• 15.835 nieuwsartikelen
  • 178.414 films
  • 12.231 series
  • 34.012 seizoenen
  • 647.724 acteurs
  • 199.119 gebruikers
  • 9.378.664 stemmen
Avatar
 
banner banner

Ben X (2007)

Drama | 93 minuten
3,48 1.491 stemmen

Genre: Drama

Speelduur: 93 minuten

Oorsprong: België / Nederland

Geregisseerd door: Nic Balthazar

Met onder meer: Greg Timmermans, Laura Verlinden en Marijke Pinoy

IMDb beoordeling: 7,3 (19.737)

Gesproken taal: Nederlands

Releasedatum: 8 november 2007

  • On Demand:

  • Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis
  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Ben X

"Everything's dare"

Ben is anders. Zijn leven zit vol vreemde rituelen. Hij lijkt te leven in zijn eigen universum, dat zich voor meer dan de helft afspeelt in de wereld van online computergames. In de echte, harde wereld van een technische school is het leven voor hem een dagelijkse hel, met twee kerels die hem het leven bijna letterlijk onmogelijk maken. Ben heeft een plan. Een plan van één woord: moord!

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van JTV-kijker

JTV-kijker

  • 1066 berichten
  • 2017 stemmen

Skylar_Malfoy schreef:
het feit dat hij ineens 'genezen' was door een pilletje sloeg ook nergens op. Acteerwerk, ja, is te doen, maar matig.


Ik weet zelf niet 100% hoe het ineen zat, maar volgens mij hadden ze drugs in z'n mond gestoken en vervolgens gezegd dat het een medicijn was.


avatar van Thom1994

Thom1994

  • 1312 berichten
  • 672 stemmen

yeyo schreef:

Elmo4ever was je high toen je dit bericht schreef of ben je gewoon dom?

Niet alleen vind ik absoluut niks over die "Julias Beerends", maar Lose Yourself van Eminem gaat over een beginnend rapartiest die het moeilijk heeft! Helemaal niet over één of andere suïcidale tiener dus!

Ik vraag me af hoe je in godsnaam op deze bullshit bent gekomen.


avatar van mayhemblik

mayhemblik

  • 1389 berichten
  • 731 stemmen

Aardige film over een vreselijk k*t onderwerp.

Ik hoop dat alle ''stoere'' pestkoppen deze film zien en eens bij zichzelf te rade gaan of ze wel helemaal in orde zijn bovenin die lege kop van ze.

Ik ga in elk geval vanaf maandag a.s. patrouilleren bij de kleuterschool alhier, die pestkopjes kan ik nog net hebben de lagere school word natuurlijk een ander verhaal.


avatar van sabsabsab

sabsabsab

  • 647 berichten
  • 52 stemmen

yeyo schreef:

Behoorlijk overroepen en flauw, maar ja, wat verwacht je van een film met meer voice-overs dan dialogen?

Greg Timmermans is niet bijzonder sterk als hoofdpersonage Ben. Al is z'n personage op zich geen ongeloofwaardige voorstelling van iemand met Asperger syndroom, Timmermans' gelaatsuitdrukkingen en manier van doen komen eerder karikaturaal over. Daarmee bedoel ik allesbehalve dat ik deze voorgestelde stoornis lachwekkend vind, maar dit soort rol zou beter met enige subtiliteit worden benadert. Wat de film niet vooruit helpt is dat zowel Timmermans als z'n klasgenootjes er allemaal ouder dan 25 uitzien Er is ter vergeefs gepoogd dit weg te moffelen door de "jongeren" in wat jeugdige kleren te stoppen, maar dit brengt enkel een onbedoeld komisch effect teweeg. Zowel de relatie met Ben en zijn familie als de infantiele pesterijen door diens klasgenoten komen door dit leeftijdsverschil zeer ongeloofwaardig over.

