• 15.837 nieuwsartikelen
  • 178.536 films
  • 12.249 series
  • 34.035 seizoenen
  • 648.278 acteurs
  • 199.148 gebruikers
  • 9.381.101 stemmen
Avatar
 
banner banner

The Mist (2007)

Horror / Mystery | 126 minuten
3,26 3.559 stemmen

Genre: Horror / Mystery

Speelduur: 126 minuten

Alternatieve titel: Stephen King's The Mist

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Frank Darabont

Met onder meer: Thomas Jane, Marcia Gay Harden en William Sadler

IMDb beoordeling: 7,1 (370.586)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 7 februari 2008

  • On Demand:

  • Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis
  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot The Mist

"Belief divides them, mystery surrounds them, but fear changes everything."

Nadat het kleine plaatsje Bridgton getroffen wordt door een hevige storm, verschijnt een mysterieuze mist. David Drayton (Thomas Jane) en diens zoontje worden, net zoals vele andere dorpelingen verrast door de mist terwijl ze inkopen doen. Al snel blijkt de mist een dekmantel, waarin de meest vreemde en gevaarlijke wezens zich verstopt hebben. Drayton vreest voor zijn leven en voor dat van zijn kind en probeert met alle macht te overleven...

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Tommeh

Tommeh

  • 7317 berichten
  • 3297 stemmen

Mja, bij mij komt dan toch de overlevingsdrang bovendrijven. Natuurlijk was het verrassend, maar voor mij in negatieve zin. Ik zou het dus nooit gedaan hebben, maar gewoon zijn uitgestapt en te voet verder zijn gegaan.


avatar van Madecineman

Madecineman (moderator films)

  • 7484 berichten
  • 1715 stemmen

Dat zou ook mijn eerste impuls zijn inderdaad maar ja personages in films maken wel vaker beslissingen die ik nooit zou nemen, dat maakt het nog geen slechte film.

Moet toegeven het einde is een beetje op het randje maar dat is eigenlijk de hele film mede daarom heb ik me hier wel bijzonder mee vermaakt.


avatar van BoordAppel

BoordAppel

  • 14274 berichten
  • 3282 stemmen

Tommeh schreef:
Neem bijvoorbeeld de scene waarin de soldaat vermoord wordt. Ze laten de gestoorde gelovige er rustig op los ratelen totdat de menigte de soldaat te grazen neemt. Niet één keer wordt ze onderbroken door David of een andere van de groep.

David probeert het wel maar wordt tegengehouden door 'zijn' groep. Aangezien zij beseffen dat ze in de minderheid zijn en ze niets kunnen doen of ze moeten graag hetzelfde lot tegemoet willen gaan.

Het begint met de eerste aanval-scene met de tentakels. Waarom pakken ze die bijl niet al veel eerder om er op los te rammen?

Omdat ze die bijl nog niet gezien hebben? Bovendien zijn ze allemaal verlamd van de schrik en verbazing wat je duidelijk kan zien. De eerste reactie is dan het vastpakken van de persoon zodat hij niet meteen de mist ingesleurd wordt.

Het is allemaal niet zo moeilijk hoor.


avatar van dutchtuga

dutchtuga

  • 16970 berichten
  • 4101 stemmen

Juist Boordappel. Geen idee wat ik zou doen in een situatie als deze waar angst overheerst en logica grotendeels is verdwenen. Eén van de troeven van deze film trouwens, de angst is ernstig voelbaar. Klasse.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Nou, ik zou me in ieder geval niet gedragen als een figurant wachtend op een regieaanwijzing. Stelletje houten klazen...


avatar van dutchtuga

dutchtuga

  • 16970 berichten
  • 4101 stemmen

Heb de film al drie keer gezien en dit is me geen één keer opgevallen. Misschien ligt je focus er iets teveel op Reinbo.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Kan er ook niets aan doen, begon met een redelijk neutraal verwachtingspatroon aan de film en het viel mij gewoon ontzettend op. Ben ook duidelijk niet de enige.


avatar van Minotaures

Minotaures

  • 7810 berichten
  • 2540 stemmen

Ah, geeft nix.


avatar van MNV2

MNV2

  • 6932 berichten
  • 1901 stemmen

DieGo schreef:
En het eindigt met de één van de meest verschrikkelijke scenes die ik ooit gezien heb, dat de vader zijn eigen zoontje doodschiet terwijl dat in mijn ogen totaal niet nodig was.


