134.884 gebruikers | 85.680 films | 31.041 regisseurs | 3.507.200 berichten | 4.928.494 stemmen
 

Mozart and the Whale (2005)

 

 

Mozart and the Whale (2005)
145 stemmen | gemiddelde 3,07
mijn stem:
Verenigde Staten
Drama / Romantiek
92 minuten

geregisseerd door Petter Næss
met Josh Hartnett, Radha Mitchell en Gary Cole

Donald en Isabelle lijden allebei aan het Syndroom van Asperger, een soort van autisme. Hun handicap dreigt hun emotionele band en romance te doen mislukken.
 

 

gebruiker
bericht

 

quote
4,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 30 augustus 2010, 2:23 uur
soom schreef:
Ik woon in een woonvorm voor autistische mensen (geloof dat het merendeel autistisch is, in elk geval, of in elk geval hulp en begeleiding nodig heeft.)
Zelf bezit ik hoe dan ook bepaalde trekjes en ik heb, hoe zwaar het me ook valt om toe te geven, echt wel hulp en begeleiding nodig, dus is het niet verwonderlijk dat ik in deze woonvorm woon.. Althans, dat denk ik. Ik heb namelijk een ander soort handicap, dat wel, maar ik ben niet autistisch, hoewel het er soms misschien op kan lijken....

....Maar dat is geen Asperger. Ik heb eigenlijk ook geen ervaring met autisten, ik merk wel bepaalde dingen, maar zelf heb ik daar nauwelijks last van. Want ja, hoewel ik in een woonvorm voor autisten woon, ik ben het zelf dus echt niet

soom schreef:
Nee, bij mij is de diagnose NLD gesteld. En zulke grote oren heb ik gelukkig niet.

Ik vind het vervelend om het tegen je te moeten zeggen hoor, maar NLD (Non-Verbal Learning Disabilities) of in het Nederlands Nonverbale Leerstoornis wordt door een heleboel professoren, psychiaters, psychologen en andere deskundigen toch écht in verband gebracht met Autisme!

http://nl.wikipedia.org/

En vóór dat je je persoonlijk aangevallen voelt, wil ik je even zeggen dat ik zelf óók ben gediagnostiseerd met NLD...

 

quote
3,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 4 september 2010, 9:45 uur
narva77 schreef:
Ik vind het vervelend om het tegen je te moeten zeggen hoor, maar NLD (Non-Verbal Learning Disabilities) of in het Nederlands Nonverbale Leerstoornis wordt door een heleboel professoren, psychiaters, psychologen en andere deskundigen toch écht in verband gebracht met Autisme! En vóór dat je je persoonlijk aangevallen voelt, wil ik je even zeggen dat ik zelf óók ben gediagnostiseerd met NLD...
narva77, je hoeft je niet vervelend te voelen, en ik voel me ook niet aangevallen ofzo, verre van, zelfs toen ik je bericht las en erop reageerde, voelde ik me niet aangevallen. Ik weet dat mijn handicap aan het autisme grenst. Maar het is niet echt autisme, hoewel er wel dingen zijn die erop lijken (zoiets schreef ik bij the Black Balloon ook). Autisten hebben moeite met informatie verwerking, en dat is niet echt het geval met NLD. Tenminste, ik verwerk informatie echt veel sneller dan de mensen waarmee ik samenleef. Maar het ligt er wel tegenaan, ja :).

 

» Laagste prijs voor deze film op DVD

Mozart & The Whale (€ 5,99)
exclusief € 1,95 verzendkosten

Mozart And The Whale (€ 7,99)
exclusief € 1,95 verzendkosten

Mozart and the Whale (€ 21,48)
gratis verzending


» alle winkels en formaten voor deze film

quote
4,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 4 september 2010, 16:15 uur
soom schreef:
narva77, je hoeft je niet vervelend te voelen, en ik voel me ook niet aangevallen ofzo, verre van, zelfs toen ik je bericht las en erop reageerde, voelde ik me niet aangevallen.

Oef, gelukkig. Ik dacht dat ik misschien een gevoelige snaar had geraakt, omdat het zolang duurde voor er een reactie kwam. :)

Mijn diagnose luidde "NLD met autistische handvatten", whatever that means...

Ik zal je stukje bij de film "Black Balloon" eens lezen, dat had ik nog niet gedaan. Dat is toch een Australische film? Die heb ik ook al een paar keer in mijn handen gehad bij de FRS.