De pesterijen vind ik bovendien overdreven gedramatiseerd. Het is duidelijk dat men de kijker eindeloos wil raken door dit soort erge scènes, ook al zijn ze eigenlijk hol qua inhoud zijn en hebben ze buiten de shock factor niets te bieden. De constante game symboliek stoorde me evenals: visueel levert dit een paar mooie vergelijkingen op, maar inhoudelijk absoluut noppes. Heel de tijd dat gezeik over z'n "endgame", ik werd er niet goed van.

Dat een film over autisme overladen is met clichés is niet zo verwonderlijk. Het zou misschien eens innoverend zijn een film te zien over een fysiek heel aantrekkelijke autist of een autist die helemaal niet uitblinkt in iets. En waarom moet het personage "vader's nieuwe vriendin" altijd een kreng zijn?

Het bombastische einde is bizar en verspeelt de weinige geloofwaardigheid die de film nog had.

iemand die zo gepest word kan het wel zo voelen. dus zo overdreven vind k net niet.


avatar van clockwork72

clockwork72

  • 2780 berichten
  • 1741 stemmen

mayhemblik schreef:

Aardige film over een vreselijk k*t onderwerp.

Ik hoop dat alle ''stoere'' pestkoppen deze film zien en eens bij zichzelf te rade gaan of ze wel helemaal in orde zijn bovenin die lege kop van ze.

Ik ga in elk geval vanaf maandag a.s. patrouilleren bij de kleuterschool alhier, die pestkopjes kan ik nog net hebben de lagere school word natuurlijk een ander verhaal.

Waarom een kutonderwerp?


avatar van Thom1994

Thom1994

  • 1312 berichten
  • 672 stemmen

Omdat Pesten geen leuk onderwerp is.


avatar van Skylar_Malfoy

Skylar_Malfoy

  • 190 berichten
  • 78 stemmen

JTV-kijker schreef:
(quote)


Ik weet zelf niet 100% hoe het ineen zat, maar volgens mij hadden ze drugs in z'n mond gestoken en vervolgens gezegd dat het een medicijn was.


Ja, maar ineens omhelsde hij iedereen en deed alsof hij geen autisme had.


avatar van Noodless

Noodless

  • 10044 berichten
  • 6180 stemmen

Aangrijpend drama waarbij de realiteit en de droomwereld van Ben telkens mooi worden overlapt. Het probleem pesten is hier niet alleen aan de orde, maar ook hoe reageren wij als mensen met mensen zoals Ben. Het einde vond ik wel bedenkelijk. 7/10


avatar van Slynkin

Slynkin

  • 268 berichten
  • 454 stemmen

yeyo schreef:

'Behoorlijk overroepen en flauw, maar ja, wat verwacht je van een film met meer voice-overs dan dialogen?''

''....Al is z'n personage op zich geen ongeloofwaardige voorstelling van iemand met Asperger syndroom, Timmermans' gelaatsuitdrukkingen en manier van doen komen eerder karikaturaal over.

''De pesterijen vind ik bovendien overdreven gedramatiseerd........''

Het bombastische einde is bizar en verspeelt de weinige geloofwaardigheid die de film nog had...''

Deze film staat misschien vol met 'karikaturen.'

oké.

Uiteraard zijn die pesterijen ook wel een beetje aangedikt, en het einde is misschien niet helemaal geloofwaardig.... En misschien kon het geheel zelfs nog wel een toontje lager. Wellicht heb je daar een punt.

Maar wat ik me dan afvraag.... Als jij naar een wedstrijd op het WK voetbal kijkt, bijvoorbeeld naar Nederland - Frankrijk..... 'Zap je dan ook snel naar een andere zender, als Nederland de winnende treffer scoort?....Omdat het je dan nèt iets te overdreven wordt als iedereen juicht?

In het leven kom je niet alleen anti-clichés tegen... ook knalharde clichés. Dat hoeft helemaal niet zo vervelend te zijn. Deze film heeft wat overdreven clichés, maar de boodschap komt nog steeds heel goed over.