Ze kwamen tot het besef dat de situatie waarin ze zich bevonden het einde van de mensheid betekende, (het gigantische monster gaf al aan dat de wereld niet meer van de mens was, het gaf een 'end of all time'-gevoel) als je dan ook nog weet dat ze stilvielen met hun wagen in een bos waar elk moment een hoop van die uiterst dodelijke monsters te voorschijn konden komen, dan vind ik het idee van de vader om voor een 'pijnloze' dood te zorgen nog niet zo vreemd. Het einde kwam dan ook als een absolute verrassing, dat het Amerikaanse leger toch nog in actie zou komen had niemand verwacht. Wat het einde nog beklemmender maakt is dat de vrouw (die zich in het begin ook in het warenhuis bevond en die vertelde dat ze haar twee jonge kinderen thuis had achtergelaten om vervolgens de winkel te verlaten om naar haar kinderen toe te gaan), zich in een van de legervrachtwagens bevond mét haar kinderen, zij was wel in staat om haar kinderen te redden, hij niet.


avatar van Tonypulp

Tonypulp

  • 21231 berichten
  • 4608 stemmen

Het is inderdaad goed te begrijpen waarom de vader dit doet, vind dit trouwens één van de beste eindes die ik in een film ben tegen gekomen


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Ik vind het eind op zich wel sterk, maar helaas werd het volkomen ongeloofwaardig gebracht. De situatie maakte op mij nog lang niet zo'n hopeloze indruk.


avatar van DieGo

DieGo

  • 5808 berichten
  • 2366 stemmen

BoordAppel schreef:

(quote)

Omdat ze die bijl nog niet gezien hebben? Bovendien zijn ze allemaal verlamd van de schrik en verbazing wat je duidelijk kan zien. De eerste reactie is dan het vastpakken van de persoon zodat hij niet meteen de mist ingesleurd wordt.

Het is allemaal niet zo moeilijk hoor.


Het ging er mij meer om dat die bijl al op de grond lag en dat David er vervolgens een half uur omheen draaide alvorens eindelijk dat ding te pakken.

Ik zeg ook niet dat het moeilijk is, ik zeg alleen maar dat ik het onlogisch vind. En nogmaals dit was maar een voorbeeld van een hele verzameling gebeurtenissen.

En wat het einde betreft kan ik me alleen maar aansluiten bij Tommeh en Reinbo. Ten eerste was het allemaal nog niet zo uitzichtloos als hierboven omschreven plus het feit dat je inderdaad dat mannetje op de schouders kan nemen en desnoods te voet verder zou kunnen gaan (ze waren sowieso aan het proberen om uit de mist te komen).


avatar van dutchtuga

dutchtuga

  • 16970 berichten
  • 4101 stemmen

Stop 100 mensen in zo'n situatie en zeker weten dat er wel een paar zullen zijn die de situatie uitzichtloos hadden gevonden. Zo wereldvreemd is het toch echt niet. Daarbovenop zouden films wel erg voorspelbaar worden als de personages alleen maar doen wat voor de hand liggend is.


avatar van MNV2

MNV2

  • 6932 berichten
  • 1901 stemmen

DieGo schreef:

Het ging er mij meer om dat die bijl al op de grond lag en dat David er vervolgens een half uur omheen draaide alvorens eindelijk dat ding te pakken.


Dan raad ik je toch aan om de film nog eens te herzien want de bijl zat opgesloten in een glazen brandkast, het was de shopbediende die de bijl uit de kast nam en de tentakel probeerde af te hakken. En daarbij: niemand denkt in zo'n situatie helder na, de schrik was dan ook duidelijk van de gezichten van de personages te lezen.

