elkaar te kunnen vertrouwen. Prachtig!

Interessant plot.

avatar van james_cameron
Herzien na bijna twintig jaar en ik moet zeggen; nog steeds zeer de moeite waard. Hier en daar wel wat gedateerd, vooral door de wat gebrekkige en flauwe soundtrack, maar verder een intelligent uitgewerkt drama met subtiele thriller-elementen. De drie hoofdrolspelers zijn uitstekend, met vooral Weaving en Picot voortreffelijk. In een klein rolletje is Daniel Pollock te zien, de hoofdrolspeler van Romper Stomper, ook met Crowe uiteraard. Voor Weaving en Crowe lag hierna de wereld aan hun voeten, maar helaas zou het voor regisseuse Moorhouse niet zo goed uitpakken. Zij modderde maar een beetje aan in Hollywood. Dit blijft haar beste film.

Uitstekende film over een blinde fotograaf, zijn vrouwelijke huishoudster en een nieuwe vriend die zijn foto's beschrijft. Goed uitgewerkte en boeiende personages waarbij hun onderlinge verhoudingen voor genoeg spanning zorgen. De drie hoofdrolspelers zetten hun rol alle drie prima neer.

avatar van missl
Wat een heerlijke film over een blinde man, die overal foto's van maakt en de mensen om hem heen. Er wordt heel sterk gespeeld, onderliggende ideeën/spanningen over elkaar worden goed naar voren gebracht. Ik heb genoten.

In één adem uitgekeken, dit origineel en boeiend uitgewerkt filmpje dat bovendien kan rekenen op uitstekend acteerwerk.
"Iemand vertrouwen" lijkt mij het thema en wanneer het blinde hoofdpersonage te horen krijt dat iedereen liegt is dat voor hem heel erg, maar uiteindelijk wordt er aan keuzes niet getornd.
Zag er geen komedie in, eerder een psychologische tint. Knap is het wel.