Dit is een dijk van een film!

Het zou in mijn ogen goed zijn als iedereen deze film verplìcht zou moeten zien. Voor een stukje algemene sociale ontwikkeling.


avatar van yeyo

yeyo

  • 6352 berichten
  • 4616 stemmen

Slynkin schreef:

Maar wat ik me dan afvraag.... Als jij naar een wedstrijd op het WK voetbal kijkt, bijvoorbeeld naar Nederland - Frankrijk..... 'Zap je dan ook snel naar een andere zender, als Nederland de winnende treffer scoort?....Omdat het je dan nèt iets te overdreven wordt als iedereen juicht?

Met alle respect, dit is waarschijnlijk de slechtste vergelijking die ik ooit gelezen heb. Slaat werkelijk op niets.

Slynkin schreef:

In het leven kom je niet alleen anti-clichés tegen... ook knalharde clichés. Dat hoeft helemaal niet zo vervelend te zijn. Deze film heeft wat overdreven clichés, maar de boodschap komt nog steeds heel goed over.

Daar heb je zeker wel een punt, in het dagelijkse leven kom je ook clichés tegen. De boodschap komt misschien wel goed over, maar is het dan echt zo een denderende boodschap? "Pesten is slecht", ja dat wisten we natuurlijk allemaal al lang. En omdat de verhoudingen tussen goed en slecht hier zo extreem, zijn is het wel erg makkelijk om als kijker een oordeel te vellen. In het echte leven zal dit lang niet zo vanzelfsprekend zijn.


avatar van Slynkin

Slynkin

  • 268 berichten
  • 454 stemmen

Wat ik me met die vergelijking afvroeg, is of jij jezelf wel eens durft te laten gaan in een cliché. Soms kan het geen kwaad om even flink te overdrijven. Soms is het zelfs best leuk om jezelf even flink te laten verzuipen in een cliché.

Maar op die vergelijking hoef je helemaal niet in te gaan. Ik wilde alleen de stelling bij je neerleggen.

Genoeg daarover, To the point;

yeyo schreef:

De boodschap komt misschien wel goed over, maar is het dan echt zo een denderende boodschap? "Pesten is slecht", ja dat wisten we natuurlijk allemaal al lang. En omdat de verhoudingen tussen goed en slecht hier zo extreem, zijn is het wel erg makkelijk om als kijker een oordeel te vellen. In het echte leven zal dit lang niet zo vanzelfsprekend zijn.

Pesten is slecht. Tuurlijk! En uiteraard weten we dat al lang. Maar de excentrieke belevingswereld van een autist op zich, is eigenlijk al interessant genoeg. En als hij dan ook nog eens flink gepest wordt. Dan zal dat voor de meesten toch wel een eye-opener zijn. Voor mij was dat het in ieder geval wel!

Dus om terug te komen op jouw vraag; Ja, ik vind een autist pesten inderdaad een denderende boodschap. Een hardere sociale vernedering kan ik moeilijk bedenken.


avatar van yeyo

yeyo

  • 6352 berichten
  • 4616 stemmen

Slynkin schreef:

Dus om terug te komen op jouw vraag; Ja, ik vind een autist pesten inderdaad een denderende boodschap. Een hardere sociale vernedering kan ik moeilijk bedenken.

Dit maakte het voor mij dan juist te onrealistisch. Dat een klas van adolescenten iemand met overduidelijk een mentale stoornis zo zouden tergen (met z'n allen dan nog wel), lijkt me ongeloofwaardig.


avatar van J. Clouseau

J. Clouseau

  • 976 berichten
  • 1075 stemmen

yeyo schreef:

Dat een klas van adolescenten iemand met overduidelijk een mentale stoornis zo zouden tergen (met z'n allen dan nog wel), lijkt me ongeloofwaardig.

Ben jij wel ooit naar school geweest?