The Mist Part 2
The Mist Part 3

Ik zeg ook niet dat het moeilijk is, ik zeg alleen maar dat ik het onlogisch vind. En nogmaals dit was maar een voorbeeld van een hele verzameling gebeurtenissen.


Je maakt me benieuwd, noem er nog eens een paar op.

En wat het einde betreft kan ik me alleen maar aansluiten bij Tommeh en Reinbo. Ten eerste was het allemaal nog niet zo uitzichtloos als hierboven omschreven plus het feit dat je inderdaad dat mannetje op de schouders kan nemen en desnoods te voet verder zou kunnen gaan (ze waren sowieso aan het proberen om uit de mist te komen).


Dan moet je het einde toch ook nog eens dringend herzien want de situatie was ronduit hopeloos. David had trouwens de belofte gedaan aan zijn zoontje Billy dat de monsters hem niet zouden doden, dat heeft mee voor de beslissing gezorgd dat hij zijn zoontje een pijnloze dood gaf en daarmee hield hij ook zijn belofte. Je kunt op de achtergrond duidelijk de geluiden van de dodelijke wezens horen, dus hij wist dat hij, als hij ook maar een stap naar buiten zou zetten met zijn zoontje, ze beide op een uiterst pijnlijke manier zouden sterven en dat hij dan zijn belofte niet meer nakwam t.o.v. zijn zoontje. Ze wisten trouwens ook niet of ze nog uit de mist konden komen, de situatie werd dan ook zo uitzichtloos voorgesteld dat ze dachten dat de hele wereld ondergedompeld was in een mist met de meest vreemde creaturen.

YouTube - The Mist Ending


avatar van DieGo

DieGo

  • 5808 berichten
  • 2366 stemmen

Jullie doen wel erg je best jongens, wellicht herzie ik hem later nog eens maar daar heb ik voorlopig denk ik geen trek in.

MNV2, zal er later op terug komen. Ik ga nu eerst maar eens genieten van een weekendje Valkenburg. (Moet ook gebeuren)


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

dutchtuga schreef:

Stop 100 mensen in zo'n situatie en zeker weten dat er wel een paar zullen zijn die de situatie uitzichtloos hadden gevonden. Zo wereldvreemd is het toch echt niet. Daarbovenop zouden films wel erg voorspelbaar worden als de personages alleen maar doen wat voor de hand liggend is.

"t is toch wel een beetje de kunst van drama dat je het in ieder geval een beetje geloofwaardig maakt voor de toeschouwer.


avatar van dutchtuga

dutchtuga

  • 16970 berichten
  • 4101 stemmen

In een film die gebaseerd is op een Stephen King-verhaal, waar dramatische elementen in voorkomen, maar het grootste deel toch het fantastische als basis heeft, vind ik dat niet het allerbelangrijkste.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

't is ook niet mijn enige kritiek, maar blijkbaar stoort het mij en andere wel. Als je je niet in de personages kan vinden, boeit het je ook niet wat hen overkomt. En als het dan op audio visueel gebied wat te bieden had, maar op dat vlak is het allemaal niet veel bijzonders.


avatar van MNV2

MNV2

  • 6932 berichten
  • 1901 stemmen

Vanaf dat je bekommert raakt over het lot van de personages en je kijkt met spanning toe naar de gebeurtenissen, leef je mee met de personages en dat was bij mij toch wel het geval, het gevoel dat je krijgt op het einde verduidelijkt dit nog maar eens.

Op audiovisueel vlak vond ik de film zeer geslaagd, vanaf dat het 5-tal in de wagen zit om zo ver mogelijk zuidwaarts te rijden krijg je het bijbelse Host Of Seraphim te horen van Dead Can Dance, de schitterende klaagzang past perfect bij het einde van de film, het geeft een 'einde der tijden'-gevoel. Verder vond ik de soundtrack tijdens de film ook zeer goed.


avatar van B_B

B_B

  • 1969 berichten
  • 776 stemmen

Hou meestal wel van films die zich op een locatie afspelen.