 

quote
3,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 4 september 2010, 22:14 uur
narva77 schreef:
Oef, gelukkig. Ik dacht dat ik misschien een gevoelige snaar had geraakt, omdat het zolang duurde voor er een reactie kwam. :) Mijn diagnose luidde "NLD met autistische handvatten", whatever that means...
Echt waar? Ghehe. Ik kijk meestal niet naar de Updates, kwam toevallig je reactie tegen, toen ik even rondkeek, vandaar dat ik zo lang deed met reageren. NLD met autistische handvatten? Hm.. Dat vind ik nogal tegenstrijdig klinken, eerlijk gezegd. NLD grenst wel aan autisme, maar autistische mensen hebben moeite om dingen te begrijpen, ze snappen bepaalde dingen niet helemaal. Dat ervaar ik tenminste, als ik kijk naar de mensen met wie ik in één huis woon, ze kunnen moeilijk tegen bepaalde dingen. Ze herhalen soms wel 1999 keer op één en dezelfde dag dezelfde zinnen, enzo. Ik weet niet of jij dat herkent, maar NLD is echt geen autisme, in elk geval. :).

En the Black Balloon? Ik zeg: Kopen en kijken ;) :)!!

 

starbright boy
(moderator)
avatar van starbright boy
quote
nieuw bericht [permalink] geplaatst op 5 september 2010, 0:02 uur
Bericht verwijderd. Vriendelijk verzoek deze discussie per PM voort te zetten.

 

quote
nieuw bericht [permalink] geplaatst op 9 september 2010, 17:33 uur
Ze hebben hier zowat een Comedy van gemaakt. Nogal een slecht om op z'n manier een beeld van een autist neer te zetten. Als je een film wil zien over Autisme dan moet je een film zien waar de hoofd personage in het echt ook autisme 'Being There bijv'

 

quote
3,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 11 februari 2011, 15:40 uur
Geslaagde en onderhoudende tragikomedie die tegelijkertijd goed te verteren is en tot denken aanzet, al vind ik 'Adam' van Max Mayer beter.

 

quote
4,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 11 februari 2011, 23:35 uur
sabsabsab schreef:
Ze hebben hier zowat een Comedy van gemaakt. Nogal een slecht om op z'n manier een beeld van een autist neer te zetten. Als je een film wil zien over Autisme dan moet je een film zien waar de hoofd personage in het echt ook autisme 'Being There bijv'
Wat een onzin. Alsof iemand met ASS beter in staat zou zijn om een autistische man of vrouw neer te zetten...
Bovendien: als er iets is wat mensen met ASS vaak missen, is het wel inlevingsvermogen (empathie). Toch wel een voorwaarde voor een acteur lijkt mij...

 

quote
2,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 14 mei 2011, 16:22 uur
 bevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Matige film, die autisten als stuk voor stuk idioten afschildert. Weinig subtiel portret van Aspergerpatienten, met daarbij ook een erg doordeweeks verhaaltje. Zulke bijzonder personen verdienen toch wel een wat minder clichérijk liefdesverhaal dan dit. Dit was gewoon van begin tot eind in te vullen. Eigenlijk triest dat je ook nog durft aan te komen met het meisje dat zich niet kan binden maar dat uiteindelijk tóch doet. Heel suf.


Slechte personages, duf script, maar nog een redelijk cijfer om een enkele aardige grap.

krappe 2*

 

quote
4,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 14 mei 2011, 17:32 uur
Montorsi schreef:
Matige film, die autisten als stuk voor stuk idioten afschildert.
Ben ik dus niet met je eens; de bijrollen worden idd érg overdreven neergezet (de vrienden van de praatgroep), maar de twee hoofdpersonages (Donald en Isabelle) vond ik behoorlijk realistisch overkomen. Ook bv. de dwangneuroses van Donald worden op een makkelijke en inzichtelijke manier weergegeven, zodat zelfs mensen die nog nooit van OCS (dwang) hebben gehoord, er i.i.g. iets van kunnen begrijpen...

 

quote
3,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 1 november 2011, 23:58 uur
Heel erg overdreven vond ik het niet. Mijn buurman heeft het syndroom van Asperger en ik herkende heel veel gedragingen van hem in de hoofdrolspeler. Net zomin ik mijn buurman als een idioot beschouw zo beschouw ik geenszins de personages in de film als idioten. Integendeel. Ik denk dat het een kwestie van perceptie is.
Ook het groepje was niet onrealistisch. Er zijn namelijk heel wat verschillende gradaties in ASS.

Verder sluit ik me bij de woorden van Gauke aan.