In elke klas heb je wel een paar types die op zoek gaan naar de zwakste schakel, mentale stoornis of niet, en die dan genadeloos pesten. En de rest, die volgen gewoon. Natuurlijk zijn er ook uitzonderingen, maar gebeurtenissen als in Ben X zijn helaas bittere realiteit.


avatar van yeyo

yeyo

  • 6352 berichten
  • 4616 stemmen

Bwa, ik zat vorig jaar nog met een autistisch meisje in de klas en iedereen was ontzettend begripvol tegen haar.


avatar van Slynkin

Slynkin

  • 268 berichten
  • 454 stemmen

yeyo schreef:

Dit maakte het voor mij dan juist te onrealistisch. Dat een klas van adolescenten iemand met overduidelijk een mentale stoornis zo zouden tergen (met z'n allen dan nog wel), lijkt me ongeloofwaardig.

Nu is het circeltje weer rond, dus hier komt ie nog een keer. Als je kijkt naar de opstapeling van de reeks gebeurtenissen en het theatrale einde kun je het geheel als ongeloofwaardig beschouwen. Misschien dat 'Ben' een tikkeltje overdreven gepest wordt, en natuurlijk is het niet altijd even geloofwaardig. Dat heb ik je ook al tevergeefs geprobeerd te vertellen in m'n eerste reactie naar jou. Je hebt het in jouw eerste bericht over 'koetjes en kalfjes , in de vorm van '' slecht geacteerd'' , ''overdreven neergezette pesterijen. enz enz.''

Maar deze film is zoveel meer dan dat!!!

De sprong van deze film naar de realiteit, is namelijk niet eens zo groot als dat jij denkt dat het is. En de boodschap die de regisseur wil overbrengen knalt van het doek.

En wat mij nou zo verbaast is dat jij dat niet ziet. En blijkbaar nog steeds niet ziet.


avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

  • 8672 berichten
  • 3944 stemmen

yeyo schreef:

Bwa, ik zat vorig jaar nog met een autistisch meisje in de klas en iedereen was ontzettend begripvol tegen haar.

Ik ben zelf een autist, en het valt mij op dat andere autisten weliswaar een beetje vreemd zijn ( ik natuurlijk niet ) maar dat ze vaak best hun plek weten te vinden binnen de maatschappij. Pesten is niet iets dat zich alleen op autisten richt, maar altijd op degene die zich emotioneel kwetsbaarder opstelt. Dat is ook mijn kritiek op Ben X, Ben is wel heel erg een boksbal voor de pestkoppen. Dat is niet representatief voor autisten, maar zeer zeer specifiek voor het verhaal van de echte Ben.


avatar van Elineloves

Elineloves

  • 24071 berichten
  • 3631 stemmen

Thom1994 schreef:

Omdat Pesten geen leuk onderwerp is.

Nee een film over oorlog of seriemoordenaars is stukken leuker..


avatar van sabsabsab

sabsabsab

  • 647 berichten
  • 52 stemmen

Slynkin schreef:

Wat ik me met die vergelijking afvroeg, is of jij jezelf wel eens durft te laten gaan in een cliché. Soms kan het geen kwaad om even flink te overdrijven. Soms is het zelfs best leuk om jezelf even flink te laten verzuipen in een cliché.

Maar op die vergelijking hoef je helemaal niet in te gaan. Ik wilde alleen de stelling bij je neerleggen.

Genoeg daarover, To the point;

(quote)

Pesten is slecht. Tuurlijk! En uiteraard weten we dat al lang. Maar de excentrieke belevingswereld van een autist op zich, is eigenlijk al interessant genoeg. En als hij dan ook nog eens flink gepest wordt. Dan zal dat voor de meesten toch wel een eye-opener zijn. Voor mij was dat het in ieder geval wel!