Voorwaarde is dan wel dat er een wat claustrofobische, beklemmende sfeer neergezet wordt. Iets waar Darabont totaal in faalt. Het begint nog best leuk, met als hoogtepunt het shot waar je de mist zelf voor het eerst ziet. Daarna gaat het helemaal mis. Vooral de CGI was echt vreselijk slecht en Darabont weet nauwelijks suspense in het geheel te pompen. Vind hem eigenlijk zo en zo niet echt een sterk regisseur. Vaak erg saai camerawerk en nou niet echt een goed gevoel voor timing. Hier ook zo.

jammer ook dat de groepsdynamiek hier totaal niet werkt. Veel vervelende personages die er maar een beetje bijhangen. Erg slecht geacteerd ook. Het einde kon mij dan wel weer bekoren, best onverwacht en leuk gevonden.

1*


avatar van DragQueen

DragQueen

  • 3224 berichten
  • 4070 stemmen

Toch een spannende en beklemmende horror film. het verhaal is van stephen king, en is goed te noemen. verder bevat de film een claustrofobische sfeer. het acteerwerk is verder ook best in orde, maar niet hoogstaand. de special effects waren dat helaas ook niet altijd. maar dat terzijde, valt er van deze film toch wel te genieten. 3 sterren.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

"t viel me eigenlijk in Shawshank Redemption en The Green Mile al op dat Darabont geen enkele invulling of kleuring aan personages mee kan geven. Ondanks de redelijk goede acteurs die hij daar tot zijn beschikking heeft blijven het toch vooral lege hulzen. Die volledig op de automatische piloot hun eendimensionale karakter neerzetten. En in die films heeft hij zelden meer dat twee acteurs tegelijk voor zijn camera....

Geen wonder dat hij, nu hij een hele groep moet aansturen volledig faalt. Darabont is gewoon ontzettend slechte acteursregisseur. Op audio visueel vlak is het bij hem overigens ook allemaal erg volgens het boekje. Een eigen stijl of inbreng valt eigenlijk nauwelijks te ontdekken. Niet gek ook dat hij wat betreft zijn autheurskeuze ook steeds op King blijft terug vallen. De man is gewoon oersaai.


avatar van BoordAppel

BoordAppel

  • 14274 berichten
  • 3282 stemmen

Dan moet je nog maar eens goed naar Shawshank of Green Mile kijken. Darabont heeft duidelijk een eigen stijl. In The Mist gooit hij die overboord en doet iets compleet anders, op een enkele scène na.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Wat zijn dan de kenmerken van die eigen stijl? Ik heb SSR 3 keer gezien en GM 1 keer. Het zijn degelijk gemaakte moralistische verhaaltjes die zich volledig richten op ontroering. Zoals het werk van zovelen in Hollywood (Ron Howard, Marshall, beetje de Capra school) Niet iets onderscheidends naar mijn mening.

Bovendien blijft mijn stelling dat hij acteurs niets extra's mee weet te geven en ze in The Mist zelfs volledig stuurloos rond laat lopen.


avatar van newG

newG

  • 956 berichten
  • 2347 stemmen

Reinbo schreef:

Wat zijn dan de kenmerken van die eigen stijl? Ik heb SSR 3 keer gezien en GM 1 keer. Het zijn degelijk gemaakte moralistische verhaaltjes die zich volledig richten op ontroering. Zoals het werk van zovelen in Hollywood (Ron Howard, Marshall, beetje de Capra school) Niet iets onderscheidends naar mijn mening.

Bovendien blijft mijn stelling dat hij acteurs niets extra's mee weet te geven en ze in The Mist zelfs volledig stuurloos rond laat lopen.

hmm, daar ga ik toch niet volledig mee akoord. In The Mist zitten de personages in een situatie waar je niet bepaald vrolijk van wordt. Radeloosheid en verslagenheid zijn toch wel hun 2 belangrijkste gevoelens, dingen die van een mens " stuurloos maken.

+ in the green mile: Michael Clarke Duncan speelt daar gewoonweg meesterlijk zijn rol. Zoveel gevoel. Daar was ik echt van onder de indruk.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Ik bedoel dat de regie ze stuurloos laat. Hun gedragingen zijn vaak onlogisch en de groepsdynamiek is er een van houten klazen tijdens een amateur toneelvoorstelling.