Dus om terug te komen op jouw vraag; Ja, ik vind een autist pesten inderdaad een denderende boodschap. Een hardere sociale vernedering kan ik moeilijk bedenken.

pesten is slecht en tuurlijk weten we dat al lang. maar het ging niet alleen om het pesten maar ook wat er omheen gebeurt. dat z'n jonge niet durft te zeggen dat hij gepest word omdat hij er zich dan voor schaamt. en dat de pesterijen gebeuren wanneer de leraar weg is.

en hoe vaak je ook aan die persoon vraagt hoe het gaat. dat je er niks aan hebt.


avatar van mayhemblik

mayhemblik

  • 1389 berichten
  • 731 stemmen

clockwork72 schreef:

(quote)

Waarom een kutonderwerp?

Meen je dit nou of neem je me bij de neus, als ik me ergens kwaad om maak is het wel mensen verdriet en pijn doen.

Vandaar k*t onderwerp, begrijp me niet verkeerd, ik vind het uitstekend dat dit soort films worden gemaakt.

Eerlijk gezegd zie ik dit soort drama's het liefst omdat het realistisch is en ik me er echt over op kan winden om er nog lang over na te denken, als een film dat met mij doet is ie voor mij goed.

Ik hoop dat het mensen aan het denken zet.

Net trouwens Klass gezien, een stuk beter dan deze film moet ik zeggen.

Oja, ik kom er nu net achter dat hij zichzelf ben nix noemt, nou ja beter laat dan nooit.


avatar van Melkor

Melkor

  • 357 berichten
  • 706 stemmen

J. Clouseau schreef:

(quote)

Ben jij wel ooit naar school geweest?

In elke klas heb je wel een paar types die op zoek gaan naar de zwakste schakel, mentale stoornis of niet, en die dan genadeloos pesten. En de rest, die volgen gewoon. Natuurlijk zijn er ook uitzonderingen, maar gebeurtenissen als in Ben X zijn helaas bittere realiteit.

Dat zal dan toch eigen zijn aan lagerbegaafde pestkoppen. Zelf terroriseerde ik namelijk tijdens het lager en het middelbaar menige klasgenoten, dus heb ik volgens mij een nogal unieke kijk op dergelijke onderwerp.

Maar ik kan je verzekeren dat indien iemand als Ben in mijn klas gezeten zou hebben hij geen slachtoffer van me zou geworden zijn. En al zeker niet op de overdreven manier zoals ze in de film voorstellen, werkelijke belachelijk.

Ze hadden gewoon beter het toneelstuk verfilmd, echt duizend maal beter dan deze flutfilm.


avatar van mayhemblik

mayhemblik

  • 1389 berichten
  • 731 stemmen

Melkor schreef:

Maar ik kan je verzekeren dat indien iemand als Ben in mijn klas gezeten zou hebben hij geen slachtoffer van me zou geworden zijn.

En waar pikte jij ze dan op uit??

Wel stoer dat je zo eerlijk bent, ik hoop dat je bent veranderd.

Niet alleen voor jezelf maar ook voor je omgeving.

P.s: goeie top 10 overigens, alleen zou je A Clockwork orange moeten ruilen met Donnie Darko


avatar van Mac Hammer Fan

Mac Hammer Fan

  • 6027 berichten
  • 7449 stemmen

Het laatste deel van de film met de fake-zelfmoord en de karikaturale begrafenis vond ik wel een tegenvaller. Daarmee haalt de kineast de geloofwaardigheid een stuk naar beneden. Het uitbeelden van Ben's autisme vond ik anders wél goed uitgewerkt.


avatar van dave

dave

  • 1079 berichten
  • 885 stemmen

Fantastisch debuut van Balthazar.

De manier waarop hij Ben's werkelijkheid probeert te verfilmen is schitterend. De flitsen van het computerspel komen altijd op het juiste moment tevoorschijn, als Ben zich aangevallen voelt.