Geef wel toe dan Duncan het meest interresante personage is uit Darabont ouvre, maar hij kon met niet echt boeien. Dus dat zegt dan ook weer veel over Darabont's personages. Het zijn gewoon lege hulzen waarin jan en alleman zich makkelijk kunnen/willen herkennen. Vandaar de grote populariteit van zijn andere films.


avatar van BoordAppel

BoordAppel

  • 14274 berichten
  • 3282 stemmen

Wat zijn dan de kenmerken van die eigen stijl?

Vooral het strakke camerawerk en dat er over elk shot is nagedacht. In The Mist is er juist sprake van heel los camerawerk. Niet zo gek ook als je bedenkt dat het de cameramensen van de serie The Shield zijn.

Bovendien blijft mijn stelling dat hij acteurs niets extra's mee weet te geven en ze in The Mist zelfs volledig stuurloos rond laat lopen.

Niet mee eens. Hij laat ze inderdaad los hier, mede door dat dynamische camerawerk, maar de acteurs weten daar goed mee om te gaan.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Nou interessante rollen heeft het wat mij betreft niet opgeleverd. Integendeel. Ken weinig saaiere personages als dan van Andy. En het strakke camerawerk is mij in ieder geval nooit opgevallen. En heb het ook zeker niet als dynamisch ervaren. Er zit geen greintje dynamiek in heel SSR als je het mij vraagt.


avatar van MNV2

MNV2

  • 6932 berichten
  • 1901 stemmen

Reinbo schreef:

"t viel me eigenlijk in Shawshank Redemption en The Green Mile al op dat Darabont geen enkele invulling of kleuring aan personages mee kan geven. Ondanks de redelijk goede acteurs die hij daar tot zijn beschikking heeft blijven het toch vooral lege hulzen. Die volledig op de automatische piloot hun eendimensionale karakter neerzetten. En in die films heeft hij zelden meer dat twee acteurs tegelijk voor zijn camera....

Geen wonder dat hij, nu hij een hele groep moet aansturen volledig faalt. Darabont is gewoon ontzettend slechte acteursregisseur. Op audio visueel vlak is het bij hem overigens ook allemaal erg volgens het boekje. Een eigen stijl of inbreng valt eigenlijk nauwelijks te ontdekken. Niet gek ook dat hij wat betreft zijn autheurskeuze ook steeds op King blijft terug vallen. De man is gewoon oersaai.

Ik ben nu zelf ook niet echt te vinden voor de SSR, maar er komen heus wel genoeg taferelen in voor met een groep personages, dat er dus maar een klein aantal personages tegelijk voor de camera staan is onzin. Verder heb je gelijk dat de personages (zeker in de SSR en The Green Mile) redelijk eendimensioneel zijn, maar dat komt dan ook omdat ze allemaal een karakter uit een fictief boek spelen en niet uit een op waargebeurde-feiten-gebaseerd verhaal. Met The Mist liet Darabont ook zien dat hij ook emoties en paniek kon creeëren bij zijn cast, en dat is hem opvallend goed gelukt. Op audiovisueel vlak doet hij het inderdaad dikwijls gewoon volgens het boekje, maar hoeveel films doen er dat niet? En met The Mist bewijst hij dat hij ook voor een schitterende soundtrack kan kiezen. Het einde van The Mist komt trouwens niet overeen met het einde uit het gelijknamige boek, Darabont koos voor een veel gruwelijker einde, de nachtmerrie voor elke vader..


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

MNV2 schreef:

Met The Mist liet Darabont ook zien dat hij ook emoties en paniek kon creeëren bij zijn cast, en dat is hem opvallend goed gelukt.

Daar ben ik het dus volledig mee oneens. In ieder geval de gedragingen die er uit voort komen waren stompzinnig ongeloofwaardig en veel te statisch.

Maar laat ik het hier maar bij houden, dat heb ik nu al vaak genoeg gezegd.