Het verhaal wordt zo opgebouwd dat de kijker niet weet wat hem te wachten staat. Het is ook moelijk om een karakter als Ben te doorgronden op basis van 90 minuten film.
Vanaf het moment dat hij dus zogezegd 'gered' werd door Scarlite, begin je al een vermoeden te krijgen dat dit wel eens een illusie zou kunnen zijn.
Nuja, in die 'valse dood' was ik zoiezo getrapt.


De film maakt een heleboel emoties los, en dat zou niet kunnen zonder een passende vertolking en typecasting.
Timmermans vormt samen met de twee pestkoppen de essentie van de film.
Ook veel respect voor Pol Goossens, een acteur die ik altijd wat onderschat heb, maar hier een goede rol neerzet.
Gelukkig geen Koen De Bouw of Filip Peeters te zien hier.

****


avatar van wibro

wibro

  • 11590 berichten
  • 4098 stemmen

Geen slechte film maar toch ook weer geen film die ik weer eens opnieuw zou gaan bekijken. Daarvoor ergerde ik mij te veel. Telkens als Max weer eens even flink te grazen werd genomen riep ik in mijzelf tot Max: "Geef ze toch eens een dreun, sla er op los". Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want Max - goed gespeeld door Greg Timmermans - kon zich door zijn autistische stoornis nu eenmaal niet verweren. En zo gaat het in de praktijk op scholen nog steeds. Pestkoppen zoeken altijd de zwakste schakel op, maar oh wee als de rollen omgedraaid worden en de pestkoppen ineens zelf gepest worden, dan is de kans groot dat zij hetzelfde gedrag vertonen als Max, want pestkoppen zijn niet sterk maar uitermate zwak. Hun pesterij is slechts een middel om hun eigen zwakte te verbergen.

Mac Hammer Fan schreef:
Het laatste deel van de film met de fake-zelfmoord en de karikaturale begrafenis vond ik wel een tegenvaller. Daarmee haalt de kineast de geloofwaardigheid een stuk naar beneden.

Mee eens. Ineens was Max niet autistisch meer. In werkelijkheid ligt dat denk ik toch anders. Om van een autistische stoornis af te komen, daar gaat volgens mij toch heel wat tijd overheen.

3,0*


avatar van J. Clouseau

J. Clouseau

  • 976 berichten
  • 1075 stemmen

wibro schreef:

Telkens als Max weer eens even flink te grazen werd genomen riep ik in mijzelf tot Max: "Geef ze toch eens een dreun, sla er op los". Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want Max - goed gespeeld door Greg Timmermans - kon zich door zijn autistische stoornis nu eenmaal niet verweren.

Max? Ben zul je bedoelen.


avatar van wibro

wibro

  • 11590 berichten
  • 4098 stemmen

Natuurlijk moet dat "Ben" zijn. Ik heb afgelopen week-end zoveel films bekeken dat ik de namen gewoon door elkaar gegooid heb. Dat heb je als MovieMeter er 1½ dag uitligt en je niet gelijk je berichtjes kan plaatsen.


avatar van rox91

rox91

  • 277 berichten
  • 328 stemmen

Ik vond het echt een hele goeie film ondanks dat ik het eerste half uur gemist heb. Hij speelde de rol als 'Asperger' echt heel overtuigend. De film heeft me zelfs een beetje ontroerd, door het einde in die kerk. Ook de gedachte en plannen over zelfmoord vond ik erg goed weggezet.


avatar van Nomak

Nomak

  • 11634 berichten
  • 0 stemmen

Ik had er niet veel van verwacht, maar dit is toch wel een sterke film.

Pesten is dan ook een interessant onderwerp, het is dan ook een slimme zet van de regisseur om hier een film over te maken. Nog slimmer zou zijn om Ben X (verplicht) in scholen te laten zien. Het pesten zal natuurlijk nooit helemaal verdwijnen, maar misschien gaan de ogen van sommige pestkoppen wel open na het zien van deze film.

Maar goed, deze jongen is dus een makkelijke prooi voor de gewetenloze pestkoppen op zijn school. Persoonlijk ben ik van mening dat geweld in de vorm van vechten hier wel zou mogen. Geef de boosdoeners wat harde en vooral rake klappen, anders stopt het nooit. Maar helaas kan deze jongen dat dus niet en lijkt hij ook alles op te kroppen wat het alleen maar erger maakt.

Prima film dus waarin er ook goed geacteerd wordt door vrijwel iedereen. Zowel de hoofdpersoon als de pesters kwamen best wel geloofwaardig over. Ik kreeg zelf een hekel aan die pestkoppen.

Het einde van de film is wel wat ongeloofwaardig maar toch mooi gemaakt.


avatar van narva77

narva77 (crew films)

  • 12734 berichten
  • 6540 stemmen

Mac Hammer Fan schreef:

Het uitbeelden van Ben's autisme vond ik anders wél goed uitgewerkt.

Ja, ik vond het uitbeelden van zijn autisme én zijn dwangmatigheden óók zeer goed uitgewerkt!

Het moét misschien wel een beetje overdreven worden uitgebeeld, anders komt het wellicht niet over bij het publiek, en zéker niet bij de mensen die weinig of niks over autisme weten....

Dat vond ik óók zo goed gedaan in de film "Mozart and the Whale" (2005)!

wibro schreef:

Mee eens. Ineens was Max niet autistisch meer. In werkelijkheid ligt dat denk ik toch anders. Om van een autistische stoornis af te komen, daar gaat volgens mij toch heel wat tijd overheen.

Sterker nog; van een Autistische stoornis kom je helaas NIET af! Je kunt het onder controle houden, je kunt er mee leren omgaan en er mee leren leven, maar je komt er NOOIT vanaf!

Het is een "stoornis", en géén "ziekte" waar je van kunt genezen, en die over gaat. Helaas, maar dat zijn de feiten.


avatar van xSarah

xSarah

  • 476 berichten
  • 820 stemmen

Ik had hoge verwachtingen van deze film en deze werden meer dan ingelost. Het verhaal was zeer meeslepend, ik zat er van het begin tot het einde helemaal in en leefde heel sterk mee met de personages (vooral met Ben). De acteerprestaties waren top en voor deze ene keer ergerde ik me niet aan het acteren van Marijke Pinoy.

Het autisme werd (voor zover ik weet) heel realistisch weergegeven en ik vond het ook heel leerrijk om in de wereld van een autistisch persoon meegesleept te worden. Bens letterlijke interpretaties van woorden en uitdrukkingen waren vaak komisch, maar is opnieuw een realistische weergave van het denken van autisten.
De steeds weerkerende vergelijking met het computerspel vond ik ook zeer mooi uitgewerkt, evenals zijn ingebeelde conversaties met Scarlite, die hem hielpen om het hoofd te bieden tegen de aanhoudende pesterijen en hem uiteindelijk het leven redde.

Een pluspunt is ook het totaal onverwachte, verrassende einde (dat misschien wel vergezocht is).

Ik zou nog graag reageren op een aantal zaken die ik hierboven heb gelezen.
Er wordt gesteld dat de film karikaturaal is, wat misschien wel zo is (alhoewel, pesten kan wel degelijk zo ver gaan als in deze film), maar ik vind dit alleszins niet storend. Integendeel. Om een statement te maken of om bepaalde gevoelens bij de kijker op te roepen is het vaak broodnodig om de personages sterk neer te zetten. Als Ben slechts een beetje zou worden gepest, zou de film een groot deel van zijn kracht verliezen.

Ook worden de vele monologen van het hoofdpersonage als storend bevonden. Dat was bij mij zeker niet het geval. Integendeel, die monologen zijn weer een onderdeel van Bens autisme. Hij heeft het immers moeilijk met verbale communicatie, dus zou het wel heel onrealistisch zijn moesten er veel conversaties zijn. En zonder die monologen zou de kijker totaal niet weten wat er omgaat in Bens hoofd.